One of the most famous works of literature in the world, 1984 is a landmark of dystopian science fiction. It is an indictment of the communist dictatorship of Big Brother that controlled everything in 1984. The readers immerse themselves in the life of the honest, sensitive and thoughtful Winston Smith, who decides to defy the system, for which he pays a severe price. Written in 1948, Orwell predicted today's reality. Matyáš Namai: Matyáš Namai studied graphic design at the High School of Advertising in Prague. He now works as a freelance artist and is mainly invovled in illustrations, comics and occasional storyboards.
Česká anotace:
Jedno z nejznámějších děl světové literatury v sobě pojí prvky společensko-politického a vědecko-fantastického románu. Je obžalobou diktatury ve všech jejích podobách. Čtenář se ponoří do osudů čestného, citlivého a uvažujícího Winstona Smitha, který se vzepře systému, za což zaplatí krutou daň. Orwell touto knihou předpověděl společenský vývoj a neustále vzbuzuje mezi novými čtenáři nadšení a fascinaci.
Anglické vydání.- Scénář
- Matyáš Namai
- Předloha
- George Orwell
- Art
- Matyáš Namai
- Obálka
- Matyáš Namai
- Lettering
- Matyáš Namai, Martin Pospíšil
- Překlad
- Milan Soutor
- Redakce
- Tomáš Krejčí, Anna Krejčí Besserová, Milan Soutor, Mícheál Úa Séaghda
- CdbID
- 8634
- Žánry
- adaptace, dystopie
- ISBN/ISSN
- 978-80-277-0254-1
- Vazba
- lepená v tvrdých deskách
- Formát
- 175 x 265 mm
- Tisk
- černobílý + červený
- Stran
- 284
- Původní cena
- 499 Kč
- Varianty
- 1984: Grafický román (2021)
1984: The Graphic Novel (2021)
Úchvatné, ponuré a děsivě dílo, které budete číst s husí kůží a slzou v oku.
Adaptace takového díla jako je 1984 je velmi ošidná. Na jednu stranu hrozí, že to bude nezáživné přepsání bez invence, na druhou stranu zas až moc invence, která by významově posunula vyznění románu, by v tomto případě asi také nebyla tím správným. Naštěstí se autorovi podařilo se tomuto úskalí vyvarovat a vznikl tak grafický román, který výborně zachycuje vše podstatné z předlohy. O samotném ději nemá cenu se rozepisovat. Kresba výborně zachycuje atmosféru, proměna hlavního hrdiny (tělesná i psychická) je skvěle vystižena. Oceňuji i využití černobílé pouze s občasnou rudou ke zvýraznění. Tato kniha by se kvalitou neztratila ani mimo českou kotlinu.
Před čtením jsem sice věděl o co v 1984 asi půjde, ale originál jsem nečetl. Jako komiks je to dobrý, nakreslené taky dobře. Písmenek je tu hromada, takže vám to na pár dnů vydrží.
Na české poměry mimořádná adaptace jednoho z nejlepších románů všech dob. Skvělá kresba, odpovídající dlouhé přípravě a duchu románu. Komiksový přínos již tak velký není, autor se přesně drží posvátného originálu a prakticky nevynechá jedinou důležitou větu, včetně plné citace Goldsteinovy knihy. Již se těším na další dílo tohoto výborného českého kreslíře a nemusí to být jen adaptace.
Četl jsem před lety originál a adaptace v komiksu jsem se bál, protože jsem za život přečetl maximálně 10 knih. Špatná adaptace by tak byla o to mrzutější. Překvapilo mne jak mé představy lokací a postav souzněly s vyobrazením v této adaptaci. Opravdu jsem necítil žádné třecí plochy. Použití černo bílo červené palety bylo skvělé rozhodnutí. Opravdu výjimečné dílo. A nemyslím si že skvělý originál adaptaci usnadňuje. Spíš je to náročný závazek. Zde se to podle mne povedlo výborně.
Četl jsem hodně adaptací a i když mám pár favoritů (bohužel se ale jedná o krátké adaptace), tak jsem ještě nečetl dlouhou adaptaci, která by mě opravdu bavila a užil jsem si ji. Většinou se jednalo o autorskou licenci, kdy autor popustil uzdu své fantazii na takovou úroveň, že z předlohy zbyl maximálně jen název díla. S adaptacemi se roztrhl pytel a ať už se nám líbí nebo ne, mají své místo. Buď jde o kalkul vytřískat z díla ještě víc peněz, nebo se jedná o poctu předloze. Zde se jedná o to druhé, to je na první pohled vidět. Tady si někdo dal péči a tady se někdo snažil záměrně netrivializovat původní látku. K tomu všemu je kresba vynikající a drží tempo četby. Nenudí a nezasekává se. Vše je plynulé a logické. Panely na sebe navazují, co se výpravnosti příběhu týče, nicméně pár panelů bylo umístěno na konci pár stránek poněkud nešťastně a plynulosti to trochu ublížilo. Přesto všechno je tohle komiks, který už se nebojím porovnat se světem a ukázat, že i my umíme komiks hoden světového formátu. Takhle se má tvořit. Tohle nejsou pokusy ukázat umění za každou cenu a jak jsme odlišní a jak děláme věci jinak. Ty naše pseudo patlaniny a hraní si na umělecký komiks, který má tzv. kde kdo chuť si přečíst a vzývá je jen proto, aby nebyl za outsidera a mohl se poplácat po rameni, že tomu rozumí a jak je umělecky založený. Komiks má být především čitelný - to tady je! Dále, i když nejsem velkým příznivcem mangy a užívání manga stylu v komiksech, tady mi to nevadilo. Konkrétně mluvím o obličejích postav. Vliv mangy se zde opravdu nezapře, ale postavy jsou zase díky tomu aspoň čitelné co se emocí týče. Spíš mě to trklo, že to tam je, ale nijak zvlášť jsem tomu pozornost nevěnoval a po pár stránkách mi to už ani nepřišlo. Komiks je prostě dobře zmáknutý a Namai fakt předvedl, že umí. Už ty Kapsy se povedly, ale tohle je opravdu jeho opus magnum. Rád bych ale, aby to neskončilo u tohohle díla a předvedl další porci svého talentu. Třeba adaptuje Brave New World... Adaptace také nejsou mým šálkem a beru je velmi zřídka. Pokud je mám vzít, resp. pokud si je vezmu, tak mi jde především o uměleckou stránku, až pak řeším schopnosti zkratky a adaptování samotné látky. Tady se povedlo obojí. Musím ještě pochválit anglickou verzi, která se rovněž povedla. Jazykově tomu nemůžu nic konkrétního vytknout, bylo to srozumitelné.
Namai se prostě přiřadil k dalším borcům naší současné scény jako je třeba Grus, Suchánek, Šimečková nebo Ledecký.
Čekání se vyplatilo, nevím kdy naposledy jsem četl tak zdařilý grafický zpracování nějakýho klasickýho díla. A to navzdory tomu, že pustit se do převedení zrovna týhle věci do komiksový podoby je z mýho pohledu zatraceně tenkej led (nejen viz cyboy), Matyáš se ale tímto vyhoupl do první ligy. Nic na tom nemění to, že některý exteriéry jsem si představoval trochu jinak (tady ale fantazie každýho z nás funguje odlišně, čímž se vracím k tomu tenkýmu ledu), naopak interiéry i vzhled hlavních postav jsem si představoval takřka totožně, alespoň kam mi paměť sahá z opakovaného čtení předlohy, byť je to drahou dobu zpátky. Matyášův talent se naplno projevil (asi spoiler) ve scénách během mučení, kdy si vizuál „musel“ domýšlet sám, i tady se s tím ale popasoval excelentně. Kdyby mě ke komiksu před lety nepřivedla Bezpečná zóna Goražde, tenhle komiks by to nejspíš vzal za ní. Zamýšlená francouzská adaptace od Arga bude mít přetěžkou pozici.
Předně se musím přiznat ke dvěma věcem.
Tou první byly mé předsudky, se kterými jsem ke knize přistupoval.
Nejsem totiž zastáncem trivializace pro líné čtenáře a tak poměrně nelibě snáším všelijaké adaptace neadaptovatelných děl (např. Lovecraft) nebo nekonečné adaptování, které svým předlohám škodí (Dracula, Frankenstein apod.), a které způsobují, že lidé znají pokřivené adaptace, neznají předlohu, ale mají pocit, že ji znají, což vede k nesmyslům (jako např. přesvědčení, že Frenkensteina oživil blesk). Navíc jsem přesvědčený, že svůj obdiv a lásku k látce lze vyjádřit lépe, než pouhou trivializační adaptací. Nehledě na to, že adaptující si téměř nikdy nepoloží základní otázku: "Neublížím tomu dílu? Neprokazuju mu medvědí službu?"
Tou druhou věcí je moje láska k Orwellovi, resp. všem třem antiutopistům, o kterých se má smysl bavit. Podle mého soudu je 1984 přesně ten typ knihy, který je třeba číst programově a opakovaně s rozestupem cca deseti let. Garantuju vám, že míra vcítění a pochopení se bude u jednotlivých čtení poměrně dramaticky lišit.
Takže asi chápete, že moje očekávání bylo v případě Namaiovy adaptace poměrně silně vychýleno a ovlivněno mými předsudky.
A mýlil jsem se. Namaiova adaptace je poměrně citlivá, příliš netrivializuje (i když zkuste přečíst předlohu za dvě a půl hodiny) a hlavně je věrná předloze.
Není lepší než originál (a z principu ani nemůže), ani nelze říct, že by předloze ta obrazová stránka nějak chyběla, ale je potřeba říct, že Namai to uchopil poctivě a "nezaplevelil" to vlastními dějovými posuny a výklady. Pokud už něco podobného dělat pro moderního líného (ne)čtenáře, tak pak takto.
Namaiova adaptace předloze neškodí a za to mu patří dík.
V rámci komiksu hodnotím nejvyšší známkou. Šestou hvězdu si nechávám pro předlohu, kterou žádná adaptace nemůže nahradit.
Když nakladatelství Argo před nedávnou dobou ohlásilo vydání komiksové adaptace antiutopického 1984, musím uznat, že mé vědomosti týkající se tohoto díla, byly téměř nulové. Orwella jsem znal, o knize 1984 jsem něco málo zaslechl, ale tím to haslo. Téma knihy a hlavně všeobecné nadšení mě přesvědčilo knihu přečíst a připravit se tak na komiksovou adaptaci v případě, že mě kniha zaujme. Zaujala, avšak nesdílím to absolutní nadšení, které z některých recenzí přímo čiší. Vyzdvihnout musím však rok vzniku knihy, protože fakt, že spatřil světlo světa v roce 1949 je neuvěřitelný a děsivý zároveň. I když jsem tedy z knihy nebyl vystřelen z bot rovnou na měsíc, rozhodně mě dokázala zaujmout a rozhodl jsem se do komiksové adaptace jít, už jen z čiré zvědavosti, jak se s tímhle dílem v komiksové podobě autoři poperou. Z čista jasna grafický román 1984 vyšel a já předpokládal, že se jedná o adaptaci vydanou Argem. Chyba lávky, protože tohle vydal Dobrovský a verze Arga byla odložena na někdy. V tom případě jsem se tedy podíval na pár ukázek z tohoto grafického románu a kresba mě zaujalo natolik, že jsem se rozhodl ho zakoupit. A rozhodně ani v nejmenším nelituju. Jedná se o skvělou adaptaci s ještě lepší kresbou, která je opravdu fantastická. Hned ze začátku jsem měl mírné obavy z jemně futuristického nádechu ihned při přeletu helikoptérou se špionážní technikou, avšak po několika stránkách byly obavy rozptýleny a Namai na mě sypal tuny betonu, špíny a zmaru v kontrastu nádherných megalomanských budov ministerstev a všeobecného blahobytu tak, jak tohle všechno Orwell zamýšlel. Kresba je opravdu obrovským tahákem knihy a vyzdvihnout musím jednoznačně skvělé zakomponování červené barvy, na kterou bylo radost pohledět. Červený nápis palác vítězství, červeně namalované rty, červený šátek Ligy proti sexu a mnoho dalších a dalších působí v záplavě černobílé jedním slovem úchvatně a já si užíval opravdu každou stránku. Byl jsem zvědav, jak se v komiksové adaptaci poperou s ,,knihou bratrstva´´ protože její rozsáhlost v originále byla dost mučivá a rozhodně se nedá říct, že by se dobře četla. Naštěstí v adaptaci je text dost vyselektován, zkrácen a přišel mi daleko stravitelnější. Určitě komiksovou adaptaci doporučuji spíše lidem, kteří znají originál, protože někdy je děj mírně zkratkovitý, ale rozhodně nebudou zklamáni ani čtenáři, kteří předlohu nečetli. Co se překladu týče, v knižní podobě u mého vydání překládala Eva Šimečková a v adaptaci Milan Soutor. Rozdíly zde jsou, ale určitě se nejedná o nic zásadního a věřím, že člověk který má knihu opravdu načtenou, může pociťovat mírné rozpaky. Celkově jsem tímto grafickým románem opravdu nadšen a myslím, že Argo, které hodlá vydat některou ze zahraničních verzí, nemusí příliš pochodit. Tohle je totiž paráda, která stojí na skvělé kresbě, celkovém zpracování a v žádném případě nedělá originálu ostudu, nýbrž se jedná o senzační alternativu. Plný počet!
- Četl/a (3)
- disclose, Ozymandias, Petrisko911
- Má (11)
- blackJag, calvin10, disclose, filemon, goldschmidchen, Jestrab2, Petrisko911 , SHORTY, Skot, Wiruss, yogi
- Chce (7)
- burzum, Corvus, delsemela, gezic, Norri, pechna, Pizza Guy
- Koupí (2)
- Corvus, gezic