Golem a další komiksy
Josef Vybíral1. vydáníkvěten 2017série Galerie českého komiksu 5/15
4.3
...
...
...
...
Úvodní komiks Expedice Yeti, scénáristy Oldřicha Dudka a kreslíře Jiřího Petráčka, nám představí autory v jejich společné premiéře na poli komiksu. Kniha dále mapuje komiksovou spolupráci dvojice Rudolf Baudis/Jiří Petráček ze zlaté éry časopisu ABC a nabídne nám komiksy: Golem, Divoký Dick, Nebe v plamenech, Návrat z ráje, Pán jaguárů, včetně příběhu Rájem a peklem, kterým spolupráce řečené dvojice vrcholila.

Jednotlivé příběhy z velké části doprovází původní obálky, které v době svého vzniku nebyly reprodukovány.

Vyšlo jako 5. svazek edice Galerie českého komiksu

Z celkového nákladu je 150 výtisků opatřeno 4-stránkovým komiksem Dobrodružství cestovatele Toma Crooka, který byl připravován v roce 1991 pro časopis Ostrov, k jehož vydávání však nikdy nedošlo.

Dobrodružství cestovatele Toma Crooka je signováno kreslířem Jiřím Petráčkem a plně nahrazuje oblíbený pamětní list.


Scénář
Rudolf Baudis, Oldřich Dudek
Art
Jiří Petráček (Oskar)
Publicistika
Milan Krejčí
CdbID
6541
Žánry
dobrodružný, sci-fi
ISBN/ISSN
978-80-88098-17-1
Vazba
šitá v tvrdých deskách
Formát
215 x 302 mm
Hmotnost
1045 g
Tisk
barevný
Stran
192
Původní cena
599 Kč
Tržní cena
990 Kč (Zdroj: Aukro)
dobrý výběr
Petráček je skvělý řemeslník nedosahující možná intencí (h)různých takyBurianů. Na rozdíl od nich má svůj místy bohužel osudem vynucený styl, který je ovšem nezaměnitelný a k příběhům, které pomocí něho prezentuje, se docela pěkně hodí. Nešlo by to samozřejmě bez dobrých scénářů a vhodně zvolených předloh, což je tu splněno. Kniha je žánrově pestrá a jediné co se dá příběhům vytknout je přílišná sekanost zejména starších sérií, kde se autoři až příliš podřizovali jednostrannému ABC formátu. Kvalitní sbírka komiksů na nichž je vidět i nějaké evoluce a zrání.
Petráčka mám pořád jistý problém skousnout. Některé jeho komiksy jsou moc pěkné, ale u většiny z nich mě ta kresba nijak zvlášť nezaujala. Suma sumárum mě tato sbírka pobavila a paradoxně se mi četla dobře a nenudila. Výtku mám ke kresbě, ale to je osobní věc. Něco je dobré a něco ne. TOPka je asi Golem a Expedice Yeti. Rájem a peklem má skvělý příběh, pouze konec mi trochu pokulhával a nedával smysl - byl takový zamotaný. Neber v plamenech také není marné, ale skoky v časech mi narušily přirozenou kontinuitu z četby. Bylo to velmi rušivé, i když námět a kresba jsou dobré. Divoký Dick je také dobrý, ale zaujal mě ze všech nejméně. Pán Jaguárů má na druhou stranu opravdu skvělý a epický příběh, přitom podle pravdy, kde mi ale nesedí ta kresba, protože mi přijde jako, že má doprovázet moc kecání. Prostřihy mezi scénami nemá dobrý časový rozestup. Takhle mi to přišlo. Takže když to shrnu, je to dohromady velmi čtivé. Je vidět, že scenáristicky je to opravdu silné. Kresba je jak jsem psal - něco jo a něco ne. Opět chválím celkovou grafickou úpravu a doprovodné prvky, které z této edice činí poklad v knihovničce. Obsah, úvodní slovo, předsádka, obal knihy, a hlavně BONUS na konci. Vše naprosto skvělé. Děkuji nakladateli!
Většinou si tyhle retro věci kupuji z nějaké nostalgie a z důvodu komplexnosti sbírky, ale Best of Petráček jsem si s chutí i přečetl od začátku do Konce. Spolu s Kobíkem a Hlavsou patřil v dětství k mým nejoblíbenějším kreslířům a často měl i štěstí na scénáristy. Je pravdou, že ze sběratelského hlediska bych asi ocenil trochu jiný výběr příběhů, i když často skvělé, většina z nich je snadno dostupná ať již v původní podobě v ABC či v následných reedicích. Existuje ale ranec Petráčkových komiksů, s nimiž je to přesně naopak, Mimozemšťané, Stopař, Kamarádi z Prérie, El. Magistrály, Člověk zvaný Son, Mistr Looping a další. Až mě při těhle úvahách ohromilo, kolik toho vlastně stihl Petráček vytvořit, jeho souborné dílo by byla kniha neuvěřitelných rozměrů. Vzhledem k tomu, že se zde vybrané komiksy pohybují na ploše několika dekád, je zajímavé sledovat i vývoj jeho kresby, podpis legendy na pamětním listě aka bonusovém komiksu mě moc hřeje. Díky za spoustu skvělých komiksových zážitků Oskare!
louza: To je samozřejmě úctyhodný výkon a díky za tuhle informaci, neměl jsem o tom ani tušení. Nicméně si myslím, že to nebylo to, na co Darth Raelchi narážel, protože s Petáčkovou kresbou mám taky velký problém už od svého prvního dětského setkání s ním v Kometě (Goro, ochránce makaků). Vždycky mi jeho styl přišel hrozně strohý a jaksi prázdný a bez duše, jako by to nebyly komiksy, ale technické výkresy. Líbil se mi snad jenom v Golemovi, k tomu to odlidštění sedlo dobře.
Darth Raelchi : ke tvému osobnímu problému bych postavil čelem jiný osobní problém o kterém se veřejně moc nemluví, ale není od věci to občas trochu rozmáznout, abychom věděli o čem se vlastně bavíme. Jasně, chápu že Petráčkův styl se od určité doby výrazně změnil a zhrubl, což mnoho lidí nekousne. To ale nebyla svévole. Byl to důsledek nehody při níž přišel o prsty pravé ruky. Drtivá většina malířů na jeho místě by šla dělat nočního vrátnýho. On to vzal do levý.... Respekt. Ukaž mi dalšího takovýho.