Indiánské léto / El Gaucho (paperback)
CREW1. vydáníčerven 2019série Mistrovská díla evropského komiksu 41/72
4
...
...
...
...
+ 3 další ukázky
Koupit
KOMIKSOVÁ KLASIKA V TOM NEJDOKONALEJŠÍM PROVEDENÍ!

Dva historické příběhy od dvou slavných tvůrců. Scenáristy a kreslíře Huga Pratta (Corto Maltese) a legendárního mistra evropského erotického komiksu Mila Manary! V příběhu El Gaucho se dostaneme do napoleonských válek, přímo do víru nelítostných námořních bitev a krutých pravidel. A v komiksu Indiánské léto se přeneseme do sedmnáctého století, kde malá skupina osadníků poklidně přežívá poblíž indiánského kmene… než tragická událost rozpoutá krvavou válku. Prattovy scénáře jsou temné, násilné a historicky přesvědčivé, Manarova kresba je nádherná a jeho ženy svůdné.

20. kniha v řadě "Mistrovská díla evropského komiksu"

Obsahuje dvě původně samostatné alba (Un été indien / El Gaucho) v jedné knize.


Scénář
Hugo Pratt
Art
Milo Manara
Barvy
Milo Manara
Obálka
Milo Manara
Lettering
Alena Tejnická (Sarah)
Překlad
Michaela Šmakalová
Redakce
Filip Gotfrid, Boris Hokr, Alena Tejnická (Sarah)
CdbID
7669
Žánry
dobrodružný, erotický, historický, válečný
ISBN/ISSN
978-80-7449-721-6
Vazba
lepená v měkkých deskách (s chlopněmi)
Formát
195 x 260 mm
Hmotnost
872 g
Tisk
barevný
Stran
288
Původní cena
759 Kč
Originál
Un été indien / El Gaucho (Casterman, 1987, 1995)
Varianty
Indiánské léto / El Gaucho (paperback) (2019)
Indiánské léto / El Gaucho (pevná vazba) (2019)
Kresebně solidní, ale příběhy mě zrovna nestrhly - trochu polechtaly, trochu napnuly, ale pamatovat si z nich nebudu nic.
Indiánské léto - vůbec jsem nevěděl, co od toho mám čekat. Jestli Manarovy prasárničky, historickou tragédii, nebo romantický příběh. Ono je to nakonec od všeho něco. V závěru tohoto příběhu se píše, že to vychází ze skutečných událostí. To zajímavé tam ale dodal až Hugo Pratt a Nathaniel Hawthorne v románu Šarlatové písmeno, že kterým je tento komiks inspirovaný. Zajímavá je morálka všech zúčastněných. S její znalostí zcela přehodnotíte přiměřenost činu, který celý příběh odstartoval a vyeskaloval do tragického konce. Ač se to odehrává v okolí puritánské osady, a nebo právě proto, tak si tam potají rád vrzne každý s každou, indiány nevyjímaje. Poměrně zajímavý je i přístup indiánů k pomstě a přátelství. Vyprávění má vysoké tempo a nenechá vás chvíli vydechnout. Milo Manara zde odvedl svůj standardní dobrý výkon. Ne tak skvělý jako v Caravaggiovi, ten je jeho vrcholem, ale prostě dobrý.

El Gaucho - Druhý příběh také vychází z historických událostí a popisuje příběh několika lidí na pozadí dobývání Buenos Aires britským námořnictvem. Stejně jako první příběh se i tento odehrává jen v několika málo dnech a dokonale vás vtáhne do děje. I tady si Manara přišel na své a irské prostitutky zde zcela bez ostychu dávají na odiv svůj "vercajk". Kresba se zde Manarovi opravdu povedla. Oproti Indiánskému létu je prokreslenejší a má lepší barvy. Vypíchnout zde musím kresbu přírody.

Indiánské léto / El Gaucho je povedená kniha s velmi dobře vyprávěnými historickými příběhy a povedenou kresbou Milo Manary. Podle informací na konci obou příběhu je evidentní, že si Hugo Pratt dal hodně záležet, aby byl co nejvíce historický věrný. To rozhodně oceňuji.
Parádní historicko-dobrodružná kniha. INDIÁNSKÉ LÉTO velice lehce, bez plýtvání slovy, eskaluje (kvůli "nevinnému" znásilnění) konflikt indiánů a bílých usedlíků z pohledu jedné vyloučené rodiny, bohužel jej končí dosti bezradně, s pocitem celkové bezvýznamnosti události. EL GAUCHO již jak vyšší dramatickou, tak nízkou lidskou linku (včetně pocítěné bezmoci ve fatálním závěru) uchopuje přeci jen pevněji a Manarovu nádhernou kresbu vytahuje množstvím detailů do ještě "nebeštějších" výšin.
Milo manara je génius erotického komiksu! A Hugo Pratt taky umí napsat dobrej příběh... Já snad už nečtu špatný komiksy... 2 příběhy, se znásilněním a všemi logickými, neúprosnými zakončeními. Ach Molly,... :( Ach, ty druhá heroino... Zanechalo to ve mně mocnou emocionální brázdu... Dojemné. A nejhorší na tom je, jak by řekli Anglosasové, Based on a true story. Jinak s MDEK je to jako v tom skeči od Monty Pythonů: Váš příchod nás nechává navnaděné na víc...
Za mě slabší MDEK. Příběhy byli celkem v pohodě, ovšem neuvěřitelně samoúčelné scény celkový dojem srážely ke dnu. Nechápu k čemu tam byli, snad jen proto aby si úchylný Manara přišel na své. Tak nesmyslné chování hlavně ženských postav se jen tak nevidí. Ve své době to asi tolik nevadilo, ale číst to dnes je dost otrava... Kresba byla fajn, ale čekal jsme víc a rozhodně nesnese srovnání s parádní Borgií.
Co říct závěrem, no nebylo to takové peklo jako Drunna (díky bohu v komiksu není tuna nicneříkajícího textu), ale stále je to pro mě jeden z nejhorších MDEKů, naštěstí laťka je nastavena dost vysoko, takže pořád je to víc než dobrý komiks, holt podobně jako u Drunny nejsem cílovka.
Dva historické příběhy s lehce erotickým laděním od dvojice legendárních tvůrců. Krásná kresba v kombinaci se silnými a zajímavými příběhy. Určitě si nenechte ujít.
Viac na webe Multiverzum.sk => http://multiverzum.sk/indianske-leto-el-gaucho/
Ach Manara, Manara, Manara... Je to génius nebo rutinní kreslíř? Jednu dobu jsem se na Manaru nemohl vynadívat a pak zase přišla doba, kdy mi přijde, že nemá co nabídnout. První věc je, že by nebylo na škodu u nás Manaru vydávat po delších pauzách. Druhá, Manara s nebo bez erotiky a tím pádem co je "lepší"? Tohle je pro mě takový střed. Celkově se mi to nijak zvlášť nelíbilo a pouze kresba mi to celé vynahradila, ale také ne celkově. V Indiánském létě mě kresba učarovala a sedělo mi to k příběhu. I ta erotika mi tam nechyběla a příběh westernového typu toto i uvítá. Scénář má hlavu a patu a i když recykluje motivy již známé z dobývání Západu, mě to bavilo a jsem i dokonce rád, že se to zase jenom netočilo kolem Angličanů. A indiánský pohled na věc taky super. El gaucho mě pravda moc nebavilo. Nejlepší záběry podle mě byly na začátku a na konci u toho "stařešiny". Pak byly dobré záběry v Argentině na té haciendě. Jinak mi lodní prostředí moc nesedělo, do toho to bylo takové zmatené a moc jsem se nechytal. Strašně se skákalo. Erotika a sexuální scény mi tam velmi chyběli. Takhle je to jako ty kecy o tom, jak hrozné to bylo, vždyť ta žena má odhalený kotníček. Kresba jako taková byla dobrá. Prostě Manara. On umí. Celkově mě docela bavila kresba i přes určité výtky, ale moc nedávám ty scénáře. Léto bylo slušné a odsýpalo, ale je to v podstatě takové na strávení a Gaucho mi přišlo jako zmatek. Historický přesah beru a mám to vždy moc rád, ale tady to bylo spíš jako kulisa, než jako hlavní postava.
Klik jsem ani napodruhé nedočetl a třeba Gulliveriana a Zlatý Osel mě také příliš neuchvátily, hvězda Mila Manary u mě tudíž začala notně upadat a tenhle MDEK pošramocenou pověst zase trochu poupravil. Scenáristicky to sice opět není úplně veledílo, když tedy nejsem zcela schopen docenit to pátrání autorů po zapomenutých malých figurkách velkých historických událostí. Ale nejen toto je pak zajímavostí, také samotné nahlédnutí do ne úplně probádaných (minimálně komiksem) koutů světa a dějin, navíc svým pojetím vcelku originální. Manara nesoustředíc se jen na erotiku pak uchvacuje některými scenériemi a tradičně bezchybnou anatomií figur. Opakovaný motiv znásilnění včetně krutých následků pro jeho pachatele by si pak zasloužil samostatný rozbor, zejména vtipným by byl z feministického hlediska, když je přesným opakem mnoha revenge movies, kdy jako démon pomsty za neschopnou a slabou ženu musí zasáhnout muž, zatímco její soudružky akt znásilnění opakovaně bagatelizují či zlehčují a jeho následky vždy během chvíle odstraní bába kořenářka nějakou kopřivou.
Zprvu jsem si myslel, že budu číst prvního Manaru bez sexu či explicitní erotiky, ale hned první obrázky mě vyvedly z omylu. Sice to nejsou prvoplánovité sexuální orgie, na které u něj bývám zvyklý, ale erotika je to dosti žhavá, peprná, a jeho dívky jsou jako vždy ultimátně sexy. Přesto je to jen koření obou historicko-dobrodružných příběhů, které mě celkem bavily, byť Indiánské léto se svými zamotanými vztahy o dost více než trochu rozvláčné a ukecané El Gaucho, kde mi byli všichni tak nějak ukradení. Nakonec velmi příjemné překvapení.

Celkový dojem: 70%
Není divu, že byla kniha "Indiánské léto / El Gaucho" zařazena do série "Mistrovská díla evropského komiksu". Je to naprosto oprávněné, protože tohle je mistrovské dílo, ať už z hlediska kresby nebo scénáře. Ano, místy jsou zde hlušší momenty, kdy se trochu víc konverzuje, což je patrné hlavně v příběhu "El Gaucho", což je pak ale vyváženo skvělou akční scénou, kdy Milo Manara ukazuje, že jeho síla je i ve scénách beze slov. A to nemusí být ani scén erotické, i když jedna taková zde také je. Ale tam se vlastně trochu mluví. Hugo Pratt a Milo Manara se dobře znali a na jejich společných dílech je to krásně vidět. Jasně, nemusí vám žánrově sednout, ale pokud vás dobrodružné příběhy baví, najdete zde dost, abyste jen žasli, ať už z hlediska historického nebo vypravěčského.
Tak ako vždy, Manara to kreslí pekne, ale scenáre oboch príbehov sú priemerné. Indiánske leto je o niečo kvalitnejšie a strieda erotiku, zvrhlý humor, časté súboje a nuda vďaka tej pestrosti veru nehrozí, ale ten príbeh a udalosti sú príliš prehnané. El Gaucho je ukecanejší, nudnejší a bavil ma menej.
Moc pěkné příběhy, uvažoval jsem i nad pěti hvězdičkami, ale nakonec jsem dal čtyři. Manara se vyloženě předvádí a jeho "chlípnice" jsou často nadbytečné, také komiksové bubliny jsou ve valné části případů zbytečně velké (vyvolává to otázku, zda nevypadal původní lettering nějak zcela odlišně). Jinak moc pěkné. A už se těším na příští rok na Caravaggia...
Dva indiánské příběhy. První ze severní Ameriky, kde se řeší indiánské kmeny a jejich soužití s indiány. Druhý pak z jižní Ameriky v době okupace brity. Jak už je Manarovým zvykem, jde tu hodně o sex, ale nejde vyloženě o erotický komiks. Dějové linky nejsou nijak výrazně geniální, ale jsou čtivé. První příběh drží i přes svou cimrmanovitost lépe pohromadě, druhý El Gaucho je trochu političtější a ukecanější, obsahuje ale méně klišé a má výraznější tah na branku v konci. Celkově příjemné čtení. 75%
Indiánské léto je takový incestní vichr z hor ´se mnou nemůžeš nic mít, jseš můj bratr´ ´ne, nejsem, že jo, mámo´ ´já nejsem tvá máma´ scenáristicky, fakt neskutečně prostinké a i když se pár historických faktů, dozvíme aspoň z druhého alba El Gaucho jeden pořád stejně čeká, kdy přijde povinné znásilnění, koho a kým a jak to zas, bude pro děj naprosto nepodstatné ..inu, Evropa
Když jsem knihu kupoval, ani jsem nevěděl, že se jedná o další z edice MDEK. Ale na obalu jsem zahlédl jméno Hugo Pratt, načež jsem zajásal, protože to je v češtině jeho premiéra! Po otevření však nastalo mírné zklamání, neboť tu figuruje pouze jako scenárista. Manarova kresba ale samozřejmě nijak nezaostává.
Indiánské léto sleduje jednu „prokletou“ rodinku žijící u lesa, daleko od osady New Canaan. Na jedné straně jsou indiáni z kmene Squando, na druhé přistěhovalci. Rodinka se skládá z ocejchované matky, několika synů a pohledné dcery. A jak už to tak bývá, konflikt na sebe nenechá dlouho čekat. Jeden hřích vede k pomstě, pomsta k potyčce a potyčka k válce. Příběh je na světě a prý je inspirován Šarlatovým písmenem od Nathaniela Hawthorna.
El Gaucho sleduje pohnutý osud mladého anglického bubeníka Toma Browna, stejně jako několik dalších postav včetně vnadné Molly a její skupiny irských prostitutek, nebo obětavého hrbáče, či slitovné seňority Aureliany. Tom se s pár dalšími dostává výsadkem z lodi na pobřeží Latinské Ameriky, které je zamořeno Španěly a schyluje se ke střetu. Na pozadí této historické události je však důležitější osobní příběh zúčastněných postav, ale dopředu úplně nevíme, kolik z nich se dožije konce a s jakým průběhem.
Oba příběhy nejsou nijak epické, spíše působí komornějším dojmem, nicméně Pratt i Manara jsou špičkoví tvůrci, a proto jsem si čtení užil. Manarovy kresebné kvality spočívají tradičně v dynamické, detailně rozkreslené akci (přestřelky, bitvy) i v zobrazení dráždivých scén s vnadnými dívkami. Sice ukáže hodně odhalených těl, ale žádná explicitní erotika tu kupodivu není.
Doufám, že Hugo Pratt se tu jednou objeví i v důstojném vydání jako kreslíř.
Velke prekvapeni. Nejak jsem nevedel, co od toho cekat a dopredu jsem si nic nezjistoval a tak me vazne prekvapilo, ze jsem dostal dve historicke rekonstrukce, ze kterych jsem se i neco dozvedel. Jedine co bych knize vytknul, jsou asi tri nebo ctyri strihy, ale jinak vyborna kniha.
80%
182919