Gantz #22

2.4 | Crew | akční | série Gantz

Mezi protivníky Gantzova týmu se tentokrát nachází příslovečná velká ryba - ohromná bestie, jejíž zabití vynese hráči rovných sto bodů. Kató je odhodlán porazit ji a oživit svého nejlepšího přítele Keie Kurona, avšak jeho dobré úmysly se nesetkávají s příznivým ohlasem, a to jak u bestie, tak u Kuronových vrahů, kteří se chystají na další podraz.

Scénář:
Hiroya Oku
Kresba:
Hiroya Oku
Lettering:
Daniel Řezníček (DanQ)
Překlad:
Anna Křivánková
Redakce:
Filip Gotfrid, Boris Hokr

Rok a měsíc vydání: březen 2019 | ISBN: 978-80-7449-610-3 | Vydání: 1. | Vazba: lepená v měkkých deskách | Formát: 130 x 180 mm | Počet stran: 228 | Tisk: černobílý | Cena v době vydání: 199 Kč | Název originálu: Gantz #22 | Vydavatel originálu: Shueisha Inc., 2007

Obálka
Ukázka
Ukázka
Ukázka
p3tris
p3tris | 2.4.2019 | Gantz #22 |

S ósackou skupinou není snadné vyjít a Katovi ze musí podařit nasbírat 100 bodů, aby oživil Kurona. A přesně za sto bodů je i hlavní cíl mise. Ale není sám, kdo ho chce ulovit. Motivací jednoho z upírů je třeba ztracený prst. A nebo sympatie k upírce, které si není ochoten přiznat.

George Walker Bush
A George Walker Bush | 22.3.2019 | Gantz #22 |

S cyboyovým dlouhatánským povzdechem nelze nesouhlasit. Jen bych poznamenal, že já říkám, že je to totální chujovina už od prvního dílu.

Celkový dojem: 30%

Fry
A Fry | 7.3.2019 | Gantz #22 |

Gantz #22 - Přečteno prakticky jedním dechem a jo, pořád mě to baví plus mínus stejně jako na začátku. Když od toho totiž nečekáte žádné zázraky, jste ochotni přistoupit na autorovu zvrácenou hru a nehledáte za stupidním dějem žádný větší smysl, tak je tohle ideální manga na odpočinkové večery. Navíc Hiroya Oku v tomto díle perfektně zvládá práci s emocemi, kdy od téměř roztomilého Žblunďy dokáže během dvou kapitol přejít až k naprosto hororové atmosféře reprezentované démonickým párem konverzujícím s vražednými upíry ... Za mě 3*!

cyboy
M cyboy | 5.3.2019 | Gantz #22 |

Omlouvám se, ale tentokrát budu delší.

Gantz 22 je pro mě asi poslední kapkou a důvodem proč skončit nejen s touto sérii, ale prakticky s libovolnou, u nás vycházející, manga sérií.

Pokusím se vysvětlit proč.

Předně mi vadí způsob psaní mangy (už jsem to tu jednou popisoval a jsem o tom čím dál víc přesvědčený) - máte nějaký nápad, který na první pohled vypadá zajímavě (alespoň v autorově hlavě). Následně napíšete par sešitů, výjimečně celých knih, kde čtenáře uvádíte do světa, ale jen částečně, protože ani jako autor to nemáte promyšlené. Pak začnete chrlit vatu (čím podivnější, tím lepší) a chrlíte ji, dokud vás to baví. Sem tam musíte vytáhnout nějakého králíka z klobouku, protože jste se dostali do úzkých a nevíte, jak dál. Jakmile vás chrlení vaty přestane bavit, tak prostě během pár sešitů (ale taky třeba během jednoho) napíšete něco, co považujete za rozuzlení a konec. Proč se děla všechna vata, jak skončily desítky postav, které se po cestě vynořily, je jedno. Jde přece především o prodeje a budování vlastního kultu.

Gantz je derivátem výše zmíněného. Tato série je vlastně úplně o ničem. Co vlastně víme? Že když někdo (podle jakého vzorce?) umře, tak je "vzkříšen" (jak? Proč?) podivnou entitou (kdo to je? Kde vzal tyto schopnosti? Co tím vším sleduje?) v kouli od které následně dostává úkoly a sbírá body. Kdo jich získá 100 (proč 100? Mimochodem jde o jednoho z králíků z klobouku této série), dostane možnost skutečného "vzkříšení". Celý tento koncept má tolik logických problému, že je ani nelze snadno vyjmenovat. Soustřeďme se na základní - oni "polo vzkříšení", nebo jak jim říkat, tedy ti, kteří umřeli a Gantz je vzkřísil, ale ještě nedostali 100 bodu, normálně fungují ve světě živých. Nezáleží na svědcích jejich smrti, nezáleží na tom, že to můžou komukoliv vykecat, dokonce je přivést ke kouli, včetně policie, emzáků apod. Budiž. Každopádně další premisa - že po světě chodí tisíce mimozemšťanů (kde se vzali?), kteří jsou v 99% naprosto primitivní a na úrovni zvířat (což by dost zásadně ovlivnilo jejich schopnost asimilace, navíc - kolik zvířat si umí postavit mezihvězdnou loď? A když už, tak by asi měli takové zbraně, že by si „hrdinové“ ani neškrtli, jedině snad, že by Gantz byl überemzák, ale proč by si pak ty ostatní nesmáznul sám, že jo) - nekulhá na obě nohy, ale prostě žádné nohy nemá. Jo teď mi to došlo - pointa je v tom, že tito emzáci jsou neviditelní pro běžné smrtelníky. Nebo vlastně nejsou, nebo nejsou pořád, nebo nevíme jak. A tím se to samozřejmě všechno vysvětluje, jasně. Výše zmínění "hrdinové" pak mají tyto emzáky vraždit. Proč? To je přece jedno, čtenářům se to přece líbí (vážně?).

Po dvaadvaceti dílech nejsme o moc chytřejší, než po prvním dílu. "Čtení" tohoto komiksu, kde minimálně polovinu bublin v součtu tvoří citoslovce, vlastně nepřipomíná čtení, ale hraní nějaké dosti tupé počítačové hry (z patra bych dokázal vyjmenovat hry, které měly lepší příběhy, než průměrná manga a to jde o hry, kde jde primárně o hraní). A ruku na srdce - žádnou hru nevydržíte hrát deset let (už slyším prskat WoWkaře). Gantz vychází už šestým rokem a ještě skoro čtyři jsou před námi. Jsem zvyklý, že komiksoví autoři nás často utáhnou na vařené nudli a mnohdy píší čistě vycpávkové díly, ale dost často se to také odrazí v hodnocení těchto dílů a sérií. U Gantze a mangy to tak není a asi by stálo za to podrobit tento fenomén hlubšímu zkoumání (podle mě kalkuluje s poměrně nízkými předpoklady na straně čtenáře a také těží ze "sběratelské horečky" a neschopnosti mnoha sběratelů opustit nějakou sérii před dokončením a z toho pramení relativně vysoké hodnocení, které racionalizuje nákup podobných krávovin). Každopádně, ač smířený, nesu celkem nelibě, když nějaký autor místo posouvání děje napíše nějakou vatu, ale když na tomto faktu postaví celou sérii, tak je to prostě úplně špatně. Schválně - z paměti - s jakým emzákem se hrdinové potýkali v jedenáctém dílu? A ve třetím? A v sedmnáctém? Nevíte. Přiznejte si to. Popravdě nejspíš ani nevíte, co se v těchto dílech dělo. Jinými slovy velmi dobře víte, že jde o naprosto surovou, bezmyšlenkovitou vatu, která nemá naprosto žádný, nebo naprosto minimální vliv na celou sérii. Vedlejší postavy přicházejí, odcházejí a je to jedno. Emzáci chcípají po stovkách a je to jedno, nic se nemění. Jediné v co doufáte, je vychytávání nějakého smyslu, který by tu všechnu nesmyslnost nějak omluvil. A ono to ne a ne přijít. Po 22 dílech nevíme pořád dohromady nic. Nechám se opít rohlíkem jednou, nebo dvakrát, ale rozhodně ne osmatřicetkrát a rozhodně se nenechám opíjet deset let! To bych si musel přiznat, že mám mentální problém (ale spíš bych toho nebyl schopen - viz. Dunning-Krugerův efekt).

Takže říkejte tomu třeba módně: "guilty pleasure" apod., ale nemůžete říct, že to je víc než zabíjení času, navíc dosti primitivní zabíjení času bez vyhlídky na "satisfakci" v podobě nějakého smysluplného konce (kolik manga sérií mělo vážně smysluplný, promyšlený konec?). Jaký jde asi vymyslet smysluplný konec na základě nesmyslných předpokladů? Navíc když tento konec je zhusta vlastně nežádoucí a vynucený poklesem prodeje, znuděním autora apod.
Takže s manga sériemi končím. Rád si přečtu jednohubky, případně opravdu krátké uzavřené série, ale podobné nekonečné nebo téměř nekonečné seriály operující s předpokladem čtenáře idiota už nehodlám akceptovat. Klidně se na mě sesypejte, že to já jsem ten idiot, že ničemu nerozumím a Gantz spolu s ostatními manga sériemi je vrchol, když ne literární, tak alespoň komiksové tvorby. Klidně. Alespoň nejsem takový idiot, abych oblbování vydával za "guilty pleasure".

Co je na těchto sériích pozitivní, je fakt, že z pohledu nakladatele jde o zlatý důl. Jen spokojeně těžte, lidská blbost je bezedná. Ale alespoň nám netvrďte, že vybíráte série které "příliš nepřešlapují na místě", jak jsem nedávno četl u jedné z nových sérií. Jak to můžete vědět, když tato série v originálu pořád ještě vychází a nikdo neví, kolik bude mít dílů? Žádná z těch sérií zpočátku nepřešlapuje na místě, ale tváří se, jak jde kupředu (to se tyká i Ocelového alchymisty, kde se to ještě pořád tváří, že to někam plyne a u které váhám, jestli ji taky zaříznout). Bohužel tam vpředu většinou nic není. Ale vlastně taky co jiného byste nám měli tvrdit. Když otevírám nový zlatý důl, tak přece nebudu říkat, že v něm žádné zlato (pro čtenáře) není.

Další úhel pohledu na celou věc je širší a není jen o manze - komiksový trh v Čechách se dost zásadně proměnil. Nakladatelé už často nevydávají zásadní díla, která u nás byla opomíjena, nebo na ně prostě nebyl trh, ale z větší části jedou čistou komerci. Objeví se seriál nebo film, který má potenciál být úspěšný? Prásk sem ze sérií, nebo alespoň knihou (krystalicky čistým příkladem budiž manga Sherlock, který není ničím jiným, než snahou podojit fanoušky, aniž by přinesl cokoliv nového, nebo můj osobní favorit na sh*t desetiletí - Assassins Creed). Na jednu stranu je to fajn, protože to ukazuje, že komiksy už se v Čechách skutečně zabydlely, ale na druhou stranu je třeba se přenést přes pocit, že nám nakladatelé přinášejí nějaké vyšší dobro. Ne, trh je rozvinutý, takže už není třeba vybírat podle kvality, ale podle cílových skupin a podle komerčního potenciálu, který s kvalitou nemá často vůbec nic společného (např. Overwatch a Mass Effect). To není kritika edičních plánů našich komiksových nakladatelů, je jasné, že jinak to skončit nemohlo a je to v pořádku, koneckonců je to jen byznys. Na vlnu komiksu naskakují velcí, malí i noví nakladatelé a všichni si chtějí přihřát polívčičku. Problém je, že tolik opravdu kvalitních děl není a tudíž už to není o tom, že se dá koupit prakticky cokoliv a bude to téměř jistě kvalitní (jako to platilo ještě před pár lety), ale že je třeba si velmi, velmi vybírat a projít si katarzí, kdy si člověk uvědomí, že je vlastně jen obětí autora (a potažmo i nakladatele), který nedělá nic jiného, než kupí jednu volovinu na druhou a marně se z toho snaží vykřesat nějaký smysl. Ale jinak nepochybuju, že svoje čtenáře si najde prakticky cokoliv, dokonce i Jirka, který je horkým kandidátem na sh*t století.

Tento díl: 20%
Všech 22 dílů: 15%

Jak
Jak 7.4.2019

p3tris
p3tris 2.4.2019

AxusNalim
AxusNalim 27.3.2019

kaylin
kaylin 24.3.2019

Final
Final 20.3.2019

xflori01
xflori01 13.3.2019

Fry
Fry 7.3.2019

cyboy
cyboy 5.3.2019

mike731
mike731 | 9.3.2019 |

U Oky (Okua?) je podle mě problém v tempu. Gantz jsem přečetl komplet přes jedno léto, a byl to pro mě svižnej komiksovej nářez. Inujašiki jsem četl po kapitolách tak, jak vycházel, a někdy se to fakt nedalo - aneb čekáte měsíc na kapitolu, ve které jsou jenom záběry na destrukci. S Gigant radši počkám, až skončí.

Sice jsem rád, že tu Gantz vychází, ale kombinace malých dávek a čtvrtletních prodlev mezi díly mu u nás, podle mě, dost ubližuje.

Scarface
Scarface | 7.3.2019 |

Cyboy: Ti to dělají, ale obvykle u všeho. A hlavně, od vydavatelů to čtenáři často berou jako něco nedůvěryhodného - jako když je rodiče přesvědčují, aby jedli mrkev. Zatímco když zpráva přijde od kolegy či parťáka, tak jsou lidi schopní i akceptovat, že je země placatá ("Karel by mi přece nelhal... a je chytrej, fandí Spartě."). Vedle televize je tohle nejúčinnější reklama.

cyboy
M cyboy | 7.3.2019 |

Scarface: ale to mají dělat nakladatelé ;)

cyboy
M cyboy | 6.3.2019 |

Doppelganger: Ne, v knihkupectví nepracuju (to by byl dream job, teda kdybych tím uživil děti). Ale pořád mám v plánu takové netradiční knihkupectví, vlastně spíš čítárnu. To je takovej můj sranda projekt, který čeká, až na něj vydělám. Budu si pak moct číst v práci a poskytnu zázemí podobně postiženým individuím. Dělám si iluze, že jich bude alespoň deset a vůbec si nedělám iluze, že by to mohlo být někdy ziskový.
Ale jinak to „kouzlo“ je spíš diagnóza. Už od dětství čtu rychle a rád. Kde jsou ty doby, kdy jsem u okna v knihovně přečetl tři knihy za odpoledne. Ale to na to byl čas. Teď čtu po večerech a po nocích a ráno pak mám problémy vstát a mnohdy mám co dělat abych přečetl tři knihy za týden. Zrovna minulý týden žena na mou adresu pronesla poměrně trefnou poznámku, že kdybych někdy vyhrál ve sportce, tak se zavřu ve své knihovně a už mě nikdy nikdo neuvidí (to je takovej můj mokrej sen).
Komiksy obvykle čtu v den, kdy se mi dostanou do ruky a jelikož jezdím několikrát denně kolem Seqoye a ComicsCentra, tak je to většinou v den, kdy to vyjde. Dělám to tak protože: 1. by mi jinak vznikla fronta, kterou bych těžko odbavoval, 2. nutně potřebuju duševní relax, jinak bych se zbláznil (o vyhoření bych mohl napsat celou sérii), 3. strašně se mi nechce do čtení těch složitějších věcí, které mám ve frontě (a jo, takže jsem vlastně línej! Safra) a vždycky doufám, že se umrtvím u čtení něčeho lehčího, což se prakticky nikdy nestane, takže skončím zase u holocaustu/historie/filosofie. Ona už mě totiž běžná beletrie neuspokojuje. Samozřejmě mám pořád pár autorů, které kupuju (např. Rushdieho, který patří mezi poslední autory kteří umí postavit souvětí), ale jinak mi stačí přečíst si jednu dvě stránky a vím, že to nechci (teda popravdě občas se i stane, že to chci). Čím víc toho člověk přečte, tím víc vidí schémata a ta jsou pořád stejná (Campbell to krásně shrnul ve své studii a Benjamin zase pěkně dokázal, že ve věku vědeckotechnické reprodukovatelnosti už vlastně ani nelze vytvořit něco nového, originálního). To vše ale neznamená, že nemám touhu po příbězích (samozřejmě ideálně kvalitních). Mám a neuhasitelnou a právě proto čtu komiksy, které chápu jako instantní uspokojení této touhy. A taky nemám rád přežvýkané názory. To si ho radši udělám sám, proto kupuju i věci, u kterých mě pak mnozí peskují, že je nemám kupovat, když se mi nelíbí, což bych ale jinak nezjistil. Vlastně jsem žánrově dost nevyhraněný (i když moje srdcovky asi není těžké odhadnout), protože dobrý příběh může přijít i z nečekaného směru a je mi celkem jedno jestli se to čte zleva doprava, zprava doleva nebo vzhůru nohama.
Hergot, to je úplný CV. :)

DEmnoG: tak proč ne. Pokud jsi z Prahy, tak si můžeme někde dát kafe a uvidíme, třeba z toho něco bude. Pokud nejsi, tak i tak je tu šance, protože docela dost cestuju. Ale ženu kvůli tobě neopustím. ;)

Jinak zjišťuju, že jsem konzistentní jako Babiš. Včera napíšu, že s mangou končím a pak se tady v diskuzi nechám vyblbnout a dneska si koupím Zaslíbenou zemi? Asi se dám na politiku.

Doufám, že si užíváte moji vytuněnou a děsně sexy diakritiku. :) Výjímečně nepíšu na mobilu.

Doppelganger
Doppelganger | 6.3.2019 |

cyboy: nemyslím to nijak rýpavě, a ani nemusíš odpovídat, jestli nechceš, ale prostě mi to nedá se nezeptat: pracuješ v knihkupectví, nebo jak zvládáš přečíst téměř vše, co vychází, prakticky okamžitě v den vydání? Tvé komentář, ač se s nimi ne vždy shodnu, čtu poctivě, takže se ptám z čisté zvědavosti :)

DEmnoG
M DEmnoG | 6.3.2019 |

to cyboy: Tlesk-tlesk. Už léta čtu na comicsdb.cz tvé komenty, protože jsi tak naboostovaný, že obvykle komiks přečteš kurva rychle a tvoje komentáře mají hlavu a patu. Jestliže jsi to nepoznal, tak tě právě balím a rád bych tě poznal!

Darker
M Darker | 6.3.2019 |

cyboy: Máš můj obdiv, žes vydržel tak dlouho, já to vzdal u 10 dílu, holt ses tvrďák :)

Scarface
Scarface | 6.3.2019 |

Cyboy a edice na přání: Tohle je fakt na delší rozbor... a ani já nemáme všechny údaje. Ale předpokládám, že u ComicsCentra, jak vlastně prodávají v malém a spíš přes svůj obchod, je jinak nastavená cenotvorba, takže jim stačí fakt třeba prodat je 400 ks. U nás je hranice návratnosti mnohem výš, kam už víme, že by se nevylezlo. Zkoušeli jsme formu startovače a celkem se to potvrdilo. Dostali jsem to, co jsme chtěli (což byla zhruba polovina celkových nákladů) ale rozhodně jsem potřebnou částku nijak zásadně nepřelezli... a práce s tím bylo jako na kostele. Ostatně, jak jsem už psal, většinu titulů máme ozkoušeno tím nejlepším způsobem - že jsme je už vydali. Nebo víme, kolik toho spřátelený vydavatel prodal. A pochybuju, že pokud se něčeho normálně prodá třeba 300 ks, tak když se udělá edice na přání, tak to najednou vyskočí na tisícovku. Navíc nechceme fungovat tak, že bychom u série museli hlasovat o každém díle, jestli budeme pokračovat, nebo ne. Platí fakt jediné - pokud chcete, aby vycházel další Brubaker, tak ho kupujte, doporučujte, dělejte mu promo, šiřte jeho slávu.

Gmork
Gmork | 6.3.2019 |

Jop, za Mezi řádky jsem taky moc rád a patří do mojí top. Nějakou Edici na přání či Fanoušci fanouškům bych taky rád svou předobjednávkou podpořil, když to bude nějaký dospělácká věc. Co se týče mangy, nechci radit, každý má své koně, ale co série Ajin? Je to poměrně krátké, akční, pěkně nakreslené a co jsem si všiml populární všude, kde to vychází. Vydává to Kodansha.

cyboy
M cyboy | 5.3.2019 |

Scarface: co bych nerad aby vyznělo nesprávně, je fakt, že jsem si jako příklady bral prakticky bez vyjímky příklady z vaší stáje. To nebyl úmysl, ale spíš náhoda (ono se taky není co divit, vzhledem k množství které vydáváte). Celý můj "eleborát" je neadresný a je prostě jen přetavením mojí frustrace do rozhodnutí a textu. Já proti bysnysu nemám vůbec nic, nejsem žádný neomarxistický aktivista a skutečně vám přeju úspěch. Pokud bych chtěl být adresný, tak si budu brát na paškál hlavně pány z BBartu, kteří nedovydali mraky věcí. A jak už jsem psal v textu - vesele "těžte" dál. To není sarkasmus.
Každopádně jedna vaše věta mě vysloveně zaujala: "A jo, mrzí mě, že se u nás nechytají moderní kriminálky...". No to mě taky a myslím, že nejen mě. To, že se podobné věci nechytají u BBartu bych považoval za vlastnost. Možná to tak z pozice nakladatele a zisků/ztrát nevnímáte tak jako my zákaznící/čtenáři, ale nenapadá mě horší prohřešek (a z toho pramenící ztráta důvěry a pokles tržeb) než zařezávat každou druhou věc, kterou začnu vydávat, případně nasadím tempo jedné knihy za dva roky apod. Velmi dobře vím, že tohle vy neděláte, ale nepřemýšleli jste o nějakém krimi projektu ve vaší režii? Chápu správně, že Fell a Parker byly takové průšvihy, že jste na podobně laděné věci rezignovali? Co zkusit nějakou "edici na přání" ve stylu ComicsCentra? A propos - jak si stojí Mezi řádky, který já osobně považuju jednu z nejlepších věcí, které aktuálně vydáváte?

Fimi
Fimi | 5.3.2019 |

Scarface: no, tak to se nechám překvapit....

Scarface
Scarface | 5.3.2019 |

Fimi: Ne, Green Blood je v pohodě. Ostatně, tam už jsme od autora jednu věc vydali, což je vždycky dobré znamení. A co se týče těch ostatních věcí, tak stále bojujeme, hledáme způsoby, jak to nějak zlomit. Hele, dokázali jsme Ghost in the Shell. To jsme si mysleli, jak drsný byly podmínky. He - to byla jen rozcvička.

Scarface
Scarface | 5.3.2019 |

Čistě těchnické věci (vkus je věcí každého člověka):
To, že nejlepší mangy u nás nevyjdou: O mangy je zájem a tak se určitě objeví i něco z klasik. Ale... ne vždycky je to na nás. Zrovna v diskuzích padá jméno jedné série, kterou nejde vydat, protože podmínka, je, že bychom nejdřív museli vydat úplně všechno, co autor předtím napsal a nakreslil. Včetně snad věcí z první třídy. Další velkou sérii řešíme a chceme jí udělat, ale tam jsou zase velmi přísné podmínky ohledně zpracování knih... a bohužel v originále vyšly knihy způsobem, který se u nás umí napodobit jen tak, že by se každá kniha vázala zvlášť a ručně. A není možné diskutovat. A jednu velkou klasiku jsme už chtěli ohlásit, už je i podepsaná smlouva, ale stále se čeká na podklady. Už asi půl roku. Prostě, není to vždycky jednoduché. Ale určitě chceme zkoušet různé mangy, takže snad se nám povede trefit se do vkusu.
To, že toho vychází víc a už se vám všechno nelíbí: Bylo by divné, kdyby jo. Ze začátku byl komiks záležitostí jen malé skupiny. Teď se, díky filmům, seriálům, manze a tak dále, stále rozrůstá a stává se z něho něco podobného jako knihy. A to je podle mě dobře. Taky nechodíte a neříkáte, že ty knihy už nestojí za nic, že to bylo lepší dřív, kdy jich vycházelo jen pár. Ano, uznávám, že by mohlo vycházet míň young adult ság, ale pořád si ještě najdu věci, které mě baví. A jo, mrzí mě, že se u nás nechytají moderní kriminálky... ale prostě jsem v tomhle ohledu v menšině a mám smůlu. Mimochodem, když jsem u knih, tak tam také vidíte přesouvání zájmu - včetně toho, že autoři sci-fi a fantasy z téhle škatulky vystupují a snaží se oslovit jiné skupiny - detektivkami, historickými knihami, knížkami pro děti... a člověk se jim nemůže divit, mají takhle šanci oslovit mnohem větší publikum. Prostě v určitém žánru narazili na strop, který už nejde překonat... tak jdou někam dál, kde je ten strop vyšší, kde to můžou dotáhnout dál. Opět... mrzí mě to, ale chápu to.
Přešlapování na místě: Série Zaslíbená Země nezemě, na kterou narážíte, skutečně nemá dlouho přešlapovat na místě. Tvůrce tvrdil, že už se blíží do finále. Samozřejmě, může si to ještě rozmyslet, ale celkem bych tomu věřil. Plus je tahle věta trochu vytržená z kontextu. Odpovídal jsem čtenáři, kterému se líbil úvod, ale bál se, že to bude dalších deset knih pořád to samé. A to opravdu není, situace se tam docela vyvíjí.
A dobře, Gantz: Tohle se přiznám, že jsme vydali nikoli v finančních důvodů (ty dlouhé mangy jsou fakt docela nákladné... a ukončit je a dál obchodovat s Japonci je téměř nemožné), ale že nás to bavilo. Osobně si i teďka kupuju novinky od Hiroja Oku a užívám si je... asi jako solidní kung-fu mlátičky. Čili, pokud tu řadu budete posuzovat, neberte jí jako produkt vydavatelské vyčůranosti (byť tedy, člověk vždycky vydává komiksy s tím, že je budou lidi kupovat), spíš jako produkt divného vydavatelského vkusu.

Fimi
Fimi | 5.3.2019 |

Scargace: doufám že tou mangou s problémy nemyslíte Green Blood, tohle bych hrozně rád si přečetl v češtině

P.G.
P.G. | 5.3.2019 |

Cyboy to napsal hezky a má v mnohém pravdu, ale podle mě je u mangy problém především v tom, jak to vychází v originále - většinou na pokračování v nějkých obsáhlých periodikách jako SJ. Teprve když se to chytne, vyjde to uceleně v klasické svazkové podobě - a to může být poté problém, protože to, co předtím vyšlo během pár měsíců na pokračování, je najednou v booku a mohou "vyniknout" nelogičnosti, kterých si při "dlouhém čtení na pokračování" nevšimnete. U mangy je bohužel třeba vybírat, přebírat a posuzovat mnohem více, než u běžné komiksové produkce. Neplatí dvakrát vybírej, jednou kup, ale spíše desetkát (lépe dvacetkát) vybírej a jednou kup. Přiznávám, že nemám prakticky žádné zlušenosti s mangou, která zde vychází (vyjma GITS a AYNIK), protože mi nevyhovuje především žánrem ani rozsahem. Ale mohu říct, že ze sérií, které vlastním (namátkou Pet Shop of Horrors, Pet Shop of Horrors:Tokyo, Rozen Maiden, Chobits, Video Girl Ai, Maho Tsukai Kurohime, W Juliet, Rosario Vampire I a II nebo z novějších AI Ore! a From the New World) se mi nestalo, abych se takříkajíc netrefila vkusem, obsahem, délkou. Většinu mám přečtenou minimálně 2x, W Juliet asi 4x a VG Ai asi 5x a nelituji toho, že jsem se kdysi dávno do mangy pustila. Ale vděčím za to několika pravidlům, kterých se striktně držím: Vždy pořizuji uzavřenou sérii. Preferuji "historický" počet svazků (tj 8, 10, 14) nebo krátké uzavřené celky (jako mají třeba Girl Friends). Držím se žánru (ano, preferuji Shójo a romantiku). Mám ráda staré série (i když se nebráním novějším, jako třeba FTNW). A vybírám z osvědčených značek (třeja SJ advanced, Shójo a Action od WIZ).
Abych to shrnula: Manga není obecně špatná. Jen její výběr (vydavatelem, čtenářem) může být špatný, protože jí je moc. Strašně moc a díky tomu se prostě nedá strefit do vkusu všech.

Walome
Walome | 5.3.2019 |

cyboy: jasně že máš pravdu, ale není to špatně. Není špatně, že crew vydává hovna a čtenář se musí orientovat (protože hádám, že ty hovna bude někdo kupovat). Není nakladatelova povinnost vydávat "jen dobré věci". Jednu dobu se tvrdilo, že veškeré komiksy, které stálo za to vydat, tu už vyšly - to byla nehorázná hovadina. Vkus má každý jiný a nějakej kid si radši přečte Mass Effect než Strážce.

Ano, je kalkul vydávat věci jako Minecraft, ale to taky není špatně, sám píšeš, že je to přece jenom byznys a ty lidi si musej nějak vydělat. To, že CREW konkuruje sama sobě, je už na jinou debatu :D

Takže tak jsem to myslel. Já jsem rád, že komiksový trh u nás je tak daleko, že mohou vycházet i hovna.

Scaleo1
Scaleo1 | 5.3.2019 |

jinak abych taky něco z mangy doporučil, tak za mě Vagabond, Buddha(Tezuka), Goodnight Punpun, Akira, Lone Wolf and Cub, Parasyte, Nausicaä of the Valley of the Wind, Lychee Light Club, Tekkon Kinkreet, Fist of the Northstar, Sakuran a Utsubora.
až na Fist of the Northstar a Lone Wolf to jsou všechno kratší mangy.

Fimi
Fimi | 5.3.2019 |

no já teda u FMA vydržel čtyři knihy a pak tomu dal sbohem....

Fimi
Fimi | 5.3.2019 |

Cyboy: ano Chvění Ryby Skrýš a také Spirála
Gmork: je jí teprve 12 let, v angličtině ještě nečte a dlouho nebude...ale pokud je šance že se to bude líbit mně, proč ne

Scaleo1
Scaleo1 | 5.3.2019 |

manga má samozřejmě mnoho problémů, které souvisí se způsobem vydávání jednotlivých kapitol. ta nepromyšlenost příběhu pramení z toho, že je velmi obtížné pro autora vymyslet smysluplný děj, když má vyprodukovat jednu kapitolu za týden. pokud se kreslíš mangy dokáže vyspat pět hodin denně, tak je to vzácnost. nehledě na to, že pro spoustu těch autorů neexistuje žádný sociální život. tímhle způsobem se dá žít určitou dobu, ale žít takhle deset let? to bych se radši zabil :D.
Cyboy: víš, proč se ti tolik líbí Fullmetal Alchemist? protože autorka kreslila jednu kapitolu za měsíc. má více času si promyslet příběh a není v takovém stresu, aby stihla dokončit kapitolu v termínu. jinak jak už kolegové psali pode mnou, tak nejlepší mangy srovnatelné s nejlepšími americkými komiksy tady nevycházejí a ani vycházet nebudou, protože to jsou velká finanční rizika. pokud si chceš přečíst kvalitní mangu s promyšleným příběhem, tak nespoléhej na CREW, že ti jí přinese na stříbrném podnose. musíš si jí najít sám.

cyboy
M cyboy | 5.3.2019 |

Walome: To není stařecké brblání, že bylo líp, ale spíš popis reality. Schválně, zkus mě vyvést z omylu.
Mě vůbec nejde o nějaký nářek, jen konstatuju, že doby, kdy mohl člověk bez většího váhání koupit téměř cokoliv, jsou pryč. A to je prostě fakt. Trh se rozvinul, nabalil na sebe spoustu nových čtenářů a tudíž i vydavatelů a kvalita je bohužel mnohdy až tím posledním kritériem.

cyboy
M cyboy | 5.3.2019 |

Fimi: Chvění, Ryby, Skrýš,… to jsou přesně ty jednohubky, které si vždy rád přečtu a které jsem měl ma mysli.

Fry: Ano, kvalitních věcí je málo, ale to neznamená, že nejsou. Jen je třeba jít po zdrojích. K čemu je adaptace adaptace Sherlocka? K ničemu. Zdroj je mnohem lepší. Ghost in the shell? K čemu? Jde jen o pózu, která se tváří revolučně, ale ve skutečnosti se krčí v prachu vedle Gibsona, Sterlinga, Rucky, Jettera, Stephensona a dalších.
Času máme všichni málo a život není nikdy dost dlouhý, takže nemá smysl ztrácet čas vykrádačkami, které se tváří originálně. Čas, který jsem s podobnými blbostmi strávil už se bohužel nikdy nevrátí a to mě strašně štve. Komiksy čtu hlavně jako relax po práci a před četbou náročnějších věcí, ale když blbost mlátí dveřma, tak už to není relax a "guilty pleasure", ale prostě hloupost.

Díky všem za podnětnou diskuzi.

Walome
Walome | 5.3.2019 |

Cyboy: až na ten poslední odstavec (který považuju za takovéto stařecké brblání) super příspěvek. S Gantzem jsem přestal někdy... ani nevím kdy a mám touhu se k němu vrátit, ale za posledních x let jsem vlastně nenašel důvod proč. A pokud se ani ve 22. díle nic nedozvíme, tak to s tím důvodem bude problém :D Jinak jak jsou na tom ostatní mangy netuším, páč #nemamnacteno, ale Gantz jsi popsal přesně.

Gmork
Gmork | 5.3.2019 |

Fimi: Zkus dceři pořídit Witch Hat Atelier, až to začne v anglině vycházet, je to taková dívčí variace na Harry Pottera. A vyzkoušejte i Made in Abyss, je to parádně nakreslené a i příběhem zajímavá fantasy. Pátou Girl from other side jsem si teď taky objednal. Jinak souhlas s Fry(em), komerce byla, je a bude. Je na každém, aby si udělal čas a ty své srdcovky si našel. Těch dobrých věcí je pořád dost, vždycky je po čem sáhnout.

MrKulda
MrKulda | 5.3.2019 |

Komentář od cyboye jsem si přečetl celý, a ať mangu miluju jak chci, musím souhlasit. Protože ono to tak opravdu je.
Proto tu chci vyzdvihnout pro mě dvě výjimky, kterým se od těchto zavedených šablon povedlo odtrhnout:
Death Note, a Fullmetal Alchemist.
Death Note je pro mě prostě manga i anime král, protože je to geniální, neskutečně záživné a strhující, a i přes to že druhá polovina nebyla původní autorův záměr, má to hlavu a patu.
A Fullmetal Alchemist? Ten od začátku přesně ví, co chce odvyprávět. Snad až na pár výjimek tam nic nepůsobí jako vata, a už jak se ten příběh začal psát, autorka věděla, o čem že to vlastně bude psát. Kupříkladu zbožňuju jak Útok titánů tak Tokijského ghúla, ale tyhle série jsou vážně vymyšlené za pochodu. Jedinému, komu se podařilo táhnout záživnost a smysluplnost po vážně DLOUHOU dobu byl Naruto, ovšem i ten se pak v jednom bodě zlomí. Ale tak co čekat od 80ti svazků.

Fimi
Fimi | 5.3.2019 |

Já třeba dceři koupil tokijského ghula, dokonce i ona skončila páté knize a přestalo jí to bavit, jen vata a žádný děj...naopak spolu máme rádi Ita takže Chvění je jasná volba...s tou mangou je to riskantní, ale mně vyhovují právě věci jako Vagabond, vinland, Pluto či Monster...teď čtu pátou Girl from other side a skvělé...docela mě zaujal i ten Freeman ale také mě to přestalo bavit někde v třetí knize...zatím si mě drží Alita....tedy u těch českých ale pro mě nejlepší česká manga je prostě Death note, tedy z toho co u nás vyšlo...o nevěstě ani neuvažuji, stejně tak Gantz protože já zjistil že i s Cyboyem máme podobný vkus

Fry
A Fry | 5.3.2019 |

Nerad se pouštím do těchto 'komiksových diskuzí', ale tentokrát asi udělám výjimku, protože nemůžu s cyboyem tak úplně souhlasit ...
Ano, chápu veškeré připomínky k této sérii, má to hromadu výplňkových dílů plných citoslovcí, autor určitě ani sám nevěděl, kam celou sérii směřuje a určitě to není manga, která by byla nějak převratná svým nápadem, myšlenkou, zpracováním nebo whatever ... Ale zcela nekriticky mě třeba zrovna tato série i přes veškeré 'nedostatky' stále baví a vím zcela přesně, že v jedenáctém díle Izumi vyvražďoval japonské obchodní centrum, pamatuji si, že ve třetím dílu začala v pořadí druhá Gantzova mise a stejně tak si dokáži vybavit, že v sedmnáctém díle Kurono zběsile sbíral body aby mohl oživil svou milou.

Netvrdím tady, že je tato série 'zázrakem' nutným pozornosti, nicméně se jedná o zcela průměrnou akční jízdu, na kterou se vždy těším, jelikož si u žádného dílu nemůžu být stoprocentně jistý, kam autor ještě dokáže zajít a co všechno je schopen vymyslet. Na rovinu ... je to sračka, ale je to sračka, u které se dá absolutně vypnout, což je přesně to, co po náročném dni plném projektů do školy od této série / žánru chci.

Navíc si myslím, že každý po XY letech sbírání komiksů si dokáže najít to svoje a dobrovolně se netrýzní čtením něčeho co ho nebaví. Taky nečtu všechno ... Útok titánů - absolutně mě to nezaujalo a to jsem si na to ani nepotřeboval přečíst první volume. A stejně tak se to dá aplikovat i na evropské / americké komiksy. Pokud nebudu chtít chodit daleko, tak třeba ač velmi vychvalovaný Prsten Nibelungův prostě není komiks, který bych si chtěl přečíst a to to může být dobré jak chce.

Komiksy / knihy / filmy ... všechno z toho by se dalo aplikovat na tvrzení "prodává se to, o co je zájem" a je jedno jak moc velká sračka to je. Prostě těch opravdu kvalitních věcí napříč žánry i médii je prostě málo a pokud chceš číst fakt jen ty zásadní věci, neměl bys nejspíše číst skoro nic ...

Gmork
Gmork | 5.3.2019 |

Fimi: No, ono to bude nejspíš tím, že nejsem ani tak čtenář komiksů, ale beletrie. Hledám především silné příběhy, které mají začátek, prostředek a konec, a to v dohledné době. Mangu jsem objevil někdy před rokem, čili nejsem žádný odborník, to ani náhodou. Ze začátku mě taky ohromilo to převeliké množství sérií, ale hned jsem si ujasnil, co chci vlastně číst. A taky nemám problém jakoukoli sérii opustit, když začnu mít pocit, že autor příběh rozmělňuje a začíná vařit z vody. U mangy třeba série Magi nebo Food Wars, u Evropy Thorgal, Trosečníci na Ythaqu nebo Řád dračích rytířů, u US komiksu třeba série Outcast. A nebudu mít problém opustit ani sérii Neverland, když to autoři budou uměle prodlužovat, zatím se tak ani po sedmém dílu neděje.

Fimi
Fimi | 5.3.2019 |

Souhlasím s gmorkem, není má za jako manga, z mangy co vychází u nás mě zaujal jen Death note, a prakticky všechny co vyjmenoval Gmork jsem přesvědčen že by se ti líbily ale je to něco jiného než to co tu vychází ...s mangou jsem velmi opatrný protože se bojím toho co jsi vyjmenoval, že to bude jen vata a nuda..teď zkouším Nezemi a to je prý dobrý..já třeba čtu Vagabond a je to úžasný, ale za vůbec nejlepší mangu co jsem četl tak Monster...ale zase, tohle by u nás moc neuspělo...PS všechny mangy mám od gmorka a tak nějak máme stejný vkus co jsem si všiml....

Kazumaki
M Kazumaki | 5.3.2019 |

Cyboy: docela pěkně jsi sepsal moje obavy z mangy, kterou jsem se ještě neodhodlal číst :) Ano, občas mi ten výběr mangy přijde zvláštní, ale taky musím souhlasit s Gmorkem. Některé jím jmenované jsem taky četl a jsou mezi mými top. Každý si musí vybrat jen to svoje. Většinou je to risk, zvláště pokud se v dané oblasti člověk úplně neorientuje či nemá vůli orientovat (což je v pořádku), a to podle mě platí pro každou regionálně danou oblast komiksu. Já zase takhle narazil na americkým mainstreamu a prostě jsem se nechal udolat, až jsem ho vzdal víceméně úplně. U mangy jsem si zrovna našel to svoje a objevuju dál. Z těch dlouhých sérií si mě získal Naruto (čekat každý týden po několik let na jednu vydanou kapitolu je vskutku ubíjející) a Fullmetal Alchemist, jejichž zakončení mne jako čtenáře uspokojilo, ale možná, že Tvůj hlad neukojí, zvláště pokud máš načteno z hromad všeho ostatního. U těchto a jim podobným se vždy najdou nějaké trošku fillerové díly. Taky si myslím, že pokud Tě manga nedokáže smysluplně zaujmout již prvním dílem a ani neupřesní cíl série, tak ji klidně můžeš hodit za hlavu a hledat něco jiného. Jinak je mi líto, že jsi došel k takovému bolestnému rozčarování. Já se nechal takhle kdysi nachytat na Bleach a taky se mi to vymstilo stejným způsobem.

Gmork
Gmork | 5.3.2019 |

cyboy: Nechci si hrát na nějakého obhájce mangy, ale není manga jako manga. Mám hodně rád série jako Podoba tvého hlasu, Pluto, Monster, Blame!, Ku tvé věčnosti, Lži bohů, Příběh nevěsty, Planetes, Vinland, Summer Wars, Kluci z 20 století, věci od Jiro Taniguchiho, třeba Zoo v zimě atd. Gantz jsem si přečetl pouze první díl a záhy tuto sérii opustil, jsem vkusem úplně někde jinde. U mangy se hlavně vyhýbám většině shounen sérií a řadám, které mají nad 13 dílů. Musím souhlasit, škoda že se tu moc nechytá seinen žánr. Ale docela vydavatele chápu, že nechtějí moc riskovat.