Alternativní obálka
Alternativní obálka
Alternativní obálka

+ 2 další ukázky

Koupit
Dnes již psíka Punťu téměř nikdo nezná, za časů své největší slávy – ohraničené lety 1934 a 1942 – ale patřil mezi nejzářivější domácí kreslené celebrity. Výjimečně populární, dětmi milovaný a vydavatelstvím Rodina velmi nápaditě spravovaný a rozvíjený seriál se přitom neomezoval jen na komiksové příběhy a jednu publikační platformu: domovský prostor dětské přílohy oblíbeného ženského časopisu List paní a dívek začal být Punťovi velmi brzy těsný, a tak záhy začal hledat slávu v samostatném časopise nesoucím jeho jméno. Ten se za osm let vydávání dočkal celých 140 čísel. Ani to ale nebylo dost: Punťa brzy začal rozvíjet aktivní komunikaci se svými čtenáři, zavítal do ilustrované prózy, stal se hrdinou divadelního představení a laskavá i čtverácká tvář titulního protagonisty shlížela na malé příznivce i z nejrůznějších dalších stran: odznáčky a kostýmními střihy počínaje a mýdlem konče.

Punťu znamená pochopit jednu pozapomenutou kapitolku českých kulturních dějin – seznámení s tímto kresleným psíkem poskytuje příležitost k rozšíření našeho povědomí o historii českého komiksu, proměnách dětských časopisů, ale i obecněji domácí kultuře dětí jako takové. A kromě toho je to samozřejmě i příležitost skvěle se pobavit: zasmát se nad vztahovými peripetiemi Punti a jeho družky Kiki, držet hrdinům palce při snaze o účinkování na sokolském sletu a pozorovat, jak tahle česká komiksová celebrita tropí alotria s Laurelem a Hardym, popřípadě provádí po Praze malou Shirley Temple. Soubor tak potěší jak zájemce o dějiny domácí kultury, tak malé i velké milovníky zábavných i mírně obskurních příběhů obrazem i veršem.

Soubor Punťa – zapomenutý hrdina českého komiksu (1934–1942) sestává ze dvou samostatných knih. První z nich, pojmenovaná Příběhy, přináší bohatý, takřka 200 epizod čítající výbor z centrálního obrázkového seriálu. Druhý svazek – Studie – pak nabízí kulturně- a literárněhistorické, teoretické a interpretační ohledání celého „světa kolem Punti“. Seriál, časopis i nejrůznější další punťovské produkty jsou tu nahlíženy z nejrůznějších úhlů a za využití rozličných interpretačních a metodologických přístupů tak, aby se postupně poskládal co možná nejkomplexnější obraz předmětného seriálu a jeho místa v domácí dětské kultuře. Punťa totiž rozhodně nebylo „jen tak nějaké obrázkové čtení pro děti“: promyšleností, ambicemi, neskrývanou komerčností i například způsobem aktivní práce s publikem představoval časopis v československém prostoru malou revoluci a svého druhu domácí variaci na produkci studia Walta Disneye s jeho myšáky a kačery, kteří ve stejné době nabírali na své globální popularitě.

Vyšlo za podpory Ministerstva kultury ČR.

Ocenění Muriel 2018 v kategorii Přínos českému komiksu


Scénář
Blanka Svačinová, Marie Voříšková
Art
René Klapač, Emil Posledník, Hermína Týrlová
Obálka
Kateřina Orlíková, Michal Smejkal
Publicistika
Pavel Kořínek, Lucie Kořínková
Redakce
Pavel Kořínek, Lucie Kořínková, Kateřina Orlíková, Michaela Škultéty, Michal Smejkal, Stará škola
Žánry
dětský, dobrodružný, publicistika, retro, teorie
ISBN/ISSN
978-80-7470-170-2 (Nakladatelství Akropolis s.r.o.)
Vazba
krabice + 2x pevná vazba, 1x sešit
Formát
255 x 300 mm
Tisk
tříbarevný (černobílý + odstíny oranžové)
Váha
3310 g
Stran
512
Cena
1599 Kč
Originál
Punťovy příhody (Rodina, 1934-1942)
  • Darth Raelchi
    Já s tím mám prostě problém to hodnotit jako celek. Na jednu stranu převládá pocit, že můžeme být rádi, že to vůbec vyšlo. Pak je zde ta přidaná studijní hodnota, láska k řemeslu a nadšení zúčastněných osob, k tomu to celkové až dárkově pojate balení. Samotn edice na výbornou. Punťa jako samotný komiks se svou osobitou kresbou a k tomu se na tom chvilku podílela i Hermína Týrlová. To vše je na straně +. Pak je tu strana -- . Není to prostě komplet, básnicky pojatý scénář a text jsou prostě strašné (pro mě) a nezbývá mi než si myslet, že je to poplatné době (a dětem obecně). Pak je tu vlastně ta samotná studie, která se mi opravdu špatně četla. Měl jsem problém se s tím nějak ztotožnit a číst to plynule. Takovézachrlení daty a informacemi na krátkém prostoru a pořád se někam skákalo a odbíhalo. Zároveň, je to sakra Puňta, je to komisk pro dětiu, tak proč takhle pojatá studie, jako kdyby šlo o veledílo o nobelovku. Co nemohu upřít, je celý ten business plán kolem. Veškerý marketing a monetizace snad všeho, čeho se Puňta dotkl. Ač mě mrzí, že nevznikl nějaký plnohodnotný film. Navíc jsem měl dlouho problém se v tom nějak zorientovat, co to ten Punťa vlastně je v rámci vydávání a časopisů. Až po nějaké době mi to nějak zapadlo a od toho pramení mé zklamání, že to není komplet.
    Když bych to měl pak ohodnotit jako celek, vychází mi to na 4 hvězdy. Jednak je kresba skvělá, ať už od Klapače nebo Týrlové. Druhak je tam krásný popkulturní přesah, který jsem si dával plnými doušky a ten tintinovský ráz Punti za dobrodružstvím to jen podtrhl. Člověk pak lépe pochopí tu dobu, když má kompletní reálie, ať už se jedná o vztah vůči Afričanům, cizincům, manželství, válce apod. Poslední věc je vlastně celkové pojetí, které mě potěšilo jako zájemce o české retro. Proto 4 i na úkor výtek, které k tomu mám.Holt jsem se asi moc rozmlsal čtením Prokůpka, Foreta a Krejčího. Ke Kořínkovým si asi musím najít tu cestu, aby to příště lépe kliklo.
  • keporkak
    Každé další souborné vydání klasických českých komiksů se chtě nechtě bude muset poměřovat s tímhle graficky i edičně skvěle připraveným počinem.