Nick Cave, Mercy On Me
Argo1. vydáníkvěten 2018
4.2
...
Zpěvák. Hudební skladatel. Textař. Herec. Spisovatel. A především kultovní postava světové kultury. Tím vším je Nick Cave, rozervanec a současně workoholik, člověk posedlý až manickou potřebou tvořit. Německý kreslíř Reinhard Kleist, mistr životopisného komiksu (v Argu už vyšly jeho knihy Boxer, Johnny Cash, I see a darkness, Sen o olympiádě), vytvořil ve své dosud nejobsáhlejší biografii strhující panorama nespoutanosti i závislosti, vášně i zkázy, lásky i smrti a již poněkolikáté prokázal, že umí překročit hranice běžného komiksu. Jeho výbušná směs tvořená Caveovými písněmi, historickými (polo)pravdami a zábavnými spekulacemi představuje veskrze bizarní návštěvu caveovského světa a je skutečnosti mnohem blíž než jakýkoli Caveův životopis. Husí kůže zaručena!

Scénář
Reinhard Kleist
Art
Reinhard Kleist
Obálka
Reinhard Kleist
Lettering
Ivan Mráz, Lucie Mrázová
Překlad
Anna Pokorná
Redakce
Milan Dorazil, Petr Onufer, Michaela Škultéty
CdbID
7056
Žánry
hudební, životopisný
ISBN/ISSN
978-80-257-2426-2
Vazba
šitá v tvrdých deskách s přebalem
Formát
170 x 237 mm
Tisk
černobílý
Stran
360
Původní cena
498 Kč
Originál
Nick Cave, Mercy On Me (Carlsen Verlag, 2017)
Pro ty, co přelouskali nejednu biografii Nicka Cavea, písničky znají nazpaměť a začetli se i do jeho beletristických počinů, nemá Mercy on Me, moc co nabídnout - snad jen ten, meta příběh, linoucí se dějem - Přesto, jsem se bavil, kresba nádherná a vůbec, celkové zpracování knížky, na jedničku.
Těžko se mi hodnotí. Hudba Nicka Cavea se mi líbí. Kniha je životopisná jen částečně, spíše reflektuje tvorbu Nicka Cavea a výborně vystihuje jeho uměleckou rozervanost a jeho dílo. Autorovi se povedlo v poměrně abstraktní formě s využitím citací z písní a knihy popsat umělecký vývoj Cavea. Přesto mne kniha nedokázala chytit a četl jsem ji spíše ze zvědovosti než ze čtenářského požitku. A čtenáře neznalé tvorby Nicka Cavea bude kniha zřejmě obtížně oslovovat. No raději si půjdu pustit nějakou Caveovou hudbu.
Jakožto člověk mimo cílovou skupinu, který od Nicka Cavea zná pár písniček z rádia, ještě méně soundtracků a jeden dokument (20 000 dní na Zemi), jsem dostal fascinující ponor do duše průměrnosti se vzpírajícího umělce, poháněného i ničeného potřebou tvořit a vynikat, rebelského, rozervaného. Faktografický životopis jsem neočekával, o to více musím vyzdvihnout práci Reinharda Kleista, který do promyšlené, vyspělé komiksové formy (výborná kresba, paneláž, zkratka, hodně se mi líbilo prolínání kapitol) vměstnal jak základní kariérní milníky, tak důležité myšlenky, touhy, obavy, sny, halucinace. Vzácný balanc se nepovedlo udržet snad jen v závěrečné 5. kapitole, komplet již odpoutané od reality; také mne ze čtení hodně vytrhávaly v bublinách nepřeložené texty písní (k nalezení na konci knihy, jak jsem zjistil cca v polovině).
Tento grafický román jsem začal číst jedním dechem... a někde v půlce přestal. Ne, že by mě nebavil, nebo snad dokonce nudil. Ale začal jsem se v něm ztrácet. Proto jsem znovu vytáhl diskografii The Birthday Party, znovu přečetl Oslici a až pak se ke knize vrátil. Je stejně divná, jako samotná Caveova tvorba, plná citací, náznaků a snů. A stejně tak dokonalá.
Patřím k dlouholetým fanouškům tvorby Nicka Cavea. Na koncertech jsem byl nespočetněkrát a vždy mne tenhle démon-kněz-mág dostal do varu či do slz. To co jsem dostal v téhle knize, byla přesně ta temné hranice fantasie mezi reálným světem a nějakou ještě temnější astrální rovinou samotného Cavea. Oceňuji Reinharda Kleista za jeho temnou a dynamickou kresbu, kdy on sám se proměnil v démona gestických inkoustových tahů.
Četl jsem před lety Smrt Zajdy Munroa a Nick Cave and the Bad Seeds si vždy rád poslechnu. Nejsem však megafanoušek a megaznalec, takže mě komiks uvedl do světa mně ne tolik známého, což je na jednu stranu asi slabina (viz cyboy), ale zároveň zajímavé dobrodružství. Nijak mi neimponuje mladé rebelské pankáčství a ta někdy až přehnaně akcentovaná intelektuální rozervanost doprovázená "maniodepresivními stavy" a samozřejmě drogami. Přesto je to velmi zajímavě pojatý životopis nesmírně produktivního člověka, který bezesporu dělal a dělá umění, a to napříč žánry a obory.

Celkový dojem: 80%
Za mne zatím nejlepší R.K. co tady vyšel. Kresba je hodně propracovaná, dobrá práce s panelama.
Tvorbu Nicka Cavea znám dost dobře i ostatní kapely a jiné osoby a odkazy, které tam jsou
takže žádnej problém. Nicméně čtenář, kterej to nezná detailněji se možná občas bude ztrácet.
R.K. tady dobře pracuje s časem a posloupností v ději. Skvěle se to čte, taková jízda na tripu. 90%
Obavam se, ze ackoliv me se kniha opravdu libila, tak to docela schyta. On je to totiz velmi zvlastni zivotopis, ktery vse podava jako jednu velkou mozaiku, do ktere postupne vse zapada. Duvod, proc si myslim, ze to kniha schyta, je ten, ze ji nelze plne pochopit bez znalosti Caveovy tvorby a to predevsim te literarni, tedy hlavne A uzrela oslice andela. Ze Zajdy Munroa tam neni nic, nebo jsem si niceho nevsimnul. Vypraveni preskakuje mezi snovymi/halucinacnimi scenami, ktere cerpaji z knihy a Caveovym zivotem, pricemz tyto vyjevy samozrejme vzajemne prosakuji. Pro me osobne je to prozatimni Kleistuv vrchol.
90%