Koupit
Zapadákov je další ze série gamebookových komiksů s názvem Komiks, v němž jsi hrdinou. Stejně jako v jiných dílech vaše rozhodnutí ovlivní to, kam bude směřovat celý příběh, v téhle knížce z Divokého západu je však k tomu všemu i nadstavba, ve které si budete stavět městečko. Zapadákov je prozatím nejhráčtějším dílem celé série.

Scénář
Shuky, Damien Henceval (2D)
Art
Shuky, Damien Henceval (2D)
Barvy
Shuky, Damien Henceval (2D)
Obálka
Shuky, Damien Henceval (2D)
Překlad
Vladimír Smolík
Redakce
Black Light Studio, Jan Březina, Hanka Drnovská, Martin Hrabálek, Eliška Pospíšilová, Michal Požárek, Kamil Smola
Žánry
akční, dobrodružný, gamebook, western
ISBN/ISSN
978-80-270-6400-7 (REXhry (Rexport, s.r.o.))
Vazba
šitá v tvrdých deskách
Formát
148 x 215 mm
Tisk
barevný
Váha
536 g
Stran
340
Cena
349 Kč
Originál
Your Town (Makaka Editions, 2016)
  • Kazumaki
    Kazumaki mecenáš1.2.2020 01:55Zapadákov
    Zapadákov se mi velmi líbí kresbou, ale špatně se mi hrál. Potřebujete papír a pisátko, které píše, protože budete psát hodně. Celý komiks má cartoonovitou kresbu a obsahuje řadu humorných kresbiček v pozadí, ale zároveň úplně nesklouzává do taškařice. Dokáže být detailní tak akorát a zároveň ví, jak dávkovat prostor. Vysloveně jsem si užíval scenérie z prérijních i pouštních plání, skaliska i lesy. Využívá však jen okrové a modré barvy, asi aby evokoval zažloutlý tisk z Divokého západu. Příběhu to ale nijak nevadí.
    Problém spíš nastal ve chvíli, kdy jsem se snažil pochopit princip hry. Gamebook totiž dělá ze čtenáře spíš hráče budovatelské strategie, neboť jako přistěhovalec se usadíte v zapadlém městečku jenom s několika budovami, stanete se starostou a úkolem je co nejvíc rozšířit město do konce jednoho roku. Máte nějaké peníze, ty investujete a musíte vydělávat víc. Potřebujete obyvatele. Potřebujete budovy. Potřebujete některé budovy, abyste mohli postavit jiné budovy. Potřebujete pozemky. Potřebujete jídlo pro obyvatele. Potřebujete bezpečnost, zdraví, vzdělání…
    Naštěstí to není jenom o budování. To se vlastně děje spíš okrajově. Jakmile máte prostředky, kdykoliv můžete stavět podle seznamu budov na konci knihy. Což jsem ale na začátku úplně nepochopil, protože jsem si myslel, že můžu stavět jen jednu během jednoho tahu – tah vypadá tak, že vyrazíte na průzkum mimo město a ve chvíli, kdy narazíte na ikonku hodinek nebo když se vrátíte zpět do města, uplyne měsíc. A počínaje třetím měsícem ve hře se můžete stavit za stavitelem a prokonzultovat nějakou stavbu, která se pojí s nějakou situací.
    Nicméně během hry si musíte zapisovat, co jste našli (můžete sbírat předměty, zbraně; pro příběh i podkovy a mince) a neustále mít přehled o příjmu a výdajích. Některé jsou stálé, jiné nahodilé. Pak taky o změnách počtu lidí ve městě (tady jsem úplně nepochopil, jak se to vlastně přesně počítá, mám v tom nějaký zmatek, ale o tom se nebudu rozepisovat), pracovní místa, s kým máte jaký vztah, jaké jste na cestách zažili události (událost během průzkumu přivodí nějaký efekt nebo situaci), dřevo (nepochopil jsem, k čemu je přesně dřevo, protože jsem o něm nic nenašel, ale přesto ho můžete sbírat), a spoustu dalšího. Počty je třeba provádět každý měsíc.
    Je to matematický!
    Jinak během průzkumu lze občas narazit na nějakou záhadu. Záhada – hádanka je označena otazníkem ve čtverečku a obvykle k ní vede i nějaká stopa, kterou musíte objevit jinde ve hře. Jedině pak se vám odkryje číslo, jež vás dovede k řešení hádanky.
    A jelikož jste na Divokém západě, nebude ani nouze o přestřelky, během kterých se může stát, že půjdete do kytek a musíte začít znovu. Ale přežít je není nic těžkého. Střílíte tak, že zvednete tužku 15 cm nad papír, hrotem zamíříte a pustíte tužku. Když zasáhne cíl, je vše v pořádku.
    Na konci knihy je pěkná mřížkovaná mapka s vyznačenými sektory A-H a k tomu město (celkem 9 oblastí). Všechny můžete prozkoumávat. Musím podotknout, že největší problémy ve hře jsem měl právě na začátku, protože než se stanete starostou, přijedete do města a ucházíte se o práci v saloonu u tří štamgastů. Na výběr je zlatokop, šerif a hrobník. Když neuspějete, tak je tu ještě stavitel ve své kanceláři. Téměř u každého můžete uspět i neuspět. Jenže stavitel rád dává logické a matematické hádanky, na které nemám nervy. Šerif dává zkoušku střelbou, to jde, ale já chtěl ke zlatokopovi. A zlatokop vás odkáže na mapu, kde máte najít vhodné místo k nalezišti drahého kamení. Což byl kámen úrazu, protože ať jsem hledal, jak jsem hledal, nemohl jsem nic najít. Tak jsem se přidal k hrobníkovi, který vezme každého nýmanda. A teprve po skončení hry jsem teda (zcela náhodou) přišel na to, jak najít to zatracené naleziště. Nebo možná i díky tomu, že jsem trošku poznal vyčůranost autorů během hraní.
    Inu, pak je tu další oblíbená věc gamebookových autorů – schovávačka čísel. Myslel jsem, že po Rytířích už to moc horší nebude, ale některá čísla jsou tedy opravdu rafinovaně schovaná a občas i tak, že je nevidíte, i když na ně koukáte. Pak ovšem máte radost, když je objevíte. Myslím, že by to možná chtělo trochu větší formát.
    No, abych to zkrátil, tak hru bych si víc užil, kdyby byla méně komplikovaná. Ale cením hodně originálních nápadů, schovávaček a ty scenérie. Mám tak trochu slabost pro westerny i pro strategie a RTS, ale strategie mě možná přece jen víc baví na obrazovce PC. Až na tu kupu počítání mě to bavilo, ale bohužel jsem po tom roce nedokázal úplně obhájit svou pozici starosty, a tak mě vynesli z města v dehtu a peří :D Ale příště už budu vědět, jak na to.

    PS. Na čísle 191 je chybka ve spodním textovém rámečku. První číselná možnost udává hodnotu 226, ale má tam být zřejmě 266.

2