Scarface

Scarface forum
naposledy online 12.9.2024 22:49jiri.pavlovsky@volny.cz

Deadly Class - první díl mě zatím dost nadchnul. Jo a Preachera taky řadím mezi tituly "spolupracovali jsme na vydání - a stejně je seriál hodně špatný". Boys myslím budu ignorovat, mě už moc nebavil ani komiks. Ale to je osobní, přišlo to v době, kdy už jsem byl Ennise přejedený. Kdy už si člověk mohl hodit, jestli jeho nový komiks bude na téma "nenávidím církev" nebo "nenávidím superhrdiny". Bez ohledu na zábavnost. V Preacherovi a Hitmanovi měl ještě i nějaké pozitivní emoce, přátelství, lásku... tady už je to jen jako když k vám k hospodě přisedne opilec a začne rozebírat, co si myslí o politické situaci. A jelikož je fakt namol, tak to opakuje stále dokola. (Ale je fakt, že vedle toho má Ennis ještě téma války, které je - aspoň pro mě - ještě méně zábavné.)
Lucifera jsem viděl snad jen první díl, nedal jsem mu příležitost. Přišel mi to jako slušný "večerníčkový" seriál (Štěpán Kopřiva má pro to označení "chřestítkový"), prostě na něco, co je taková milá výplň volného času, taková ukolébavka před spaním, nic víc. Ale jelikož je seriálů spousta a času málo, tak jsem ho vypustil. Navíc mám tady k Luciferovi větší vztah než k dříve uvedené I Zombie, takže mě ta změna z temného fantasy do kriminálky s twistem (což je v podstatě to samé, co udělali s I Zombie) spíš štvala.
Jo a taky jsem viděl seriálovou verzi Outcasta. První sezóna výborná, v druhé tvůrcům došel dech a to totálně.
Alita: Hele, to zase není tak úplně pravda, že chválíme všechno, co souvisí s našimi komiksy. Třeba filmový Ghost in the Shell fakt nebyl dobrý. Ale Alita byla fajn. Jasně, byly tam rozdíly a ano, dal bych přednost originálnímu nastavení, ale absolutně chápu, že to bylo nutné zjednodušit. Něco by na klasické mainstreamové diváky nefungovalo, někde se dva motivy spojily do jednoho... ale přišlo mi, že to nebylo proti srsti originálu, že o tom tvůrci aspoň přemýšleli. A z Umbrella Academy jsem viděl zatím dva díly. Nejdřív jsem se musel smířit s tím, že ubylo na divnosti. Žádná vraždící eiffelovka... a Petr se dlouho nemohl přenést přes Hazel a Cha-Cha, kteří mu moc nesedli. Ale i tak mě to baví. Má to styl.
Prostě musíš brát, že komiks a film mají zcela jiné zákonitosti a je nutné to nějakým způsobem upravit. Není to převod jedna k jedné (to by asi taky byla nuda), jako spíš variace. Třeba se mi ze seriálových adaptací hodně líbí I Zombie... což ale s originálem má společného snad jen barvu vlasů hrdinky. A to, že je zombie.
Jenom upřesnění: Královská hra bude mít pět dílů, ale tenhle rok vyjdou tři.
Nejsem úplně fanda těchhle vázaných vydání... což ale může být i nějaký můj psychologický problém, že mi vzhledem nějak moc připomínají učebnice. Ale vázaným mangám se do budoucna úplně vyhýbat nebudeme.
Mistr meče se mi taky líbil. Je to věc, o které jsme i uvažovali, ale pro MC je krátká, je to jedna kniha. Ale je to velmi pěkný příběh a solidně kreslený.
Gmork, Darker: Právě po zkušenostech s Ekhem a Okkem jsme přehodnotili politiku a teď se zaměřujeme vyloženě na věci, které jsou uzavřené. Poslední pohrobek je ještě Orbital. Co se týče Ekha a jeho vítězství nad Nářkem... tak tam lidi právě už Ekho znali. Ale Nářek je prostě už moc stará věc... podobně pohořel v přednabídce i Largo Winch. A (trochu ze mně mluví ego) Vybíral nám nic nepřebral. Známe se a v pohodě jsme se s ním dohodli. Fakt nejsme schopní vydávat veškeré komiksy na světě, a je kravina někomu něco blokovat, jen proto, abychom si udělali dobře.
Co se týče těch ostatních komiksů, co neuspěly... jak je ten komiksový trh už tak riskantní, tak nevím, jestli se někomu bude chtít jít do věcí, u kterých má doloženo, že o ně lidi nemají zájem.Fakt tam byla velká propast.
A co se týče hlasování, tak to není, že bychom ho potřebovali. Spíš nám to přišlo, že by to mohlo bavit čtenáře a motivovat je to.
Draco Nobilis: Když mě America Vampire moc nebavil. Tedy, bavily mě první díly (v podstatě to, co vydal BB art) a pak mi přišlo že se to pořád opakuje, jen v jiném časovém období. Ale nedočetl jsem to, skončil jsem někdy po druhé světové válce, takže se to třeba pak změnilo.
Draco: Tak jako jo, kdyby Crew nezačala vydávat zařízlé Mýty, tak by asi nevycházely, to je pravda. A ano, na propagaci jsme tlačili, ale úspěch knihy často stojí na více faktorech. To, že si lidi něco doporučují, že o tom mluví a vypráví kámošům, je jeden z nich. Funguje to na tom samém principu, co různé šíření poplašných zpráv na fb - když máte nějaké info od kámoše, berete ho spíš za bernou minci, než když si to přečtete v novinách.
Hawwwran: To by věděl asi spíš Ludo Plata, který tohle řeší. Ale tipoval bych, že se jedná hlavně o věci, které už mají EAN a ISBN kódy, čili věci, které neprodáváte jen přes sebe, ale které jdou do dalších obchodů. Ale krk na to vážně nevsadím.
MaF: Já to ale nebral, že je to zlo, to mě mrzí, jestli to z mého komentáře vyznělo. Naopak, do knihoven rádi dodáváme a podporujeme je. Přiznám se ale, že ani nevím, jestli tyhle povinné kusy (fakt je to pár kousků, vážně nic likvidačního) jdou do výpůjček, nebo se čistě ukládají do neprodyšného sejfu. Víme, že si od nás knihovny objednávají pro čtenáře věci extra, což už je normálně placené.
Jako vydavatel musím říct, že člověk zaplatí státu peníze i za větší kraviny. A jasně, radši bychom to prodali, ale zase tak nám to žíly netrhá. A navíc je šance, že jednou se bude do pražské knihovny vloupávat Nick Cage, aby ukradl první výtisk Incalu.
Zack: Proboha, já nemluvím o Walomem. Spíš si myslím, že může hrát roli ComicsDB... a vůbec takový všeobecný šum. Na druhou stranu, Na ComiscDB se chválil Fell a bylo mu to prd platný. (Což ale může podporovat mé tvrzení, že záporné komentáře mají pro lidi daleko větší hodnotu než kladné.)
Zack: Těžko říct. Určitě má v prodejích roli šeptanda. To třeba fungovalo o Mýtů, že se mezi lidmi šířilo, že je to dobré, a přitahovalo to nové čtenáře. A netové zprávy jsou součástí šeptandy. A samozřejmě, negativní ohlasy mají větší dosah než pozitivní. Jednak je většinou zábavnější je číst (a taky psát) a jednak lidé, jak je toho víc, hledají spíš důvody si něco nekoupit, než koupit, čili mnohem pozitivněji reagují na negativa. Požadavky stoupají čím dál výš - to ostatně vidíte i na procentuálních hodnoceních. "Co? Hra má jen 80% procent? Tak to si nekoupím, to bude sračka. Pod stovku nejdu." Takže si myslím, že to nějaký vliv má, zvláště u věcí pro hardcore komunitu. U Barta či u Simpsonů je to samozřejmě naprosto jedno.
Fimi: Nebylo to úplně špatná řada, co si vzpomínám... ale nějak mi úplně vypadla z hlavy.
Fimi: Tak nejlepší Swamp Thing už vyšel, aspoň podle mého názoru. A zatím jsem neviděl nic, co by se Moorově verzi vyrovnalo.
Zack: Určitě. I z toho důvodu se nějakým titulům vyhýbáme, že by to naši čtenáři nevzali. Ale tohle jsme mysleli, že ještě projde.
Hawwwran: Abych si taky udělal promo - zkus Komiksář: http://www.youtube.com/channel/UCjrpYMrLaBwFvJ2UA0182uw. A osobně se docela rád dívám na Lennyho Komiksové bubliny.
Plutona: Bohužel má Zack pravdu (tedy, ne s tím influencerem, to s tím vyřízením). Je to zrovna případ komiksu, který se nám (oukej hlavně mě) hrozně líbil - váhali jsme mezi Black Hammer a tímhle a nakonec se jednohlasně rozhodli pro Plutonu. A ukázalo se, že náš vkus byl vedle. Někam už jsem psal, co všechno ovlivňuje člověka při hodnocení a že kvalita díla není zdaleka objektivní záležitost.
A koukám, že se všichni čtyři vyjadřují podobně oduševnělým způsobem.
Všiml jsem si u komiksu Norek, že se tam objevilo několik maximálních hodnocení od lidí, kteří kromě toho buď vůbec nic, nebo skoro nic jiného nehodnotili. Že by autor v akci?
Zdravím... koukám, že tu ještě není nová Modrá Crew: Ekho. Dá se přihodit?
SPider-Man: Čistě pro info - jsou to jen věci, které po rozdělení zůstali Calibre (nyní Comics Centru). Crew sama věci co levných knih nedává a dávat nebude... i když je to docela fajn propagace. Takhle se ty věci dostanou i k čtenářům, kteří by si normálně komiks nekoupili a třeba je to chytne.
Hmátli, ale byl tu jen na otočku a ještě s přítelkyní, takže jsem ho neukecali na nějakou miniakci. Ale kontakt byl navázán... koneckonců, i Stan Sakai poprvé nemohl.
Woffce: Na prodeje bych řekl, že má databáze vliv hlavně v tom, že lidi mají přehled o tom, co vyšlo... jinak bych řekl, že se počet ovlivněných čtenářů drží spíš v desítkách než ve stovkách, čili na úspěch nebo neúspěch řady to nemá zásadní vliv. Ale vydavatele kladná recenze vždycky potěší - jsme nenažraná pakáž, chceme peníze i podrbat za ušima.
Zack: Podle mně tohle není možný uhlídat - do půl roku by k tomu měl heslo každý v republice. Navíc to není tuším možné ani z právního hlediska. A hlavně... proč? Studenti, kteří chtějí mít snadnou diplomku, takže píšou o komiksu, který je nijak nezajímá jen proto, že o něm nikdo nic neví, takže se nemusí moc snažit, si žádné usnadňování života nezaslouží.

Přiznám se, že mě už osobně už tihle diplomkáři docela serou. Klidně si o komiksem rád s kýmkoliv pokecám, ale když na mně někdo vystartuje s otázkami typu "myslíte si, že si komiksoví čtenáři čistí zuby stejně/méně/více než normální lidé", tak si zaslouží věčné zatracení. Poslední dotazovatelka zase zabodovala s otázkou: "myslíte si, že přijde čas, kdy se bude moci u nás uživit komiksové vydavatelství?" To jsem šel málem do mdlob.
Jinak uvidíme, jak na tom Sakai bude, jestli nebude moc zdrchaný po cestě - rádi bychom ho ukecali ještě na nějakou merendu v poblízkém Krakatitu, čistě pro uzavřený menší okruh fanů, malířů a jiné havěti.
CRWECON SPECIÁL: STAN SAKAI!
Na pozvání komiksového vydavatelství CREW zavítá do Prahy legendární Stan Sakai, tvůrce jednoho z nejúspěšnějších autorských komiksů – Usagi Yojimbo. Příběhy samurajského králíka jsou hitem i u nás. Momentálně se dokončuje jedenáctá kniha (které by se měla stihnout do Sakaiova příjezdu) a předchozí díly se mezitím stále dotiskují.
Není divu, že je tento komiks všeobecně tak úspěšný – Sakai je stejně skvělý vypravěč jako kreslíř. V epizodách ze života králičího ronina se misí historické reálie s hororovými historkami a variacemi na slavné japonské filmy. Ale nejde jen o hru s žánrem a poklonu asijské kultuře – Usagi Yojimbo nabízí fascinující a sugestivní příběhy, které dokáží napnout i dojmout.

Celá akce CRWECON SPECIÁL: STAN SAKAI! se bude konat 10. 9. v kině Světozor, od 16.00 do 18.00 hodin, přičemž součástí akce bude beseda a autogramiáda.
Jo, já - a je to skvělý! Návrat ke stylu Evil Dead II - čili mix hororu a eklhaftózní komedie.
Zack: Jo, ale když chci psát nějaké texty pro novináře, tak by to mělo být hned po akci, ne po měsící, kdy už je to většině lidí úplně jedno. A potřeboval bych docela vědět, co vyhrálo v jaké kategorii.
Už jsem tu našel výsledky... ale zdá se mi tam být chyba. Na akci dostaly cenu za scénář Ztracené dívky - tady je to Sandman?
Vašek: Máš pravdu, skutečně jsi začal suchým konstatováním... a s tím by to asi i rychle utichlo. To pak rozvířilo to "pozlacené hovno" (což je hodně velký šrapnel) a to, "co jsem viděl, to mi stačilo" - což samozřejmě evokuje otázku, co, že jsi to viděl, že tě to tak zhnusilo. Působí to jako začátek nějaké historky ("to jsem vám včera viděl příšernou věc...") která je utnutá dříve než začala.

A nemyslím si, že si lidi chtějí jen zanadávat. Osobně se mi Batman dost líbil, ale taky tam najdu věci, které mi přijdou slabší. Zrovna to vyřešení scény s loděmi mi přišlo až moc kýčovitě optimistický... byť si uvědomuju, že to tam muselo být, aby to vyvážilo ten depresivní konec. Nebýt tam tahle scéna, tak by pak Joker jen vítězil, bez jediného zaškobrtnutí. Je to snad jediný záškub, jediný paprsek naděje, že lidi by mohli být i dobří a že by se nemuseli nechat zlomit. Jasně,není to reálné, ale přece jen je to dobrodružný film a ne emo drama.

Jinak, na Crweconu můžeme udělat i sál na téma "pojďte se servat na téma Temného rytíře" pokud budeš mít zájem :-). (Ale myslím, že tam budou i jiné témata k hovoru.
Vašek: Jen pro informaci, tomu "skládání účtů" se říká argumentace a bývá v normální (čili neinternetové) komunikaci celkem běžná. Vychází z toho, že když člověk něco řekne, tak, pokud je trochu inteligentnější, obvykle ví, proč to řekl a dokáže svůj postoj obhájit. Nelíbilo se mi to proto a proto... Na internetu to bývá spíš přesně takhle. "Tahle věc je sračka." "Aha.. a proč je to sračka?" "Co mě šikanuješ? Je to můj názor!" "Ne, jen bych chtěl vědět, proč si to myslíš, že je to sračka, jen se ptám?" "To už tady ani nemůžu říct, co si myslím?! Je to prostě můj názor a nebudu nikomu skládat účty!" "Mně právě tvůj názor zajímá-" "Kašlu na vás. Člověk si troufne dotknout jejich modly a hned se z toho všichni můžou zvencnout! Kašlu na vás, jdu domu!"
Woffce: V tomhle se prostě neshodneme. Podle mně (a podle Jokera... viz chystaná Šílená láska) vtip, který musíš vysvětlovat, není vtip.
Kapis a spol: Opět - tohle může být použito, když jde o vážný komiks. Ve chvíli, kdy jde o gag nebo hlášku, tak rozhodně víc zabere "ty seš srandovní jako Luděk Sobota" než "ty seš srandovní jako Jerry Lewis (komik z konce minulého století)". Jak tady někdo psal, s vysvětlivkami je to serióznější, to ano... ale u humoru nejde o to být seriózní, ale být legrační. A vtip nemůžete vysvětlovat v poznámkách pod čarou - buď se okamžitě pochopí, nebo ne. Vůbec jde hlavně o to, přiblížit obsah českému čtenáři (a uvědomte si, že jak Simpsoni, tak Garfield jsou určeny mladším čtenářům, kteří nemusí mít zase takový rozhled), tudíž v tomhle dáváme překladateli volnou ruku. U dospělejších komiksů už spíš nahrazujeme neznámé věci známějšími ekvivalenty té které země. I když jsou taky výjimky - jako třeba další Preacher, kde je použitý český song, protože by jinak scéna nefungovala. Prostě, nejdůležitější je vyznění než čistota... protože, kdybychom to brali do důsledků, neměli by tam být ani české nápisy na budovách a vůbec by komiks neměl vycházet v češtině, ale všichni by se měli naučit anglicky. (Což tu už taky několikrát zaznělo a ještě zazní... ale to už považuju za ryzí snobismus.)
P.S. Kontrolní dotaz: Co když je v textu anglická píseň, která má i svou českou verzi? Může se v té chvíli použít český překlad?
Počešťování jak kdy a jak kde. Pokud je to v rámci gagu, tak ano... vysvětlovat v čem spočívá vtip v poznámce pod čarou moc nejde. Osobně obvykle volíme nahrazování v rámci země (třeba Jerry Lewise nahradíme Jimem Carreym, který je z podobného komického ranku a je o dost modernější a zmámější), ale pokud je ten komiks víc "rozjívenější" (jako Garfield, Lobo nebo Simpsoni), tak klidně i citace z českých luhů a hájů. Takže Gott do Simpsonů klidně... ale třeba u Američana čínského původu bych váhal. Taky hodně závisí na tom, jak moc to musí být jasné, jak moc to hraje smysl v ději, jak moc jsou s tím spojené nějaké věci, které by běžný český čtenář nepochopil. Protože i když mohou mít čtenáři znalost reálií (a nesmíte své znalosti aplikovat na všechny čtenáře, kteří nemusí mít takový rozhled), tak jim chybí prožitek a nespojí si s tím tak silně pocit.
vasek: V případě antikvariátu je lepší se ujistit mailem. I když se většinou věci, které se prodají, hned mažou, tak se na to občas (zvlášť, když tam zaskakuju já) zapomene.
Vasek: Jasně, dá se použít moderní verze složenek. Bohužel tahle verze stránky je už hodně stará a navíc jí dělalo asi padesát lidí, kteří jsou buď mrtví, nebo hrají nonstop World of Warcraft :-), takže se do toho každý bojí sáhnout, aby se to nesložilo úplně. Na nový stránce Seqoye už pracuje... už skoro rok. Ale už se přetahují data (aspoň to programátor tvrdí), tak se to snad v lednu někam pohne.
Mercenary od Segrellese?
A nebylo by momentálně jednodušší, aby lidi, co nesouhlasí se stoprocetními hodnoceními u Witchek či Myšáka Mickeyho, napsali svoje, třeba dvaceti procentní hodnocení? Tím by se to docela zprůměrovalo.
Demnog: no... to s tím "snad"... to je jako bych třeba o tobě prohlásil "není snad nikdo z okolí, koho by neokradl". Nejenže to naznačuje, že kraješ jako straka, ale to, že sice možná existuje nějaký soused, kterému jsi neulehčil o peněženku, ale rozhodně je tvé skóre hodně vysoké. Pochybuju, že bych se z tohle u soudu vyvlíkl. Takže to Andrého prohlášení beru tak, že tam je chyb hodně (z cca stodvaceti stran tak kolem čtyřiceti-šedesáti chybových). Protože, jestli tam našel jednu nebo dvě chyby, tak by nepsal tohle, to by musel být magor. Taky, kdybych se vyspal s asiatkou, nebudu tvrdit, že jsem opíchal celé Japonsko. Ale pořád čekám na Andrého vyjádření.
DemnoG: Ano, s tím souhlasím, že když tam našel vypadlá písmenka, měl právo to napsat do hodnocení - otázka ale je, jestli tam jsou nějaká vypadlá písmenka, nebo si to André jen vymyslel. Pořád čekám, až se ozve a podloží své tvrzení fakty. Jestli to neudělá, tak to nebyla kritika, ale čistý útok. Beru to tak, že někdo může napsat... třeba o Watchmenech... že je to kravina a bude mít na to právo, je to jeho názor. Ale nemůže napsat, že na každé stránce jsou tři pravopisné chyby a že písmo vyskakuje z bublin, protože to je prokazatelná nepravda a jestli to dělá z důvodu konkurenčního boje, proto aby se cítil nadřazený, nebo proto, že trpí nějakou duševní chorobou, to už je celkem jedno - otázkou je (a je to čistě na šéfech téhle stránky) jestli evidentně lživé kritiky mazat nebo to ignorovat.
Demnog: Něco jiného je kritika (i třeba na úrovni "líbilo-nelíbilo") a něco jiného jsou věci na úrovni křivých obvinění. To je asi jako bych si sem dal nový pseudonym a začal psát o knížkách konkurenčních firem, že se jim rozpadá hřbet nebo že je tam spousta pravopisných chyb... i když to není pravda. A jak vidím, spousta lidí by se za mně postavila... aniž by řešili jestli mám pravdu nebo ne.
André: A v případě, že nemáš pravdu, tak doufám, že to uznáš a bude následovat omluva.
André: Znovu jsem se díval na Hellblazera, ptal se i dalších lidí... a nějak jsem si nevšiml, že by na KAŽDÉ straně chybělo písmeno. Včera to celé znovu četl Petr Litoš a taky nic nepostřehl. Můžeš nám napsat kde co je? (stačí dvacet prvních stránek) Tím se celkem jasně pozná, jestli je tvá stížnost oprávněná kritika nebo čistá provokace. Netvrdím, že tam nemohlo něco zůstat (i když to četlo pět lidí, každý dvakrát - vždycky se může něco přehlédnout) tak začít halekat, že je skoro na každé stránce chyba, to už je hodně tvrdé obvinění.
MdS: A kdyby jen hlava.