We're Still at War (paperback)
Argo, Nakladatelství Karolinum, Post Bellum, Ústav pro studium totalitních režimů1. vydáníprosinec 2017
4.4
...
Using an innovative approach, these 13 comic strips narrate the destinies of people who in the battle against totalitarian power either morally triumph or succumb to their weaknesses. The tales deal with the conflict of specific individuals with totalitarian power, and are as diverse as life itself - they present both victory and defeat, great acts of heroism as well as human frailties and the struggle to come to terms with them.

Z českého originálu:
Příběhy pojednávají o konfliktu konkrétních lidí s totalitní mocí a jsou pestré jako život sám - přinášejí vítězství i prohry, velké heroické činy i lidské slabosti a vyrovnání se s nimi. Jedním z komiksových hrdinů je například Jiřina Tvrdíková, v jejímž příběhu se dozvíte, jaké to je "česat bílého medvěda" a že v sovětských gulazích bylo vězněno i mnoho československých občanů. Rudolf Bělohoubek zase vypráví, jak mu zavraždili oba rodiče, jen pár kilometrů od Berouna, během poválečného divokého odsunu Němců. Nechybí ani příběhy z období normalizace a mezi komiksovými hrdiny vystupuje i spolupracovník Státní bezpečnosti. Osud "estébáka", který promluvil o svém selhání, zpracoval v komiksu Chytřejší než oni Tomáš Kučerovský.

We're Still at War - Nikkarin - Mikuláš Kroupa
Grooming the White Bear - Vojtěch Šeda - David Bartoň
The Colossal Disc of the Sun - Miloš Mazal - Adam Drda
The Gestapo Stamp - Prokop Smetana - Mikuláš Kroupa
Massacre at the "Murdered Man" - Martin Plško - Adam Drda
The Adventures of Hurvínek - Vhrsti - David Bartoň
The Unicorn: Luboš Jednorožec - Václav Šlajch - Mikuláš Kroupa
The Boy's Done Nothing Wrong - Toy Box - Adam Drda
15 Years in a Barn - Jiří Husák - Adam Drda
The Last Flight - Jan Bažant - Mikuláš Kroupa
Smarter than Them - Tomáš Kučerovský - Mikuláš Kroupa
The Dandy from the North - Branko Jelínek - Adam Drda
The Bory Uprising - Petr Včelka - Mikuláš Kroupa

Anglicky.

Scénář
David Bartoň, Adam Drda, Mikuláš Kroupa
Art
Vhrsti, Nikkarin, Jan Bažant (Hza), Jiří Husák, Branko Jelinek, Tomáš Kučerovský, Miloš Mazal, Martin Plško (Belzebub), Vojtěch Šeda, Václav Šlajch, Prokop Smetana (NeoWorm), Klára Tellnerová (Toy_Box), Petr Včelka
Obálka
Klára Tellnerová (Toy_Box)
Překlad
Antonín Hluštík, Coilin O'Connor, Adam Prentis, Ian Willoughby
Redakce
Filip Blažek (Designiq - comiclettering.pro), Studio Designiq, Eva Kubátová
CdbID
6823
Žánry
historický, ze života
ISBN/ISSN
978-80-246-3728-0 (Argo)
978-80-246-3728-0 (Nakladatelství Karolinum)
978-80-246-3728-0 (Post Bellum)
978-80-246-3728-0 (Ústav pro studium totalitních režimů)
Vazba
šitá v tvrdých deskách
Formát
215 x 300 mm
Tisk
barevný
Stran
180
Původní cena
648 Kč
Originál
Ještě jsme ve válce (Argo; Post Bellum; ÚSTR, 2011)
Varianty
We're Still at War (paperback) (2017)
We're Still at War (pevná vazba) (2017)
Ještě jsme ve válce (2011)
Velmi oceňuji vydání této knihy zobrazující mrazivé příběhy lidí zasažených totalitní mocí, až se člověku svírá srdce. Úroveň komiksového ztvárnění je bohužel poněkud proměnlivá. Výborně se s tím vypořádal třeba Tomáš Kučerovský a ještě asi 3 další kreslíři. Jinak ale v kresbě převládá průměr.
Neobyčejné příběhy obyčejných lidí v (ne)obyčejné době totalitního zřízení - skvělý počin Postbelum (posluchači Příběhů 20. století z ČRo řadu příběhu znají a mají výhodou, pokud si vzpomenou na hlas samotných vypravěčů - zároveň se komiks snaží jejich vyprávění rozšířit / zredukovat do souvislého příběhu). Je to jedna z mála knih, která dokáže na příbězích lidí ukázat drobné ostrakizaci i naprosto hroznou zhoubu člověka, ale i odvahu a boj vůči zrůdnému systému.

Nutno říci, že kresba a hlavně vyprávění u některých příběhu pokulhává - zvláště díky nutné zkratkovitosti, či jednoduchému "překreslení" vzpomínek, ale jako celek to působí dost plasticky a člověku, jež nezažil tuhle dobu, dá alespoň solidní vhled do minulosti. Rozmanitost autorů není vůbec na škodu, právě naopak - ostatně hlavní jsou tu příběhy a všechny mrazivě fungují. Celý sborník považuji nakonec za neoddiskutovaný skvost české tvorby a jsem za ní rozhodně vděčný.
příběhy běžných lidí, sousedů, hrdinů, každý příběh má asi 10 stránek+jednostránkový komentář, některé příběhy jsou zajímavější a silnější než jiné, ať už příběhem nebo převedením do komiksu (kresbou a scénářem) nicméně je to zajímavé čtení
Čeští autoři si vzali za úkol vyprávět děsivé příběhy pamětníků krvavých dějin 20. století a každý z nich tak učinil s různou úspěšností. Osobně si myslím, že velkým záporem některých příběhů je jejich slabé scénáristické zpracování. Na krátké ploše se snaží autoři vylíčit poměrně dlouhý příběh, takže dochází k hroznému skákání v ději a absolutně nulovému vykreslení postav. Zejména příběh "Česání bílého medvěda". Bubliny spíš než aby příběh budouvali a posouvali, působí spíše tak nějak ilustračně. Mám za to, že takový příběh má být vyprávěn pořádně a dostat celou knihu (jako třeba Mauss), nebo vůbec. Takhle to zní jako "Za války mě nespravedlivě odvlekli do Sovětského lágru". Pokud to člověk v hlavě rozvine do všech důsledků, jedná se o naprosto děsivý příběh, ale v komiksovém zpracování to tak vůbec nevyzní. Lepší by bylo vybrat třeba jen jednu příhodu z lágru a pořádně do detailů ji rozvinout, než skákávým způsobem se na pár stránkách snažit vykreslit celý příběh. Tento problém mají v různé míře i některé další příběhy, ne však všechny.
Sborník obsahuje i několik kresebně a scénáristicky velice silných a dobrých příběhů. Asi nejvíce mi utkvěl v paměti příběh "donašeče" "Chytřejší než oni". Kresební zpracování je naprosto úžasné - především vyzdvihuji to dokonalé vystihnutí situace, kdy služba STB postupně sežere lidskou duši.
Další příběh hodný vyzvednutí je "Masakr U Zabitého". Většina Čechů nad poválečným odsunem němců dneska mávne rukou a pokrčí rameny, že to byla holt válka. Tenhle příběh nakrásně ilustruje, že v poválečném lynčování nešlo jen o "odplatu" proti zlým SS nebo okupujícím vojákům: šlo především nejrůznější osobní pomsty, vraždy ze strachu před udáním, apod.
Za třetí perlu této knihy "Borské povstání", které mi přišlo jako mnohokrát lepší horor, než cokoliv co jsem kdy viděl nebo četl. Nejedná se o přímé vyprávění, ale autorovu historickou rekonstrukci, kterou založil na nasbíraných důkazech. Je až neuvěřitelně mrazivé, jak snadno se člověk mohl dostat pod oprátku, aniž by cokoliv udělal. Zkrátka se jen někomu "nahoře" zdál nepohodlný. Nedokážu si představit ten nevěřící úžas lidí, když je jednoho rána sbalili a na základě hromady fingovaných důkazů a mučením vynuceného přiznání odsoudili k trestu smrti. Jakousi hořkou bobulí na tomhle zkaženém dortu pak je, že političtí vězni pod oprátkou ve jménu Boha odpouštěli svým vrahům, ale vězeňský zapisovatel místo jako jejich poslední slova zapsal nějaké nesmyslné doznání a omluvu socialistickému lidu.
Nechci však vyvolat mylnou představu, že tato kniha obsahuje jen tři silnější příběhy. Silné jsou všechny, dobře scénáristicky nebo dobře kresebně zpracované mnohé, a tyhle tři, co jsem vypíchl, mi přišla absolutně nejlepší.
Tuhle knihu považuji za obrovsky přínosnou hlavně z toho důvodu, že člověk má tendenci staré chyby opakovat znovu. Ve 20. století udělalo tolik lidí tolik chyb, které vedli k takovým hrůzám, že je třeba si je neustále připomínat a opakovat, abychom na ně nezapomněli a neudělali je znovu.
Ty příběhy mluví samy za sebe, není třeba komentář osoby, která nemůže mít nadhled a nutí vám svou verzi. Tohle je to hlavní, co mi na projektu trochu vadilo. Tvůrci se zde derou příliš do popředí. Ne samotní kreslíři, ale právě ti, co stojí za projektem "Paměť národa". Více: http://www.comics-blog.cz/2013/10/338-jeste-jsme-ve-valce-75.html
Vzhledem k tomu, že mám rád pravdivé příběhy lidí z těchto období, se mi tahle knížka četla moc pěkně. Některé příběhy silnější a pár slabších. Na české poměry moc dobrý počin a zároveň nenásilné připomenutí věcí, na které se v dnešní době bohužel zapomíná.
Antologie krátkých komiksů podle skutečných příběhů obyčejných lidí semletých nacistickým nebo komunistickým režimem. Příběhově i kresebně mě nejvíc zaujal Chytřejší než oni tandemu Kroupa/Kučerovský o nedobrovolném konfidentovi STB, který si myslí, že bude estébáky tahat za nos, jenže... A zmínil bych ještě Hurvínkovy příhody od Vhrsti, kteří použili k závažnému sdělení odlehčenou kresbu, která sedí k pohledu dětského hrdiny + vytváří zajímavý kontrast.
„Nepodepíšu.“ (Jedna z nejodvážnějších vět, kterou kdy rudé ucho zaslechlo)

Na tohle rozsáhlejší dílko se pokusím nahlédnout hodnotící optikou kolegy Frye a rozsekám knihu na dílčí příběhy. Přeci jen, kvalita zde uvedených komiksů je docela kolísavá a nebylo by fér napálit univerzální hodnocení bez toho, aniž by se vědělo, kdo umí a kdo pohořel. Takže kádrujeme.

Ještě jsme ve válce 40%
Scénář ujde a Nikkarin umí, ale vše, co tady nakreslil, pomazal něčím hnědým, mazlavým a vypadá to odpudivě. Už při pročítání katalogu KomiksFestu jsem si říkal, zda nedošlo chybě v tiskárně. Nedošlo.

Česání bílého medvěda 30%
Šedova kresba se mi nelíbí, scénář je spíchnutý horkou jehlou, konec nevýrazný.

Ohromný kotouč slunce 70%
Pěkně udělaný kousek, spousta emocí a zla na malém prostoru.

Gestapácké razítko 35%
Zmatené, roztěkané, scenáristům se nepodařilo převést závažnost tématu. Explicitní výprask na holou přes celou sránku je zbytečný.

Masakr „U Zabitého“ 70%
Lehce popartový nádech je skvělý nápad a ladí s tématem. Možná trošku vadí, že jde "pouze" o ilustrace k doprovodnému textu. Přesto jeden z nejvýraznějších komiksů v knize.

Hurvínkovy příhody 65%
Vhrsti má sice příšerný vkus co se kresby týče, ale když se to spojí s vyprávěním o vysloužilém hrdinovi, překvapivě to funguje. Obzvlášť v příběhu Nikdy nepotrestané zločiny. Navzdory výtvarnému kontrastu zde člověka až mrazí.

Luboš Jednorožec 95%
Václav Šlajch. Netřeba nic dodávat.

Ten kluk přece nic neudělal 100%
Perla knihy. Špičkový scénář a dokonalé výtvarné zpracování plné kreatur, smutku, ale i něhy. Nejsilnější životní příběh.

15 let ve stodole 45%
Styl kresby mi nějak nesedí. Děj je docela prostý, a přestože je na dvanácti stranách, působí utahaně.

Poslední let 70%
Bažantovo retro. Jednoduché, ale napínavé a úderné.

Chytřejší než oni 85%
Mnou oblíbený Tomáš Kučerovský se zase jednou chopil tužky (pastelky?) a vytvořil jeden z nejosobitějších obrázkových pamlsků. Metaforické přirovnání Státní bezpečnosti ke stvůře žeroucí člověka za živa.

Mánička ze severu 50%
Tohle mi nesedlo. Příběh věčného disidenta Franty Stárka dle mého nezapadá mezi ostatní zde uvedené příběhy neznámých hrdinů z lidu. Stárek oproti nim působí spíše jako rocková hvězda. Zkrátka chartista.

Borské povstání 80%
Nejmacatější příspěvek, který by klidně mohl vyjít zvlášť jako samostatný sešit (kdybychom nebyli pidizemička s antikomiksovou historií), ostatně, formát tomu odpovídá. Určitě bych zakoupil. Pro mě dosud neznámý Petr Včelka si rozhodně zajistil můj zájem o jeho nadcházející tvorbu.


Za éry komunismu jsem nejvíce "trpěl", když jsem té paní ve školce musel říkat soudružko nebo když jsem na stadioně civěl na masy lidí se sladěnou choreografií. Pak to všechno najednou bylo pryč a ani mi to nepřišlo. 'Ten' komunismus jsem tedy nezažil. Vše znám jen z vyprávění, dokumentů, filmů, internetu. Je správné, že podobná osvěta o naší minulosti se šíří všemi médii a teď i skrze komiks, útvar kdysi haněný a zatracovaný. Navíc v knize s perfektní úpravou, vazbou a prakticky za hubičku. Publikace Ještě jsme ve válce je chvályhodný počin, který si zasluhuje vaši pozornost. Ať už kvůli lidem, kteří se již svobody nedočkali nebo lidem, kterým se podařilo režim přežít bez morální poskvrny a nebo jen z prostého zájmu o historii. Ve všech případech je to přínosné čtení.
Veliké překvapení a komiks z kterého mám opravdu pocit, že by mohl být "zásadní"...Na příbězích inspirovaných skutečnou událostí nebo podle skutečné události, že pro mě vždycky největší nářez to, že se to fakt stalo. Najednou nepotřebuju hrdinu, kterej sejme deset chlapů holejma rukama a přesto valim bulvy a sem jak u vytržení i u drobnůstek... Skoro u všeho se mi dere do mého laloku (řekněte si to třikrát nahlas s důrazem na L na patře) myšlenka, co bych asi v danou chvíli udělal já a jestli bych byl schopen často tak hrdinských a nebo nehrdinských činů. Protože on asi každý si řiká "to bych udělal taky a nebo, taková kurva bych nikdy nebyl" ale nikdo z nás v té situaci nebyl a asi ani nebude, takže si to můžeme jenom představovat. Tohle bych doporučil hlavně mladým zapáleným komunistům (staré už nepřekecáte a je to zbytečný), dále pak náckům a arabům, co tvrdí, že žádnej holocaust nebyl a že to všechno zinscenovali židi...
Hodně zajímavá a pěkně udělaná kniha o nepěkných událostech. Všechny příběhy mají samozřejmě svou sílu, ale některé se do podoby comicsu povedlo přenést přeci jen o poznání lépe, než jiné. Nejzdařilejší mi přišly comicsy Chytřejší než oni a Luboš Jednorožec (kresba Václava Šlajcha mě fakt dostala). Člověk si při četbě Ještě jsme ve válce vážně opakovaně uvědomí, že to, co dnes považujeme za hrozně velký problémy, je úplný nic proti tomu, čím si museli lidi procházet dřív. Neni od věci si to čas od času připomenout...
Těžko něco přidávat po vynikajícím komentáři kolegy Neutrina, se kterým se mohu ve většině ztotožnit.

Pokud byl pro mě Jonáš Fink lehkým dozvukem odborné četby, ihned se stal lehkou ochutnávkou před tímto závažným dílem. Je celkem patrné, že v tomto případě těžce vítězí obsah nad formou. To však neznamená, že by se kreslíři nečinili, neboť takoví Václav Šlajch, Toy_Box, Petr Včelka, a možná i další, předvedli - dle mého názoru - nadprůměrně kvalitní díla. Samotné příběhy byli vybrány (ony se tedy někdy vybraly samy či náhodou) skutečně velmi citlivě, aby zabrali co nejširší škálu osudů, od obětí nacismu po oběti komunismu, od špatně skončených po relativně šťastně skončené příběhy, od obětí přes aktivní odbojáře po člověka, který podepsal spolupráci s STB. Četba pak dojímá, fascinuje i štve zároveň - to zejména tehdy, kdy podle průzkumů polovina Čechů nostalgicky vzpomíná na období před rokem 1989. Komiks zároveň dokazuje, jak moc je orální historie zajímavou sondou do dob minulých, které nám spolu s pamětníky velmi rychle utíkají mezi prsty.

Pokud by měl někdo zájem, může shlédnout související televizní pořad Příběhy 20. století - Ceny Paměti národa odvysílaný před pár dny:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10371818745-pribehy-20-stoleti-ceny-pameti-naroda/21154215690/
Bezpochyby jeden z nejzávažnějších českých komiksových projektů.

Pro domácí autory je to čest, dostat příležitost podílet se na zpracování takového „národního“ tématu, ale zároveň samozřejmě výzva a pěkně ošidná záležitost, protože deset stránek pro zachycení životního osudu není moc a komiksové médium má své meze. Chtělo to zkrátka především uvědomit si základní podstatu každého příběhu a použít nejvhodnější komiksové výrazové prostředky pro její vystižení.

Výběr námětů se dle mého názoru vyvedl a podařilo se dát dohromady jejich rozmanité spektrum, které věrohodně představuje hrůzy dvacátého století. Komiksy jsou vyprávěny vesměs velmi subjektivně a budují na kontrastu já versus zlí „oni“, to je ovšem samozřejmě naprosto legitimní styl. Nutným problematickým bodem je vypořádávání se autorů s pokušením vyprávět dvacáté století jako klišé. Přinášet nové překvapivé úhly pohledu na tak malém prostoru není pochopitelně nic lehkého, a proto autoři většinou vsadili raději na maximální subjektivizaci příběhu společně s její tragičností a poetičností; někomu se ale i tak podařilo vměstnat do komiksu více než jednu dimenzi.

Ne všichni autoři zvládli dosáhnout potřebné zkratkovitosti. Například Martin Plško prostě jenom ilustruje vyprávění přepsané „na stroji“, při čemž mnohokrát zcela zbytečně popisuje a kreslí stejnou věc, ovšem k tomu zahlcuje čtenáře nepotřebnými detaily, které ubírají příběhu na plynulosti. Petr Včelka si vzal příliš velké sousto; pro zvolené pojetí příběhu Borského povstání (členění na kapitoly, vyprávění několika paralelních příběhů) by k vytvoření dobrého komiksu potřeboval spíš formát grafického románu. Jeho okénka jsou moc mrňavá a na text si člověk pomalu občas potřebuje vzít lupu.

Celkově bych řekl, že nejvíce se blýskli Vojta Šeda, Tomáš Kučerovský a Vašek Šlajch. Šeda pro rozmáchlou expresivitu a syrovost, Kučerovský pro zapojení metafor za účelem vyjádření morálních rozporů a Šlajch pro nečekané a vynalézavé užití bajky s příchutí westernu. Příjemně překvapil též Vhrsti, jehož dětinské kresbičky jsem nikdy moc nemusel, ale tady se tématu zhostil perfektně. Toybox mě pak odzbrojila svojí výtvarností a budováním nezvyklé atmosféry.

Kniha mě přinutila znovu se zamyslet nad stoletím, z něhož jsem díky bohu zažil pouze posledních sedm let. Bavilo mě ji číst a mnohokrát mě při tom zamrazilo. Tak například Leopold Färber je naprosto fascinující postava… Mimo to však kniha také dokazuje, že český komiks pomalu dospívá na vyšší úroveň.
27196
(3)
blackJag, pechna, Skot
Chce (1)
CSE_AC/DC
Koupí (1)
CSE_AC/DC