Usagi Yojimbo #35: Návrat domů
CREW1. vydáníříjen 2021série Usagi Yojimbo 43/49
4.8
...
...
...
...
+ 5 dalších ukázek
Koupit
Usagi se vrací do své domovské provincie, aby prokázal úctu padlým, avšak duchové minulosti s ním mají jiné plány!

V příběhu „Tatami“ se Usagi vrací do své domovské provincie, kde na něj čekají intriky a zrada. Brzy se má odehrát jeden důležitý čajový obřad, jenže... jak s tím souvisejí zlovolné plány lorda Hikijiho? Velká válka, po které se lord Hikiji zmocnil severní provincie poraženého lorda Mifuneho, už dávno skončila, avšak mnozí na ni stále vzpomínají se značnou zahořklostí a projevy věrnosti k bývalému vládci nejsou přijímány dobře – jak se Usagi přesvědčí v příběhu „Mon“. V posledním příběhu nazvaném „Návrat“ se pak Usagi ocitá na místě, kterému se původně chtěl ze všech sil vyhnout. Hořkosladké vzpomínky však přehluší potřeba řešit aktuální nebezpečí hrozící těm, kteří jsou Usagimu blízcí!

Obsahuje sešity série Usagi Yojimbo (Vol. 4) #8-14 (únor 2020 - listopad 2020)

Scénář
Stan Sakai
Art
Stan Sakai
Barvy
Tom Luth
Obálka
Tom Luth, Stan Sakai
Lettering
Jakub D. Kočí, Violet Kočí (Lelita, Lelita Kočí, Violet)
Překlad
Ľudovít Plata (Turlogh)
Redakce
Filip Gotfrid, Jiří Pavlovský
Žánry
akční, dobrodružný, fantasy, historický
ISBN/ISSN
978-80-7679-004-9
Vazba
lepená v měkkých deskách
Formát
168 x 258 mm
Hmotnost
530 g
Tisk
barevný
Stran
196
Původní cena
449 Kč
Originál
Usagi Yojimbo #35: Homecoming (IDW Publishing, 2021)
Příběhově asi nejsem úplně cílovka, ale kresba je moc hezká a líbí se mi náhled do japonské kultury a historie (i když třeba v téhle knize jsem se nic, co bych už nevěděl, nedozvěděl).
Usagi v barvě a větším formátu mi pořád nějak nesedí, ale příběh je tentokrát super. Trošku jsem od návratu domů čekal větší dějový posun, ale Sakai na to nejspíš už úplně rezignoval.
Usagj je skvělá věc. Dějově opět super, na barvy už jsem si zvykl. Čím víc toho Usagiho je, tím víc se mi líbí nejen příběhově, ale hlavně tím jak Sakai seznamuje s japonskou kulturou, pověstma, mentalitou lidí.
Návrat domů oproti předchozímu dílu nabízí pokračující dějovou linii ve všech třech povídkách. Příběhový oblouk v podobě prohrané války lorda Mifuneho a konfrontace Usagiho s realitou a novými pořádky v jeho domovině, dodají celému komiksu na větší osudovosti. Lehce temný a vážný tón oproti některým předchozím povídkám, kde se vyskytovalo dost humorných situací a fantasy prvků, způsobí, že se z grafické novely stane opravdu vzrušující drama. Neúspěchy, celková drsnost příběhů a ukázka toho, že i Usagi není nepřemožitelný, přispívají k větší uvěřitelnosti a epičnosti celého komiksu. Více v recenzi na https://nerdopolis.cz/2021/11/12/recenze-usagi-yojimbo-35-navrat-domu-stan-sakai/
Ono je vlastně úplně jedno, jestli je Usagi barevný, nebo černobílý. Protože i když je kresba dokonalá, tak to hlavní vždycky spočívalo v příběhu. A ten Sakai sensei umí, jako nikdo jiný. Ano sensei, tedy něco jako "učitel" nebo "mistr". Tak ho v předmluvě trefně nazvala Peach Momoko. A pro mě to platí také, protože za tu dobu, co s Usagim trávím čas, jsem se toho o japonské kultuře dozvěděl možná více, než se všech filmů Akira Kurosawi. Tentokrát třeba o významu rodových znaků mon či výrobě a důležitosti rohoží tatami. Po odbočkách se znovu vracíme do hlavní linie příběhu, kdy se Usagi vrací domů. Jenže tam není jako člen poraženého klanu vítán s otevřenou náručí. A rozhodně ne každé dobrodružství, do kterého se zaplete, musí skončit happyendem.
Konečně se zase jednou objevuje moje nejoblíbenější postava s páskou přes oko. Jinak na Usagim začínám skoro více než jednotlivé příběhy oceňovat náhled do japonské kultury a historie...

Celkový dojem: 70%
První Usagi mimo základní sérii, který se mi líbil. A to rovnou za plný počet.
Další zajímavé povídky. Usagi míří domů a my se dozvíme, jak se vyrábějí tatami a jak důležité můžou být a taky jaké to je být cizincem ve vlastní zemi, když se Usagi dostane do své vesnice pod vládou lorda Hikijiho. Nakonec dojde i ke konfrontaci s Usagiho vlastním vztahem k věrnosti mrtvému pánovi. Kresebně se Sakai drží na své jednodušší linii z poslední doby, ale občas to zase trochu vyrovnává barevnost (v posledních černobílých dílech už to začínalo být markantnější).
287