ant1
ant2
ant3

+ 4 další ukázky

V pravoslavném chrámu Cyrila a Metoděje v Praze zemřelo v boji 18. června 1942 sedm československých parašutistů z pěti různých výsadků. Tím skončila jedna z nejvýznamnějších operací československého odboje, operace Anthropoid, jejímž cílem byl atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Přestože tento výsadek čítal pouhé dva muže, na přípravě operace se nakonec podíleli i další parašutisté a jejich společný osud se naplnil právě v kryptě pravoslavného kostela. Komiksová kniha v rozsahu 100 stran, jejímž autorem je Zdeněk Ležák a výtvarníkem Michal Kocián, sleduje příběh parašutistů ze všech dotčených výsadků, od jejich seskoku až po hrdinskou smrt. Nejvýznamnější částí komiksového příběhu je vlastní atentát a poté bitva v prostorách chrámu.

Je tu ale i řada vedlejších dějových linek, které příběh knihy například propojují s již vydanou komiksovou knihou stejné autorské dvojice s názvem Tři králové (vyšla v nakladatelství Argo v roce 2017). Kniha Zabití Heydricha velmi věrně popisuje historické události a klade si za cíl s tímto významným tématem seznámit především mladou generaci českých čtenářů.

Limitovaná verze vychází v pěti stech kusech - na druhé straně přebalu naleznou fanoušci širokoúhlý plakát rozstříleného Heydrichova vozu.

Scénář
Zdeněk Ležák
Art
Michal Kocián
Obálka
Michal Kocián
Lettering
Pavel Růt
Redakce
Anežka Dudková, Richard Klíčník, Pavel Růt
Žánry
historický, thriller, válečný
ISBN/ISSN
978-80-257-3520-6 (Argo)
Vazba
šitá v tvrdých deskách
Formát
220 x 285 mm
Tisk
barevný
Váha
847 g
Stran
136
Náklad
500ks
Cena
548 Kč
Varianty
Anthropoid aneb zabili jsme Heydricha (2021)
Anthropoid aneb zabili jsme Heydricha (limitovaná edice) (2021)
  • het2
    Ach jo:( Strašně moc bych chtěl dát tomuhle komiksu absolutní hodnocení a vychválit ho do nebes, ale já prostě nemůžu.
    Příběh Gabčíka a Kubiše, jejich spolubojovníku a spolupracovníků, desítek známých a tisíců neznámých, kteří za svoji odvahu zaplatili cenu nejvyšší a nebo se jen staly nevinnou obětí nacistického terroru, je příběhem, který bychom si měli vyprávět, který si musíme neustále připomínat a na který nesmíme nikdy zapomenout.
    Vkládal jsem proto do komiksu autorské dvojice Ležák-Kocián velké naděje, doufal jsem, že to, co udělali pro československé legionáře se jim podaří zopakovat pro druhý odboj. Už "Tři králové" mne ale nepřesvědčili. A s Anthropidem je to bohužel ještě mnohem horší. Problémů je hned několik.
    Za prvé je to zpočátku příliš široký záběr pokrývající celou řadu výsadků a tím značná roztříštěnost děje a nemožnost identifikovat se s postavami. Díky tomu je například domácí odboj redukován na pár postav a pár obrázků. O pozadí a přípravách akce se nedozvíme nic. V rámci nutnosti sdělit čtenáři to nezbytné minimum spolu postavy diskutují věci, které by si v rámci utajení ve skutečnosti řekly jen s těží. Ve zdůvodnění proč právě Heydrich (jak v úvodu, tak komiksu samém) je naprosto opomenut osobní rozměr celé akce pro plukovníka Moravce a jeho spolupracovníky. Moderní historiografie stále více a více klade důraz ne na promyšlený kalkul, který měl vyzdvihnout československý odboj v očích spojenců, nýbrž na jeden z nejstarších lidských motivů vůbec - a to odplatu, nejen za vraždu generála Josefa Bílého, ale i dalších představitelů Obrany národa a dalších odbojových skupin. Moravcovým záměrem bylo pravděpodobně mnohem více ukázat nacistům, že elitu českého národa nemohou beztrestně likvidovat a že si sami nemohou být nikde jisti svým bezpečím. Přes všechny hrůzy které následovaly se mu tohle zcela nepochybně povedlo.
    Ale zpět k oné zkratkovitosti. Je to právě ona, která v závěrečných stránkách ubírá komiksu na síle (např. výslech Vlastíka Moravce). Pokud neznáte celý příběh a neznáte postavy, bude to pro Vás jen pár obrázků, často vytržených z kontextu, které Vás těžko zasáhnou tak, jak by asi měly. A to je strašná škoda.
    Jedním z dalších problémů je kresba. Občas je monumentální (výsadky v úvodu, černý mercedes, některé panely s Heydrichem), ale v Kociánově pojetí všechny postavy vypadají tak nějak staře. Vždyť většině těch kluků, kteří se v průběhu roků 41 a 42 snesli na padácích na území rodné vlasti nebylo ještě zdaleko třicet. Na Kociánových obrázcích vypadají ale tak na padesát. Opět další z věcí, která sráží emocionální dopad jejich osudů a celého komiksu...
    Vlastně mne napadlo takové přirovnání, vezměte si starý "Atentát", odhlédněte od jakýchkoliv moderních výzkumů historiků a prostě si ho jen přetáčejte, každou zhruba minutu pauzněte, podívejte se na "obrázek" a fastforward vpřed a znovu pauza. A to je Anthropoid:( Není tam nic navíc, nic nového, a pokud má být smyslem přiblížit tenhle kus historie nové generaci, tak ta forma i obsah jsou špatné. Strašně moc mne to mrzí, ale i filmový Anthropoid s Dornanem a Murphym, udělá větší službu. O vynikajícich Šulcových "Dvou proti říši", televiznímu projektu "Heydrich - konečné řešení" či četných publikacích a rozhovorech našich historiků v čele s Eduardem Stehlíkem ani nemluvě.
    Takže hodnotí se mi to strašně těžko. Jako adaptace jedné z nejdůležitějších kapitol naší moderní historie, toho, co by mělo spoluvytvářet naší národní identitu, je to prostě špatné:( Ale i přes to to má svůj význam a kvituji s povděkem snahu autorů i Arga. Když za nic jiného, tak alepoň za to připomenutí.
    Myslel jsem, že dám tenhle komiks přečíst svým klukům, ale neudělám to. Radši chci, aby viděli Gabčíka, Kubiše a nebo třeba kapitána Morávka, tak, jak si je představují, když jim o nich vyprávím...
  • Palebras
    O operaci Anthropoid jsem věděl naprosté minimum, takže jako v případě komiksu Tři králové, šlo mimo jiné o rozšíření obzorů, což se v tomto případě podařilo perfektně. Tři králové sázeli spíš na sled různých událostí a skákalo se z akce do akce, kdežto Anthropoid se zaměřuje opravdu pouze a jen na události předcházející atentátu na říšského protektora a na události následující po něm. Ani zde se ovšem neubírá na rychlém tempu, takže čtenář je vhozen do víru událostí a pro neznalce jsou jistou berličkou medailonky na konci knihy, které osvětlují některé situace a hlavně popisují jednotlivé postavy. Já jako absolutní neznalec, jsem ihned po zmínce o důležité postavě listoval dozadu, přečetl si o ní dané informace a pokračoval ve čtení. Neměl jsem tedy prakticky žádný problém s orientací v ději. Scénář jde ruku v ruce se skvělou kresbou Michala Kociána, která byla perfektní již v případě Tří králů. Zde šla ještě dál a byla radost na ni pohledět. Určitě tedy velká spokojenost, protože jsem si zase o něco rozšířil obzor a mimo jiné, jsem dostal perfektně napsaný a hlavně nakreslený komiks české výroby. Skvělé!
  • George Walker Bush
    Ten příběh je natolik silný, že se na něm nedá moc co zkazit... bohužel tento typ komiksů bude vždy tak trochu letem světem, možná trochu didaktický. U medailonků jsem strávil zase více času než čtením samotného komiksu.

    Celkový dojem: 70%
  • suricattaontheway
    Parádní kresba a v závěru potěšilo upřesnění hlavních postav. U limitky dobrej nápad s plakátem na přebalu.