House192: Tohle nás fakt mrzí. Řešíme, kde se stala chyba a jak to napravit. Teď je to trochu na delší lokte, jak má hodně lidí dovolenou, ale pracujeme na tom a omlouváme se.
Dobrá zpráva - teď budou v Legendách DC hned tři věci, co nebudou Batman... první z nich je Krize identity, další jsou zatím ještě tajné. Ale přiznám se, že strašně bojujeme s tím, najít něco, co by se dalo z DC vydat a nebyl to Batman. Jelikož hodně spolupracujeme s BB artem, tak máme přehled i o prodejích jiných postav... a fakt je ten zájem o Batmana mnohem větší, než o jiné postavy, kde se téměř rovná nule. A ani ten Batman není jistota, ale u něj je aspoň velká pravděpodobnost, že se časem zaplatí. Fór je v tom, že mladší generace, která v dřívějších dobách četla superhrdinské komiksy, čte dnes spíše mangu - čili je okruh fanoušku superhrdinů dost malý a přežijí v něm jen ty nejsilnější a nejpopulárnější postavy, nikdo jiný.
Co se týče toho Aquamana, tak do toho fakt nepůjdeme. Spíš jsme se teď koukali po nějakém uzavřeném a dobrém příběhu s Flashem nebo Green Lanternem... ale to je trochu problém, ti jsou hodně kontinuální. (Což je další výhoda Batmana, servíruje spousta úderných a uzavřených příběhů -- navíc od slavných scenáristů a výtvarníků.)
A k tomu vychovávání čtenářů... my se nesnažíme vychovávat, snažíme se spíš nabízet. "Hele, tohle je zajímavý, tohle by se vám třeba mohlo líbit... ne, oukej, zkusíme něco jinýho." Ona spousta věcí, u kterých se divíte, proč jsme je vydali, se nám fakt líbila. Viz ten nový Iron Man, který mě fakt bavil, ale já mám pro Slotta slabostt. Což samozřejmě neznamená, že se člověk nemůže seknout.
Hlavně byla dvojka vyhrazená čistě vedlejším postavám z Deadpoolova týmu... včetně dílu psaného čistě ve španělštině, aby si i Mexičani přišli na svý. Bylo to dost zbytečný, tým ani v budoucnu nebude extra důležitý. Tady budeme chtít asi hodně jet po hlavním příběhu, který je - podle mě - dobrý, a osekávat zbytečné odbočky.
Do MC se snažíme vybírat buď zcela uzavřené příběhy (Dlouhý John Silver, Třetí zákon... ke kterém ovšem bylo časem připsané pokračování), nebo aspoň věci, které sice nejsou definitivně uzavřené, ale fungují samy o sobě (Hrobař je uzavřený hodně čistě, Kroniky legie jsou taky samostatný příběh, byť s postavami, které se už objevily jinde). Ono často člověk netuší, kdy se autor bude chtít k sérii vrátit a jestli ji někdy náhodou neopráší. Zpočátku jsme sahali i po delších věcech s pevně uzavřenými epizodami, ale jak se ukázalo, čtenářům jen jeden příběh ze světa nestačil, takže se k nim vracíme (Ekho a Okko se určitě v řadě ještě objeví). Teď už vybíráme opatrněji a fakt se snažíme sahat po věcech, které mají čtyři díly a šlus. Do budoucna ale uvažujeme i o šesti dílech, s příběhem na tří Modré Crwe.
Fimi: Netvora a Krysí královny... tam jsme měli pocit, že by to chtělo vydávat i něco pro čtenářky, něco s ženskými hrdinkami. Netvora byla jasná volba, krásná kresba, spousta cen, zajímavé prostředí. U Krysích královen převládlo to, že základní řada má tři knihy a přišlo nám to zábavný. A na Pohádkov je ještě brzo, ale zatím to vypadá dobře.
Fimi: Základní důvody pro vydání: Je to zábavné, je to brutální, je to pěkně kreslené, má to šanci na úspěch u českých čtenářů (což se zatím zdá, že sedí) a hlavně, je to věc jen na pár knih. Všechno ostatní, co jmenuješ, buď pořád ještě vychází, nebo je to dlouhé. Deadly Class mě osobně baví (škoda, že propadl seriál), ale je to už nějakých deset knih a pořád to jede, ne? Stejně tak Lazarus. (East of West je zase další děsně komplikovaný Hickman, ne? Tam se musím přiznat, že jsem snad ani nedočetl první díl... i když vím, že to má docela renomé.) Tady je navíc to, o čem jsme mluvili v jednom podcastu, že by to měla být věc, která může něčím zaujmout i jiné čtenáře, než ty, co to mají už v angličtině... a nemůže to být jméno autora, protože na něj, pokud to není Moore či Gaiman, lidi moc nereagují. Kresba už je zajímavější. Ale o Lazarusovi jsme se v redakci bavili a uvažovali o něm... jenže to bylo ještě v listopadu, v době, kdy jsme se i bavili o tom, že bychom si čistě pro srandu dovydali Parkera, takže proč si trochu nezariskovat s další málo prodejnou sérií? Měli jsme i jiné projekty z Image, jenže teď, když se fakt knižní trh docela otřásl a odhady jsou na pokles na 70% předchozího stavu, tak si další Skalpy či Mezi řádky dovolit nemůžeme. Nějakou dobu teď budeme opatrnější a přizpůsobíme rychlost stavu vozovky. A pak se uvidí, kdy se vrátíme zase zpátky na dálnici.
cyboy: Oni celkem dobře žijí ze svého vlastního trhu. A řekněme si upřímně, český trh není tak velký, aby to v jejich rozpočtu hrálo nějakou roli. Ale zase na druhou stranu, pokud už se to podaří prolomit a získat si důvěru vydavatele, tak je to fajn.
Cyboy: Protože trvalo skoro dvacet let, než se vůbec podařilo přesvědčit Japonce, aby mohly mangy vycházet česky. A dalších deset, než jsme se ukázali natolik důvěryhodní, aby nám svěřili tohle. Tam to fakt nefunguje tak, že si člověk napíše o komiks a dostane ho. A není to otázka peněz. Někdy vysloveně trvají na tom, že se třeba rok musíme líp poznávat, povídat si... a pak teprve přijde čas na obchod (nebo spíš na to, že se ten člověk přesune na jinou pozici a všechno začne nanovo). A i když se povede navázat obchodní spolupráci, tak nemáme hned právo na všechno z toho kterého vydavatelství. U některých věcí ještě musí člověk vydáváním ostatním věcí "levelovat" než se k nim dostane. Ghost in the Shell jsme taky nedostali hned. A tohle byla opravdu náročné... a to do posledních chvil, viz ještě měněná obálka. Ale situace je lepší a myslím, že příští rok bude pro příznivce mangy velmi radostný. A nejen pro ně.
Právě proto, že Shivers čili Chvění bylo použité v anglické verzi, nemohlo být použité v české. Otázka copyrightu. Taky nás to překvapilo, ale dějou se divnější věci.
Drobná oprava - nevydáváme to v MDEKU, protože bychom se báli, že by to tam propadlo. Spíš se to tam nehodí. Do MDEKu spíš vybíráme (a je to samozřejmě subjektivní hodnocení), věci, které už považujeme za klasiku, za prověřené tituly, často s nějakým přesahem. Občas i vážnější věci. Modrá Crew jsou prostě dobré zábavné komiksy.
Norri: Proč o to Crew tak dlouho usilovala, na to je celkem jednoduchá odpověď. Protože se nám to líbilo. A v době, kdy Žoldnéř vycházel, se klasické fantasy moc nepsalo, obvykle to sice byly fantasy světy, ale postavené na sci-fi základech. Byly to jiné planety, Země po katastrofě... prostě vždycky to byla nějaká ta sci-fi berlička - viz kupříkladu Storm či Den, romány Jacka Vance.... Ale to je na delší rozbor... a jde i o to, že to za sci-fi považuje autor. A kdo jsme my, abychom mu tvrdili, co napsal?
Padla tady výtka, že jednička je jedna velká mlátička a postavy se nemají moc čas socializovat. Můžu uklidnit, že v druhé knize, u které teď doděláváme překlad, Aaron zpomalil a dojde čas i na jedno božsko-zelené rande.
A co se týče Supermana, i kdybychom prodali dvojnásobek Supermana co prodal BB art, pořád to bude málo. A jak už jsem psal, když jsme rozjížděli Znovuzrození (což byl ohromně velký a rizikový projekt), tak jsme se - celkem logicky - snažili opřít o věci, kterým jsme věřili, že se budou prodávat. Superman mezi ně nepatřil a ani ty konkrétní komiksy nás nepřesvědčily. Přišlo nám, že to právě byly příběhy, ze kterých by si hardcore fanové dělali pro jejich rodinnost a vlasteneckost srandu a normální čtenáře by nezaujaly. Kdyby šlo vydat jeden komiks, je to něco jiného, ale tady by to znamenalo, že po jednom neprodejném díle budeme muset dělat další a další. A tady už se pohybujeme v milionech.
Cena je předběžná... a předpokládám, že pokud by stála 800, tak by byla vázaná. A patrně možná i s nějakým tím extrabuřtem navíc, které zatím plánujeme.
Jako vydavatel (čili člověk velmi neobjektivní) bych asi pro start doporučil Drákulovu výzvu. Je to hodně samostatný příběh a pořád ho považuju za jeden z nejzábavnějších.
Přiznám se, že tohle mě taky zamrzelo. Jasně, pokud se někomu komiks nelíbí, má právo dát mu málo procent... ale srážet ho na základě toho, že už jednou vyšel? To podle mě o kvalitě díla nic nevypovídá. Jinak, původní komiks je beznadějně vyprodaný - kdyby nebyl, tak ho fakt znova nevydáváme. A cena... bohužel je to fakt špalek a UKK stojí na tom, že jsou dělané v soutisku několika států, takže fakt v obřím nákladu, díky čemuž jsou ceny za tisk pak nižší (a to nemluvíme ani o cenách za podklady a práva). Čemuž nemáme šanci se vyrovnat. Upřímně, sami jsme taky zvědaví, už kvůli dalším věcem (Whedonovi X-Meni), jestli a jak se dá na věci vyšlé v UKK navázat.
Cyboy: Ti to dělají, ale obvykle u všeho. A hlavně, od vydavatelů to čtenáři často berou jako něco nedůvěryhodného - jako když je rodiče přesvědčují, aby jedli mrkev. Zatímco když zpráva přijde od kolegy či parťáka, tak jsou lidi schopní i akceptovat, že je země placatá ("Karel by mi přece nelhal... a je chytrej, fandí Spartě."). Vedle televize je tohle nejúčinnější reklama.
Cyboy a edice na přání: Tohle je fakt na delší rozbor... a ani já nemáme všechny údaje. Ale předpokládám, že u ComicsCentra, jak vlastně prodávají v malém a spíš přes svůj obchod, je jinak nastavená cenotvorba, takže jim stačí fakt třeba prodat je 400 ks. U nás je hranice návratnosti mnohem výš, kam už víme, že by se nevylezlo. Zkoušeli jsme formu startovače a celkem se to potvrdilo. Dostali jsem to, co jsme chtěli (což byla zhruba polovina celkových nákladů) ale rozhodně jsem potřebnou částku nijak zásadně nepřelezli... a práce s tím bylo jako na kostele. Ostatně, jak jsem už psal, většinu titulů máme ozkoušeno tím nejlepším způsobem - že jsme je už vydali. Nebo víme, kolik toho spřátelený vydavatel prodal. A pochybuju, že pokud se něčeho normálně prodá třeba 300 ks, tak když se udělá edice na přání, tak to najednou vyskočí na tisícovku. Navíc nechceme fungovat tak, že bychom u série museli hlasovat o každém díle, jestli budeme pokračovat, nebo ne. Platí fakt jediné - pokud chcete, aby vycházel další Brubaker, tak ho kupujte, doporučujte, dělejte mu promo, šiřte jeho slávu.
Fimi: Ne, Green Blood je v pohodě. Ostatně, tam už jsme od autora jednu věc vydali, což je vždycky dobré znamení. A co se týče těch ostatních věcí, tak stále bojujeme, hledáme způsoby, jak to nějak zlomit. Hele, dokázali jsme Ghost in the Shell. To jsme si mysleli, jak drsný byly podmínky. He - to byla jen rozcvička.
Čistě těchnické věci (vkus je věcí každého člověka):
To, že nejlepší mangy u nás nevyjdou: O mangy je zájem a tak se určitě objeví i něco z klasik. Ale... ne vždycky je to na nás. Zrovna v diskuzích padá jméno jedné série, kterou nejde vydat, protože podmínka, je, že bychom nejdřív museli vydat úplně všechno, co autor předtím napsal a nakreslil. Včetně snad věcí z první třídy. Další velkou sérii řešíme a chceme jí udělat, ale tam jsou zase velmi přísné podmínky ohledně zpracování knih... a bohužel v originále vyšly knihy způsobem, který se u nás umí napodobit jen tak, že by se každá kniha vázala zvlášť a ručně. A není možné diskutovat. A jednu velkou klasiku jsme už chtěli ohlásit, už je i podepsaná smlouva, ale stále se čeká na podklady. Už asi půl roku. Prostě, není to vždycky jednoduché. Ale určitě chceme zkoušet různé mangy, takže snad se nám povede trefit se do vkusu.
To, že toho vychází víc a už se vám všechno nelíbí: Bylo by divné, kdyby jo. Ze začátku byl komiks záležitostí jen malé skupiny. Teď se, díky filmům, seriálům, manze a tak dále, stále rozrůstá a stává se z něho něco podobného jako knihy. A to je podle mě dobře. Taky nechodíte a neříkáte, že ty knihy už nestojí za nic, že to bylo lepší dřív, kdy jich vycházelo jen pár. Ano, uznávám, že by mohlo vycházet míň young adult ság, ale pořád si ještě najdu věci, které mě baví. A jo, mrzí mě, že se u nás nechytají moderní kriminálky... ale prostě jsem v tomhle ohledu v menšině a mám smůlu. Mimochodem, když jsem u knih, tak tam také vidíte přesouvání zájmu - včetně toho, že autoři sci-fi a fantasy z téhle škatulky vystupují a snaží se oslovit jiné skupiny - detektivkami, historickými knihami, knížkami pro děti... a člověk se jim nemůže divit, mají takhle šanci oslovit mnohem větší publikum. Prostě v určitém žánru narazili na strop, který už nejde překonat... tak jdou někam dál, kde je ten strop vyšší, kde to můžou dotáhnout dál. Opět... mrzí mě to, ale chápu to.
Přešlapování na místě: Série Zaslíbená Země nezemě, na kterou narážíte, skutečně nemá dlouho přešlapovat na místě. Tvůrce tvrdil, že už se blíží do finále. Samozřejmě, může si to ještě rozmyslet, ale celkem bych tomu věřil. Plus je tahle věta trochu vytržená z kontextu. Odpovídal jsem čtenáři, kterému se líbil úvod, ale bál se, že to bude dalších deset knih pořád to samé. A to opravdu není, situace se tam docela vyvíjí.
A dobře, Gantz: Tohle se přiznám, že jsme vydali nikoli v finančních důvodů (ty dlouhé mangy jsou fakt docela nákladné... a ukončit je a dál obchodovat s Japonci je téměř nemožné), ale že nás to bavilo. Osobně si i teďka kupuju novinky od Hiroja Oku a užívám si je... asi jako solidní kung-fu mlátičky. Čili, pokud tu řadu budete posuzovat, neberte jí jako produkt vydavatelské vyčůranosti (byť tedy, člověk vždycky vydává komiksy s tím, že je budou lidi kupovat), spíš jako produkt divného vydavatelského vkusu.
Fimi: Tak mám radost, že ti mohu dát jasnou a upřímnou odpověď: Deadly Class zatím neplánujeme. (Ale třeba někdo jiný jo... nebo si to rozmyslíme, až se ze seriálu stane totální hit :-))
Fimi: Bohužel, s cenami knih se se zahraničím nemůžeme srovnávat. Mám pocit, že tady jsou všeobecně věci dražší, ale určitě hrají roli věci jako velikost nákladu. Ostatně, je i vidět, že třeba Simpsonovi, kteří vychází ve velkém nákladu, jsou levnější, než jiné věci. Jinak se fakt snažíme srážet cenu jak to jen jde. Možná až příliš, pořád máme v mozku zakousnuté ty porevoluční vzpomínky, kdy lidí dostávali nad cenou komiksu psotník. Teď už jsme si taky ověřili, že je možné udělat větší, luxusnější a dražší publikaci a vaz jí to nezlomí. Ale stejně...
Franta z Čokolády: První X-Meni byl hodně velký malér. Což asi byla i naše chyba, že jsme sáhli po něčem, co hodně bavilo nás a co sice bylo oceňované v zahraničí, ale lidem se to nelíbilo. Ale zkusili jsme to ještě jednou, v Ultimate Spider-Manovi, kde jsem zkoušeli dávat nové X-Meny. A taky žádný zásek. Ale sledujte náš chystaný ediční plán, třeba tam něco najdete.
Gmork: To by fungovalo, kdyby vydavatelé věděli roky dopředu, co všechno budou vydávat. Což nevědí. Jasně, nějaká rámcová představa je, ale to vydávání ovlivňuje spoustu věci. Něco se podaří po létech sehnat. Nebo se objeví způsob, jak to vydávat (jako se objevily MDEKy či Modrá Crew). Nebo se něco stane, díky čemu je ten komiks zajímavý i pro lidi mimo komunitu (natočí se podle toho film). Nebo se ukáže, že cesta, kterou se vydavatel vydal je zajímavá, že se vyplatí dělat víc Evropy, takže se někdo rozhodně toho Loisela risknout. Nebo se prostě rozhodneme.
Myslím, že za všechno tu mluví příspěvek Fimiho: "...to bych si koupil, kdybych to už neměl v originále". V tom si myslím, že je problém - že většina lidí, kteří volají po vydání něčeho zásadního, to už mají. Takže si vydavatelé řeknou, že o to bude zájem, vydají to - a ukáže se, že to má téměř nulové prodeje, protože jedna skupina už to má a kupovat to znovu nebude... a druhou to prostě nezajímá. Je to stejně úspěšné, jako když někdo nasadí do kin nějaký skvělý rumunský biják.
Je to čím dál tím horší s tím, jak se trh rozrůstá a vychází více titulů. V podstatě, pokud titul nezaujme okamžitě, zmizí během týdne z pultů, odsune se někam do zadních řad a je nahrazen něčím novým. Je to všude stejné, v knihách, v hudbě, ve filmu - je čím dál tím kratší doba na to, zaujmout zájemce. Můžeme se nad tím pohoršovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat.
K tomu, že se líp prodávají hezky nakreslené komiksy - to není nic nového, takhle to funguje od začátku. Hezká kresba je vždycky základ. A stejně tak byl vždycky větší zájem o barevné komiksy než o černobílé. Dřív jsme vydávali víc černobílých čistě z důvodu, že buď barevná verze nebyla kvalitní, nebo proto, abychom lidi nevyděsili cenou. Dneska už čtenáři akceptovali, že jsou komiksy dražší.
A co se týče Crwe a vydávání... dost expandujeme, ale celkem logicky expandujeme do oblastí, kde je expanze možná, odkud je signál, že je o další tituly zájem - čili hlavně manga, tituly pro mladší, herní věci, díky bohu i Evropa... Jasně, pořád máme mesiášské sklony a pořád máme v soupisu věci, které bychom si chtěli vydat... ale už jsou ty sklony o dost slabší, než byly dřív. Nejen proto, že tyhle věci často znamenají vyhozené peníze, ale i proto že to, že si člověk uvědomuje, že to, že on sám to považuje za nejúžasnější věc, která kdy v komiksu vznikla, ještě neznamená, že to tak budou vidět i ostatní lidé. Už párkrát člověk přitáhl s nadšením věrozvěsta něco, o čem si myslel, že si nad tím všichni sednou na zadek - a reakce byli přinejlepším vlažné (o prodejích ani nemluvě). Klasický případ je Diosamante, o kterém jsem dlouho snil. Nakonec nás předběhlo Argo, což mě mrzelo... aspoň dokud jsem neviděl první ohlasy. Člověk si časem uvědomí, že to, že jemu se něco líbí, neznamená, že se to bude líbit i ostatním. Tedy, uvědomí si to vydavatel, protože mu tuhle skutečnost potvrzují jak prodeje, tak ohlas na stránkách. Normální čtenář tohle potvrzení nemá, takže se díví, proč se tohle či ono přestalo vydávat, když je to přece tak skvělá věc. Možná ano, ale většina lidí si to nemyslí.
Už jednička měla minimální prodeje, ale stejně jsme to chtěli aspoň nějak uzavřít, aby lidi nebyli zpruzení. Tak jsme udělali tlustou druhou knihu, kde se uzavírá detektivní linka. Prodeje to nezvedlo, ale aspoň jsme to uzavřeli. Navíc byly dál příběhy, které na Američany fungují, ale u nás by si z nich dělali lidi spíš srandu, takové ty emo věci plné patosu. Byly to v podstatě pořád ještě naše komiksové začátky, kdy se člověk učil. Dneska už jsme při výběru komiksů opatrnější... a na druhou stranu máme tolik úspěšných titulů, že si můžeme dovolit táhnout i ty řady, o kterých si myslíme, že jsou skvělé, ale nejsou to zrovna prodejní hity... jako Skalpy či Mezi řádky. Ale ne, Vycházející hvězdy dovydávat nebudeme, to už patří do prehistorie.
Darth Raelchi: Sláine nebyl od začátku barevný. Původně bylo celé 2000 AD černobílé. Barvu získalo až později, nejprve jen nějaké komiksy, později všechno.
Prosím tě, že nepatříš mezi ty lidi, co všechny kolem sebe uráží, obviňují a napadají... a když někdo namítne něco proti nim, hned volají ligu pro ochranu lidských práv, že ne?
A nepřišlo mi, že bych ti vnucoval, že by se ti mělo Plutona líbit. To je pitomost, to by se mi ani nemohlo povést. Jen jsem polemizoval s tvými argumenty. Pochybuju, že kdybys akceptoval, že to není dekonstrukce superhrdinského žánru, že se chytíš za hlavu a prohlásíš to za geniální komiks. Jen jsem chtěl uvést na pravou míru matoucí tvrzení. Kdybych chtěl opravdu změnit tvůj pohled na věc, tak tě pozvu do redakce, budu ti podkuřovat, jak jsi geniální a vysvětlovat, jak úžasný komiks to je.
Ale abych nevířil konflikt, shrnu to podstatné: Plutona není míněná jako dekonstrukce superhrdinského žánru. (A Captain America: Občanská válka je lepší než Liga spravedlnosti a Superman vs Batman.:-))
Tak ten filmový názor byl myšlený jako vtip. Měl jsem udělat smajlíka. A ne, nevrhám se na každého (což je snadné si ověřit), je tady mě zaskočily podivné argumenty. Kdybys napsal, že je to sračka, tak pokrčím rameny, něco si pomyslím a jdu dál - mě tam zaujalo to, že tomu vyčítáš věci, které nejsou pravdivé. Opět, kdyby to psal desetiletý komiksový fanda, tak do toho taky nebudu šťouchat, ale když to píše člověk, který by se měl v komiksech přece jen trochu vyznat...? A rozhodně tohle fakt není vrhání. Neurážím, nepíšu sprostě, nevyhrožuju. Jasně, překvapilo mě, že se ti to až tak moc nelíbilo, ale měl jsem problém s konkrétními argumenty, nikoliv s tvým názorem. (Dobře, trochu jo, ale snažím se to ovládat.) Zkus to akceptovat.
No, Smash produkujeme, ale je to asi stejný, jako bys tvrdil, že Plutona je sračka, protože to tvrdil Walome, který přece přispívá do Komiksáře, takže to musí být oficiální názor redakce. Jasně, je to trochu demagogie a je fakt, že to může člověk přehlédnout (zvlášť člověk, který tvrdí, že bych měl přestat psát recenze na komiksy, i když žádné recenze na komiksy nepíšu... a dokonce nehodnotím komiksy ani tady, což mě docela mrzí) - buď to tedy budeme víc kontrolovat, nebo tam hodíme, že názory v pořadech nemusí být nutně názory redakce. Což bude asi jednodušší.
Walome: To je pravda, to fakt asi nemá cenu. Asi ani nemá cenu psát, že twitter je už fakt docela stará záležitost... a že asi není moc souvislost mezi gameboyem a hipsterem.
Walome: Já tedy vím, že moc na realitu nedáš... ale kde se mluví o "dekonstrukci superhrdinského žánru"? Nic takového to být nemá a nic takového jsem v souvislosti s komiksem ani neslyšel. Superhrdinka tam hraje čistě roli katalyzátoru, jinak je to vyloženě komorní drama. A mám pocit, že nikde není řečeno, kdy se příběh odehrává, tak proč vadí, že tam hraje na gameboyi? Hele já vím, že od člověka, který nadřazuje Ligu spravedlnosti nad třetím Captainem Americou nemůžu čekat nějaké velké zázraky, ale co je moc, to je moc.
S Usagim to bylo komplikovanější. Prvních sedm dílů patřilo jinému nakladatelství a v osmém díle byly Želvy nindža, což by mohlo v té době hodit na Usagiho punc vyloženě dětského komiksu. Takže jsme začali devítkou. Začali jsme ho vydávat hlavně proto, že byl Ludo obrovským fandou téhle série a my s Petrem jsme mu chtěli udělat radost. A hele... ono se to prodávalo. Fanoušky máme rádi, je ohromně důležité s nimi spolupracovat - ale je spousta titulů, které jsou oslavované na netu, mají tady ohromné hodnocení - a je jim to prd platný. Usagi se prostě prodával.
A je těžký asi říkat, jak bychom vydali Barkse či Rosu. Asi by tady hrálo roli, že Rosu mám hodně rád, že bych strašně rád, aby u nás vyšel - ale rozhodně bychom nešli stylem luxusních publikací pro skalní fanoušky, spíš bychom se ho snažili dostat v solidní úpravě k co nejvíce lidem. A máme zkušenosti s jednáním se zahraničními kolosy a víme, že to není žádná sranda, takže by se klidně mohlo stát, že nám předloží nekvalitní obrázek a řeknou, že buď použijeme to, co máme, nebo ať jdeme od válu. A nevím, jak bychom se zachovali. Přeskočili jsme jednu Simpsonovskou knihu z podobných důvodů (tam se to týkalo nutnosti použít anglický název), ale kdyby šlo o celou řadu?
Darth Raelchi: Tohle je komiks z Anglie sedmdesátých let - v té době se tam ještě barvy nepoužívaly snad ani v reálu. Celý magazín 2000 AD byl rozhodně černobílý a barvit se začal až mnohem později. Pokud to jedeme podle těchto sebraných knih, tak první, která vyšla v barvě, má číslo 12.
Tak dnes jsme to probírali na redakční poradě. Jde o to, že komiks byl vytištěn z podkladů o nižším rozlišení, což sice vyloženě nemlátí do očí, ale pozorný čtenář si toho může všimnout. Takže jsme zastavili distribuci a zastavíme i prodej a budeme to tisknout znova. Samozřejmě, ti, co už si knihu koupili, mají nárok na výměnu.
Omlouváme se.