Z neznámého světa a další příběhy holandského kreslíře Erika Krieka je komiks s jedním z nejdokonalejších vizuálních provedení, jakých se zatím král hororu H. P. dočkal. Původní chuť, ba nebojme se v tomto případě říci i pachuť, zůstává dokonale zachována, i když se autorovi daří vyhýbat se přílišné doslovnosti. V jeho černobílé kresbě zůstává čirá esence strachu nezměněna a stejně intenzivní. Adaptaci Erika Krieka docení všichni milovníci žánru hororu, ale i milovníci komiksů. Pro české vydání autor osobně připravuje novou variantu obálky.
Vyšlo jako 3. svazek malé řady edice Argomiks- Scénář
- Erik Kriek
- Art
- Erik Kriek
- Obálka
- Erik Kriek
- Lettering
- Daniel Trojan
- Překlad
- Veronika ter Harmsel Havlíková
- CdbID
- 7213
- Žánry
- adaptace, dobrodružný, horor, mytologický
- ISBN/ISSN
- 978-80-2572-505-4
- Vazba
- šitá v tvrdých deskách
- Formát
- 160 x 230 x 18 mm
- Hmotnost
- 504 g
- Tisk
- černobílý
- Stran
- 120
- Původní cena
- 298 Kč
- Originál
- From beyond and other stories (Oog & Blik, 2012)
Nepovažuji se přímo za fanouška Lovecrafta, ale některé povídky mě opravdu oslovily a v tomto komiksovém zpracováním jsou zpracovány opravdu bravurně, některé trochu trpí tím, že se jim nedostal takový prostor (Dagon). Barva z kosmu se tu zde obzvlášť povedla, pořádně hrůzná atmosféra tu nechybí a černobílá kresba to navíc vše podtrhuje. Stejně tak skvělý je Stín nad Innsmouthem, detailní kresba města je parádní a atmosféra je převedena skvěle. Škoda, že v rejstříku jsou uvedená chybná čísla stránek, to lehce kazí dojem. Četl jsem všechny adaptované povídky, až na Vyděděnce a Z neznámého světa, které bych si určitě moc rád přečetl v původní formě.
Nejsem žádný super znalec ani fanatik, ale Lovecrafta mám přečteného komplet v těch parádních sebraných spisech, které vyšly před pár lety. A musím teda říci, že tato adaptace je skvělá, ta kresba k té atmosféře dokonale sedí, moc se mi to líbilo. Jediná vada knihy je, že jsem si v batohu rozbil pivo a kniha to odnesla, i když to teda vlastně není úplně chyba té knihy. Takže jediná chyba vlastně je, že by mohla být delší.
Užívejme si tuto a podobné knihy, než poblázněná nová progresivní "levice", která vede celou západní civilizaci ke kolapsu a která není tou levicí, jak ji rozumím já, tohoto autora zakáže jako rasistického antiekošovinistického homo a transfoba a jeho knihy budou zakázány a páleny na hranici. Je třeba si takové poklady schovat.
Velice příjemná oddychovka, která sice nezabere moc času, avšak rozhodně neurazí. Jasně, je to celé podané trochu odlišně, celé to tajemno, nebezpečí a hrůza je až moc líbivě nekreslená a do detailu předvedena v plné parádě, což úplně nekontrastuje s Lovecraftovou vizí pracovat s čtenářovou představivostí a odhalit co nejméně. Adaptace jednotlivých povídek jsou ale provedeny dobře, dával jsem si je v těsném závěsu za přečtením jejich námětu a musím říct, že velice zdařile pomáhali utvořit působivou kulisu i když jsem to celé bral spíše jako takové zpestření než čtení plnohodnotné adaptace. V tomto případě spíše doporučuji Mýtus Cthulhu, také od Arga, která s jednotlivými povídkami pracuje daleko lépe hlavně díky vynikající kresbě. Z neznámého světa a další příběhy, určitě spíš doporučuji čtenářům, kteří nemají s Lovecraftem žádnou zkušenost a chtějí si přečíst něco z jeho tvorby, avšak nemají chuť číst povídky. V takovém případě je tato kniha dobrou volbou a na krátké rande s tímto autorem vystačí. Znalcům Lovecrafta nepřinese nic nového, avšak jak jsem zmínil již na začátku, jedná se o příjemnou pohodovku ze světa Lovecrafta, která je líbivě nakreslena a výběr jednotlivých příběhů je poměrně dobře zvolen. Já jsem byl spokojen a 4* si určitě zaslouží.
Tuto knihu jsem si přečetl hned po přečtení Mooreova Neonomiconu. Zatímco Moore použil Lovecraftovo dílo jako stavební kámen k vytvoření nového příběhu, tak Erik Kriek se pustil do adaptace několika původních povídek. Stejně jako u hodnocení Neonomiconu, tak i tady musím zopakovat, že Lovecrafta nemám načteného. Zmiňuji to proto, že neumím úplně objektivně zhodnotit, jak moc je Lovecraftovo dílo adaptovatelné. Tuším ale, že to tak jednoduché nebude. Je to evidentně ten typ literatury, ve kterém není důležité, co je vyprávěno, ale jak je to vyprávěno. To je zřejmé z adaptace Dagona, což je zatím jediná povídka, kterou jsem četl. Zatímco v originální povídce vytváří ponurou atmosféru způsob skládání vět a zevrubný popis, v komiksové adaptaci se celá povídka odbude na pár stranách, aniž by vzbudila jakoukoliv silnější emoci. Naštěstí je adaptace Dagona v knize nejslabší. Ostatní adaptace dokážou více či méně vybudovat příjemnou, lehce děsivou atmosféru. Osobně jsem si nejvíce užil nejdelší příběh Stín nad Innsmouthem.
Co se týká Kriekovy kresby, tak ta nemusí sednout každému. Je černobílá a poměrně propracovaná, ale v některých rysech mi připomíná Richarda Corbena, což pro mě není dobře. Ale k Lovecraftovým příběhům to sedí.
Zdržím se dlouhých (leč pravdivých) řečí o tom, že Lovecrafta je v podstatě zbytečné adaptovat. [ EDIT: tohle moc nevyšlo, stejně jsem se rozkecal… ] Je pravda že jeho světy jsou tak přitažlivé že naprosto chápu potřebu mnoha tvůrců do nich něco přidat, ale to má smysl v případě že Lovecraftův vesmír nějak rozvíjíte nebo uchopíte po svém (jako Alan Moore) a jeho dílo slouží jako odrazový můstek k něčemu vlastnímu, leč těsně napojenému na Lovecraftovu tvorbu. Nebo jako to dělá Mike Mignola, který jeho motivy používá jako koření vlastních příběhů ale znalost Lovecraftova díla po čtenářích nevyžaduje. Ale přímá adaptace jeho povídek? To je vždy předem prohraná bitva, jelikož Lovecraft nestojí na ději, postavách atd. Jeho síla je ve slovech a atmosféře kterou jejich pomocí ve fantazii čtenářů dokáže vyvolat, což je něco, co ani komiks, ani film už z podstaty nedokáže napodobit. Mohl bych tedy komiks Z neznámého světa a další příběhy snadno odbýt jako něco co už z principu selhává protože logicky musí, jelikož chtě nechtě nemůže přenést pocity ze čtení knih. Je pravda že, jak jsem čekal, po přečtení tohoto komiksu jsem byl nevyhnutelně zklamán, ale sluší se upozornit i na klady.
Především vizuální stránka. Erik Kriek se vám může líbit i nemusí, ale jeho kresba se k hororovému žánru hodí. Vše je vykresleno krásně a černobílá tomu sedí. Dále je plus že je zde i předmluva a jakási esej přibližující samotného Lovecrafta na konci knihy. Vydání od pevné vazby až po papír, tisk, překlad, vše perfektní.
Je vidět že Kriek do toho šel s láskou a Lovecrafta má opravdu rád. Zde už se bohužel dostáváme k problému adaptace. Ta totiž musí zákonitě zklamat každého znalce originálu, čemuž se vyhnout sice nešlo, pořád se však najde i dost věcí které zde v rámci možností udělat lépe šly. Lovecraftem nepolíbený čtenář sice porovnávat nemusí, přesto mu komiks na otázku 'proč je zrovna Lovecraft považován za Mistra hororu?' odpověď nedá, jelikož tento komiks ten pocit děsu vyvolat nedokáže (a jakoby se o to místy snad ani nepokoušel). I ty kratší příběhy jsou tu zredukovány na minimální délku, což jim hrozně škodí.
Vyděděnec na šesti stránkách opravdu fungovat nemůže, navíc i závěr povídky zde byl vynechán. Stejně tak Dagon - I když povídka je krátká, pořád buduje napětí a závěr má tak svou váhu. Bez toho budování je těchto - opět - šest stran naprosto tuctová storka, která by nevyděsila ani dítě. Devítistránkový titulní příběh Z neznámého světa je taky seškrtaný na nezbytné minimum, ale horor bez vybudování atmosféry prostě takto vystavět nejde. Kdyby těmhle kraťasům Kriek dal dvoj-trojnásobnou délku, fungovat by to mohlo i přesto že bychom byli ochuzeni o to nejdůležitější, tedy nechat pracovat vlastní fantazii, ale takhle prostě ne.
I Barva z kosmu příběh hrozně redukuje. Chytrý tah byl že stařík vypráví události náhodným cestujícím místo 'vypravěče' jako v povídce, jelikož ten vlastně pro příběh důležitý nebyl a jen nám převyprávěl co slyšel od starého Ammiho. Co už chytré není, že opět spoustu událostí které ten příběh dělají tak strašidelným a přitažlivým, byly pozměněny či vynechány. A to včetně závěru, bez nějž je tato adaptace, ač krásně kreslena, naprosto zbytečná a prostě vyšumí. Kdybych nečetl originál a někdo mi tvrdil že tohle je klasika žánru, nepochopím proč.
Nejdelší Stín nad Innsmouthem už kvůli své délce funguje sice nejlíp, i tak ale na svou zkratkovitost hrozně trpí. Tentokrát ne ani tak v závěru, ani kvůli pár menším změnám v ději (osud starého Allena) ale především díky sekvenci útěku z hotelu a posléze z města. Ta je původně neskutečně děsivá a napínavá, jeden z mých TOP momentů z celého Lovecrafta. Zde je celý útěk tak seškrtán že jakékoli napětí mizí, a zrovna tady je to neskutečná škoda.
Celkově jakoby se Kriek prostě spokojil se samotným faktem že adaptuje své oblíbené příběhy, ale už se nezamyslel jak to udělat aby měly ten správný efekt, vyvolat strach, nebo alespoň napětí. Takhle jediné co vyvolává atmosféru je povedená kresba. Mám li doporučit, tak kdo chce nějak s Lovecraftem začít, ať nechodí okolo a opravdu jde přímo do knih, ideálně do Sebraných spisů kde bude mít většinu spisovatelovy samostatné tvorby hezky komplet. Knihy jako ta Kriekova jsou pak dobré, chcete li své oblíbené příběhy vidět v hezkých obrazech, takový bonus. Jsou i adaptace kde i ta kresba je hrozná, a tam už doporučovat nikomu nelze, pouze těm co cítí povinnost skočit po všem co nese jméno Lovecraft.
Takže pokud se plánujete k Lovecraftovi dostat a nevíte odkud začít, odsud za mě určitě ne, tato kniha vám o podstatě jeho tvorby neřekne nic. Jste li Lovecrafta neznalí a ani ho číst neplánujete, jen sháníte nějaký ten hororový komiks, zde vás čeká příjemné nenáročné čtení s pěknou kresbou a v hezkém vydání za dobrou cenu.
Možná jsem zněl moc kriticky, ale pořád je tohle něco, co alespoň nějakým cílovým skupinám lze doporučit, tedy o průšvih se nejedná. 6,5/10
K H. P. Lovecraftovi som sa dostal ešte ako dvanásťročný a to náhodou. Niekde som čítal o spisovateľovi, ktorého poviedky čitateľom otrasú a zavedú ho do najbizarnejších kútov strachu. Ako inak, musel som sa o tom presvedčiť na vlastnej koži. Na moje sklamanie však jediný výtlačok zbierky poviedok v lokálnej knižnici niekto nevrátil už roky. Avšak, krátko na to vyšla zbierka poviedok Outsider. A ja som sa konečne presvedčil, že tí, čo o Lovecraftovi hovorili ako o majstrovi hororu, mali naozaj pravdu. Komiksové spracovanie jeho poviedok si neviem veľmi predstaviť čítať bez znalosti predlohy, aj keď atmosféra sa dá krájať, takže možno si aj takto nájde nových fanúšikov. Vernosť spracovania viem ľahko posúdiť, cítil som sa podobne, ako pri prvom listovaní Outsiderom. Škoda však je, že je komiks veľmi krátky a dokážete ho bez problémov celý prejsť na posedenie. Kresba je veľmi pekná, mnohokrát detailná. Rád by som ju ale videl farebnú, len pre porovnanie. Pokiaľ ste fanúšikom Lovecrafta, tu naozaj nemôžete spraviť chybu, jednoznačne odporúčam.
Taková milá malá, retro hororová jednohubka, ze které by měl takový Troy McClure radost ..možná :)
Od Lovecrafta jsem přečetl vše, co u nás vyšlo, v rámci jeho sebraných spisů. A musím říct, že tento komiks mu ostudu nedělá, spíše naopak. Celou dobu jsem se velmi dobře bavil, kresba se mi velmi líbila a rozhodně nekazila atmosféru příběhů. Za mě příjemný nadprůměr.
Pěkný průměr. O ceně/výkon se nedá diskutovat. Innsmouth bohužel občas působí jako Lonely street z Goona.
Tohle se mi líbilo. Takovouto tématiku mám rád a bral bych více těchto povídek v komiksu i od stejného autora. Bohužel je toho málo a navíc jak je zvykem, když je něco povídkového tak se často stává, že kvalita je dosti kolísavá. I zde je tentýž problém, kdy především kratší povídky po sobě nezanechají dlouhotrvající požitek. I tak lze ale ve výsledku říci, že vlastně ani jedna povídka není vůbec špatná. Nejvíce jsem si užil ty nejdelší povídky. Barva z kosmu a Stín nad Innsmouthem táhnou celou knížku výš. Zbytek je bohužel jen takové malé ohlédnutí po nějakou hrůznou událostí a v dnešní době už to nedokáže tak přitáhnout jako kdysi, kdy stačila i krátká povídka. Dnes už jsme bohužel náročnější čtenáři. Kresba je po celou dobu velmi povedená a černobílá jí sluší. Povedli se detaily a navodit slušnou atmosféru. Celkově 75%
Mně se to líbilo. Několik různě dlouhých povídek s tajemnou atmosferou, velice hezky nakreslených. Něco znám z jiných zpracování, ale to mi nevadí. První příběh (Vyděděnec) mi dějově připomínal povídky Thomase Otta. Já nemám co vytknout. Rozepsaný děj, jak zde někteří kritizují, tak ten mi opravdu nevadil.
Pěkná klasická kresba , bohužel často až doslovně doprovázející text, který zase kopíruje původní text povídek. Je to všechno hezky udělané ale nějak mi chybí nadstavba , něco co přidal sám autor . Kriek je čtenářem , který předčítá povídku a přidává k ní hezké obrázky. Od adaptace bych čekal něco navíc , něco osobitého .
Pekne kreslený komiks, ktorému sa darí navodiť príjemne nepríjemnú atmosféru. Síce nie stále, lebo hlavne tie kratšie príbehy skončia skôr ako by stihli zapôsobiť, ale Barva z kozmu a Stín nad Innsmouthem sa vážne vydarili a hlavne vďaka nim u mňa prevládajú kladné pocity. Je len veľká škoda, že sa jedná celkovo o tak krátku jednohubku a skončí to celé skôr ako poviete borůvkový koláč.
Jako Lovecraftova fanouška mě na knize nic výslovně neuráží. Příběhy jsou citovány téměř doslovně, což je dobře, protože autor, který by chtěl vylepšovat Lovecrafta by musel být úplný blázen. Kriek nicméně překvapuje použitým stylem vizualizace, která ač náležitě temná nese stopu cartoonových klasik a třeba i samotného Disneyho, což zní možná divně, ale o to překvapivěji to funguje. Z knihy dýchá naprosto krystalické komiksové umění. Čisté linky nepostrádají hodně svébytnou stylizaci k Lovecraftovi se opravdu hodící. I když mi apriori přijde, že zpracovávat zrovna tak abstraktního autora je nepatřičná volovina, nemohu na knize najít jediné slabé místo, snad kromě zmíněné kritiky její délky. Ale pokud se upíjí a vychutnává povídku po povídce, jako dobré víno, ani to není na překážku. Nevěřil bych, že je to možné, ale Kriekovi se to fakt povedlo.
Velký Walomeh. Naprosto otrocky přepsané Lovecraftovy povídky, které jsme všichni viděli a četli asi tak 150x. Bez nápadu, bez invence, bez autorského zásahu. Dokonce i Cthulhu vypadá tak, jak ho zná moderní doba. Absolutně chybí prostor pro fantazii. A jak už to tak u adaptací beletrie bývá, v bublinách (rámečcích) se často dozvídáme informace, které popisují událost, která se děje na panelu.
Kresba neurazí, nenadchne.
Tenhle komiks je vhodný možná tak pro lidi, kteří se nechtějí prokousávat sto let starými povídkami (čemuž rozumím) ale pro ty ostatní nepřináší nic zajímavého.
Více jsme to rozebrali zde: http://www.youtube.com/watch?v=10QUT38EU_E
Tohle se Kriekovi fakt povedlo - Innsmouth a Barva z kosmu jsou dokonalé adaptace, které zachycují lovecraftovskou atmosféru, ale nabízí úplně jiný zážitek ze čtení. Kratší povídky bojují s převodem do komiksu, ale furt si drží úroveň. Skvělé!
Více na: http://www.youtube.com/watch?v=Ha-IKeIapU4
Ale jo...spokojenost! Škoda, že to nebylo delší, takhle člověk zůstane po chvilce čtení ne uplně uspokojen :) Pak by mi taky nevadila trošku "retro" nažloutlá barva papíru místo toho čistě bílého. Ale to je asi jen mé subjektivní přání a nikomu jinému tohle vadit nebude:) Jinak bych snesl klidně i barvu- nějaké pochmurné odstíny barev by tomu sedly :) No..jak píšu na začátku...jsem navnazený na další Lovecraftovy povídky a ty už nedostanu...škoda :)
Jakožto neznalec respektive nečtenář Lovecraftova díla svědomitě prohlašuji, že se mi to líbilo. Atmosféra povídek je úžasná a tento styl hororu, ačkoli pro mě nepatří mezi ty nejmrazivější, mi vyhovuje. Sem tam kresba a autorova představivost či umělecká ruka může na děsuplnosti ubírat, ale to jen v malé míře. Trochu mi vadil lettering plný ztučnělých slov a české nadpisy kapitol, ze kterých svítí pixely.
Celkový dojem: 80%
Lovecrafta jsem nikdy nečetl a asi ani nebudu, ale tomuhle komiksu jsem dal šanci, aby mi trochu přiblížil ten jeho temný svět a abych si dal těch pár popkulturních odkazů do souvislostí. Nutno říct, že mi horory nikdy nic moc nedávaly. Ale jako rychlá jednohubka se to četlo celkem bez problému. Myslím, že Kriek dobře vystihl atmosféru. Někde sice otrocky vpisuje do bublin, co je vidět už na obrázku, a taky těch popisů je tam až příliš, ale budiž. Potom nevím, jak moc byl Lovecraft ve své době originální, co se týče svých povídek; pro mě jsou scénářem snadno zapomenutelné. Snad to bude hlavně o jazyku, jak zmiňuje cyboy. Nejvíc se mi tedy líbila povídka o Innsmouthu, a to patrně jenom díky Kriekovu vizuálu.
Miluju Lovecrafta a Barvu z kosmu považuju za nejlepší horrorovou povídku ever.
A mám za to, že Lovecraft se nedá přesvědčivě převést do vizuální podoby. Ani film, ani komiks nemůžou obsáhnout jeho budování atmosféry a hru se slovy a napětím.
Ale tato povídková knížka se povedla. Bát se u ní nebudete (stalo se vám to vůbec někdy u komiksu?), ale "mlžnatý cár" Lovecrafta se o vás otře určitě.
Takže hodnotím v rámci toho, kam je vůbec možné se v adaptaci jeho děl dostat. A kresba je skvělá.
Za prvé, nemám Lovecrafta načteného, ale příběhy nějak znám a viděl jsem různé adaptace. Celé to beru a uznávám a jaksi čekám na vhodný okamžik si to přečíst beletristicky. Nicméně, komiks je komiks a já jsem neodolal - možná je to špatně, začít s tím dřív, možná ne... Buď jak buď, mé dojmy jsou poměrně konzistentní a přijde mi, že kresba se k jistým příběhům hodí a k jistým ne. Přitom na první dojem by se dalo v podstatě prohlásit, že se jedná o karikaturizaci nebo kresbu pro děti.
Vyděděnec má dobře nastavenou atmosféru, ale střih a narativ mi nejde po chuti a nechápu to. Absolutně nepřehledné a zmatečné a jenom to atmosféra za něco stojí.
Barva z kosmu mě bavila ze všeho nejvíc. 50-kový film jak když vyšije. It Came from Outer Space na druhou. Co byl dřív slepice nebo vejce... Tohle je fakt to pravé americké neznámé, že každý venkov má to své tajemství a že to má každý po svém, jo to beru, a hned mi evokuje letošní komiksová senzace v podobě Pochmurného kraje. Až na to, že fantaskní prvek byl zde vystřídán mýticko-vědeckofantastickým prvkem. Opravdu jsem prožíval každou minutu a hltal jsem, co bude následovat. Tady úspěch a kresba dobře doprovází.
Dagon jsem absolutně nepobral a nemám z toho opravdu nic. Do toho Z neznámého světa u mě funguje jaksi podobně. Až na vykreslení té jiné dimenze je něco, co mě bere a mám k tomu jistý názor, resp. má k tomu jisté stanovisko. Provedení a kresba bylo o trošičku lepší než první příběh a Dagon.
Stín nad Innsmouthem je opět z toho lepšího z této sbírky a konzistentnost příběhu vidím v první polovině příběhu, pak to jaksi začne skákat z místa do místa, jakoby to chtěl pan Kriek uspěchat a nějak to celé shrnout a uzavřít. Konkrétní moment vidím na straně 96, tam se to začalo trochu srážet a příběh proto, pro mě, působil strašně uspěchaně a nesmyslně. Do toho ta predestinace byla jaksi očekávatelná již po první třetině příběhu, což nevadí, pokud je provedení a kresba na dobré úrovni, což ne vždy platilo podle mě. Příběh je nicméně dobrý a silný a mně se jako celek líbil. Zajímavě podané a ti "žabí lidi" byli fakt epesní.
Suma sumárum, sbírka není hloupá, ale z Lovecrafta nic nemám - dobré pro znalce a fans. Stejně tak nemám skoro nic z Krieka - je to ochutnávka nejhrubšího zrna a 5 příběhů je opravdu málo na poznání, jak Lovecrafta, tak Krieka. Každopádně jsem rád, že jsem se s holandským komiksem mohl seznámit aspoň takto a za to jsem rád, další otevřené dveře a za to může Kriek. Kreslí dobře a umí to, ale k tématu mi to ne vždy sedělo. Přesto budiž, důležitý je celek a dojem z něj. I když mi místy připadalo, že scenáristicky by potřeboval někoho k ruce, nebo aby se Kriek soustředil jen na kresbu. Zapálení a nadšení je ale poznat už v samotném konceptu celé kolekce. Je vidět, že Kriek má Lovecrafta rád a celá sbírka je proto poctou na vysoké úrovní v kvalitním provedení. Vazba, tloušťka stran, bonusy, úvodní slovo aj. I když to může být pouze práce našeho vydavatelství Argo... Buď jak buď, není to pro mě komiksové terno, přesto je to ale něco hodnotného a kvalitního a i s tímto je potřeba se seznámit a vzdělávat se.
Skvělá práce. A to říkám jako hltač Lovecraftova díla, což zde zmiňuju proto, že jsem vůči "přepisům" jeho děl naopak předem skeptičtější a následně kritičtější. Nelíbí se mi filmy natočený na motivy jeho díla, s hořkou pachutí jsem dočetl Ragemoor, odkazující se právě na HPL, atd. Tohle je ale opravdu povedený, podpořený navíc úžasnou černobílou (jak jinak) kresbou. Má to jedinej zápor - je tam toho málo! Všehovšudy čtyři povídky, přičemž dvě kratší a dvě delší, aby to završil masterpiece v podobě Stínů nad Innsmouthem. Moc mě mrzí, že Erik Kriek v tomhle nepokračoval a nedá nam tak nahlídnout do povídek jako V horách šílenství, Dunwitchská hrůza, samozřejmě Volání Cthulhu nebo famózní Případ Charlese Dextera Warda. I tak ale klobouček, na to jak obtížně je HPL převeditelnej je to perfektní práce a s příhlédnutím na poměr cena výkon tady není co řešit.
Za mě velká spokojenost, jediná výtka je k délce - škoda, že tu není třeba i V horách šílenství. Krásná kresba i atmosféra, kniha je kniha, nicméně myslím, že Lovecraft by byl spokojen 100%
Nádherný počin s ilustracemi "holandského Františka Štorma".
Zdarile, nicmene Lovecraftova sila neni jen o nametech, ale hlavne o jazyku a prave proto jeho dila povazuju za neprevoditelna do jineho formatu.
Kazdopadne je treba Kriekovi priznat, ze se snazi a kdyz uz nic jineho, tak alespon Lovecraftovi nedela ostudu.
80%
Hmm, tak jsi pasivně agresivně zpourážel moji inteligenci, argumentaci i charakterové rysy, snad ti to udělalo dobře na šulinka, ale já už na ten tvůj blábol nebudu reagovat víc, než tímto souvětím, protože by to k ničemu dobrému stejně nevedlo. rajot: V Absyntu vycházejí samé dobré věci. Kapis: Takže ještě jednou a pomalu pro méně chápavé, ačkoli si myslím, že SSP to víceméně shrnul přesně - nikdo (já, baatcha, SSP) nikde netvrdí, že by se měl Lovecraft cenzurovat. Pouze se v diskusi podotklo, že měl rasistické sklony. Toť vše. Já ho čtu, mám ho velmi rád, všichni ho čteme, nikdo nevolá po upalování. To sis zase klasicky vystavěl slaměného panáka.
S nacisty jsem HPL nesrovnával, pouze jsem položil otázku, zdali svou dosti lajdáckou a poněkud úsměvnou argumentaci, že rasismus je ok, protože je "otiskem doby", umíš aplikovat i jinde. Očividně neumíš. Ergo je ta argumentace poněkud selektivní a stojí na vodě.
Nejvíc mě baví, že o sněhových vločkách a hysterii mluví zrovna ti, co se tak sami projevují. Paradoxy doby. baatcha a SlouzimStarymPsum: Lépe bych to neřekl. SlouzimStarymPsum: Touché - pravda, nikdo nikoho neodsuzuje, má reakce byla unáhlená, omlouvám se.
Co se osobního setkání týče, taháme se o slovíčka - špatně jsem se vyjádřil. Při osobním kontaktu, když mám možnost s dotyčným člověkem mluvit, rozprávat a diskutovat, jsem zpětně schopen zhodnotit, co je to za člověka. Teď nemluvím o tom, že někoho potkám na ulici, pošleme se vzájemně do řiti a pěkný den je za námi. Zatímco z útržků textů, častokrát vytržených z kontextu nebo záměrně autorsky stylizovaných, téhle analýzy schopen nejsem. Já ty dopisy četl a ne, nepraštilo mě do očí, že by HPL byl přesvědčený rasista. Což ovšem neznamená že nebyl, akorát mi chybí osobní konfrontace, kdy bych měl možnost se na kritizované pasáže zeptat, abych pak o něm něco takového říkal.
Jiná situace je, když se někdo záměrně prezentuje jako extrémista a tam odpověď zní - ne, tady osobní setkání asi tak úplně potřeba není. Já však poukazoval na situaci, kdy ten projev je poměrně diskutabilní, navíc u osoby, která se k tomu už tak nějak nemá, jak vyjádřit. yogi: A to je právě ono - znáte je. Já HPL osobně nepoznal, takže se zdržuju hlasování o tom, zda byl rasista nebo ne. S tím cenzurováním HPL to nebude tak horké. Měl jsem to jako informaci z lovecraftovské stránky na FB, ale když jsem to teď googlil, tak kocour Nigger-Man byl změněný na Black Toma v časopisovém vydání v 50. letech, čili to není moc aktuální. Navíc teď víc a víc roste Lovecraftův hype, zná ho skoro každý, točí se adaptace jeho prací, takže je teď naopak spíš masivně protěžovaný. A ačkoliv se Lovecraftovy názory promítaly do jeho prací, tak, jak píše Kapis, rozhodně to u něj není hlavní téma. Co se týče Jedovaté houby, tak tu vydalo nakladatelství Guidemedia, které se zaměřuje na náckovskou a antisemitskou literaturu a vedou ho lidi z neonacistické scény, takže tam je jejich záměr dost jasný a vůbec se nedivím, že to řešila policie. Jak píšeš, SSP, ať lidi ví o co jde, a přeberou si to podle svého. Tak kdyby z toho nezačal dělat Kapis kovbojku, tak ten rasismus vezme stejně jako informaci, že v zimě je zima a tím to hasne. Jestli jsi nemyslel ty strany barikády obecně, baatcho, ale je to myšleno k diskuzi, tak já nestojím na té straně barikády, na které mě asi Kapis vidí, nejsem žádný angažovaný antirasista (i když za rasistu se nepovažuju, ale kdybych náhodou byl, tak se s tím už nějak smířím). To aby mě, nedej bože, měl někdo za poklekávače.
Že se HPL v USA (nebo celkově v anglině) cenzuruje nebo aspoň upravuje jsem nevěděl (naštěstí mám ještě staré vydání, včetně nejrůznějších audioknih), ale tomu už se dnes asi málokdo diví. Na stranu druhou, já bych taky nepřijal bustu sebelepšího autora, pokud by měl na mě jako Čecha/bělocha kecy a byl bych rád, kdyby se o jeho protičeských či protibělošských tendencích vědělo.
U nás je to ale s některými autroy či díly přece podobné, některé knihy, například Jedovatá houba, Mein Kampf a asi několik dalších, jsou taky kontroverzní kousky. U některých to řešila i policie, kdežto v USA si lidi typu Davida Dukea vesele přednášejí. Oni nemají zkušenost Evropy, my nemáme zkušenost americkou, takže by to chtělo i víc respektu a pochopení. Když ne přímo k tomu šílení spojenému s BLM, kdy je nepřítel každý, kdo nepoklekne, tak aspoň k tomu pohledu, kdy se o rasismu v souvislosti s některými autory mluví. Ona ta historie, kdy černoch byl brán skoro jako zvíře a ne člověk, byla docela dlouhá a jak rajot nadhodil tu knížku, tak v tom mnozí Američané žijí dodnes. ty staré pořádky by rádi vrátily.
Přimlouvám se za zlatou střední cestu, kdy se dozvíme, kolik černochů ten či onen autor šikanoval, kolikrát napsal slovo na N, a ať si to pak lidi přeberou podle svého. Tak já vnímám obě strany barikády. Nevím, proč si nepřiznat, že Lovecraft zastával názory, které byly i v jeho době extrémní a že třeba o Hitlerovi prohlásil, "že to ten chlapec dělá sakra dobře." Otázka je, co bylo pod povrchem, protože ač se oháněl názory, jako že Židé chtějí zničit hrdou Árijskou rasu, za ženu si, jak píše SSP, vzal ukrajinskou Židovku. Do jeho práce ale tyto postoje prosakují tak často, že jsem si toho všiml už když jsem jej poprvé v pubertě četl, i když tehdy jsem to považoval za jakousi stylistickou nadsázku. Opravdu nevěřím na oddělování umělcovy práce a jeho osobnosti, protože obojí je spolu těsně provázané. Ale za tím vším odporem k čemukoliv jinému u něj vidím především strach z nemoci a své vlastní degenerace, protože otcův syfilis a jeho následné šílenství jej výrazně ovlivnilo.
SSP: A tím si vysvětluji i jeho asexualismus. I když některé jeho povídky (Hypnos, Strom) mě navádějí jiným směrem.
Zároveň ale vnímám i snahy o Lovecraftovo cenzurování, i když rozhodně nejde o takovou hysterii, jak píše Kapis. Vím, že v amerických vydáních HPL se černý kocour v povídce Krysy ve zdech už nejmenuje Negřík, že v Lovecraftově komiksovém životopise (Some Notes on a Nonentity: The Life of H.P. Lovecraft) se jménu onoho kocoura velice neobratně vyhnuli, a že jeho busta už není hlavní výhrou v soutěži amerických hororových autorů, protože s tím měli černošští autoři oprávněně problém. Nevím, proč se tvářit, že Lovecraft nezastával určité názory, ale na druhou stranu jsou mi jakékoliv pokusy o jeho cenzurování odporné. SSP : To budou zřejmě vlastenci . yogi: A co teprv takoví, co o sobě ani nevědí, že rasisti jsou. Tam už se to sakra komplikuje!
vita: Vždyť jo, nikdo z nás tří, co jsme ten rasismus nadhodili, a to ještě když na to přišla řeč, přece nechceme, aby čtenáři před čtením po vzoru fotbalistů poklekli, nebo aby Loveraftovy knihy spálili. (Já to teda chci, jenom jsem to nenapsal, to si schovávám na další kolo.) Jen jsme uvedli, že rasistou byl, na což je poměrně dost důkazů. Ale zase je fajn, že ta jeho žena, na kterou vlezl až po důkladném prostudování procesu ošusty, byla Židovka ukrajinského původu a že byl tím pádem Mistr schopen kompromisů. To z něj dělá, aspoň v mých očích, velkého člověka! trudoš : já pár rasistů znám a nevšiml jsem si , že by něčím mávali či se hlásili k nějaké straně , to myslím není nutné . Dokonce můžou na někoho působit jako milí a sympatičtí lidé , tátové a mámy od rodin - třeba . Kapis: Nejde jen o jeho dílo. Projevoval se i jinde.
Nikdo ti přece nebere, jak hodnotíš HPL nebo jeho dílo,. Tady jen padlo, že byl rasista. Ani ho kvůli tomu nikdo neoznačil, tedy nehodnotil, jako horšího člověka nebo spisovatele. K žádnému hodnocení, kritice, k soudům o něm jako spisovateli nebo člověku vůbec nedošlo, a to ani náznakem. Jen došlo na konstatování.
Jeho vyjádření byla rasistická tehdy stejně jako jsou dnes. Definice rasismu se za tu dobu nezměnila, je to stále přesvědčení o nadřazenosti rasy (tedy etnika) nad jinou nebo jinými jako základ pro společenské uspořádání, kdy jedno etnikum nemá kvůli svému původu stejná práva proti etnikům jiným. (Méně práv, segregace, pronásledování apod.) Ty jsi pak na to narouboval věci, které s tím vůbec nesouvisejí a zasadil to do nějakého antirasistického tažení, kterého jsme my tři, hlavně teda GWB, podle toho co mu několikrát podsouváš, asi součástí. Hej, padlo slovo rasista, takže teď musím napsat několik odstavců o sochách, neziskovkách, studentech genderových studií, BLM, iluminátech, čipování, 11. září a ty, kteří s tím rasismem přišli, varovat, že i oni mohou brzy skončit v koncentráku, lidi bděte!
GWB nikoho s nikým nesrovnával, jenom použil tvou argumentaci, tedy posuzování starých postojů dnešní optikou a položil ti v té souvislosti otázku. Jinak k tomu otisku doby, k součásti rasistické společnosti apod., jak píšeš, to je sice pravda, na druhou stranu je docela dobrý zamyslet se nad tím, co je v souvislosti s rasisty té doby a rasistickou společností příčina a důsledek. Což taky souvisí s tou otázkou od GWB, na kterou jsi neodpověděl.
trudoš: Nikdo nikoho tu neodsuzuje , kromě toho označení se tu HPL nijak jako člověk nebo spisovatel nehodnotí, po soudech tu není ani stopy. Na vyhodnocení toho, co Lovecraft psal, nejsou potřeba názory někoho jiného, tam si stačí ty kousky dopisů přečíst a je to celkem jasné jako je jasné, že Švorcová byla komunistka. Co byla, té se to drží i po smrti.
A jak se pozná rasista bez osobního setkání? No třeba podle toho, že zastává rasistické názory? Pokud někdo má názory vycházející z nějakého přesvědčení, ideologie, tak se k tomu přesvědčení či ideologii svými projevy, výroky nebo chování, hlásí, ať už vědomě nebo nevědomě. Je pak rasista, komunista, věřící a tak dál.
Ta má otázka zůstává: Jak se pozná rasista při osobním setkání? Ať si HPL rasista byl nebo nebyl, jeho povídky jsou super (ne všechny). Do některých to, pravda (ne Norri, pravda :) ), prosakuje, ale ne tolik, abych si je nedovedl užít. Možná by nebylo od věci rozlišovat osobnost autora a jeho dílo. A jo, knihy se dneska začínaj pálit a na tom se snad všichni shodneme, že je to blbě. Kapis: Souhlas s tím co jsi napsal. Kopání do mrtvol nic v dnešní době nezmění. Pokud chtějí řešit rasismus, tak ten současný. Ale to by zprvu museli řešit to, co ho způsobuje a to nikdo ze strachu nedělá. Ikdyž to je z nekomiksovýho soudku, všem zúčastněným (i nezúčastněným) týhle diskuze si dovolím předhodit tip na knihu "Ku-klux-klan: tady bydlí láska" od Katarzyny Surmiak-Domańský, kterou vydal Absynt. Hodně zdařilá záležitost. SlouzimStarymPsum: Otázka lze položit i obráceně - jak se pozná rasista bez osobního setkání? Já zkrátka své postoje a názory rád stavím na vlastních zkušenostech, ne na základě názorů někoho jiného. Bavím se samozřejmě ve všeobecné rovině, jakmile vytáhnete Hitlera, jsme ve slepé uličce. Ale HPL nebyl z těch co by veřejně mával pravicí, nebo se hlásil k nějaké straně. Pak jej s přesvědčením odsoudit jako rasistu či homosexuála, kvůli pár poznámkám v povídkách a dopisech, mi přijde krapet zaslepené. Nemluvě o tom, že je přes sedmdesát let po smrti a není tudíž možná diskuze. yogi: Co se týče těch, co zemřeli ještě před mým narozením, tak s ani jedním. Asi taky chodím na špatná místa. Tahle diskuze asi nemá smysl a nikam se v ní nedostaneme. Tak já to zkusím jinak – tento aspekt HPL, který někteří považují za strašný rasismus, nepovažuju za důležitý, mnohem podstatnější je pro mne jeho fascinující dílo. Dílo, které žije, neustále se vydává a stalo se jedním z pilířů i pro komiksové umění.
Celé sebrané spisy HPL jsem přečetl poměrně nedávno a na přelomu 2. a 3. dílu tam Mistr opravdu píše s nevolí cosi o přistěhovalcích, negroidních rysech, taliánech (tak se jmenuje ale i jeden typ naší uzeniny, je taky rasistická?) a žlutých povalečích v přístavu – ale v dalších povídkách už o tom není ani vidu ani slechu! A vnímám jeho dílo, tak jak ho napsal – tedy o kosmickém, nelidském, prastarém, blasfemickém a děsivém zlu mimo naše chápání. Pokud v tomto nějaký “badatel“ za grantové love hledá jakože tu xenofóbyju, tak za mě ať si vylíže prdel a jde radši kopat kanály.
A tyto jeho zmínky (které jsem našel v jeho díle jen a pouze v období let 1925-1926) určitě nejsou nosnou linkou jeho povídek, není to žádný Mein Kampf a bushovo hysterické srovnání s nacisty je úplně mimo. Je třeba si taky uvědomit, že v té době byla docela živá myšlenka eugeniky a vůbec ne jen mezi nějakými fanatiky. Já ty Lovecraftovy narážky zkrátka nevnímám jako rasismus, ale jako otisk doby, v které žil a je dobře, že to vyšlo přesně takto, jak to tehdy napsal a my se nad tím můžeme zamýšlet. Kdoví jestli v Severní Americe by to ještě mohlo vyjít, tak jak to bylo napsáno. Když už běžně celé vydavatelství "sněhových vloček" chodí plakat k majiteli, že tohle a tohle vydat nemůžou, viz. např. Ikabog od Rowlingové jako jeden z mnoha případů, případně to supluje skupina uječených, hysterických a odporně bachratých aktivistek, které neumí pořádně ani do deseti napočítat, ale přesně ví, jakou měl ten hajlující nacista Lovecraft hate speech.
Je to můj pohled a nikomu neberu potřebu se hrabat v mrtvolách a nálepkovat si je podle dnešních měřítek. Takže prosím, taky mi ho neberte, děkuji. Čím víc budeme krmit absurdní nestvůru tohoto rádoby antirasistického tažení, tím dřív sežere i nás, tak opatrně. Howgh. Kapis: Takže, v té vaší korektnosti, by asi bylo vhodné trochu více používat vlastní hlavu a malinko si to zasadit do kontextu a když už tak tvrdit, že Lovecraft žil v rasistické společnosti, kteréžto byl víceméně přirozenou součástí a zastával její mainstreamové názory.
Tak to pak ten, který s těmi názory souhlasil, byl rasistou, a ten, kdo ty názory nezastával, ať už to dával najevo nebo ne, rasistou nebyl.
Že by mnozí rasisti z minulosti dost možná nebyli rasisty dnes a je vůči nim krapánek nefér z nich dělat původce všeho rasistického zla, jak se v poslední době bohužel sem tam dělá, to se dá akceptovat. Ale to přece nic nemění na tom, že jejich (myslím obecně, nepíšu konkrétně o HPL) postoje jsou rasistické, a to nejen z pohledu dneška. Už z pohledu tehdejšího, kdy rasismus (ač se tomu asi říkalo jinak), bylo přesvědčení o nadřazenost nějaké rasy. Někteří to zastávali a dávali najevo svými názory na "negry" a příslušníky jiných ras, jiní nikoliv, nebo proti rasismu i aktivně vystupovali. Ti první byli rasisty, ti druzí nikoliv. Debata o CO pak není na místě, tam je to buď ano, nebo ne, a je to odlišitelné. baatcha a GWB tvrdí ano (ty konec konců nepřímo také), to PROČ a JAK je na možnou diskuzi, ale s tou nikdo nezačal, abys HPL "optikou doby" obhajoval.
trudoš: Já se s H. P. nikdy osobně nesetkal, takže nemohu sloužit - a soudit někoho na základě literárních studií toho kterého odborníka, odmítám. Rád se řídím vlastními zkušenostmi.
Jak se pozná při osobním setkání rasista? Se představí jako Pepa Novák, zahajluje, oblíkne mundúr členů KKK a zbičuje prvního černocha, který půjde kolem? :-D Než osobní setkání, při kterém vůbec z dotyčného nemusí vypadnot názor na to či ono (nebo vypadne schválně názor jiný, než který má), nejsou více vypovídající názory dlouhodobě prezentované? Píšu obecně, ne konkrétně o HPL.
Abych napsal i něco k HPL, když se o něm debatí: Není právě ten jeho vidlákovský rasismus důvodem, proč máme Mistra všichni tak rádi? (Byly doby, kdy nebylo nutno k vtípkům, sebevíc blbým, dávat ani smajlíka, ani dodávat poznámku, jelikož ty ty doby už jsou asi nadobro pryč, tak poznámka bez smajlíka: Dělám si prdel.)
baatcha: Spíš než gay byl asexuál. Což je ale pro nás bílý nadržený hetero chlapáky totéž, takže ti to uznám ;-) trudoš : A s kterými autory jsi se tedy setkal osobně , to by mě zajímalo . Já při mé smůle ještě s žádným . Asi nechodím na ta správná místa . George Walker Bush: Nic proti, ale srovnávat nacisty s Lovecraftem přijde zas trochu mimo mísu mě. Ale jestli to nutkání (dělat z mrtvoly rasistu) máte, nehádám se s vámi. Já se s H. P. nikdy osobně nesetkal, takže nemohu sloužit - a soudit někoho na základě literárních studií toho kterého odborníka, odmítám. Rád se řídím vlastními zkušenostmi. Aha. To je velmi zajímavé. Bagatelizoval bys takto rasismus například nějakých SSáků, kteří "jen" žili v rasistické a antisemitské společnosti a zastávali pouze dobové - a jak jsi to nazval - mainstreamové názory?
Jinak zbytek tvého textu už je jen takové volání dědečka Simpsona na mrak, které zase merit této diskuze odvedlo k nějakému hysterčení. O bourání soch, BLM a honech na čarodějnice, které jsou mi také dosti protivné, se tu nikdo nebavil. Kdežto ty jsi za ty roky úplně jiný člověk – a potvrzuješ to tím, že máš potřebu se o mě hned otírat, i když “mluvím úplně z cesty.“ Se na mě vyser, ne?
Posuzovat přes 100 a více let staré postoje dnešní optikou je prostě pyčovina, která akorát dává pocit užitečnosti a slušné chechtáky desítkám tisíc studentů a aktivistů, kteří by jinak skončili na ulici o hladu. Kdybyste si s baatchou přečetli to Spolčení hlupců, tak byste věděli, že ještě v 50. letech v USA se černochům říkalo běžně negr, asfalt, dehet nebo třeba negativ (i když je kniha, situovaná do prostředí New Orleans, samosebou psaná v jisté nadsázce). Takže, v té vaší korektnosti, by asi bylo vhodné trochu více používat vlastní hlavu a malinko si to zasadit do kontextu a když už tak tvrdit, že Lovecraft žil v rasistické společnosti, kteréžto byl víceméně přirozenou součástí a zastával její mainstreamové názory. To bych bral. Ty milióny jeho amerických současníků - rasistů jsou už dávno v prach navráceni a nikoho nezajímají, akorát Lovecrafta lze rozpitvávat tam i zpátky. Dneska ti na počkání udělají rasistu klidně z Masaryka, Karla IV, či Mandely nebo Ježíše Krista. Já toto tahání mrtvol z hrobů a podrobování je dnešním měřítkům nemám rád, je to prostě nesmysl.
Ale jak opakovaně z cesty říkám, Bushi, hledej si klidně rasistu úplně v každém. Je to tvé právo. Jen opatrně, až se Overtonova okna zase posunou, ať ho jednou nenajde někdo v tobě, až to budeš nejmíň čekat! Přece jenom nemáš správnou barvu kůže, tudíž pro někoho můžeš být potomek kolonialistů a otrokářů. Ale jestli si libuješ v bourání soch, přepisování historie a dehonestaci lidí, kteří žili v dobách, kterým nerozumíme, tak prosím. A hlavně, pokud ti dnešní rádoby antirasistický hon na čarodějnice (myslím, že příklady snad ani není třeba uvádět, denně se valí větší a větší nesmysly) nepřijde už víc než absurdní, tak pak si jeho součástí a tvůj názor pro mne nemá validitu.
Takže pís, ganstanigga, velmistra HPL nechte klidně ležet v hrobě a všem přeju příjemný vstup do nového týdne bez absurdit typu, co na mě vyskočilo hned zrána - Black Lives Matter se přesunulo do zvířecí říše. "Rasistický" motýl změní jméno. Achjooo:((( Kapisi, ty ses za ta léta vůbec nezměnil... ty tady od baatchi dostaneš jasné důkazy a korektní argumentaci o zcela očividném, a sice že Lovecraft má jakési rasistické máslo na hlavě a ty místo toho mluvíš úplně z cesty, což korunuješ slovy: "jen si hledej rasistu úplně v každém". Achjo:))) No a o 50 let později jezdili stále černoši v USA v autobuse separovaní. To svědčí o čem? K samostudiu ti doporučuju Spolčení hlupců od J.K.Toola.
Ale jen si hledej rasistu úplně v každém, když tě to nějakým způsobem uspokojuje.
Nevšiml sis ještě pálení knih? V Kanadě už začali s Asterixem a Tintinem, neboj dočkáš se na hranici i mistra HPL:) Kapis: Nevšiml jsem si, že by ho chtěl kdokoliv upalovat nebo zakazovat jeho knihy. Rasisitické tóny v jeho práci jsou zřejmé a objevují se v míře, která u jeho současníků (R. E. Howard) rozhodně nebyla běžná. I když ty jsi jeho povídky četl, takže ti je asi jasné, že u něj šlo hlavně o problém se sebou samým než o typickou xenofobii. Ve spoustě jeho příběhů se hlavní hrdina setkává s nějakou "degenerovanou rasou," aby později zjistil, že k ní sám patří, takže mi to jako psychologovi amatérovi dává celkem jasný závěr. Jojo, všichni jsou rasisti, xenofobové a pravicoví radikálové, pánebože, vidím, že některé věci se tu nezměnily.
Není jak posuzovat 140 let zpátky dnešní optikou. A jestli byl homosexuál nebo ne mi je celkem jedno. Ostatně těm, co ho budou upalovat taky.
Ale vlastně, když už je i Tolkien rasista, tak co se divím.... George Walker Bush: Btw. mi přijde, že homosexuální rovinu jeho díla skvěle podchytil Kája Saudek ve svých ilustracích k Sebraným spisům HPL, které tu počátkem 90. let vydalo nakladatelství Zlatý kůň. George Walker Bush: To nerozporuju, rasista byl řádný. Tož Kapis se nechal jenom typicky unést a zašermoval jízlivě jakýmisi termíny. Lovecraft, když už, byl hlavně docela solidní rasista, že. Kapis: Vzhledem k tomu, že Lovecraft byl dost možná gay a některé z jeho postav mění pohlaví, bych s tím "homo a transfobním" hajpem ubral. Kapis : ...ale zase uz chapu proc vadi ty panely s textem :-) Svatá panno na Břevnovské pláni! :) GWB: hej kámo nejvíc bráško borec. Praha pyčo! Kapis: Tak cywe, děcka, já su pražák jak cyp a pišu jak mi kratky zobak narost'. Jseš vopravdu šťoural zpropadený. Kurwa. Al3 jin4k mocinky l0vískuju XD :***** mearez: přesně tak, ale ne od teď, ale zhruba už 12 let před tím než si tyhle stránky vůbec objevil:)
A píše se nějakého (to dlouhé á zabolelo nejvíc) a gramatického Kapis: Ty tu od teď děláš nějákýho gramatickýho Soudce Dredda? píše se "přesné," kluci;) Rád jsem vám udělal radost Fimi: "selské" - to je naprosto přesný :D Fimi: "selské" - to je naprosto přesný :D Fimi: "selské" - to je naprosto přesný :D Tak třeba mě ty videa baví a užijí si je prostě...US News, k noviny, dobrá image a černý kůň mě prostě baví...noviny jsou zábavné a není to nuda...pokud chceš podrobný popis nějakého komiksu s historií a všeho okolo, od toho je tu Lenny...mě to prostě takové lidské, selské, nevím jak to říct....takže já si nestěžuju louza: dostal jsem echo, že je tu na mě HEJT, tak jsem si tej "hejt" šel přečíst a koukám, že je to celkem fajn kritika, ačkoli trošku zabarvená osobním pohledem na předmět, o kterém se tu bavíte, což je logický.
"Parta kolem Potměšila" to chce dělat tak, jak to dělá. Není to o tom, že bysme nemohli. Minimálně Vojta a Kuba načteno mají a je to znát, když o něčem mluví. Kdežto zbytek o tom ví menší či větší hovno (já větší). Podstatné je, že nás to prostě baví a děláme to tak, jak chceme. Přesně s tím vínem a pivem (ale chlebíčky budeme rušit, to jo :D ). A když budu mluvit za sebe - mě to takhle baví. Bavěj mě komiksy a baví mě o nich točit videa. To, že to není fakticky bohaté a informativní vím, ale popravdě si nemyslím, že je to problém - protože faktických a informativních je tu iks dalších a já nemám žádný důvod trávit svůj volný čas tím, že budu dělat něco, co mě nebaví.
Takže jako máš pravdu, že naše kanále jsou takový, jak píšeš, ale nevidím v tom problém.
edit: jo a já vousy nemám, moc mi nerostou :(
Jo a ještě dlužno dodat, že Komiksové Noviny nejsou jen opilecké ubohosti! Jakub teď rozjel novou sérii, která by Tě třeba mohla zaujmout:
http://www.youtube.com/watch?v=bBwDP2h43Mg
Tak Crew, to je kapitola sama pro sebe. Když jsem viděl jak se tady Walome jednou tuším u Plutony obouval do Pavlovskýho. Už přesně nevím o co šlo, ale hledat to nebudu. Trapně mi z toho je ještě teď. Nula, která zvládla tak leda dát si první písmenko přezdívky do loga a neudělala nikdy nic pro nikoho než pro sebe samýho si otvírá pusu na Jirku Pavlovskýho, který jí dal šanci se zviditelnit a udělal a stále dělá pro rozvoj komiksu tady v čechách jak málokdo jinej... Bylo mi moc smutno, že vůbec taková situace může nastat. Taky se jejich nezdravému vztahu divím, ale to je jejich věc. Já bych s tím byl rychle hotovej. louza: Pod to, cos napsal, se s tvým dovolením taky podepíšu. Naprostý souhlas.
Ještě dodám, že se to přelévá i do Komiksáře, který tím taky trpí. Nevím, jestli to Crew platí, sponzoruje nebo jen zastřešuje, ale já bych jim dal pošlapkách, za to, co tam občas dělají. Víc faktů a informací k věci by bylo lepší, než ty jejich "vtípky" a "srandičky". Nemusí to být suché fakta, ale tohle už přehánějí. Cha cha cha! :-)) Pustil jsem si ty vida a půl hodiny psychicky se vyrovnávající Walome s vysvětlujícími panely v komiksu dokonale zabíjí. Chlape, z takovýho Savage Sword of Conan, nebo Kubertova Yossela by tě trefil šlak. Nicméně byly i doby prohibice, kdy to Gusta ani nemohl dělat jinak a přesto vytvořil úžasný věci.
Jinak vám ty videa trochu zhodnotím, když už jsem v tom psaní. Lenny byl ve svých začátcích nechutej nerd, kterej zapáleně vykládal o marvelu a jehož radostný výskání jsem prostě nemohl přežít. Naopak Honzu Potměšila a partu formovanou kolem něj jsem miloval. Teď je to dokonale obráceně.
Ondra Král urazil za svojí youtuberskou kariéru ohromný kus cesty a když vezmu v úvahu kolik mu je, někdy až šokuje tím co stíhá všechno načíst a věcně s profesionálním nadhledem ohodnotit. Přitom jeho vývody ač nutně subjektivní, protože je jeden, mi přijdou zarážejícně přesný a správný. Viz. logika se šílenstvím u Lovecrafta. Z jeho videí cítím stále ten zápal pro věc, ale zároveň ohromnej přehled a fundovanost bez nějaké přehnané teatrálnosti. Stačí že je skvělý řečník a dokáže se vyjadřovat stručně a jasně.
Zato ta hic parta kolem Potměšila bez Potměšila..., kuva chlapi. Vylejte to víno z voken, vybodněte se na chlebíčky ať je nemusíte vystřihávat a hlavně si o těch komiksech a tématu co řešíte už taky něco zjistěte. Jako diskuse o komiksu, kterej někteří četli, někteří ne, někteří četli půlku, jeden nepřišel tak tu půlku co jste četli jste četli z jeho knížky...teď ty chlebíčky do toho, teď někdo četl předlohu, někoho nezajímá... Sakra, jak může bejt někdo knihovník a nemít komplet načtený klasiky...ale jen jednu knihu...? Takovýho bych jako šéfknihovník rovnou vyrazil.
Dyť ste dospělí chlapi, máte vousy, snubní prstýnky, kérky...je vás víc. Hergot všechno hraje pro vás. S tím musíte jednoho sotva odrostlýho nerda od Marvelu zadupat do prachu, tak proč to nejde soudruzi...? Přitom je to tak jednoduchý. Blejsknu kérkou, nebo snubákem do objektivu, vychrlim dokonale nezpochybnitelný faktum, kámoš mi ho podrží (faktum), vychrlí jiný faktum... Přidá historku vod regálu z knihovny. To pude. Hlavně. Najezte se před natáčením, knížku si nastudujte taky před natáčením ať nemusíte hledat a komolit názvy kapitol za běhu. Používejte k argumentaci fakta místo pocitů. A víno si dejte až po. A v práci přestaňte točit videa na jůtůb a rozhlídněte se trochu po regálech vokolo. Von ten komiks chlapi, je trochu víc, než vobrázek s bublinkou u pusy.
Makejte. Za rok si vás zase pustim a zkontroluju jak vám to jde...
Ten komiks vypadá podľa ukážok úžasne. Som rád, že Richard konečne poslal náhľad, som mu dnes posielal ,,výhražný,, mail :) rozhodne objednávam Fhtagn! Nářez! Já to mám rozečtené v německém vydání, protože mě ani nenapadlo, že by někdo vydal tuhle poctu Lovecraftovi a hororovým komiksům od vydavatelství EC z 50. let (Tales from the Crypt a další) česky. Přetahuji si přes hlavu černou kápi a vyrážím pro tu dobrůtku do bezměsíčné noci!
- Četl/a (89)
- 2Hitman3, 81splinter, Aldo26, Alikkk, Artigas, autokineton, Azik2586, ben_bella, bierce, Black Bro, yo, Blockholm, Bronn, Bubákolog, cyboy, Dalamar, Darker, Daw8ID, Dexir, Dezodoo, Draco nobilis, electricfret, farnhajt, Final, flipflop, Fox01, Georgíno J., Giskard, Glumal, Goldfinch, hellblazer, HellWeber, HevyEli, house192, hromotlk, Hugin, Ianus, Jabba, jakubcik666, Jay-jay, jindroush, kadas97, Kapis, karl173, kaylin, kinak, Kocour, lantan1, Librarian, Light, Lobok257, LookAss, maco, marek zigmund stanko, Mr.Plysh, Norri, opytz, Ozymandias, Palebras, paulmuaddib, pechna, PeNNy, Philologus, RadimNemec, RaggamuffinSVK, raimi, rajot, RaptoR, sala, Schirru, Schramm, sedw, SHORTY, Sir_Pete, SNUFKIN, Spike, start05, Stlucius, sylterella, t0mas, terrordemon, tom.zahry, Troyoun, trudoš, tuzexchrist, Ukko, VXP, Walome, wolfgang, yogi
- Má (143)
- 2scha, 81splinter, Aldo26, Alikkk, Anton Whatever, ArmadOon, Artigas, autokineton, Azik2586, BadBoy, Benji, Black Bro, yo, blackJag, Blockholm, bmc75, Bob, Bubákolog, calvin10, Caylen-Tor, Corvus, CSE_AC/DC, cybern, cyboy, Dalamar, Dali, Darker, Daw8ID, Deckard, Dexir, Dezodoo, Dinik, disclose, DKoscik, Draco nobilis, dvoracekpetr1, electricfret, farnhajt, felis, flipflop, Flowtek, Fox01, Georgíno J., Glumal, Goldfinch, Greyman, hellblazer, HellWeber, herrman, HevyEli, house192, hromotlk, Hugin, invape, Jabba, Jay-jay, jindroush, Kabukiman, kadas97, Kapis, Karel Sec, karl173, Kazumaki, Keno, Kocour, Lenny, Light, Lobok257, Lojza, LookAss, maara, Macek78, maco, Mamut12, Marvin, merhyx, MIKER65, mirec, misa, Montiseus, Mr.Plysh, mstefl, mywiel, NellUl, Netorack, Noci, Norri, OldaB, Olesh, opytz, Paldini, Palebras, paulmuaddib, pavel, pechna, PeNNy, Philologus, pk123x, PKD, Poseidon1978, Radek Blacksad, RaggamuffinSVK, raimi, rajot, RaptoR, Ricarderon, sala, Schirru, Schramm, Šedo, sedw, SHORTY, Sidi Santini, Sir_Pete, Skot, sleepless, SNUFKIN, Spike, start05, Stlucius, strougy, suricattaontheway, sylterella, t0mas, tacmud, Thurin, tom.zahry, Tomas024, Troyoun, trudoš, tukak, tulipstros, tuzexchrist, Ukko, vishnar, Vojtěch 393, vranakx, willis, wolfgang, xintax, Yaromil, yogi, yojimbo, Zajo original
- Chce (16)
- burzum, Carnage, davidek, delsemela, Fida, jankie, Maty48, monty.cl, Nightmare, polika36, Raul, Sebastian the wise, skepsi, Suši, Wodry, zlejzmrd
- Koupí (3)
- namdnas, Nightmare, Raul