Kostky #01: Srdceryvná fantasy
Host1. vydáníprosinec 2024
4.2
...
...
...
...
+ 1 další ukázka
Koupit
V devadesátých letech zmizela skupinka pubert´áků ve světě fantasy hry na hrdiny. Chuck, Matt, Isabelle, Sol, dvojčata Ash a Angela. Začalo se jim říkat Staffordská šestka, i když zpátky do naší reality se jich vrátilo jen pět. Nyní se musí coby dospělí vypořádat s démony v osobním životě i ve hře, která pro ně ještě zdaleka neskončila. Znovu se stávají hrdiny na planetě ve tvaru dvacetistěnné kostky, kde probíhá spor několika říší a kde čeká jejich nezvěstný kamarád. Každý z družiny má jiné cíle, ale jestli nepřekonají vzájemnou nevraživost, k návratu domů jim nemusí stačit ani meče a magie. Natož když se jim do cesty připletou jeskyně a draci.
Temná sága, která připomene tvorbu Stephena Kinga, Neila Gaimana nebo Roberta Jacksona Bennetta, si vysloužila přezdívku gotické Jumanji. Oslavuje i podrývá různé podoby her na hrdiny a žánru fantasy. Jako postavy se v ní objevují také Emily Brontëová, H. G. Wells, Howard Phillips Lovecraft nebo jeden povědomý profesor s fajfkou…

Obsahuje sešity série Die #1-5 (prosinec 2018 - duben 2019)

Scénář
Kieron Gillen
Art
Stephanie Hans
Obálka
Stephanie Hans
Lettering
Tereza Bellanová
Překlad
Filip Drlík
Redakce
Pavel Kořínek, Lukáš Růžička, Helena Vyplelová
CdbID
11088
Žánry
fantasy
ISBN/ISSN
978-80-275-2261-3
Vazba
šitá v měkkých deskách
Formát
168 x 248 x 11 mm
Hmotnost
438 g
Tisk
barevný
Stran
184
Původní cena
399 Kč
Originál
Die #01: Fantasy Heartbreaker (Image Comics, 2019)
Kostky sú Jumanji pre citlivú tiktokovú generáciu. Síce ako zdroj uvádzajú DnD ale ako ukazuje aj RPG hra Die vytvorená na základe komiksu, nejde o dlhý hlboký, pomalý a postupný ponor na stovky až tisíce hodín v skupine prateľov, ale krátky a intenzívny prežitok, kde hráči hrajú ľudí s problémami, ktorí hrajú (velice meta!) jednu zo šiestich predvolených archetypov. Samotný komiks používa tie najzákladnejšie metódy na dojenie emócií (či už dávno otrepaný príbeh zábudlivého čarodeja, alebo smutného paladina, ktorý silu čerpá zo žiaľu (“Mysli na utopené šteniatka. Mysli na bábätká narodené bez ručičiek.”)).
Celá konzistencia sveta je obetovaná na úkor emocionálneho ždímania. Prvá kniha zo štyroch končí cliffhangerom, ale ja už pokračovať nebudem.
PS: chápem prečo to tak je, ale aj tak mi vadilo miesto zaužívaného termínu dX používať kX.
„Znáš takový ty filmy, kde sériovej vrah zamkne lidi do pasti, která je rozemele na paštiku? Tak tohle je to samý, akorát v Narnii.“
Nemůžu říct, že ústřední motiv není atraktivní. Děti, co zmizí v RPG hře a po dvou letech se vrátí, aby o svém dobrodružství dalších dvacet pět let mlčely, než je minulost konečně dožene? Takovej efekt zaujme. Obzvláště, jste-li milovníkem Dračího doupěte a na pár herních večerů z mládí nostalgicky vzpomínáte teď, když máte svůj dospělý svět a ten se vám hroutí.
Jen se přiznám, že jsem čekal maličko víc. Postavy jsou v rychlosti nahozené, podobně jako fantasy svět, do kterého se propadly. Navíc, a to je moje chyba, přiznávám, že nejsem fanoušek příběhů, ve kterých se hrdinové bez jakéhokoliv vysvětlení najednou ocitnou ve fantaskním světe, přičemž tenhle konkrétně je hodně ovlivněn láskou k fantasy a hraní D&D. Takže jestli neznáte Tolkiena, možná vám celá jedna kapitola úplně unikne. A znalost filmů se tentokrát nepočítá. Což je za mě samozřejmě plus.
Skvostně nakreslená, inspirativní a unikátní "fantasy". První dva sešity jsou svou atmosférou tajemna a epičností dokonalé, zbývající tři už mě tak nedostaly. Plné hodnocení si tak asi nechám na pokračování, které je po překvapivém závěru nutnost. Doporučuju přečíst i eseje na konci, autor tu jde docela do hloubky světa, postav a motivace se do téhle látky pustit.
"No, uvidíme... nějak snad překonám ten nudnej úvod, kde budu určitě celej sešit sledovat jak parta dětí hraje dračák než se konečně začne něco dít." WRONG

Komiks začne hned. A poté, co začne, na vás hodí traumata všech postav a místy až tísnivou atmosféru něčeho, co kdysi bylo dětské přátelství, ale dneska je to už jenom vzpomínka na dávné hrůzy. A do toho všeho je to samozřejmě taky fantasy, ale fantasy dělané s láskou (a naprosto překvapivě) bez velkých klišé. A dokonce i zakomponování odkazu J. R. R. Tolkiena funguje naprosto impozantně.

Zpracování komiksu je 10/10, možná i 12/10. Povrchová úprava, obálka, papír, překlad, redakce, lettering. Tenhle výkop se HOSTu povedl na výbornou.
Skupina teenagerů hraje hru na hrdiny, vytvoří postavy a s prvním hodem už od pohledu zvláštních kostek záhadně zmizí. Cool říkám si. Teď se určitě objeví ve světě D&Dčka. NE. Objeví se o dva roky později, je jich jen pět, jeden nemá ruku. Aha, cool. Tak teď se určitě bude vyšetřovat co se stalo. NE. Uteče dalších dvacet let. Nikdo nevyšetří ani ťuk, matka zmizelého dál oplakává syna a nikdo neví vůbec nic. Když tu se objeví kostka ztraceného. V tu dobu už hrdinové středního věku se sejdou, kostka je přenese zpátky do hry. A teď určitě půjdu heroicky zachránit svého kamaráda. NE!... V tomhle bodě po cca 20ti stranách mě Gillen dostal, dál jsem přestal odhadovat co bude nechal se unášet na jeho geniálním posunu žánrových klišé a netradičně konstruované zápletce, která je tak povědomá a přesto v konečných důsledcích tak jiná. A přitom to dokonale zapadá a dává smysl. Když se vám postava ve čtyřiceti objeví ve fantasy hře, tak její první myšlenka prostě musí být, "Pane bože! Ale já musim vyzvednout děti." Když k tomu všemu ještě připočtu hodně netradiční přiznaně digitální zpracování, pro tohle téma unikátně měkkou ženskou kresbu a dokonavost příběhu v pouhých čtyřech knihách (cca 20 sešitů). Vychází mi ze sympaticky vícevýznamového titulu Die jeden z nejvýznamnějších komiksových počinů posledních let. Totálka.
Na tenhle komiks jsem se těšil od doby, kdy jsem zjistil, že má vyjít. Jako teenager jsem hrál často Dračí doupě a námět mě proto hodně zaujal. Ze začátku mě to úplně nechytlo, děj na mě občas působil zkratkovitě a zmateně, ale postupně jsem na vlnu příběhu naskočil. Jsem zvědavý, jak se příběh posune dál v dalších dílech. Kresba je pěkná, ale můj styl to není.
Ke komiksu vznikla i samostatná hra, která měla úspěšnou kampaň na Kickstarteru.
Poznámka pod čarou s níž nechci plevelit koment, ale na jazyk se mi to nezadržitelně dere. Ne že bych Hostu nepřál tenhle titul. Ale při vší úctě rozhodně nepatří k věrozvěstům překladového komiksu. Na druhé straně vidím ten nekonečný proud Crwích omnibusů (zn. předplať si edici limitovaný v kůži vázaný omnibus dvouměsíčník) z devadesátek (jo tenkrát...to byl komiks komiksem a sliz zelenější!), který už jsme všichni stokrát četli. A zatím jim pod rukama prohučí takováhle věc. Nechápu. Jako jasně, Image nevydává jen samý pecky jak se traduje. Ale statisticky ty jejich experimenty jednou za pár let prostě musí dopadnout. Tak proč se tomu bránit? Vážně si začínám myslet, že na té senilitě do níž se stylizuje Jirka Pavlovský s Kopřivou v rudé žni možná něco bude.