Oslavou stého výročí slavné divadelní hry Karla Čapka R. U. R. je nový autorský komiks. Kateřina Čupová je kreslířka a animátorka, která se úkolu zhostila s bravurou a představuje Čapkův text ve svěžím pojetí určeném o sto let mladšímu publiku. R. U. R. je tedy zpět v jasných barvách a podání, kterým může po sto letech opět dobýt svět.
Obsahuje také 13 stran ze skicáku autorky.
Vydání knihy podpořilo Ministerstvo kultury České republiky.
2. vydání má vylepšené barvy a rozměry dle představ autorky a obsahuje na konci knihy také 23 stran teoretického textu (doslovu původně z italské jazykové mutace) od Alessandra Catalana "Sto let robotů - proměny v čase" s bohatým obrazovým doprovodem.- Scénář
- Kateřina Čupová (Faqy, Chechula)
- Předloha
- Karel Čapek
- Art
- Kateřina Čupová (Faqy, Chechula)
- Barvy
- Kateřina Čupová (Faqy, Chechula)
- Obálka
- Kateřina Čupová (Faqy, Chechula)
- Lettering
- Kateřina Čupová (Faqy, Chechula)
- Publicistika
- Alessandro Catalano
- Redakce
- Milan Dorazil, Anežka Dudková, Richard Klíčník, Martin Radimecký, Lucie Růžičková, Anna Štádlerová, Monika Štefková
- CdbID
- 10321
- Žánry
- adaptace, drama, sci-fi
- ISBN/ISSN
- 978-80-257-4172-6
- Vazba
- šitá v tvrdých deskách
- Formát
- 195 x 260 x 23 mm
- Hmotnost
- 940 g
- Tisk
- barevný
- Stran
- 280
- Původní cena
- 548 Kč
- Varianty
- RUR (2. vydání) (2023)
RUR (2020)
Je to ostuda, ale k přečtení Čapkovy hry R.U.R. jsem se dostal až nyní na stará kolena. To je tak, když člověk projde školským systémem bez zadané povinné četby. Potom musí všechny ty skvělé díla světové literatury objevovat sám v průběhu života. Psát, že Karel Čapek byl génius, je nošením dříví do lesa. Divadelní hru R.U.R. jsem přečetl souběžně s komiksem Kateřiny Čupové a musím říct, že na mě příběh a myšlenky v něm hodně zapůsobily. Čapek byl ohromný vizionář a dokázal ve svých dílech naprosto precizně a naléhavě vyjádřit své vize a celospolečenské hrozby.
Kateřina Čupová se adaptace Čapkovy hry zhostila velmi dobře. Díky jinému médiu, než je divadlo, si mohla dovolit změnit pořadí některých dialogů a zařadit do scénáře také “flashbacky”. Je jasné, že do komiksu nemohly být přepsány všechny dialogy v plném rozsahu, ale všechno důležité zřejmě zůstalo zachováno. Tedy až na pár chybiček. Na dvou nebo třech místech jsem narazil na texty v bublinách, které nedávají smysl. Je to proto, že před nimi byly vypuštěny věty, které jim dodávaly kontext.
Povedená je také výtvarná stránka komiksu. Celkové pojetí kresby a barev celému R.U.R. neuvěřitelně sedlo. Syté akvarelové barvy tomu dodaly tu správnou fantaskní atmosféru. Občas mi velikost panelů, bublin a písma přišla kolohnátská, ale zároveň je tam spousta stran a dvou-stran, které téměř vyrážejí dech a nebo z nich mrazí. Celkově na mě ta kniha působí moc dobře a to včetně plasticky udělané obálky.
Tohle je paráda. Konečně je tu unikátní adaptace plná energie. Kresebný styl mně neskutečně sedl. Tento příběh je dnes klasika, ale v tomto komiksu působí svěže. Líbí se mi využití jasných barev, které kontrastují s čím dál hrozivější situací. Každá postava je unikátní, expresivní a plná života. Jediné, co bych vytknul, je místy chaotické první dějství, ale to mně nezabrání dát 5*!
Hawwwran12.1.2021 14:23RUR Tohle mi vážně sedlo. Slyšel jsem RUR jen jako rozhlasovou hru a při čtení jsem jí slyšel v hlavě. Barevné podání a vůbec celé podání mi k tomu vážně skvěle sedlo. Co se týká RUR předlohy, tak mne překvapuje jak aktuální to pořád je. Necítím z toho 100 let staré dílo.
Takže slovy pana Babiše v reakci na komentář pode mnou bych pravil: "nejni to prauda." Mluvit o průseru roku je úplně mimo mísu. Čapek byl samozřejmě trochu génius a přestože se domnívám, že některé věci i v jeho době musely v jeho dílech působit lehce naivně, jeho myšlenky a kladené otázky mívají nesmírný přesah. Proto se stal tak uznávaným klasikem i intelektuálem. Kateřina Čupová se zhostila této adaptace zdařile a s jistou noblesou. Nevím, do jaké míry člověk musí znát předlohu, aby něco pochopil. Já jsem hru četl, nedávno slyšel i v rozhlasovém provedení, ale moje paměť je nesmírně děravá, takže si vždy rád všechno připomenu. A nemám pocit, že bych se ztrácel, či nevěděl - komiks je naprosto názorný i uchopitelný. Na nezmíněných detailech přece tolik nezáleží. Jak naznačil Zack, Kateřina vdechla tomuto jinak ponurému dílu barvu a přesto se nic nezničilo.
Celkový dojem: 70%
Ten, kdo zná předlohu bude asi větší pes, než ti, kteří ji nečetli. Nemůžu se zbavit dojmu, ale mně to přišlo, jako kdybych četl úplně jiné dílo. Kresba mi nesedla a nedokázal jsem se do ni ponořit a nechat se jí unášet. Dějově to bylo roztříštěné a přišlo mi, jako by se skákalo z místa na místo, protože se snad počítá, že všichni RUR známe. Jako včera si vybavuji, když se Ledeckého na křtu Kapes ptali, jestli bude dělat RUR a když nám všem pověděl, o jak náročnou adaptaci by šlo, z důvodů prostředí, které v dramatu nijak zvlášť popsané není, tady to úplně vidím, že Čupová se zhostila nelehkého úkolu. Nechci srážet její kvality kreslířky (umělkyně), ale tohle se prostě nepovedlo. Mně to přišlo jako mišmaš bez něčeho uchopitelného. Její kraťasy v Aarghu se mi líbí, ale to je asi tak všechno. RUR měl dostat do ruky někdo etablovanější a zručnější v adaptacích a dělání delších komiksů. Je to vlastně její první dlouhý komiks a podle mě by měla začít něčím svým, než něčím převzatým. Za mě je to komiksový průser roku 2020.
I když pořád tvrdím, že psychedelickokarikaturní vizuál alá Francie let 60tých (zvláště jsem měl celou dobu čtení/koukání na mysli Stvoření Světa z 57:) se ne zcela hodí do tohoto anihilačně apokalyptického příběhu (představte si R.U.R. od Alexe Rosse, ty bláho!) , do 5min. mi to přestalo vaditi a jak jsem měl obavu, která mě odrazovala od koupi, že ty šílené barvičky budou na zánět spojivek, tak nikoli. To jen internetové ukázky jsou mnohem barevnější, než jest reálný produkt. Uf. Prostě vodovky, co jsme používali ve výtvarce.;-) Ovšem, co musím Katce pochvalným mručením odsouhlasiti, je to, že v podstatě zachovala pův. text beze změn. Já totiž samotnou hru v knižním vydání z let 40tých vlastním (za nemalý peníz), takže bych si okamžitě všiml, jakékoli výrazné změny. Dále bych vyzdvihnul to, že výprava včetně oblečení je (a to mi nikdo nevymluví) z let 60.-70. ve kterých se totiž má odehrávati hl. děj, což málokdo ví. Pro Čapka byla pochopitelně budoucnost vzdálená 40 a víc let, těžká SF. A nejen pro něj. I P.K.Dick hodně v 50.letech umísťoval děje svých románů do 90tek.;-) Netuším, zda je to náhoda, nebo úmysl autorky, ale já ji za to dávám palec nahoru. Dokonce jsem se občas přistihl, že si prohlížím růz. dvoustránky s továrnou a spousty robotů, kteří se Katce fakt povedli asi nejvíce. Ty jejich tupé prázdné výrazy byly chvílemi opravdu děsivé. Pohledy (konečně!) do továrny samotné, včetně výroby robotů, jeden ze splněných snů. Když samoz. pominu tu zjednodušenou kresbu. Formát bych též pochválil, i když díky tomu to vypadá jako slabikář či dětská kniha, což nemůže (díky obsahu) býti dále od pravdy, heh. A na závěr bych jen Argo opravil ve dvou (pro někoho malicherných, pro mě důl., zvláště když jde o 1.comicsové vydání vůbec a ještě ke 100letému výročí) věcech... páč v r.2020 neuplynulo 100 let od divadelní premiéry (ty byla až 5.ledna 1921) ale od knižního vydání. Jo a RUR se píše takto a ne jinak, R.U.R. Páč bez těch teček, je to řeka v Německu. Shrnuto, mohlo to vizuálně dopadnouti lépe (mám na mysli to, že toto dílo by si zasloužilo prostě propracovanější a komplexní kresbu), ale taky hůře. Plný počet za to, že to vůbec vzniklo (+za dodržení pův. textu), páč II. vizuálně R.U.R. (pokud nepočítám onu jedinou 35min. film.adaptaci z 38), v podstatě neznáme. Takže díky aspoň za tohle. Pokud by Štěpánek tak kresbu neflákal, tak bych to dal okamžitě jemu, páč ta jeho Válka s Mloky s rozsahem pouhých 40str. (aby ho čert za to po poli honil) je byla a bude navždy...kulervoucí! A na Krakatitu už bylo viděti, že ho to buď nebaví, nebo ztratil jiskru, nebo co.P.s. a ano, souhlasím s kolegou Hanussenem, že by to klidně mohlo uspěti v zahraničí.Zvláště ve Francii a Belgii, dle mého odhadu. I když, i kladnou odezvu v Británii si dovedu představiti.;-)
Hanussen6.12.2020 14:07RUR Čupová si s adaptací Čapkovy hry poradila víc než dobře, kresba je perfektní (ostatně jako vždy), text plyne perfektně. Myslím, že v tomhle provedení a v kombinaci s nadčasovým Čapkovým tématem se jedná o komiks, který by měl šanci na úspěch i v zahraničí. Doufám, že se od ní v budoucnu dočkáme dalších větších prací. Zvětšený formát knihy se taky povedl.
Je to neuveritelny, ale povedlo se udelat originalni adaptaci uctivane klasiky, ktera neni otrocka aniz by mela potrebu slapat po puvodni latce. Adaptaci, ktera se neboji pouzit dnes jiz trochu archaicky text a zasadit ho do relativne progresivni kresby, ktera by se na prvni pohled hodila spis k detskemu comicsu (nebyt tech casto hodne agresivnich barev), na druhy se strasne nehodi k temnemu sci-fi o zaniku lidstva, ale na treti sedi jak prdel na hrnec. Letos uz druhy comics, ktery absolutne nakopava moje dlouhodobe utvrzeni v tom, ze mame strasne malo dobrych comicsovych autoru, jen skvele ilustratory. Dalsi naprosto suverenni prace, ktera by obstala na jakemkoliv trhu a asi to budu muset prestat rikat a vic sledovat, co u nas tahle generace vydava.
Muj (a dost mozna opravdu jen muj) jediny problem je vlastne jen s tim, ze je to zjevna adaptace divadelni hry, v ktere se prevazne sedi v mistnosti a filosofuje. Chechula tomu sice hodne sikovne dala dost vyrazny vytvarny kabat, ale porad je to herec, ktery se cely film nezvedne ze zidle.
- Četl/a (4)
- invape, Mr.Plysh, Poniczech, Poseidon1978
- Má (15)
- binnmode, blackJag, cobe, invape, Mikei, MP81, Mr.Plysh, pavel, pechna, Poseidon1978, Ricarderon, Skot, tacmud, vishnar, xintax
- Chce (2)
- delsemela, monty.cl
- Koupí (2)
- Šedo, suricattaontheway