Kupuju a čtu. Byť jsem k tomu měl od začátku velkou nedůvěru, s každým dalším číslem jsem spokojenější a vlastně i rád, že to tady vychází. Když už nic jiného, jsou to základy všeho, na čem Marvel později stavěl. Člověk k tomu samozřejmě musí přistupovat s určitým odstupem a navíc brát v potaz pravidla komiksu tehdejší doby. Každopádně především Spider-Man a Hulk stojí podle mě za to, Iron Man má zas skvělou kresbu Dona Hecka. Na Daredevila jsem se přitom těšil nejvíc, tak jsem zvědav, jak moc zklame či naopak.
adevr: Omlouvám se, asi jsem někde ve větě udělal chybu a nebylo mi rozumět. Zkusím to tedy znovu – Prosím, co kdybyste si svou politickou frustraci začal ventiloval někde jinde, než u komiksu se kterým to souvisí asi tolik jako svařák s cihlou?
adevr: Co kdybyste si prosím svou politickou frustraci začal ventiloval někde jinde, než u komiksu se kterým to souvisí asi tolik jako svařák s cihlou?
delsemela: Je dobré mít přečtené Watchmeny, protože na ty se děj přímo odkazuje, ale víc netřeba, protože Rorschach stojí mimo dění Odznaku i Hodin posledního soudu (Před Strážci jsou diskutabilní). Lépe řečeno, jde o vlastní, alternativní linku.
baatcha - Já to říkám pořád, každý den se člověk dozví/naučí něco nového. Máš samozřejmě úplnou pravdu, akorát mi to vůbec nedocvaklo. Jsem holt odkojenec „moderního“ pojetí a zapomínám na původní kořeny. Logiku by to každopádně mělo a docela by mě zajímalo, jestli to takhle Tomlin skutečně myslel. Jen pro uvedení skutečného stavu věcí - on v příběhu Albert vystupuje, ale pouze v retrospektivě, kdy po zavraždění Marty a Thomase raději z panství uteče, když vidí, v jak nezvladatelné dítě se Bruce mění.
SomeOne: Vím, ale i tak děkuji za info. Spíš to byl takový výkřik do tmy a výzva na náhodného nakladatele, pustit se do něčeho, na čem by mohl prodělat kalhoty, ale udělal by mi tím radost. Ostatně stejně jako s první řadou Batman and Robin.
Jen dotaz - přišel už komiks někomu z lidí, co jej podpořili na Hithitu? Já totiž z nakladatelství zatím žádné info nemám, tak se ptám, zdali se jim třeba nejdřív není třeba připomenout, nebo tak něco. Nemám s tím zkušenost.
Ivan Kucera: V pokračování je to vysvětleno, akorát nevím, jestli to souvisí přímo s Rokem Nula (lépe řečeno s doktorem Smrt bo jak se trn chlapík jmenuje) nebo jde o předehru něčeho pozdějšího.
SlouzimStarymPsum: Touché - pravda, nikdo nikoho neodsuzuje, má reakce byla unáhlená, omlouvám se.
Co se osobního setkání týče, taháme se o slovíčka - špatně jsem se vyjádřil. Při osobním kontaktu, když mám možnost s dotyčným člověkem mluvit, rozprávat a diskutovat, jsem zpětně schopen zhodnotit, co je to za člověka. Teď nemluvím o tom, že někoho potkám na ulici, pošleme se vzájemně do řiti a pěkný den je za námi. Zatímco z útržků textů, častokrát vytržených z kontextu nebo záměrně autorsky stylizovaných, téhle analýzy schopen nejsem. Já ty dopisy četl a ne, nepraštilo mě do očí, že by HPL byl přesvědčený rasista. Což ovšem neznamená že nebyl, akorát mi chybí osobní konfrontace, kdy bych měl možnost se na kritizované pasáže zeptat, abych pak o něm něco takového říkal.
Jiná situace je, když se někdo záměrně prezentuje jako extrémista a tam odpověď zní - ne, tady osobní setkání asi tak úplně potřeba není. Já však poukazoval na situaci, kdy ten projev je poměrně diskutabilní, navíc u osoby, která se k tomu už tak nějak nemá, jak vyjádřit.
SlouzimStarymPsum: Otázka lze položit i obráceně - jak se pozná rasista bez osobního setkání? Já zkrátka své postoje a názory rád stavím na vlastních zkušenostech, ne na základě názorů někoho jiného. Bavím se samozřejmě ve všeobecné rovině, jakmile vytáhnete Hitlera, jsme ve slepé uličce. Ale HPL nebyl z těch co by veřejně mával pravicí, nebo se hlásil k nějaké straně. Pak jej s přesvědčením odsoudit jako rasistu či homosexuála, kvůli pár poznámkám v povídkách a dopisech, mi přijde krapet zaslepené. Nemluvě o tom, že je přes sedmdesát let po smrti a není tudíž možná diskuze.
George Walker Bush: Nic proti, ale srovnávat nacisty s Lovecraftem přijde zas trochu mimo mísu mě. Ale jestli to nutkání (dělat z mrtvoly rasistu) máte, nehádám se s vámi. Já se s H. P. nikdy osobně nesetkal, takže nemohu sloužit - a soudit někoho na základě literárních studií toho kterého odborníka, odmítám. Rád se řídím vlastními zkušenostmi.
SlouzimStarymPsum: A pak jsou situace, kdy jsou stránky prohozené, ale člověk to nepozná, protože příběh i tak dává (případně nedává) smysl. Každopádně abychom si rozuměli - mě nevadí obsahy, jen se pozastavuji nad tím, jak jsou z praktického hlediska k hovnu, když nejsou stránky v knize číslované, nebo když nejsou očíslované alespoň předěly kapitol. To, jestli to někdo řeší ručním počítáním nebo prostocviky s propiskou je už pak záležitost osobního přístupu, ne vysvětlení, proč se něco takového vlastně dělá. Tož tak. Ne že bych kvůli tomu ovšem propadal depresím a na Crew a další nakladatelské hříšníky uvalil klatbu.
SlouzimStarymPsum: Jo a díky za odkaz, ale já hm, no jak to říct, nerozumím anglicky, francouzsky, polsky, německy, korejsky, španělsky a tak nějak vůbec.
SlouzimStarymPsum: Já neříkám, že jde o chybu nakladatele nečíslovat stránky a akceptuji případný autorský záměr, jen mi přijde zbytečné dávat do knihy obsah, když podle něj člověk stejně nemá možnost co jak najít - a nic proti, ale počítat stránku po stránce bude jeden člověk ze sta, možná tisíce. Nemluvě o tom, že zjistit zdali mi nechybí stránky je bez číslování prakticky nemožné, když jeden nezná přesnou návaznost panelů. Autoři občas umí ze stránky na stránku solidně zakouzlit, aby čtenáře zmátli.
Ale vím, že tohle je u komiksů častý nešvar, takže z mé strany jde jen o povzdechnutí nad pro mě nepochopitelným stavem věcí, nic víc. Dějou se i větší podivnosti.
Scarface: Kniha je nádherná, ale zase jednou položím řečnickou otázku - proč uvádíte obsah s odkazem na které stránce začíná ten který příběh, když pak stránky v komiksu nejsou číslovány?
Fry: Ještě chvilku počkám, jestli se nevyjádří někdo ze znalců, třeba mi unikla nějaká informace, která na netu není běžně k dohledání. Originály nemám, abych mohl tvrzení podpořit konkrétním důkazem. Když se nikdo neozve, opravím.
Tady se musím nakladatele zastat, že do mě coby do zákazníka, jedinkrát nekopnul, či mě obvinil, že za zpoždění můžu já. Ani nemám pocit, že by se to kdy skrývalo mezi řádky. Vždycky mi akorát přišel mail s pokornou omluvou, že věci bohužel nejdou tak, jak bylo plánováno, což pro mě jako pro člověka z branže nebylo žádný překvapení. Ale uznávám, že vím hovno o tom, co se děje na sociálních sítích, ani jsem nedával jednotlivé zprávy na rozbor erudovanému psychologovi, aby odhalil podtext toho kterého slova.
Smím dotaz na někoho, kdo se orientuje? Není uvedení jména J. Michaela Straczynského u tohoto komiksu chybou? Když koukám na detaily jednotlivých sešitů na stránkách Marvelovského fandomu, jeho jméno tam u scénáře nikde nefiguruje. Naopak chybí Ed Brubaker, který je podepsán pod úvodním Captain America (vol. 5) #25.
Má prosím někdo nějaké potvrzení, že se Leinil Francis Yu na prvních dvanácti sešitech kresebně skutečně podílel? Nebo alespoň jednom z nich? V tiráži knihy sice uveden je, ale co jsem koukal na prvních dvanáct sešitu v originále na netu, tak nikde uveden není.
Ter: Nechci hájit Argo, protože jejich papírové hřbety bez laku jsou mojí noční můrou (za tu cenu), ale „bezchybný výtisk“ je podle mě chiméra. Vezmete-li do ruky takřka jakýkoliv komiks od kteréhokoliv nakladatele, vždycky v něm najdete nějakou chybu, ať už redakčního, technického, autorského nebo překladatelského rázu. Kniha nebo komiks může projít tisíci kontrolami a vždycky se něco najde. BB art, Crew i Comics Centrum by mohli vyprávět. To není obhajoba, ale zkušenost ze života z obou stran barikády. Neříkám, že výjimka nepotvrzuje pravidlo, ale je jich na trhu jako šafránu. U limitovek je to ovšem fakt na přesdržku.
TonyT a Hanussen: Tak to se potom omlouvám se za svou hysterickou reakci, ačkoli obrat "podezřelé ticho" ve mě znovu vzbuzuje pocit hledání problému někde, kde žádný není. Uznávám ovšem, že má paranoia je mocná. Ale léčím se.
TonyT: Protože mi smysl podobných dotazů, snažící se vytvořit iluzi nějaké konspirace, vadí. Proč je komiks tak drahý? Protože nakladatel si chce pořídit třetí bazén. Proč komiks koupilo tolik lidí? Protože jde o kámoše nakladatele. Proč nakladatel vydal tohle a ne támhle to? Protože Evropská unie/Rusko/Čína/USA chtějí záměrně devalvovat čtenářské povědomí. Proč komiks hned po vydání nepřečetlo xyz lidí? Protože je to všechno nějaký komplot. Prostě mi uniká o co komu jde?
PS - Navíc to poslouchám dennodenně - mám skromnou knihovnu, kterou neustále rozšiřuji a zároveň se snažím učíst všechno možný. A pak když někdo vidí to boží dopuštění, co mám doma, obratem si neodpustí dotaz, zdali jsem četl tohle či támhleto, a když řeknu, že ještě ne, s vědoucím úsměvem intelektuála, který právě odhalil dementa, jenž před kvalitní literaturou dává přednost podřadnému braku, pokýve hlavou, jako že jasně, že to chápe.
George Walker Bush: Tak to máte fajn, jste z obliga. Na ty co nekoupili se vztahuje jiná norma, odhadem měsíc a půl. Ale víc určitě ne. Potom už zavítáte do stejné škatulky jako kupující.
Hanussen: Já jsem tady a ještě jsem se k tomu prostě nedostal. Je s tím sakra nějaký problém? To je tady nějaká přesná norma, do kdy člověk musí něco přečíst, jinak je kretén, protože si komiks koupil?
Lenny: Bulvár? Sem s ním. Mě to zajímá taky, anglicky neumím, takže se nic nedozvím. A já chápu, že tam nenapíšou pravdu, ale třeba info o tom, že ta postava je ze Spawna je zajímavá a dozvěděl jsem se jí až tady z komentáře Carnageho, ne z alba samotného.
Carnage: Tady to krasobruslení kolem vzniku postavy je obzvlášť komické, protože je zmíněno jen to, že byla koupena od konkurence a že jí původně vymyslel Neil Gaiman a to je všechno. Mě by třeba docela zajímalo v jaké sérii se původně vyskytovala a proč jí nakonec Gaiman prodal jinam, ale to ne, to už se říct nesmí, to si člověk musí dohledat na netu sám. K čemu pak nějaké představování figury je, když se o historii jejího vzniku nesmí mluvit?
Carnage: Já zas musím konstatovat, že v představení postavy album maličko selhalo, protože i když se dovíme, jak pasuje do Marvelovského univerza, to že původně patřila do stáje Image, a její historie měla tudíž trochu jiný charakter než kniha naznačuje, jsem se dozvěděl až z vašeho komentáře. A nepřijde mi to zas až tak nepodstatná informace. Tyhle konkurenční přetahovačky mě fakt serou. Nakladatelství DC být zmíněno v kompletu může (když se třeba mluví o práci různých kreslířů a scenáristů), ale že daná postava původně pasovala k Image už ne? Chjo.