Goro, ochránce makaků a další komiksy
Josef Vybíral1. vydánílistopad 2018série Galerie českého komiksu 10/16
4.1
...
...
...
...
+ 2 další ukázky
Kniha nám představí komiksy Goro, ochránce makaků, Člověk zvaný Son a Mistr Looping, které vznikly počátkem 90. let za spolupráce Ivo Pechara a Jiřího Petráčka. Zvláštní postavení má v knize Past uprostřed vichrů. Tento komiks se po více než dvaceti letech podařilo dovést do finální podoby. Ztvárnil jej kreslíř Ladislav Říha.

Součástí publikace je bohatý doslov osvětlující osudy vzniku jednotlivých komiksů.

Vyšlo jako 10. svazek edice Galerie českého komiksu

Z celkového nákladu je 200 výtisků opatřeno 2-stránkovým komiksem Sedm kreslených. Řečený komiks Sedm kreslených je signován kreslířem Jiřím Petráčkem a plně nahrazuje oblíbený Pamětní list.


Scénář
Ivo Pechar
Art
Jiří Petráček (Oskar), Ladislav Říha
Obálka
Jiří Petráček (Oskar)
CdbID
7373
Žánry
dobrodružný
ISBN/ISSN
978-80-8809-833-1
Vazba
šitá v tvrdých deskách
Formát
216 x 303 x 16 mm
Hmotnost
998 g
Tisk
barevný
Stran
176
Původní cena
599 Kč
Najväčší priestor z komiksovej zbierky legendárneho českého komiksového scenáristu Iva Pechara (Havraní doga, Pavouk Nephila) zaberajú Goro a Člověk zvaný Son. Obidva sú mocne sociálne angažované. Vyjadrujú sa k (bohužiaľ) ešte i dnes aktuálnym, ako sú do seba zahľadená polícia, rasizmus, násilie páchané na nevinných, vypatlaní náckovia, xenofóbia, čierny obchod so zvieratami alebo otázka, čo je človek schopný spraviť pre peniaze. Ďalšou zaujímavosťou je, že všetky štyri komiksy obsiahnuté v zbierke sú exotické: prvý sa odohráva v Japonsku, tretí na Islande, štvrtý zabrúsi na Kubu a druhý sa venuje vietnamskej komunite. Okrem morálneho apelu a atraktívneho „zahraničného“ motívu má kniha i tretieho spoločného menovateľa: zvieratá (makaky, hvizdák). Pre mňa je najlepší Goro, keďže naňho mám krásne nostalgické spomienky z detstva, keď vychádzal v Kometě na pokračovanie (neskôr v 90. rokoch vyšiel aj v ABC). Vtedy sa ku mne žiaľ neprebojovali všetky čísla, takže som sa k finále dostal až v roku 2022 vďaka tejto zbierke. Páči sa mi ekologické posolstvo, miestami krutý scenár (utopenie) a skvelá kresba (borovicový ostrov plný opíc obkolesený morom). Zaskočilo ma pár nezrozumiteľných okamihov (bizarné Gorove samozviazanie posádka vrtuľníka videla alebo nie?) a uponáhľaný záver, kedy sa všetko vyrieši behom pár okienok. Člověk zvaný Son sa ku mne prvý raz dostal až vďaka tejto knihe. Hoci som ho podceňoval a spočiatku ma nudil, napokon ma dostal jeho silný záverečný emocionálny dopad. Scenárista sa nebál zájsť na riadne temné a depresívne miesta. Nechápem, že to nebolo dodnes sfilmované aspoň ako televízna dráma. Zlo nie je potrestané. Neviem, či šlo o zámer, ale možno áno, v živote to tak chodí. Mistra Loopinga som poznal z Arény. Rekapitulácia vo mne oživila vtedajšie pocity: super nakreslená nuda, v ktorej som sa neorientoval. Nemám fetiš na lietadlá, ale toto bolo ozaj dobre ilustrované. Pristihol som sa však pri tom, ako si čítam úvodné resumé sumarizujúce predchádzajúci dej, aby som vedel, o čo ide. Aj keď sa tu dejú vážne, dramatické udalosti, nehody, havárie a tragédie, vôbec som nechápal komu, kde, ako, prečo a v neposlednom rade čo z toho. V Aréne komiks nebol dokončený, keďže magazín prestal po čísle 5 vychádzať; oficiálne dokončený je až tu. Past uprostřed vichrů sa mi páčila, stret techniky a sveta živočíchov je fascinujúci, na druhej strane nejak ma to nestrhlo. Hoci mal príbeh vyjsť už v Aréne, po jej krachu sa tak nestalo a aby toho nebolo málo, komiks sa následne stratil. Premiéru tak zažíva až v tejto knihe (pôvodného ilustrátora Jiřího „Oskara“ Petráčka nahradil Ladislav Říha). Resumé: prvé dva príbehy skôr 4*, než 3*, ale posledné dva pre zmenu skôr 2*, než 3*. Ale prižmurujem oči, lebo majú alebo peknú myšlienku alebo sú dobre nakreslené. Vyloženou katastrofou nie je žiadny. Keď k tomu pripočítame tradične nadštandardný vybíralovský vzhľad (176, strán, tvrdá väzba, pamätný list, úvodné slovo, medailóniky, dodatky) a fakt, že dva komiksy sú prvýkrát skompletizované až tu, musím ísť na 4*.
Tématicky velmi překvapivá sbírka. Autor se zaměřuje na problematická a vcelku dospělá témata jako je obchod se zvířaty, průmyslové a obchodní nekalosti v zahraničním obchodu, nebo rasismus, což je pro seriály v časopisech pro mládež přelomu 80. a 90. let více než překvapivé. Příběhy jsou dobře napsané, nelimitují se jednou stranou a mají pěkný celistvý rozmach. Vrcholem knihy je rozhodně dramatický příběh Člověk zvaný Son, pojednávající o českém soužití s vietnamskou komunitou na sklonku 80. let. Petráček je skvělý řemeslník a knize po formální stránce naprosto nic nechybí. Přímo mistrovský kus to sice není, ale jako reflexe doby je kniha více než zajímavá. 85%
Pro mě slabší sbírka od Vybírala, ale je to dáno tématikou a obsahem. Samotná edice je samozřejmě jako vždy naprosto povedená. Oskar nikdy nebyl můj favorit, ale pár jeho komiksů mám moc rád a ty, které moc nemusím, se mi zase dobře čtou a na dojmu mi to v ničem neubírá. Tady to táhnou první 2 příběhy. Ty jsou luxusní. Goro je takový abíčkovský, i co se rozvržení panelů a narativu týče. Son je zase vidět, že Oskar dostal "volnou ruku" v užití stylu. Je to daleko zralejší, ale o to zase prostší výrazem. Působí to místy snově až jako vyprávění příběhů, který se kdysi stal a já už si pamatuji jen tu kostru příběhu. Mistr Looping je jakýsi pokus o průmyslovou špionáž či sabotáž, prvky thrilleru se nezapřou, ale na můj vkus je tento komiks strašně nahuštěný a působí uspěchaně. Jakoby nám chtěli autoři strašně moc říct v krátkém čase a místy jsem se ztrácel. Hodně situací byly nedořešené a pouze se na ně navazovalo, na které se pak navazovalo. Trochu chaos, ale nějak se v tom zorientovat dalo. Past uprostřed vichrů je pro mě omyl. Je tam asi proto, že to je Pechar a že na tom kdysi dělal s Oskarem. Absolutně nemám páru o čem to bylo a co tím chtěl básník říct. Možná to mít delší rozsah, bylo by to asi lepší, ale pro mě je to jen kuriozita. Suma sumárum dávám 4 hvězdy. Přeci jen jsem byl pořád spokojený.