Hawwwran: Čistě faktická poznámka - Pokud budou knihy zabalené, tak knihkupectví povětšinou žádnou knihu nerozbalí. Hlavní důvod jsou obavy. Euromedia... a i další firmy... to mají nastavené tak, že jak cokoliv rozbalíte, je to branné jako poškozené a nevratné. U nás to sice není, ale knihkupectví to nemusí brát přes Seqoy... a hlavně, už mají zažité že zabalené knihy jsou nedotknutelné.
Alfi: Tak už vám ze skladu prý psali. Jedná se o předobjednávku Modré Crwe - tím, že posílají každý díly zvlášť, vypravují místo jednoho balíku 4-5. (Pokud se nepletu, na Slovensko Send a spol. předplatné neposílají, to se jim fakt nevyplatí.) Proto zvýšené poštovné, resp. balné, aby to pokrylo alespoň část nákladů za reálně využité poštovné. Čili technicky je to v pořádku, ty náklady na poštu na poslání časopisu na Slovensko jsou mnohem větší, takže na tom rozhodně neproděláváte, spíš naopak, ale chce to líp ošéfovat komunikaci, aby nedocházelo k nedorozumění.
Fry: Za to se omlouváme. Nějak jsme nestihli všechno ohlásit. Bylo toho hodně, spousta lítání kolem tiskáren a dohadování cen, takže šel katalog trochu stranou. Ale už máme natočenou ohlašovačku a zítra by měla být vypuštěná a i ten katalog už je ve finální fázi.
Soulbringer: Co se týče Muriel, tak ta jde dost mimo nás - ostatně, je tam jen jedna kategorie pro zahraniční komiks, takže pokud tam posíláme nějaké komiksy na posouzení, tak jen tak jeden, dva, a spíš kvůli překladům. Jsme mainstreamové nakladatelství, takže tohle fakt není nic pro nás.
Jako vydavatelé jsme měli rádi cenu Comicsdb – Fabula Rasa. Jak to hodnotili čtenáři, tak to přinášelo nejen ceny, ale hlavně zajímavé informace. Už to byl nějaký trochu větší statistický vzorek, lidé se museli nějak rozhodnout, vybrat si to, co bylo podle nich nejlepší, takže člověk viděl, s čím čtenáře zaujal… a s čím ne. Taky si mohl udělat představu, jestli lidi tankuje víc příběh, kresba, nebo zpracování. Plus, samozřejmě, tyhle akce jsou zábava, která v ideálním případě sdružuje fany – mají se o čem bavit, hádat a polemizovat. Comicsdb na to byla ideální stránka, shromažďuje data, lidi, co hodnotí komiksy, je neutrální... Ale chápu Zacka, že se na to vykašlal… ten zájem čtenářů zase nebyl tak velký a nestoupal.
Ceny kritiků… při vší úctě, i když člověk vyhraje, tak to znamená, že se jeho komiks líbil tak třem lidem. A to často lidem, kteří komiksy moc nečtou a aby vůbec váš titul mohli hodnotit, musíte jim ho poslat k posouzení.
Kopřiva mi z českých autorů přijde nejlepší... ale je fakt, že ho vydáváme, tak nejsme nezaujatý. Byť už spíš než fantastiku (asi nejlepší je Asfalt), píše kriminálky (Rychlopalba) a teď technohriller (101 minut). A - zcela sobecky - Kladivo na čaroděje můžu doporučit. A to nejen kvůli tomu, že tam píšu, ale že se tam povedlo přitáhnout spoustu zajímavých českých autorů. Hlávka, Antonínová, Nečas, Mařík, Darek Šmíd, atd. A má to dost komiksový nátisk.
Toe: To jsme si ještě mysleli, že to je strop. Ale momentálně je to tak, že se ceny nepřestávají zvyšovat a ceníky z minulého týdne jsou prehistorie. Pokud chcete doporučit jistou investici - kašlete na bitcoiny a nakupte papír! Ale pořád platí to, co jsme napsali, budeme to držet co nejvíc dole.
Seneke: Já. Byl to zkušební balónek, kdy jsme to, co normálně už vyšlo (už se plánuje sedmá kniha), zkusili i dát do trafik. Ale zatím to spíš na pokračování nevidíme, spíš se budeme držet knihkupectví.
Ter: Už vyšlo. Třeba Avenger: Do boje. Nebo Brave and Bold. Wonder Woman. A další věci. Je fakt, že Peréze mám taky rád. Dělá klasiku, ale takovým krásně filigránským stylem.
Hawwwran: Zdar - ptal jsem se přímo v obchodě a odpověděli mi: Kurýrní službu jsme byli teď nuceni přerušit, neb si vymysleli denní kvóty na svozy (10 kusů denně) které nejsme schopni dodržet. Jinak máme ještě zásilkovnu, a od pošty i levnější varianty (balíkovna, na poštu).
Batman v černé a bílé - někdy bude. Na to, jaká je jednička pecka a kolik je tam slavných jmen a příběhů, to zase tak velkou díru do světa neudělalo. Možná fakt funguje to, že jak je něco černobílé, jde to hůř. Ale asi se k tomu časem vrátíme a uděláme další knihu.
JIK: Lucky Luke budou jednotlivá alba, ve stylu podobném, jako měl Albatros, aby to padlo do řady. Plán je dovydat Goscinyho díly, které ještě nevyšly... a pak se uvidí
Fimi: Rozmáchlou sérií myslím cokoliv, co má více než tři díly :-). Prostě dlouhodobé řady. A jo, do Legend chceme určitě nějaké události dát - už na příští rok, tak uvidíme, co to udělá.
Pokud bychom mezi superhrdiny započítali i postavy z mangy (třeba z My Hero Academia) tak budou okupovat čelní místa s přehledem ony. Manga mezi současnými teenagery nahradila superhrdinské komiksy. Jinak můžeme mluvit jen za nás (ale předpokládáme, že o Harley je zájem) - na špičce je samozřejmě Deadpool a za ním Batman... možná Avengers by se ještě někam dostali. Větší zájem je o uzavřené příběhy v Legendy Marvel či DC, než o pravidelné série. Což mě trochu mrzí, vždycky jsem si přál vydávat nějakou rozmáchlou sérii, ale co se dá dělat. Povedlo se to alespoň u té mangy.
Doppelganger: Samozřejmě, člověk nikdy neví - ale co já vím, tak tyhle věci by měli být nahrazovány. Samozřejmě, i tohle je nepříjemné, někteří lidé budou čekat, až to vyjde v téhle řadě.
Matthew: Často se i používá ve chvílích, kdy se nechce napsat, že je něco fantasy, protože je to přece jen pokleslý žánr. Když intelektuál napíše fantasy, tak je to magický realismus, protože je to víc nóbl.
Karl173: Není to špatný! (I když tady nejsem úplně objektivní.) Jediné co mám, je drobné upozornění. V kódu není problém s prohozenými číslicemi, spíš s jejich horší čitelností. Číslo 9 občas vypadá jako S. Ale podstatné je, že se lidi dozvědí, že se mají ozvat, za což díky!
Polština je trochu komplikovanější slovenština :-). Tam je hlavní fór si v duchu přeložit všechny ty "cz" a spol na č - a člověk to celkem rychle pochopí. Taky jsem se polsky naučil čistě tím, že jsem začal číst knížky (byť jsem se dlouho divil, proč všichni hledají "bezcenný" poklad, než jsem pak zjistil, že to znamená něco jiného než v češtině). Hlavně tehdy nic jiného nebylo... a dneska to pořád používám kvůli evropských komiksům.
Trudoš: Příběh funguje i samostatně. Z hry jsem hrál pár hodin a nedělalo mi problémy komiks pochopit. V podstatě je použitý svět a organizace, která ve hře funguje (ale co jsem hrál, tak nemá zase tak velkou roli) a příběh začíná i končí na stránkách komiksu. Plus je tam vše potřebné vysvětleno.
Ter: Omlouváme se, samozřejmě vyměníme. Problém je v tom, že původní tým je momentálné v karanténě, takže to teď řešíme v dost nouzovém stavu - a bohužel, chyby se stávají.
Ne, pokud si vzpomínám, nebylo. Od Corbena jsme ale pár kratších povídek vydali. Je v Batman v černé a bílé a byl v Crwi na druhou 14 (Gangland: Úsměv zabijáka), 16 (Kyklop!) a 28 (Královská koruna). A samozřejmě, Hellblazer: Těžké časy.
Pokud to nebyl DEN, tak to mohlo být něco z Mutant world, což byla taky jeho série a co vím, tak poláci z toho nějakou ukázku vydali. Dena vydali taky.
Ano, o Pluta Crew svého času usilovala a podmínky tehdy byly dost nereálné. Dnes nevím, už jsme to dlouho nezkoušeli... a hlavně máme teď z "mazáckých" sérií supernáročný titul Akira a dokud ho nedokončíme, tak nic dalšího složitého a dospělého rozjíždět nebudeme. Taky nám Akira ukáže, jak moc vydrží mazáci u sérií. Víme, že mladší manga čtenáři jsou věrní a jejich úbytek u dalších dílů je mnohem menší než u ostatních komiksů, ale hardkoráři jsou víc přelétaví. Proto taky pro pro ně vydáváme spíše uzavřené věci. Můj osobní názor na tyhle komiksy... Monstrum mě chvílemi bavilo, chvílemi mi přišlo trochu legrační. Přijde mi, že Japoncům sedne víc přepálenost, když se snaží o civilní thriller, o to víc z toho trčí zvláštní motivace postav. Jako byste měli civilní špionážní trhiller - a postavy se chovaly jako v Shakespearovi. Navíc se tady dost děje odehrává v Praze, což je taky docela zábava. Pluto už trochu vyžaduje poučeného čtenáře, což by mohl být problém. 20th Century Boys taky zatím čtu v polštině a baví mě to zatím nejvíc. Mix Kinga, Stranger Things, do toho antiutopie, skákání v čase... jsem fakt zvědavý, kam se to vyvine.
Ale určitě plácejte - buď nám to potvrdí náš názor, nebo předvede něco zajímavého, o čem jsme nevěděli. Rozhodně je manga silný fenomén a budeme přihazovat.
Gmor: Rosinski a kupování na blind - ono to máš vždycky. I když jsou recenze, ohlasy, stejně je tu takové to, že tě ten komiks musí něčím přitáhnout. A pravda je taková (a chvíli mi trvalo, než jsem se s tím smířil), že se doba posunula a spousta věcí, které pro nás byly kulty, už dneska moc lidí netankuje. Je to asi stejný, jako bychom nutili lidi, aby posluchali Ježka, nebo aby se dívali na filmy ze sedmdesátých let. Jo, často je to kvalita a jsou lidi, co si k tomu cestu najdou, ale prostě je nutné se smířit s tím, že se vkus a zájmy stále mění. A je na nás, abychom objevovali zajímavé věci v tom moderním komiksu.
Gmork: Ha. O Strážcích Maseru jsme i uvažovali. Kresba je nádherná... jenže jsme se to všichni v redakci pokoušeli číst a skoro nikdo to nedokázal. Je to děs. Je to přímo exemplární důkaz toho, že by kreslíři neměli psát scénáře. Nejlepší na tom celém jsou bonusy s nákresy příšerek. A fakt jsme se snažili a kdyby to bylo jen trochu čitelné, tak to vydáme, ale ten rozdíl mezi formou a obsahem byl propastný.
RadimNemec: Vázané MDEKY jsou vydávané v omezeném nákladu, obvykle jen kolem 500 ks. A ve chvíli, kdy dojdou, už se - na rozdíl od brožovaných - nedotiskují. Čili, pokud máte zájem, je lepší po nich sáhnout dříve.
Killingjoke: No jo, to ale byla devadesátá léta, kdy jsme tady byli s komiksem jediní. Tohle byla obrovská výhoda - měli jsme čas na učení, jak co vlastně dělat. Bylo povážlivě méně knih, větší čtenářský zájem... a co se týče reklamy a propagace, tak se to většina lidé ještě učila. Dneska je to mnohem drsnější a rychlejší a mnohem snadněji komiks či kniha zapadne. To je třeba případ toho, tady už zmíněného, komiksu Death Vigil, který měl nulovou reklamu a vysloveně prohučel. A přitom je to dobrá věc (pokud se vím líbila Harleen či Sunstone, pořiďte si to - a to říkám i když jsme to nevydali my)!
Cyboy: A budeme to trochu prosekávat. Jsou tam díly zaměřené na členy Deadpool týmu, které nejsou moc zajímavé (v rámci kulturní obrody vyšel jeden díl čistě ve španělštině, což by u nás asi nedávalo moc smysl), budeme víc tlačit na ten základní příběh.
Cyboy: Mění se tam trochu situace, kdy se Deadpool z párije stává (v souvislosti s prvním filmem) nejoblíbenějším superhrdinou ze všech. A samozřejmě, jsou tam zase i vážnější momenty. Někdy dost drsné... ale celá ta série s populárním Deadpoolem má přes osm knih... než se to celé zase zvrtne.
Hawwwran: Je společný podnik BB artu a Crwe. Ono je to přece jen velká kláda, navíc některé série už dělal BB art předtím, tak jsme se o to podělili. Ale různé speciální akce děláme společně.
Fimi, Toe: Dredda se snažíme dělat aspoň občas takhle. Pokud by se rozjel, tak se pak časem k těm barevným dostaneme. Ale jak tady padlo, proč u nás věci od Rebellionu nejdou, tak si myslím, že hlavním důvodem je struktura. Jak ty komiksy vycházely cca po 6-8 stránkách, tak postrádají obvyklou gradaci, je to spíš sled zajímavých epizod, který je pak celkem rychle utnutý. Prostě místo abyste měli jeden dlouhý a postupně gradující příběh s epickým finále, dostáváte sled lehce samostatných situací.
America je super, ale není to moc klasický Dredd, respektive funguje tady čistě jako ohrožení. Je to politický komiks o boji proti systému. Hezky kreslený a dějové fungující. Myslím, že z něj pochází ta Dreddova věta: "Demokracii jsme zkoušeli. Nefungovala."
Dotaz. Vzpomínám si, že v nějakém komiksu vyšla rozkladací asi osmistránka s Batmanovou jeskyní. Ale už si za boha nemůžu vzpomenout v jakém... a jestli to vůbec vyšlo u nás. Měl jsem pocit, že jo, dokonce že to dělal BB art... ale jistý si tím nejsem. Vzpomente si někdo?
Fimi: Ano, Crew by mohla koupit práva na 3 a 4 Planetary. Jenže tohle je pro vydavatele děsně riskantní, stavět sérii na základech, které mu nepatří. Pokud sérii začalo jiné nakladatelství, může dát klidně první díly do stoupy, do Levných knih... a když nebude k dispozici jednička, nikdo si nekoupí trojku. Když jsem přebírali do Netopejra Mýty a Lucifera, tak jsme od něj koupili veškeré vydané kusy, abychom mohli nové díly nabízet i s těmi starými. (Což je odpověď na další tvou otázku.)
Což znamená dost často vydat znovu něco... co se ani poprvé moc neprodávalo.
Jinak, zatím jsme to s Petrem neprobírali a ani nevím, jaká je situace s BB artem. Můžeme říct jen dvě věci. Planetary určitě vydávat nebudeme. Prodeje byly... fakt zoufalé. Vůbec, jak mám rád Ellise, tak v české republice moc fandů nemá a jeho série patří mezi největší propadáky. Kdybych chtěl vydávat Planetary, tak se zajdu podívat do skladu na Fell. A ta druhá věc je, že pokud by Znovuzrození BB art odpískal (což nehrozí, zatím je nakoupené na rok dopředu, pro nás i BB art), tak ho převezmeme. Takže v tomhle se nemusíte bát. (A osobně bych měl docela zálusk i na toho Aaronova Punishera...)
Fimi: Tak Robinové i jo... ale jinak máš samozřejmě pravdu. Ale nic to nemění na mém přesvědčení, že by se u nás Invincible hodně špatně prosazovalo. Je to - i přes ten vývoj - pořád klasika.
Fimi: Mě USM bavil víc... I přes všechny problémy, co s Bendisem mám (neumí udělat kompaktní a uspokojivě završený příběh, ani kdyby se zbláznil), tak mu ohromně jdou psát rychlé a živé dialogy.V tomhle Kirkman pokulhává.
A Millar mi přijde, že se u nás nechytl. Kick Ass jsme dovydali spíš kvůli sobě. Magic Order je fajn jednohubka, Prodigy mi zatím přišly dva sešity a je to takové správně "over the top" agentská záležitost, kde je hrdina totální super borec, který skáče na motorce přes propast, přitom dává dohromady kvadratické rovnice a ještě na dálku řídí operace mozku.
Fimi: Invincible určitě ne. Je to moc dlouhý... a když se to teď zkouším číst, tak si uvědomuju, že už je to starý a když se proflákne ten první zvrat, tak je to v podstatě Ultimate Spider-Man, s méně zábavnými dialogy. Je na tom krásně vidět, jak se komiks hrozně vyvíjí a co ještě před pár lety bylo novátorské, je dneska už naprostá klasika. A co se týče Ennise, tak tam je to spousty komiksů, které u nás ani nejsou známé. (Mám pocit, že něco se jmenovalo nějak jako Chronicles of Wormwood, pak tuším Pilgrim...) Crossed patří jinam, to je čistě brutalita... a tam už i člověk věděl, jak to dopadne. Přijde mi, že Ennise vytlačil Millar. Je to stejné jako s Kevinem Smithem a Juddem Apatowem. Ten první v podstatě vytvořil nový styl komedie... a ten druhý přišel a dobrousil jí k dokonalosti a toho prvního převálcoval. Millar používá prostředky Ennise, ale má mnohem větší rozptyl, pestřejší nápady a hlavně, není tak předvídatelný. Jeho příběhy můžou skončit depresivně i optimisticky. Můžou být cynické, ale můžou být i oslavou superhrdinů. Není tak výrazný, ale díky tomu není ani tak snadno předvídatelný.