Winton nebyl sám (limitovaná edice)
Argo1. vydáníleden 2025
4.9
...
...
...
...
+ 5 dalších ukázek
Jak mladý bezdětný makléř k 669 „Wintonovým dětem“ přišel? Příběh Sira Nicholase Wintona, který se se svými spolupracovníky zasloužil o záchranu československých a sudetských dětí před druhou světovou válkou, je sice notoricky známý, ale…
Praha 1938. Mnichovská dohoda vyhnala z domovů desetitisíce uprchlíků. Nad lidmi se vznáší strach z války a v jejich hlavách víří beznaděj. Zdá se, že situace je bezvýchodná, ale někteří přece jen neztratili naději. Stejně jako sir Nicholas Winton totiž věřili, že není-li něco absolutně nemožné, musí existovat cesta, jak toho dosáhnout.
Příběh komiksu Winton nebyl sám je příběhem aktivního dobra. A ukázkou toho, že k hrdinství člověk nepotřebuje neobyčejný život. Jména jako Doreen Warrinerová, Trevor Chadwick, Beatrice Wellingtonová, Marie Schmolková dnes nikomu nic neříkají. A přitom by měly. Protože Winton opravdu nebyl sám.

Vydání knihy podpořilo Ministerstvo kultury České republiky.

Limitovaná edice komiksu Winton nebyl sám vychází v 85 kusech opatřených plátěným potahem se sítotiskem. Přebal je opatřen UV lakem. Výtisky jsou ručně číslovány a podepsány oběma autory, po dohodě mohou být opatřeny osobním věnováním.
Kniha neobsahuje lacetku ani jinou záložku.


Scénář
Tereza Verecká
Art
Mikuláš Podprocký
Barvy
Mikuláš Podprocký
Lettering
Martin Radimecký
Redakce
Milan Dorazil, Tereza Janků, Richard Klíčník, Martin Radimecký
CdbID
11308
Žánry
historický, protiválečný, životopisný
ISBN/ISSN
978-80-257-4589-2
Vazba
šitá v tvrdých deskách s přebalem (s plátěným potahem se sítotiskem)
Formát
220 x 310 x 26 mm
Hmotnost
1315 g
Tisk
barevný
Stran
224
Náklad
85ks
Původní cena
1698 Kč
Tržní cena
4665 Kč (Zdroj: Aukro)
Varianty
Winton nebyl sám (limitovaná edice) (2025)
Winton nebyl sám (2024)
Moc se nesvěřuji, ale souhlasím s GWB. Začátek jsem taky oplakal. Jsem velice rád, že příběh zahrnul i další neskutečné persóny. Kořím se a děkuji za tento počin.
Je pár věcí, které mě spolehlivě rozbrečí: naříznutá cibule z vraňanské farmy, donebevolající hloupost Filipa Turka, nebo právě životní osud Nicholase Wintona, zejména pak scény z televizního studia z roku 1988, kterými je tento komiks uvozen. Obálka svou kompozicí připomíná superhrdinské komiksy a je to více než symbolické, neboť ti, o kterých se zde vypráví, byli skutečnými superhrdiny. Nápad jejich osudy znovu připomenout, osvětlit, a ještě touto populárnější formou, je nápadem skvostným a já za něj děkuji. Že je toto téma nenávisti, nacionalismů a jednoduchých pudů v dnešní době probouzejících se fašismů aktuální, vyzní možná jako klišé, ale je to nepříjemně pravdivé klišé.

Kresba je příjemná, ve výrazech tváří emočně variabilní, tempo příběhu svižné. Proto trochu nechápu, proč se autorka uchýlila k přiznané fabulaci, neboť samotný námět je hollywoodský a netřeba ničeho přikrášlovat. Jinými slovy, vůbec mi nevadí domýšlení děje ve chvílích, které už nelze nikdy nijak rekonstruovat, vadí mi však vymýšlení pro lepší efekt, simplifikaci apod. Za mě to nebývá potřeba, naštěstí toho je snad pomálu. Anyway, zasloužená Muriel.

P. S. Pakliže tu nedávno proběhla anketa, zdali potřebujeme český komiks, tak zde je jednoznačná odpověď.

Celkový dojem: 90%
Název grafického románu "Winton nebyl sám" jej opravdu vystihuje. Fakt to není jen o něm a sám Winton v příběhu vystupuje de facto na začátku a na konci, pak sem tam v průběhu děje, ale už v Londýně, a to buď přímo, nebo jako zmínka. Tuto kauzu znám jaksi zběžně a že nějaký Winton existoval, mi do nedávna stačilo. Pak jsem na něco víc narazil v Kronikách od Jiřího Padevěta, a pak až teď v době vydání komiksu. Proto mě v dobrém zarazilo, jak je příběh postavený na jiných postavách a ustavení čtenáře do kontextu doby. Po celou dobu čtení jsem se dokázal vžít do té doby, jako bych tam byl a prožíval to. Beznaděj, zoufalství a absurdita doby z toho vyloženě čišely, stejně jako pomalu dávkovaná naděje, která jako by po troškách kapala každým otočením na další stranu. Obzvlášť obdivuji ten až vědecký (badatelský) přístup k celému vystavení příběhu Terezou Vereckou a jeho následné grafické ztvárnění Mikulášem Podprockým, obojí v těsné autorské symbióze. Nemohu si pomoct, ale já jsem opravdu nadšený a líbila se mi každá stránka. Co mě docela dostalo, byl černý podklad pod panely, kde šlo občas vidět nacistické helmy, letadla aj. Podprocký je nám znám svou Divočinou, ale tady je někdo úplně jiný. Je to on, je rozpoznatelný, ale nekopíruje se. Přijde mi zde daleko realističtější než v Divočině, ano, látka k tomu vybízí, nicméně to není zvykem, že autor musí být za každých okolností realistický jedná-li se o příběh podle skutečných událostí. Vážně jsem nečekal, o jak velký projekt se jedná a že to celé bude tak velkolepé. Opravdu jsem po prvním ohlášení čekal něco na způsob historických adaptací ve stylu dua Ležák / Kocián, jenže opak je pravdou. Tady se hlavně vypráví příběh, příběh plný tragédie, lidských osudů a životních zvratů. Možná už se komiksem zaplácne dnes ledasco, ale této kauze rozhodně nedělá medvědí službu. S takovou péčí, s jakou Argo přistupovalo k obsahu a příběhu tohoto grafického románu, je pro mě něco, co zde už nějakou dobu chybělo. Já jsem poslední dobou velmi vybíravý a jen pár komiksů projde sítem, že je chci mít ve své knihovně. Česká vydavatelská činnost v komiksu je mi čím dal vzdálenější, ale hůl jsem nad ní ještě nezlomil. Tohle je další příklad toho, co do mé knihovny rozhodně patří.
PS: Děkuji za krásný křest v Havlově knihovně.