Nekonečná válka donutí samu Smrt stávkovat. Může vůbec někdo vyhrát, když nikdo nemůže zemřít?
Básník Petr Kien a skladatel Viktor Ullmann stvořili během svého nedobrovolného pobytu v terezínském ghettu něco neuvěřitelného – nezapomenutelnou operu, kombinující prvky dystopické sci-fi, mytické fantasy, alternativní historie a žánru zombie do podoby satirické frašky o totalitě.
Ani jeden z tvůrců nepřežil holokaust a neviděl nikdy provedení své opery na jevišti. Toto neuvěřitelné dílo, pojaté jako akt odporu proti teroru, je i dnes, osmdesát let po svém vzniku, stále aktuální. Nyní vám jej přinášíme v podobě grafického románu.
Volné zpracování opery Petra Kiena a Viktora Ullmanna "Der Kaiser von Atlantis oder Die Tod-Verweigerung", která vznikla roku 1943 v terezínském ghettu.- Scénář
- Dave Maass
- Předloha
- Petr Kien, Viktor Ullmann
- Art
- Patrick Lay
- Obálka
- Patrick Lay
- Lettering
- Václav Dort
- Překlad
- Ladislav Niklíček
- Redakce
- Veronika Černá, Radek Chaloupka, Václav Dort, Václav Dort, ml., Dita Křišťanová, Tomáš Náprstek, Alexandra Niklíčková, Martin Trojan, Veronika Vrbová
- CdbID
- 10974
- Žánry
- adaptace, drama, fantasy, hudební
- ISBN/ISSN
- 978-80-7652-158-2
- Vazba
- šitá v tvrdých deskách s přebalem (s matným přebalem)
- Formát
- 175 x 239 x 16 mm
- Hmotnost
- 520 g
- Tisk
- černobílý s doplňkovými barvami
- Stran
- 128
- Původní cena
- 599 Kč
- Doporučený věk
- 16+
- Originál
- Death Strikes: The Emperor of Atlantis (Dark Horse Comics, 2024)
Císař Atlantidy je opera stvorená židovskými umelcami Viktorom Ullmannom a Petrom Kienom počas pobytu v gete Terezín, ktorým majstrovská nacistická propaganda neuveriteľným spôsobom manipulovala verejnou zahraničnou mienkou a používala ho ako argument, že veď Židia (a ostatní) sa v koncentračných táboroch nielenže nemajú zle (a už vonkoncom nie sú masovo vyvražďovaní), ale naopak je im tam veľmi fajn a dokonca im skvelí nacisti s láskavým úsmevom na perách umožnia venovať sa tvorbe umenia! Vskutku šialený fenomén. Výsledkom je spomínaná opera. Mnohí ľudia z Terezína boli samozrejme následne prevezení napr. do Osvienčima a tam zahynuli príšernou, neľudskou smrťou. Ale to je iný príbeh. Opera bola spracovaná ako komiks, ktorý v ČR v r. 2024 vydalo Comics Centrum s textovo-výtvarnými bonusmi. Je úžasné, že sa náš trh dostal do situácie, kedy si môže dovoliť riskovať a vydať aj takéto nazvem to experimentálne kusy. A je dôležité, že vychádza príbeh o tejto temnej téme. Hrôzy 2. svetovej si musíme pripomínať, keďže vidíme, že nacisti, vojnoví zločinci, kolaboranti a ich zákerní prisluhovači mysliaci len na svoj prospech, sú nielenže dodnes medzi nami, ale každým rokom viac a viac silnejú. Žiaľ, druhou stranou mince je, že ma komiks vôbec nebavil. Nechcem tento výraz používať v súvislosti s vojnovou tematikou. Hodí sa na kritiku lacného, narýchlo spichnutého superhrdinského béčka. Nie na temný komiks z koncentračného tábora (v ktorom mimochodom svojho času temer skončila aj moja rodina, lebo ich dobrácky sused udal nacistom za to, že pomáhali partizánom bojujúcim v okolitých horách). Ale ono ma to naozaj ukrutne nebavilo. Celkové uchopenie zápletky, postáv a či dialógov, bolo na môj vkus až do takej miery zvláštne a s prepáčením "mimo", že som to s ťažkosťami vôbec dočítal. Ťažko sa to vysvetľuje, no scenáristom je to značne špecificky spracované do podoby filozofického podobenstva skríženého so satirickou fraškou a metaforou. V žiadnom prípade nečakajte "normálny", realistický scenár. S ešte väčšími problémami som to čítal aj druhý raz, lebo každý komiks čítam zásadne dvakrát. Ani vizuálna stránka Patricka Laya sa mi nepáčila. Pravdupovediac mi (a teraz sa ozaj nikoho nechcem dotknúť, skrátka to tak cítim) pripomínala 90. roky, keď som v Bublinkách natrafil na amatérske komiksy, ktoré do redakcie poslali snaživí čitatelia, ktorí si o sebe mysleli, že vedia kresliť. Za mňa žiaľ divný experiment na hranici čitateľnosti. Hrôzy a zverstvá vojny si každopádne musíme pripomínať. Proste musíme. Aj keď mám dojem, že nám to zrejme nepomôže.
Tenhle komiks by si neměl nechat ujít žádný cynik, který přišel o všechny ideály. Už dlouho jsem nečetl něco tak plně emocí, že i slza malém ukápla, ale Císař Atlantidy aneb Stávkující smrt není žádný laciný sentiment, je to spíš nádherná černá komedie. Oceňuji jak předmluvu tak i bonusy na konci.
- Četl/a (13)
- BadBoy, budha.j, Django, Ivan Kucera, James, Mamut12, Mysak92, Poseidon1978, RadimNemec, Sick666, SteveCZ, Zbysek2410, Zlord_Antijezis
- Má (54)
- BadBoy, blackJag, bmc75, calvin10, conan114, Dali, Davispear , Deckard, delsemela, DEmnoG, Dezodoo, Django, filemon, Fox01, Georgíno J., Goldfinch, herbert, HevyEli, hugosnowden, IndyP, Infarkt, invape, Ivan Kucera, James, jeanbaklajean, Joshua_T, Laik, maara, Mamut12, Mats-Bremer, mirec88, MP81, Mr.Plysh, mstefl, Mysak92, Olesh, pavel, pechna, PH79, Poseidon1978, raenius, rajot, Sick666, Skot, SteveCZ, tacmud, terrordemon, trudoš, VanTom, vishnar, xintax, yogi, Zbysek2410, Zlord_Antijezis
- Chce (4)
- DKoscik, JaggedSK, Light, monty.cl
- Koupí (1)
- Šedo
- Prodá (1)
- Ivan Kucera