Tři podivuhodné příběhy inspirované středověkem, symbolickou mystikou heretiků, pohádkovou mytologií i středověkým uměním – dva se odehrávají v Čechách, třetí v časech chalífátu Hárúna ar-Rašída v Arábii – vyprávějí o koloběhu neporozumění, násilí a válek, které s sebou přinášejí náboženská poblouznění. Francouzský kreslíř a autor komiksů se nechal inspirovat mimo jiné dobou náboženské reformace v českých zemích a volně zpracovává období husitství. Představuje středověk jako dobu mystických vytržení, náboženských vzpour a očekávání konce světa. Lidé bloudí po zemi a hledají cestu, která by je přivedla přímo k Bohu. Někteří kážou a bouří se proti církevnímu kánonu i úpadku, jiní opouštějí rodiny, zbavují se majetku, utíkají z domovů a zakládají ideální města. Rohan, pražský měšťan, má vidění, ve kterém ho praotec Adam vyzve k opuštění tohoto světa a znovunalezení ráje, a zakládá sektu Adamitů. Na opačném břehu stojí Jan Žižka, jehož věrní založili město Tábor…
- Scénář
- David B.
- Art
- David B.
- Obálka
- David B.
- Lettering
- Františka Loubat Lachmanová
- Překlad
- Hana Zahradníčková
- CdbID
- 5839
- Žánry
- fantasy, mytologický, náboženský
- ISBN/ISSN
- 978-80-7515-012-7
- Vazba
- šitá v tvrdých deskách
- Formát
- 190 x 270 x 18 mm
- Hmotnost
- 597 g
- Tisk
- barevný
- Stran
- 113
- Původní cena
- 320 Kč
- Originál
- Le jardin armé et autres histoires (Futuropolis)
Objevil jsem zcela náhodou, asi jsem od toho čekal něco jiného, ale zklamán jsem nebyl, ani náhodou. Zajímavé příběhy nebo snad pověsti, malinko nečekaný pohled na husity z úplně jiného úhlu a odstupu, ke kterému se mi nikdy nemůžeme dostat; už jen proto stojí za to přečíst.
Kresba je trochu stylizovaná do středověkých dřevorytů nebo tapisérií, ale funguje to dobře. Za mě lepší čtyřka.
Velmi zvláštní počtení, po doporučení paní prodavačky jsem si to opatřil, ale určitě to nebyla chyba a v obchodě musím příště poděkovat za dobrou radu.
(ne v tom samém jako GWB, bohužel žádného psa tam nemají a navíc je to v Praze, ale jinak je to také příjemné místo k zastavení před shonem všedních dní :) )
Nevím jestli to má cokoli společného s pohádkami, protože některé drsňárny by asi nedali ani bratři Grimmové, a to na to měli 2 žaludky.
Neříkám, že po přečtení nebudete spát, ale na druhou stranu k "jednomu či dvěma" zabitím zde přeci jen dojde.
Ještě to budu muset párkrát otevřít a možná i změním tuto výpověď - zatím úplně nevím co si o tomto díle myslet.
Není to tak že by se mi to nelíbilo. Je to prostě jiné, než co jsem kdy měl v ruce.
Kresba mi připomíná staré dřevoryty, není nijak zvlášť detailní. (možná v některých scénách dobře)
To neznamená, že by na obraze něco chybělo, jen není přeplácaný, nebo si prostě musíte domyslet pár chlupů/větví/vlasů.
Do této knihy to ale sedí výborně a nedokážu si ji nyní po dočtení představit kreslenou jinak.
A už jen tak na okraj - zpracování knížky je dobré, vypadá to, že vazba nějakou chvíli vydrží.
Dostal jsem do ruky tento komiks, načež jsem navštívil jako každoročně malebné husitské město Tábor a naší rodinnou haciendu. A zde ve vedlejší uličce na starém městě objevil překrásný lehce zapadlý obchůdek Baobab, plný krásných knih a notýsků, kde se u krbu vyhřívala symaptická mladá prodavačka a o kousek dál podřimoval velký krásný pes. Jungovská synchronicita jako prase. O to větší - jelikož David B. se pouští do tří příběhů, přičemž dva mají vztah k Žižkovi a pověstem o adamitech. Člověk, kterému něco říkají Klokoty nebo Příběnice, zkrátka tuší a ví...
Fantastické příběhy čerpající z historie i mytologie se podobají spíše pohádkám, první je klasická povídka jak vystřižená z Příběhů tisíce a jedné noci, další dvě se tváří tak "středoevropsko-pohádkovsky". Na druhou stranu, ať už to dělá kresba nebo scénář, jsou to příběhy, které se odlišují a jsou originální. Zajímavý je též Davidův jakýsi (ne)hodnotící "odstup" od husitů a Žižky. Já ho samozřejmě jako bývalý student historie úplně nemám a husity vnímám spíše negativně, ale zde kališníci vystupují jako čistě neutrální postavy, nebo lépe řečeno - chvílemi jako hlavní postavy, se kterými je třeba soucítit, na druhé straně nábožensky pomatení vrahouni či hipísáci (adamité, pikarti).
Knihu jsem si jinak velmi užil, je to přesně ten baobabský styl, který by propagátor Bernášek pravděpodobně odmítl jako nezajímavé neumětelství, mně se to naopak velmi líbí.
Celkový dojem: 80%
- Četl/a (26)
- ben_bella, davidek, DEmnoG, Dezodoo, Draco nobilis, farnhajt, flipflop, Giskard, James, jankie, jd., jiskra, koudy, Light, Lobok257, Martinb, Marvin, massilia, NecRoman, Netorack, RadimNemec, spekktrum, start05, trudoš, Velkej šéf, VXP
- Má (51)
- Ashek, Azbest, bboorreekk, BeeSee, ben_bella, blackJag, BreakingAway, calvin10, Černá Krysa, CSE_AC/DC, davidek, DEmnoG, Dezodoo, Draco nobilis, farnhajt, filemon, flipflop, Golem, invape, James, jankie, jd., jiskra, Karel Sec, Kjon, Lenny, Lobok257, M4rsellino, Martinb, Marvin, Meesha, merhyx, mikina, NecRoman, noMster, pechna, Poseidon1978, RaidcomH, Skot, sleepless, spekktrum, start05, suricattaontheway, tacmud, Tialster, tomaseek, trudoš, Velkej šéf, VXP, xintax, yogi
- Chce (6)
- aphonia, mikki.maser, monty.cl, Moyek, Nightmare, Saran
- Koupí (2)
- Grrr, Nightmare