Ani Muk v Africe
Albatros (Albatros Media a.s.)1. vydánízáří 2015
3.8
...
Jak nejbláznivěji ulovit tygra? A jak si zaručeně proti sobě poštvat nosorožce? Jak vyzrát nad opicemi? Obrázkový seriál Kapitán Ani Muk loví v Africe patří k vrcholům komiksové tvorby Ondřeje Sekory. Zakulacený lovec se čtenářům poprvé představil rok po Ferdovi Mravencovi – jeho africká dobrodružství vycházela v letech 1934 až 1935 v časopise Pestrý týden. Cyklus složený z šestipanelových epizod se obešel beze slov a dokládá Sekorovu mimořádnou schopnost odvyprávět obrazem vtipný mikropříběh s originální pointou. Zároveň lze komiks o nemluvném kapitánovi vnímat jako syntézu tvůrcových oblíbených témat – černoši i exotická zvířata patřili k častým námětům Sekorových kreseb a příležitostně se objevovali také v jeho starších obrázkových seriálech nebo cyklech anekdot; teprve zde však tyto motivy získaly vybroušenou komiksovou formu. Kvalitu seriálu z Pestrého týdne ostatně dokládají i časté reedice v dalších časopisech (Ohníček, Květy) a v sešitových nebo knižních výběrech. Doposud však nedošlo na kompletní vydání všech epizod, jež původně v Pestrém týdnu vyšly. Knihu doprovází zasvěcený doslov znalce českého komiksu Tomáše Prokůpka. Knihu uvítají děti, které se zasmějí Animukovým bláznivým trampotám, stejně tak jako dospělí příznivci komiksu, kteří knihu s radostí zařadí do své sbírky.

Scénář
Ondřej Sekora
Art
Ondřej Sekora
Obálka
Ondřej Sekora
Publicistika
Tomáš Prokůpek
Redakce
Ondřej Müller, Tomáš Prokůpek
CdbID
5849
Žánry
dětský
ISBN/ISSN
978-80-00-04019-6
Vazba
šitá v tvrdých deskách
Formát
210 x 235 mm
Tisk
barevný
Stran
64
Původní cena
199 Kč
Ondřej Sekora je sice nesmazatelně spjat s produkcí pro děti, ale i jeho stripy s kapitánem Ani Mukem z let 1934-35 jasně dokazují, že byl správným člověkem na pravém místě. V mnoha momentech dokazuje, že mu černý humor nebyl cizí a občas šáhnout po trošce morbidity se rozhodně nebál. Celé dobrodružství tak připomíná Hergého Tintina v Kongu, který se dočkal celosvětové cenzury a třebaže nic podobného Sekorovy stripy nepotkalo, je dost možné, že je to jen otázkou času.
Ani Muk je hravý a vynalézavý. Ne vždy se u toho člověk svíjí smíchy, ale oceňuji, že se autor uměl vyvarovat zaběhnutých klišé a často své příběhy obměňoval jak nápadem, tak vyzněním. Což vzhledem k tomu, že to celé zvládl bez jediného slova, je jen a jen obdivuhodné. Díky tomu jsou stripy univerzální a je jedno, jestli je vám 5 nebo 50 let. Z mé strany naprostá spokojenost a jsem moc rád, že jsem se dočkal kompletního vydání v jedné, byť uzoučké knížce, která určitě osloví ještě několik generací napříč časoprostorem.
Mně se to líbilo, ale jen, co se kresby týče a humoru v určitých stripech. Jinak je to poplatné době a dobově naivní, až to někdy praští. Spíš se mi líbí ten vypravěčský styl, že to na sebe dobře navazuje a jako kus komiksové historie mě to bavilo. Brát to vážně, tak se asi dotyčný zasekl v období kolonialismu. Prostě českej Tintin v Kongu, to už dneska spíš lze brát jen historicky. Ale jinak dobrý, a redakční stránka opět parádní. Chtělo by to nějaký sekorovský kompletek.
Kompletní klasické vydání se zajímavým doslovem. Samozřejěm je třeba se na něj s odstupem dnešní doby. Po výtvarné stránce pořád velmi dobré.
Z hlediska scenáristického je to dobré, ale nikoli výjimečné. Zato v případě kresby se již jedná o zajímavější počin, který ukazuje, že Sekora byl skvělý s barvou i bez ní. Sbírka je tak zásadní především z hlediska své historické hodnoty. Dnešnímu čtenáři ale nemusí tolik nabídnout. Více: http://www.comics-blog.cz/2015/11/1036-ani-muk-v-africe-60.html