Gmork: Ha. O Strážcích Maseru jsme i uvažovali. Kresba je nádherná... jenže jsme se to všichni v redakci pokoušeli číst a skoro nikdo to nedokázal. Je to děs. Je to přímo exemplární důkaz toho, že by kreslíři neměli psát scénáře. Nejlepší na tom celém jsou bonusy s nákresy příšerek. A fakt jsme se snažili a kdyby to bylo jen trochu čitelné, tak to vydáme, ale ten rozdíl mezi formou a obsahem byl propastný.
RadimNemec: Vázané MDEKY jsou vydávané v omezeném nákladu, obvykle jen kolem 500 ks. A ve chvíli, kdy dojdou, už se - na rozdíl od brožovaných - nedotiskují. Čili, pokud máte zájem, je lepší po nich sáhnout dříve.
Killingjoke: No jo, to ale byla devadesátá léta, kdy jsme tady byli s komiksem jediní. Tohle byla obrovská výhoda - měli jsme čas na učení, jak co vlastně dělat. Bylo povážlivě méně knih, větší čtenářský zájem... a co se týče reklamy a propagace, tak se to většina lidé ještě učila. Dneska je to mnohem drsnější a rychlejší a mnohem snadněji komiks či kniha zapadne. To je třeba případ toho, tady už zmíněného, komiksu Death Vigil, který měl nulovou reklamu a vysloveně prohučel. A přitom je to dobrá věc (pokud se vím líbila Harleen či Sunstone, pořiďte si to - a to říkám i když jsme to nevydali my)!
Cyboy: A budeme to trochu prosekávat. Jsou tam díly zaměřené na členy Deadpool týmu, které nejsou moc zajímavé (v rámci kulturní obrody vyšel jeden díl čistě ve španělštině, což by u nás asi nedávalo moc smysl), budeme víc tlačit na ten základní příběh.
Cyboy: Mění se tam trochu situace, kdy se Deadpool z párije stává (v souvislosti s prvním filmem) nejoblíbenějším superhrdinou ze všech. A samozřejmě, jsou tam zase i vážnější momenty. Někdy dost drsné... ale celá ta série s populárním Deadpoolem má přes osm knih... než se to celé zase zvrtne.
Hawwwran: Je společný podnik BB artu a Crwe. Ono je to přece jen velká kláda, navíc některé série už dělal BB art předtím, tak jsme se o to podělili. Ale různé speciální akce děláme společně.
Fimi, Toe: Dredda se snažíme dělat aspoň občas takhle. Pokud by se rozjel, tak se pak časem k těm barevným dostaneme. Ale jak tady padlo, proč u nás věci od Rebellionu nejdou, tak si myslím, že hlavním důvodem je struktura. Jak ty komiksy vycházely cca po 6-8 stránkách, tak postrádají obvyklou gradaci, je to spíš sled zajímavých epizod, který je pak celkem rychle utnutý. Prostě místo abyste měli jeden dlouhý a postupně gradující příběh s epickým finále, dostáváte sled lehce samostatných situací.
America je super, ale není to moc klasický Dredd, respektive funguje tady čistě jako ohrožení. Je to politický komiks o boji proti systému. Hezky kreslený a dějové fungující. Myslím, že z něj pochází ta Dreddova věta: "Demokracii jsme zkoušeli. Nefungovala."
Dotaz. Vzpomínám si, že v nějakém komiksu vyšla rozkladací asi osmistránka s Batmanovou jeskyní. Ale už si za boha nemůžu vzpomenout v jakém... a jestli to vůbec vyšlo u nás. Měl jsem pocit, že jo, dokonce že to dělal BB art... ale jistý si tím nejsem. Vzpomente si někdo?
Fimi: Ano, Crew by mohla koupit práva na 3 a 4 Planetary. Jenže tohle je pro vydavatele děsně riskantní, stavět sérii na základech, které mu nepatří. Pokud sérii začalo jiné nakladatelství, může dát klidně první díly do stoupy, do Levných knih... a když nebude k dispozici jednička, nikdo si nekoupí trojku. Když jsem přebírali do Netopejra Mýty a Lucifera, tak jsme od něj koupili veškeré vydané kusy, abychom mohli nové díly nabízet i s těmi starými. (Což je odpověď na další tvou otázku.)
Což znamená dost často vydat znovu něco... co se ani poprvé moc neprodávalo.
Jinak, zatím jsme to s Petrem neprobírali a ani nevím, jaká je situace s BB artem. Můžeme říct jen dvě věci. Planetary určitě vydávat nebudeme. Prodeje byly... fakt zoufalé. Vůbec, jak mám rád Ellise, tak v české republice moc fandů nemá a jeho série patří mezi největší propadáky. Kdybych chtěl vydávat Planetary, tak se zajdu podívat do skladu na Fell. A ta druhá věc je, že pokud by Znovuzrození BB art odpískal (což nehrozí, zatím je nakoupené na rok dopředu, pro nás i BB art), tak ho převezmeme. Takže v tomhle se nemusíte bát. (A osobně bych měl docela zálusk i na toho Aaronova Punishera...)
Fimi: Tak Robinové i jo... ale jinak máš samozřejmě pravdu. Ale nic to nemění na mém přesvědčení, že by se u nás Invincible hodně špatně prosazovalo. Je to - i přes ten vývoj - pořád klasika.
Fimi: Mě USM bavil víc... I přes všechny problémy, co s Bendisem mám (neumí udělat kompaktní a uspokojivě završený příběh, ani kdyby se zbláznil), tak mu ohromně jdou psát rychlé a živé dialogy.V tomhle Kirkman pokulhává.
A Millar mi přijde, že se u nás nechytl. Kick Ass jsme dovydali spíš kvůli sobě. Magic Order je fajn jednohubka, Prodigy mi zatím přišly dva sešity a je to takové správně "over the top" agentská záležitost, kde je hrdina totální super borec, který skáče na motorce přes propast, přitom dává dohromady kvadratické rovnice a ještě na dálku řídí operace mozku.
Fimi: Invincible určitě ne. Je to moc dlouhý... a když se to teď zkouším číst, tak si uvědomuju, že už je to starý a když se proflákne ten první zvrat, tak je to v podstatě Ultimate Spider-Man, s méně zábavnými dialogy. Je na tom krásně vidět, jak se komiks hrozně vyvíjí a co ještě před pár lety bylo novátorské, je dneska už naprostá klasika. A co se týče Ennise, tak tam je to spousty komiksů, které u nás ani nejsou známé. (Mám pocit, že něco se jmenovalo nějak jako Chronicles of Wormwood, pak tuším Pilgrim...) Crossed patří jinam, to je čistě brutalita... a tam už i člověk věděl, jak to dopadne. Přijde mi, že Ennise vytlačil Millar. Je to stejné jako s Kevinem Smithem a Juddem Apatowem. Ten první v podstatě vytvořil nový styl komedie... a ten druhý přišel a dobrousil jí k dokonalosti a toho prvního převálcoval. Millar používá prostředky Ennise, ale má mnohem větší rozptyl, pestřejší nápady a hlavně, není tak předvídatelný. Jeho příběhy můžou skončit depresivně i optimisticky. Můžou být cynické, ale můžou být i oslavou superhrdinů. Není tak výrazný, ale díky tomu není ani tak snadno předvídatelný.
Deadly Class - první díl mě zatím dost nadchnul. Jo a Preachera taky řadím mezi tituly "spolupracovali jsme na vydání - a stejně je seriál hodně špatný". Boys myslím budu ignorovat, mě už moc nebavil ani komiks. Ale to je osobní, přišlo to v době, kdy už jsem byl Ennise přejedený. Kdy už si člověk mohl hodit, jestli jeho nový komiks bude na téma "nenávidím církev" nebo "nenávidím superhrdiny". Bez ohledu na zábavnost. V Preacherovi a Hitmanovi měl ještě i nějaké pozitivní emoce, přátelství, lásku... tady už je to jen jako když k vám k hospodě přisedne opilec a začne rozebírat, co si myslí o politické situaci. A jelikož je fakt namol, tak to opakuje stále dokola. (Ale je fakt, že vedle toho má Ennis ještě téma války, které je - aspoň pro mě - ještě méně zábavné.)
Lucifera jsem viděl snad jen první díl, nedal jsem mu příležitost. Přišel mi to jako slušný "večerníčkový" seriál (Štěpán Kopřiva má pro to označení "chřestítkový"), prostě na něco, co je taková milá výplň volného času, taková ukolébavka před spaním, nic víc. Ale jelikož je seriálů spousta a času málo, tak jsem ho vypustil. Navíc mám tady k Luciferovi větší vztah než k dříve uvedené I Zombie, takže mě ta změna z temného fantasy do kriminálky s twistem (což je v podstatě to samé, co udělali s I Zombie) spíš štvala.
Jo a taky jsem viděl seriálovou verzi Outcasta. První sezóna výborná, v druhé tvůrcům došel dech a to totálně.
Alita: Hele, to zase není tak úplně pravda, že chválíme všechno, co souvisí s našimi komiksy. Třeba filmový Ghost in the Shell fakt nebyl dobrý. Ale Alita byla fajn. Jasně, byly tam rozdíly a ano, dal bych přednost originálnímu nastavení, ale absolutně chápu, že to bylo nutné zjednodušit. Něco by na klasické mainstreamové diváky nefungovalo, někde se dva motivy spojily do jednoho... ale přišlo mi, že to nebylo proti srsti originálu, že o tom tvůrci aspoň přemýšleli. A z Umbrella Academy jsem viděl zatím dva díly. Nejdřív jsem se musel smířit s tím, že ubylo na divnosti. Žádná vraždící eiffelovka... a Petr se dlouho nemohl přenést přes Hazel a Cha-Cha, kteří mu moc nesedli. Ale i tak mě to baví. Má to styl.
Prostě musíš brát, že komiks a film mají zcela jiné zákonitosti a je nutné to nějakým způsobem upravit. Není to převod jedna k jedné (to by asi taky byla nuda), jako spíš variace. Třeba se mi ze seriálových adaptací hodně líbí I Zombie... což ale s originálem má společného snad jen barvu vlasů hrdinky. A to, že je zombie.
Nejsem úplně fanda těchhle vázaných vydání... což ale může být i nějaký můj psychologický problém, že mi vzhledem nějak moc připomínají učebnice. Ale vázaným mangám se do budoucna úplně vyhýbat nebudeme.
Mistr meče se mi taky líbil. Je to věc, o které jsme i uvažovali, ale pro MC je krátká, je to jedna kniha. Ale je to velmi pěkný příběh a solidně kreslený.
Gmork, Darker: Právě po zkušenostech s Ekhem a Okkem jsme přehodnotili politiku a teď se zaměřujeme vyloženě na věci, které jsou uzavřené. Poslední pohrobek je ještě Orbital. Co se týče Ekha a jeho vítězství nad Nářkem... tak tam lidi právě už Ekho znali. Ale Nářek je prostě už moc stará věc... podobně pohořel v přednabídce i Largo Winch. A (trochu ze mně mluví ego) Vybíral nám nic nepřebral. Známe se a v pohodě jsme se s ním dohodli. Fakt nejsme schopní vydávat veškeré komiksy na světě, a je kravina někomu něco blokovat, jen proto, abychom si udělali dobře.
Co se týče těch ostatních komiksů, co neuspěly... jak je ten komiksový trh už tak riskantní, tak nevím, jestli se někomu bude chtít jít do věcí, u kterých má doloženo, že o ně lidi nemají zájem.Fakt tam byla velká propast.
A co se týče hlasování, tak to není, že bychom ho potřebovali. Spíš nám to přišlo, že by to mohlo bavit čtenáře a motivovat je to.
Draco Nobilis: Když mě America Vampire moc nebavil. Tedy, bavily mě první díly (v podstatě to, co vydal BB art) a pak mi přišlo že se to pořád opakuje, jen v jiném časovém období. Ale nedočetl jsem to, skončil jsem někdy po druhé světové válce, takže se to třeba pak změnilo.
Draco: Tak jako jo, kdyby Crew nezačala vydávat zařízlé Mýty, tak by asi nevycházely, to je pravda. A ano, na propagaci jsme tlačili, ale úspěch knihy často stojí na více faktorech. To, že si lidi něco doporučují, že o tom mluví a vypráví kámošům, je jeden z nich. Funguje to na tom samém principu, co různé šíření poplašných zpráv na fb - když máte nějaké info od kámoše, berete ho spíš za bernou minci, než když si to přečtete v novinách.
Hawwwran: To by věděl asi spíš Ludo Plata, který tohle řeší. Ale tipoval bych, že se jedná hlavně o věci, které už mají EAN a ISBN kódy, čili věci, které neprodáváte jen přes sebe, ale které jdou do dalších obchodů. Ale krk na to vážně nevsadím.
MaF: Já to ale nebral, že je to zlo, to mě mrzí, jestli to z mého komentáře vyznělo. Naopak, do knihoven rádi dodáváme a podporujeme je. Přiznám se ale, že ani nevím, jestli tyhle povinné kusy (fakt je to pár kousků, vážně nic likvidačního) jdou do výpůjček, nebo se čistě ukládají do neprodyšného sejfu. Víme, že si od nás knihovny objednávají pro čtenáře věci extra, což už je normálně placené.
Jako vydavatel musím říct, že člověk zaplatí státu peníze i za větší kraviny. A jasně, radši bychom to prodali, ale zase tak nám to žíly netrhá. A navíc je šance, že jednou se bude do pražské knihovny vloupávat Nick Cage, aby ukradl první výtisk Incalu.
Zack: Proboha, já nemluvím o Walomem. Spíš si myslím, že může hrát roli ComicsDB... a vůbec takový všeobecný šum. Na druhou stranu, Na ComiscDB se chválil Fell a bylo mu to prd platný. (Což ale může podporovat mé tvrzení, že záporné komentáře mají pro lidi daleko větší hodnotu než kladné.)
Zack: Těžko říct. Určitě má v prodejích roli šeptanda. To třeba fungovalo o Mýtů, že se mezi lidmi šířilo, že je to dobré, a přitahovalo to nové čtenáře. A netové zprávy jsou součástí šeptandy. A samozřejmě, negativní ohlasy mají větší dosah než pozitivní. Jednak je většinou zábavnější je číst (a taky psát) a jednak lidé, jak je toho víc, hledají spíš důvody si něco nekoupit, než koupit, čili mnohem pozitivněji reagují na negativa. Požadavky stoupají čím dál výš - to ostatně vidíte i na procentuálních hodnoceních. "Co? Hra má jen 80% procent? Tak to si nekoupím, to bude sračka. Pod stovku nejdu." Takže si myslím, že to nějaký vliv má, zvláště u věcí pro hardcore komunitu. U Barta či u Simpsonů je to samozřejmě naprosto jedno.
Plutona: Bohužel má Zack pravdu (tedy, ne s tím influencerem, to s tím vyřízením). Je to zrovna případ komiksu, který se nám (oukej hlavně mě) hrozně líbil - váhali jsme mezi Black Hammer a tímhle a nakonec se jednohlasně rozhodli pro Plutonu. A ukázalo se, že náš vkus byl vedle. Někam už jsem psal, co všechno ovlivňuje člověka při hodnocení a že kvalita díla není zdaleka objektivní záležitost.
Všiml jsem si u komiksu Norek, že se tam objevilo několik maximálních hodnocení od lidí, kteří kromě toho buď vůbec nic, nebo skoro nic jiného nehodnotili. Že by autor v akci?
SPider-Man: Čistě pro info - jsou to jen věci, které po rozdělení zůstali Calibre (nyní Comics Centru). Crew sama věci co levných knih nedává a dávat nebude... i když je to docela fajn propagace. Takhle se ty věci dostanou i k čtenářům, kteří by si normálně komiks nekoupili a třeba je to chytne.
Hmátli, ale byl tu jen na otočku a ještě s přítelkyní, takže jsem ho neukecali na nějakou miniakci. Ale kontakt byl navázán... koneckonců, i Stan Sakai poprvé nemohl.
Woffce: Na prodeje bych řekl, že má databáze vliv hlavně v tom, že lidi mají přehled o tom, co vyšlo... jinak bych řekl, že se počet ovlivněných čtenářů drží spíš v desítkách než ve stovkách, čili na úspěch nebo neúspěch řady to nemá zásadní vliv. Ale vydavatele kladná recenze vždycky potěší - jsme nenažraná pakáž, chceme peníze i podrbat za ušima.
Zack: Podle mně tohle není možný uhlídat - do půl roku by k tomu měl heslo každý v republice. Navíc to není tuším možné ani z právního hlediska. A hlavně... proč? Studenti, kteří chtějí mít snadnou diplomku, takže píšou o komiksu, který je nijak nezajímá jen proto, že o něm nikdo nic neví, takže se nemusí moc snažit, si žádné usnadňování života nezaslouží.
Přiznám se, že mě už osobně už tihle diplomkáři docela serou. Klidně si o komiksem rád s kýmkoliv pokecám, ale když na mně někdo vystartuje s otázkami typu "myslíte si, že si komiksoví čtenáři čistí zuby stejně/méně/více než normální lidé", tak si zaslouží věčné zatracení. Poslední dotazovatelka zase zabodovala s otázkou: "myslíte si, že přijde čas, kdy se bude moci u nás uživit komiksové vydavatelství?" To jsem šel málem do mdlob.
Jinak uvidíme, jak na tom Sakai bude, jestli nebude moc zdrchaný po cestě - rádi bychom ho ukecali ještě na nějakou merendu v poblízkém Krakatitu, čistě pro uzavřený menší okruh fanů, malířů a jiné havěti.
CRWECON SPECIÁL: STAN SAKAI!
Na pozvání komiksového vydavatelství CREW zavítá do Prahy legendární Stan Sakai, tvůrce jednoho z nejúspěšnějších autorských komiksů – Usagi Yojimbo. Příběhy samurajského králíka jsou hitem i u nás. Momentálně se dokončuje jedenáctá kniha (které by se měla stihnout do Sakaiova příjezdu) a předchozí díly se mezitím stále dotiskují.
Není divu, že je tento komiks všeobecně tak úspěšný – Sakai je stejně skvělý vypravěč jako kreslíř. V epizodách ze života králičího ronina se misí historické reálie s hororovými historkami a variacemi na slavné japonské filmy. Ale nejde jen o hru s žánrem a poklonu asijské kultuře – Usagi Yojimbo nabízí fascinující a sugestivní příběhy, které dokáží napnout i dojmout.
Celá akce CRWECON SPECIÁL: STAN SAKAI! se bude konat 10. 9. v kině Světozor, od 16.00 do 18.00 hodin, přičemž součástí akce bude beseda a autogramiáda.
Zack: Jo, ale když chci psát nějaké texty pro novináře, tak by to mělo být hned po akci, ne po měsící, kdy už je to většině lidí úplně jedno. A potřeboval bych docela vědět, co vyhrálo v jaké kategorii.