Caravaggio (pevná vazba)
CREW1. vydáníduben 2020série Mistrovská díla evropského komiksu 46/72
4.4
...
...
...
...
+ 5 dalších ukázek
Michelangelo Merisi de Caravaggio. Jeden z nejslavnějších umělců historie. Citlivý i vzteklý, hedonista i dobrodruh, člověk, který se přes svůj krátký život zapsal do dějin umění, hlavně díky své práci se světlem a stínem. A teď se do jeho života pustil další italský mistr, Milo Manara, aby mu ve svém příběhu složil hold.
Manara tady nejenže popisuje Caravaggiům život a vznik jeho děl, ale i svůj malířský styl upravuje tak, aby se to co nejvíce blížilo malířovým vizím. Vznikl tak komiks, který sám vstupuje do historie.

22. kniha v řadě "Mistrovská díla evropského komiksu"

Souborné vydání původních dvou alb (Le caravage #01: Première partie - La palette et l'épée, Le caravage #02: Seconde partie - La grâce) v jednom kompletním svazku.


Scénář
Milo Manara
Art
Milo Manara
Barvy
Milo Manara, Simona Manara
Obálka
Milo Manara
Lettering
Alena Tejnická (Sarah)
Překlad
Denisa Streublová
Redakce
Filip Gotfrid, Martin Kužel, Alena Tejnická (Sarah)
CdbID
8116
Žánry
erotický, historický
ISBN/ISSN
978-80-7449-981-4
Vazba
šitá v tvrdých deskách s přebalem
Formát
195 x 260 x 16 mm
Hmotnost
612 g
Tisk
barevný
Stran
120
Původní cena
499 Kč
Tržní cena
2599 Kč (Zdroj: Aukro)
Originál
Le caravage #01: Première partie - La palette et l'épée, Le caravage #02: Seconde partie - La grâce (Glénat, 2015, 2018)
Varianty
Caravaggio (paperback) (2020)
Caravaggio (pevná vazba) (2020)
Caravaggio byl uzasny malir. Taky to byl dost protivnej, agresivni, arogantni zmrd, co se měl jako prase v žitě díky fanboys z řad smetánky i luzy. Tolik příběh, z kterýho úplně cáká, že Manara prostě neumí psát (už dlouho jsem nikde nečet tak hloupý a zbytečný dialogy jako tady). Já mam Manaru rád, sice všechny ženský vypadaj jako Bardotka s ruznýma parukama, ale má styl. Problém je, když se snaží o historickou podobu nebo vyloženě použít Caravaggiovu techniku komponování a práce s modely, pak se mu to rozpadá pod rukama, hlavně obličeje vypadaj jak nalepený. Co jsem si teda chrochtal je ta práce se světlem a architektura obecně, nebýt to comics z knihovny, tak ho rozřežu a některý záběry stránky vylepim na stěnu, na to se dá koukat hodiny.
Krásna Manarova kresba. Nielen ľudí. Nielen nahých ľudí. Dvojnásobne nahých žien. No tiež prírody a architektonických skvostov. Alebo (ne)obyčajného vidieka, na ktorom by ste rozhodne chceli žiť. Scenár je vydarený. Podarilo sa z v podstate vraha urobiť uveriteľnú postavu a svojím spôsobom sympatickú postavu zmietanú vnútornými démonmi. Ozdoba domácej komiksovej knižnice. Viac v mojej recenzii: https://www.fandom.sk/clanok/recenzia-caravaggio-komiks
Svůj zjevný obdiv k osobě a dílu malíře Caravaggia vetknul Milo Manara do (ať už bezeslovného, či naopak chvalořečícího) úžasu dobových pozorovatelů jeho obrazů bez rozdílu věku, pohlaví či postavení. Přestože při vyprávění příběhu jen poslušně akademicky, zkratkovitě následoval umělcovy tvůrčí a životní cesty a v prokreslení charakteru zůstal na povrchu, neslavnému závěru se přeci jen podařilo vybudit i nějaké emoce. Nádherná, do detailu propracovaná vizuální stránka (ta panorámata, památky, postavy!) pak ustála i trestuhodné zmenšení v českém vydání.
Krásná malba, svižný a poutavý děj. Na druhou stranu charaktery postav jen tak kloužou po povrchu a děj je místy možná až příliš zkratkovitý. Celkově jsem z toho měl pocit, jako bych se díval na italskofrancouzké historické filmy z šedesátých let :-) což vůbec není špatně, jelikož jsem je měl a stále mám rád.
Mistrovské dílo o mistrovském díle... Tohle mělo vyjít ve větším formátu od Arga :(
Komiks "Caravaggio" je velmi příjemnou ukázkou toho, jak se Milo Manara jako autor vyvinul, jak je schopen oslnit nejen svou kresbou, ale i tím, co vypráví. a to se mu v tomhle případě skutečně podařilo. Není to jen nějaká blbina jako v případě komiksu "Klik" nebo "Vůně neviditelného", ale je to příběh, který má svou hloubku, je to příběh, který skvěle prezentuje jednoho velmi slavného umělce, jehož éru jsme nikdy zažít nemohli, ale jehož dílo je doteď oceňováno. Komiks "Caravaggio tuhle skutečnost prezentuje ve formě, která je velmi čitelná, je čtenářsky zajímavá, ale především je výtečným spojením ilustrace se scénářem. Milo Manara si jako scenárista sedl a jako kreslíř ze sebe vydal to nejlepší, nikoli už za každou cenu poplatný erotickému žánru, ale skutečně spíše umění. A to se musí v případě jeho díla ocenit.
Manara se zde předvádí v úžasné formě. Ta kresba je naprosto úžasná a každý panel si zaslouží, aby se nad ním čtenář zastavil a chvíli si jej prohlížel.
Horší je to se scénářem. Více než Michelangelův příběh bych to nazval Michelangelův život v obrazech. Manara ukazuje pouze rychlý sled klíčových okamžiků Michelangelo života - někam přijde, dostane zakázku, kreslí, dostane zakázku, kreslí a prchá. Pořád dokola a ve vysokém tempu. Chápu, že Manara nemohl jít do větších podrobností, to by bylo na několik knih a dost možná by tomu chybělo tempo, ale přesto mi tam troška té všednosti chyběla. I přes tuto výtky tomu dávám plný počet. Jsem kulturně obohacený, a to jak Milo Manarou, tak i Michelangelem Merisi de Caravaggio.
Aj napriek tomu, že sa tu väčšinu času maľuje, udalosti okolo toho sú dostatočne pikantné a búrlivé, aby to celé bavilo. Ak máte radi Mila Manaru, históriu alebo umenie, nie je o čom rozmýšľať. =►Celá recenzia◄=
Nejak nechapu, proc se tu resi historicita hlavniho hrdiny. Je to komiks. A to (hlavne kresebne) povedeny. Zivotopisu Caravaggia jsou mraky, tak proc je suplovat...
U těchto děl je vždy největší problém umět si nasadit jakýsi vnitřní filtr a neutvářet si obraz historické osobnosti - v tomto případě Caravaggia - na základě autorových uměleckých fabulací. Manara se samozřejmě inspiroval skutečnými událostmi, ale rekonstrukce malířova života samozřejmě plave... ve většině případů se zcela logicky nedozvíme, jak to "přesně bylo", což je nahrazenou uměleckou licencí a je to tak v pořádku. Jindy se však Manara, co jsem tak zběžně koukal, rozchází s fakty. Nic proti tomu, je to komiks bez akademických ambicí, ale já ten filtr skutečně potřebuji.

Kresba je samozřejmě úžasná, nejrůznější kresebně formální inspirace i doslovné reference na Caravaggiovo dílo jsou skvělé. Vyobrazená jihoevropská města a scenérie s antickými troskami jsou estetickým pohlazením. Samozřejmě si Manara nemohl odpustit i své krásné nahotinky, které umí sice skvěle, ale polovina z nich vypadá jak přes kopírák (všude nějaká Gulliveriana, Klaudie a další jeho hrdinky erotických komiksů), navíc to trochu v takovém množství dle mého názoru devalvuje celkem zajímavý životopisný příběh. Ale dívá se na to samozřejmě moc hezky, četlo se to dobře.

Kazumaki má svým způsobem pravdu, hned úvodní scéna byla možná nejlepší. Poté mi sem tam vadilo až příliš černobílé vyobrazení některých postav, zejména Caravaggiových "nepřátel".

Celkový dojem: 70%
Asi nejpoutavější tištěný životopis, co jsem doposud četla.
Kniha začíná tím, jak Caravaggio přijíždí do Říma, kde se z něj stane velký umělec. Napsané je to dobře, nakreslené ještě lépe. Pokud znáte Caravaggiův životopis, tohle si koupíte jenom kvůli té kresbě. Můžu to pouze doporučit.
Ještě bych chtěl pochválit Crew za vázanou verzi, příplatek oproti broži je pouze 100 Kč, vyplatí se si za to připlatit.
Milo Manara stvořil výbornou fresku, ve které dokázal oživit i staré mistry jako Piranesiho nebo Vasiho. Naprostá pecka :)
http://geekcave.cz/comics/recenze/caravaggio
Úchvatný zážitek, absolutní delikatesa!
Co jsem chtěl to jsem dostal. Kochání se krajinami a uličkami Říma a dalších míst mi přišlo velmi krásně provedené a úplně jsem cítil tu atmosféru. Do toho jsme mírně nahlédli do mistrova umu a musím říct, že se toho Manara zhostil parádně. Není to žádný výpravný a akční komiks, ale zvlášť oceňuji to propojení moderního umění s renesancí a nastupujícím barokem (k tomu ještě pod taktovkou komiksového barda - klobouk dolů). Když jsem tak nad tím přemýšlel a říkal jsem si, co mi vlastně vadilo, tak snad jen délka. Tohle by klidně sneslo více životních pikantností. Komiks je v tomhle velmi zkratkovitý a bohužel se čtenář nestihne dostatečně dostat pod povrch. To je ale snad jediné co mi nějak výrazně vadilo. Manarovy ženy jsou kapitola sama pro sebe a řešit to nebudu. Tady to aspoň nebylo do očí bijící a chybějící Manarova erotika mi přišla vhod. Zkrátka mně se tohle líbilo a jsem naprosto spokojen.
PS: větší formát, který mám z Itálie je daleko lepší. Tohle by nemělo být v MDEKu, ale na stejné rovni jako Arzach.
Už předmluva od historika umění nádherně shrnuje celé Manarovo dílo, že by se snad nedalo nic vytknout. Nádherně složený hold pro umělce od umělce. První album je prozářené římským sluncem, které slábne a světlo se postupně rozplývá, pohasíná. I přes některé historické nepřesnosti, které jsou pochopitelně (někdy i nepochopitelně) pozměněny, díky poutavosti příběhu a zasazení vybraných děl do kontextu, lze tento prohřešek Manarovi odpustit. Caravaggio zemřel v přístavu Porto Ercole, nikoliv v Porto Palo. Konvolut pláten pro kostel San Luigi dei Francesi je věnován životu a umučení svatého Matouše, nikoliv svatého Matěje (špatný překlad). Zajímavé je, že Manara nakreslil a zmínil pouze první verzi obrazu Svatého Matouše s andělem, které bylo zničeno za druhé světové války. Posléze byla namalována druhá verze obrazu (která je dodnes osazena v kapli Contarelli), protože si objednavatelé nepřáli, aby se prostý Matouš dotýkal anděla, ale také pro jeho sedlácké vzezření se špinavýma nohama. To by dozajista mohlo jako anekdotická historka v příběhu zafungovat, ale takových anekdot kolem objednavatelů a jeho pláten je mnoho. Taky jsem dost skřípal zubama nad překladem "oltářní deska" - raději oltářní plátno, nebo obraz.
Milo Manara zde zanechal svoji uměleckou duši i obdiv ke Caravaggiovi. Téma bylo pro něj tak vážné, že se oprostil od svých porno kresbiček a menších úchylek. Sem tam nějaký holý zadek, jinak nic jiného.
Skládám tímto hold i CRWákům. Krásná vazba, citlivě zvolená ražba na deskách a trefně zvolená barva.
Krásná kniha. Úplně chápu tu potřebu zobrazit Caravaggiův život v komiksu, protože je to zcela zásadní, nadčasový umělec, opěvovaný všemi historiky umění (naši vyučující na fakultě o jeho obrazech dokázali mluvit celé hodiny), hlavně pro jeho figurální malbu s technikou šerosvitu a běda tomu, kdo u zkoušky nedokázal poskytnout detailní analýzu vybraných obrazů. Škoda, že to nevyšlo před tím, než jsem šel ke státnicím; rozhodně by se mi učilo lépe než z abstraktního popisu o jeho životě.
Manara se přiblížil barevností Caravaggiovým dílům, ale pochopitelně si nemůže dovolit utopit část panelů v černé barvě, takže oproti jiným Manarovým komiksům vlastně nejsou v technice nijak velké rozdíly. Komiks je dynamický, vyprávění odsýpá a zásadní obrazy z Caravaggiovy dílny jsou podpořeny seskupením teatrálních modelů, podle kterých umělec tvořil. Manarovy dívky jsou tradičně jedna jako druhá.
Paradoxně se mi ale z celého komiksu nejvíc líbila hned úvodní scéna se závorou, přes kterou může projet jen jeden povoz. Jinak je to zajímavé čtení a obdiv mám i k dobovým památkám, jež Manara zachytil velmi detailně a vyhrál si i s celky měst.
Dávám bonusové body za správně napsané slovo "skici."
Milo Manara skládá hold jednou z nejúžasnějších malířů lidského pokolení skvělou knihou překvapující i na jeho poměry ještě vyšší laťkou než obvykle. Příběhově se pokud možno drží dochované biografie malíře jehož osobnost vykresluje v tragicko hrdinském patosu renesančního člověka s nevšedními schopnostmi uvědomujícího si bezbřehé tvrdosti a nesmlouvavosti světa do něhož vnáší skrze své umění je málo světa na to, aby v něm bylo možno pohodlně a šťastně žít. Stejnou rétoriku volí i v kresebném vyjádření, kde zachovává tradiční kvalitu svých postav, ale nově doslova drtí čtenáře svým naturalistickým zobrazením reálií středověké Itálie skomírající na troskách bývalé římské říše. Naprosto uvěřitelně přibližuje současnému čtenáři všechny konotace tamější doby temna a jeho pojetí je na hony vzdáleno jeho jiným takyhistorickým dílům vzniknuvším jeho rukou pod autorskou licencí chilského psychopata. Úžasná kniha a neoddiskutovatelné mistrovské dílo komiksu, byť dnes staré jen jednotky roků. Bravo.
Klasická Evropa. Ovšem v tom nejlepším slova smyslu. Krasná kresba (Manara prostě umí). Fajn příběh, nic z čeho by byl člověk na větvi, ale velmi příjemná jednohubka. Taková hodně light Borgia.To je přesně co já můžu. MDEK je stále moje nejoblíbenější edice.
Manarova kresba nadprůměrná, některé panely ze staré Itálie doslova nádherné. S příběhem je to trochu horší. Zpočátku jsem vnímal určitou jiskru, ale ta se pomalu z knihy vytrácela. Celkem se mi zdála ta druhá polovina nějak zařízlá, uspěchaná. V každém případě bych zde určitě uvítal větší formát a opět se mi potvrdilo, že spojit do pětihvězdičkového příběhu realitu s komiksem je takřka nemožné.
Nebudu si hrat na to, ze bych nejak podrobne znal Caravaggiuv zivotopis. Fakt je, ze v zivotech velkych maliru pomerne plavu. O to pozorneji, a s vetsim zaujetim, jsem se zacetl do teto pomerne utle knihy a dostal jsem presne to, co jsem cekal - Manaruv krasny vizual a nove vedomosti.
70%
463951
"Nejak nechapu, proc se tu resi historicita hlavniho hrdiny. Je to komiks."

Cože?:D
Četl/a (57)
AlmightyMates , BadBoy, buscheer, Cabal, calvin10, cobe, ComicsCZek, DanielT, Dekssan, Draco nobilis, farnhajt, fel68, foudy, Fox01, Géba, Georgíno J., hellblazer, house192, Hugin, hypermlok, IndyP, invape, James, jh666, kallenved, Kazumaki, Khagrael, Killingjoke, lacoste, Light, Lobok257, maco, Mariohurbanek, Mr.Plysh, Murphy722, NecRoman, Noci, Norri, Ozymandias, pechna, Poseidon1978, RaptoR, rooty, RudyRod, Ruw, SASAN_KING, Schirru, suricattaontheway, terrordemon, tomaseek, trudoš, Ukko, Wasseg10, wolfgang, Zbysek2410, zgrywus, Zlord_Antijezis
(118)
Alfi, AlmightyMates , arnecht, Azbest, BadBoy, bboorreekk, Benji, binnmode, blackJag, bmc75, Bob, buscheer, Cabal, calvin10, cobe, ComicsCZek, Corvus, CSE_AC/DC, DanielT, Deckard, Dekssan, DEmnoG, Dinik, Draco nobilis, Erich, erik, farnhajt, fel68, filemon, Fox01, Géba, Georgíno J., Glumal, gongon44, Hades, Hawwwran, hellblazer, house192, Hugin, hypermlok, IndyP, invape, James, jankie, jh666, jjjirik, Joshua_T, kallenved, Kapis, Kazumaki, Killingjoke, Kokuun, Kraken, kubosos, lacoste, Lenny, Light, listr, Lobok257, Lojza, maara, maco, mAGiic, Mariohurbanek, Mariomichal, Matej-29, mcleek, merhyx, MIKER65, Mitak, MP, Mr.Plysh, Murphy722, NecRoman, Netorack, Nightmare, Noci, Norri, Paldini, pavel, pavouk, pechna, Poseidon1978, RadimNemec, RaptoR, Ricarderon, rooty, RudyRod, Ruw, Saran, SASAN_KING, Schirru, Šedo, Skot, sleepless, slothest, Stara.kryta, suricattaontheway, syon, tacmud, Tialster, tomaseek, Tomket.Tom, Tony TwoDee, trudoš, Ukko, vishnar, Vojtěch 393, Vrenn, Wasseg10, willis, wolfgang, xintax, Yaromil, yogi, Zbysek2410, zgrywus, Zlord_Antijezis
Chce (3)
JaggedSK, Premek, rockyt
Koupí (2)
birkoff13, Marran
Prodá (3)
arnecht, BadBoy, _Komiksak_