Dnes již psíka Punťu téměř nikdo nezná, za časů své největší slávy – ohraničené lety 1934 a 1942 – ale patřil mezi nejzářivější domácí kreslené celebrity. Výjimečně populární, dětmi milovaný a vydavatelstvím Rodina velmi nápaditě spravovaný a rozvíjený seriál se přitom neomezoval jen na komiksové příběhy a jednu publikační platformu: domovský prostor dětské přílohy oblíbeného ženského časopisu List paní a dívek začal být Punťovi velmi brzy těsný, a tak záhy začal hledat slávu v samostatném časopise nesoucím jeho jméno. Ten se za osm let vydávání dočkal celých 140 čísel. Ani to ale nebylo dost: Punťa brzy začal rozvíjet aktivní komunikaci se svými čtenáři, zavítal do ilustrované prózy, stal se hrdinou divadelního představení a laskavá i čtverácká tvář titulního protagonisty shlížela na malé příznivce i z nejrůznějších dalších stran: odznáčky a kostýmními střihy počínaje a mýdlem konče.
Punťu znamená pochopit jednu pozapomenutou kapitolku českých kulturních dějin – seznámení s tímto kresleným psíkem poskytuje příležitost k rozšíření našeho povědomí o historii českého komiksu, proměnách dětských časopisů, ale i obecněji domácí kultuře dětí jako takové. A kromě toho je to samozřejmě i příležitost skvěle se pobavit: zasmát se nad vztahovými peripetiemi Punti a jeho družky Kiki, držet hrdinům palce při snaze o účinkování na sokolském sletu a pozorovat, jak tahle česká komiksová celebrita tropí alotria s Laurelem a Hardym, popřípadě provádí po Praze malou Shirley Temple. Soubor tak potěší jak zájemce o dějiny domácí kultury, tak malé i velké milovníky zábavných i mírně obskurních příběhů obrazem i veršem.
Soubor Punťa – zapomenutý hrdina českého komiksu (1934–1942) sestává ze dvou samostatných knih. První z nich, pojmenovaná Příběhy, přináší bohatý, takřka 200 epizod čítající výbor z centrálního obrázkového seriálu. Druhý svazek – Studie – pak nabízí kulturně- a literárněhistorické, teoretické a interpretační ohledání celého „světa kolem Punti“. Seriál, časopis i nejrůznější další punťovské produkty jsou tu nahlíženy z nejrůznějších úhlů a za využití rozličných interpretačních a metodologických přístupů tak, aby se postupně poskládal co možná nejkomplexnější obraz předmětného seriálu a jeho místa v domácí dětské kultuře. Punťa totiž rozhodně nebylo „jen tak nějaké obrázkové čtení pro děti“: promyšleností, ambicemi, neskrývanou komerčností i například způsobem aktivní práce s publikem představoval časopis v československém prostoru malou revoluci a svého druhu domácí variaci na produkci studia Walta Disneye s jeho myšáky a kačery, kteří ve stejné době nabírali na své globální popularitě.
Vyšlo za podpory Ministerstva kultury ČR.
Ocenění Muriel 2018 v kategorii Přínos českému komiksu- Scénář
- Blanka Svačinová, Marie Voříšková
- Art
- René Klapač, Emil Posledník, Hermína Týrlová
- Obálka
- Kateřina Orlíková, Michal Smejkal
- Publicistika
- Pavel Kořínek, Lucie Kořínková
- Redakce
- Pavel Kořínek, Lucie Kořínková, Kateřina Orlíková, Michaela Škultéty, Michal Smejkal, Stará škola
- CdbID
- 7360
- Žánry
- dětský, dobrodružný, publicistika, retro, teorie
- ISBN/ISSN
- 978-80-7470-170-2
- Vazba
- krabice + 2x pevná vazba, 1x sešit
- Formát
- 255 x 300 mm
- Hmotnost
- 3310 g
- Tisk
- tříbarevný (černobílý + odstíny oranžové)
- Stran
- 512
- Původní cena
- 1599 Kč
- Originál
- Punťovy příhody (Rodina, 1934-1942)

Já s tím mám prostě problém to hodnotit jako celek. Na jednu stranu převládá pocit, že můžeme být rádi, že to vůbec vyšlo. Pak je zde ta přidaná studijní hodnota, láska k řemeslu a nadšení zúčastněných osob, k tomu to celkové až dárkově pojate balení. Samotn edice na výbornou. Punťa jako samotný komiks se svou osobitou kresbou a k tomu se na tom chvilku podílela i Hermína Týrlová. To vše je na straně +. Pak je tu strana -- . Není to prostě komplet, básnicky pojatý scénář a text jsou prostě strašné (pro mě) a nezbývá mi než si myslet, že je to poplatné době (a dětem obecně). Pak je tu vlastně ta samotná studie, která se mi opravdu špatně četla. Měl jsem problém se s tím nějak ztotožnit a číst to plynule. Takovézachrlení daty a informacemi na krátkém prostoru a pořád se někam skákalo a odbíhalo. Zároveň, je to sakra Puňta, je to komisk pro dětiu, tak proč takhle pojatá studie, jako kdyby šlo o veledílo o nobelovku. Co nemohu upřít, je celý ten business plán kolem. Veškerý marketing a monetizace snad všeho, čeho se Puňta dotkl. Ač mě mrzí, že nevznikl nějaký plnohodnotný film. Navíc jsem měl dlouho problém se v tom nějak zorientovat, co to ten Punťa vlastně je v rámci vydávání a časopisů. Až po nějaké době mi to nějak zapadlo a od toho pramení mé zklamání, že to není komplet.
Když bych to měl pak ohodnotit jako celek, vychází mi to na 4 hvězdy. Jednak je kresba skvělá, ať už od Klapače nebo Týrlové. Druhak je tam krásný popkulturní přesah, který jsem si dával plnými doušky a ten tintinovský ráz Punti za dobrodružstvím to jen podtrhl. Člověk pak lépe pochopí tu dobu, když má kompletní reálie, ať už se jedná o vztah vůči Afričanům, cizincům, manželství, válce apod. Poslední věc je vlastně celkové pojetí, které mě potěšilo jako zájemce o české retro. Proto 4 i na úkor výtek, které k tomu mám.Holt jsem se asi moc rozmlsal čtením Prokůpka, Foreta a Krejčího. Ke Kořínkovým si asi musím najít tu cestu, aby to příště lépe kliklo.

Každé další souborné vydání klasických českých komiksů se chtě nechtě bude muset poměřovat s tímhle graficky i edičně skvěle připraveným počinem.

Jo, měl jsem to v ruce. Číst to asi nebudu, ale nádherná publikace.
- Četl/a (3)
- farnhajt, Mamut12, Poseidon1978
- Má (21)
- astérix, blackJag, Draco nobilis, farnhajt, fel68, Glumal, jankie, jeanbaklajean, Lenny, MaF, Mamut12, NecRoman, Nyxxie, pechna, Poseidon1978, RadimNemec, Šedo, Skot, tacmud, trudoš, Wasps
- Chce (5)
- burzum, GeorgeeW, monty.cl, picaccino, sleepless
- Koupí (1)
- GeorgeeW