Kouzelná flétna a další operní příběhy

4.2 | Comics Centrum | adaptace, historický, hudební, mytologický, sborník

Sborník komiksových adaptací slavných světových oper od P. Craiga Russella, autora úspěšné adaptace Wagnerova Prstenu Nibelungova. Obsahuje: Mozartovu Kouzelnou flétnu, Wagnerova Parsifala, Leoncavallovy Komedianty, Debussyho Pellea a Melisandu, Straussovu Salome, Arianu a Modrovouse Paula Dukase a Maurice Maeterlincka, Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho, dvě Mahlerovy písně a Ein Heldentraum Huga Wolfa.

Scénář:
Patrick C. Mason, Philip Craig Russell
Kresba:
Philip Craig Russell, Galen Showman
Ink:
Philip Craig Russell
Lettering:
Tomáš Náprstek, Martin Trojan
Barvy:
Lovern Kindzierski, Philip Craig Russell
Překlad:
Alexandra Niklíčková
Redakce:
Ondřej Černý, Václav Dort, Jan Kantůrek, ml., Ladislav Niklíček, Martin Trojan, Milena Vojtková
Obálka:
Philip Craig Russell
Grafické úpravy:
Václav Dort, Václav Dort, ml., Martin Trojan, Barbara Warneke

Obsahuje původně tři samostatné alba (P. Craig Russell Library of Opera Adaptations #1: The Magic Flute, P. Craig Russell Library of Opera Adaptations #2, P. Craig Russell Library of Opera Adaptations #3) v jedné knize.

Rok a měsíc vydání: prosinec 2019 | ISBN: 978-80-88152-95-8 | Vydání: 1. | Vazba: šitá v tvrdých deskách s přebalem | Formát: 158 x 239 mm | Počet stran: 416 | Tisk: barevný | Cena v době vydání: 899 Kč | Název originálu: P. Craig Russell Library of Opera Adaptations | Vydavatel originálu: NBM, 2003, 2004

Obálka (1/9)
Ukázka (2/9)
Ukázka (3/9)
Ukázka (4/9)

+ dalších 5


Koupit

George Walker Bush
A George Walker Bush | 28.1.2020 | Kouzelná flétna a další operní příběhy |

Stejně jako jsem byl nadšen z adaptace Prsten Nibelungův, jsem naprosto unesen a uchvácen tímto operním kompendiem. Shodou okolností jsem byl před Vánoci na loutkové operní adaptaci v pražském Národním divadle marionet, po které jsem musel konstatovat, že jde o předraženou past na turisty. O to raději jsem si hned úvodním příběhem této knihy zmíněný kus "přehrál" znovu a hned jsem byl šťastnější. Russell je génius, pomalu každé jeho okénko se rovná uměleckému dílu, precizní linka, téměř secesní zdobnost, fantastická estetika, která funguje navzdory (nebo snad právě kvůli) jisté vybledlosti barev. Adaptační zkratka fungovala všude na výbornou, snad vyjma oněch minikraťasů (Mahlerovy písně). Příběhy mě pohltily a svým patosem a epickou naléhavostí ve mně probouzely správné operní emoce. Mnohdy je zde šikovně propašován i milý humor. Co mi přišlo zajímavé, bylo zasazení většiny příběhů do jakéhosi magického dějinně-fantastického až pohádkového mlhavého bezčasí, jako by zde autor vytvořil své vlastní russellovské komiksové univerzum, v čemž mu, přiznávám, napomohly jistě samotné předlohy. Za mě skvostné - a dá se vzhledem k době vznikání říct i životní - dílo.

Celkový dojem: 100%

P.G.
P.G. | 26.12.2019 | Kouzelná flétna a další operní příběhy |

Jsem z flétny trochu rozpačitá. Bylo mi jasné, že jako prsten to nebude, ale že to bude až tak jiné, jsem nečekala. V knize je adaptováno 9 různých oper a jak je z přehledu patrné, tyto adaptace vznikly v rozmezí více jak pětadvaceti let! Což je patrné především na kresbě. A nejen díky tomu za mě prostě kniha jako celek dost dobře zhodnotit nejde. Přistoupila jsem k ní s takřka absolutní neznalostí předloh a spíše se soutředila na obrazovou stránku a vlastní příběhy brala jako doplněk. Z tohoto pohledu je jednoznačným tahounem Kouzelná flétna - kresba je podobná jako v prstenu, hravost kresby doplňují výborné drobnosti odlehčující děj (jako třeba detaily tváří a výrazů Paminy, Papagena a Papageny) a ač je zápletka dost průhledná, těch více jak 130 stran mi nepřišlo ani moc, ani málo. Salome má výbornou atmosféru, ale textu je v některých panelech až moc. Mahlerovy písně jsou spíše takovou experimentální tvorbou, ač Ztratil jsem se světu se mi po grafické stránce opravdu líbí. Pellas a Melisanda mě však neoslovila - a to ani kresbou, ani příběhem. U Parsifala mi k příběhu nesedla kresba - nevím proč, ale po prvních dvou stranách jsem očekávala pořádnou space operu a toto očekávaní se se mnou neslo až do konce. Ariana a Modrovous mě uchvátila především prací s barvami a kompozicí panelů. A po flétně je pro mě druhým tahounem knihy. Hrdinův sen beru opět jako experiment. Sedlák kavalír je druhou adaptací, která mě vůbec neoslovila. Prostředím, dialogy, kresbou... No a poslední adaptace - Komedianti - to je prostě majstrštyk. Černobílý, zběsile se řítící od začátku do naprosto excelentního finále, kde každý obraz a každý dialog je na tom správném místě.
Shrnuto a podtrženo - možná kdybych znala jednotlivé operní předlohy, měla bych z některých adaptací lepší pocit. Pokud mám knihu zhodnotit jako celek, musím nejprve říct, že se jedná o fenomenální dílo (že se těch adaptací vůbec někdo zhostil, že to trvalo tak dlouho a především, že máme možnost je mít v jedné knize všechny najednou). Ale také musím říct, že z pohledu čtenáře neznalého předloh jsou některé adaptace výrazně lepší než jiné a díky tomu celá kniha působí nevyváženě. Na druhou stranu, i kdybyste si v knize našli jen dvě, tři adaptace, které vás opravdu uchvátí, stále stojí za to přečíst si i ty ostatní.

Darth Raelchi
M Darth Raelchi | 26.12.2019 | Kouzelná flétna a další operní příběhy |

Skvela sbirka a jak byva u me zvykem, blbe se to hodnoti. Graficky na vybornou a co jsem si prosel Nibelungy, tak uz se mi ten komiksove-operni styl cte dobre, ale ... ty antologie! Z pohledu sbirky samotne je to konzistetni az-az, ale z hlediska jednotlivych pribehu je pravda nekde uprostred. Jednoznacne to tady tahne Kouzelna fletna, to bez debat, a svou vypravnosti mi to Nibelungy dosti pripomina, jen je to kratsi. To je fakt majstrsticek. Zbytek je bud zajimava a ctiva adaptace, nebo je to zmatene a neuchopitelne.
Salome, Pelleas a Melisanda, Sedlak a Goethe mi prisly dostatecne ctivi a uchopitelni. Perfektne se mi v tom orientovalo. U vsech adaptaci mi hodne pomohla predmluva, ale ne vzdy to stacilo. Modrovous a Parsifal byly oba brutalni chaos a zmet textu mi odbouravala pozornost. Pagliacci byl uchopitelny ale musel jsem se vic soustredit na text a tudiz mi unikala kresba. Mahler byl ok ale jelikoz to moc neznam, bylo to pro me jen seznameni.
Ocenuji styl vydani, protoze tak lepe pronikneme do vyvoje Russella. Necelych 30 let vyvoje adaptovani oper je proste ojedinelost kterou mame v jednom baleni zase jen my (Cesi). Proto nakonec hodnotim 5 hvezdami. Rozhodne doporucuju to cist az po Nibelunzich, protoze jsou to kratasy ktere muzou zbytecne nezaujateho ctenare odradit, resp doporucuju max Kouzelnou fletnu. Jeste tim by slo zacit. Tohle je dalsi hrebicek komiksovych dejin a byla by skoda tuto tvorbu smahem odsoudit jen pro zdanlivou neuchopitelnost.

cyboy
M cyboy | 18.12.2019 | Kouzelná flétna a další operní příběhy |

Prsten to neni, ale i tak to neni spatne. Tezko se to hodnoti jako celek, protoze jsou v tom silnejsi i slabsi veci. Prekvapive asi nejlepsi vec, je jedna z nekratsich a uplne v zaveru - Komedianti. Notoricky znamy pribeh Harlekyna a Kolombiny, ktery je ale skvele podan.
70%

Himlik
Himlik 22.5.2020

M_M
M_M 22.5.2020

dajik
dajik 17.4.2020

calvin10
calvin10 13.4.2020

kinak
kinak 5.4.2020

Goldfinch
Goldfinch 6.3.2020

Olwen
Olwen 25.2.2020

lukascus
lukascus 5.2.2020

RaptoR
RaptoR 20.1.2020

Zbysek2410
Zbysek2410 16.1.2020

Dezodoo
Dezodoo 5.1.2020

P.G.
P.G. 26.12.2019

Darth Raelchi
Darth Raelchi 26.12.2019

house192
house192 23.12.2019

terrordemon
terrordemon 23.12.2019

cyboy
cyboy 18.12.2019