Nejrudější růže rozkvétá
Paseka1. vydáníúnor 2021
0
...
...
...
...
Už jste se dneska stihli zamilovat? Budoucí historici nejspíš naši dobu nazvou „érou rozchodů“. Slovo láska na nás vyskakuje ze všech stran, z románů, filmů, časopisů i webů, ale čím častěji ho užíváme, tím snadněji opouštíme jeden druhého. Jak je to možné? Liv Strömquistová, švédská autorka úspěšných a provokativních komiksů, si ve své knize pokládá jednu z nejtěžších otázek: Jsme v čase konzumu a sociálních sítí ještě vůbec schopni se zamilovat? Nebo jen, stejně jako Leonardo DiCaprio, který střídá partnerky jako modelky plavky, hledáme v tom druhém zrcadlo pro vlastní ego? Beyoncé, Kierkegaard, Šmoulové, Sokrates, Ariad na i Ježíš Kristus, v tomto chytrém komiksu se sešla vskutku vybraná společnost. Tak se konečně pojďme bavit o lásce vážně.

Scénář
Liv Strömquist
Art
Liv Strömquist
Lettering
Eva Nečasová
Překlad
Marie Voslářová
Redakce
Martina Kašparová, Eva Nečasová, Jakub Sedláček, Vojta Sedláček, Radka Svobodová
CdbID
8581
Žánry
feministický, filozofický, historický, naučný, psychologický, společenský
ISBN/ISSN
978-80-7637-092-0
Vazba
lepená v měkkých deskách
Formát
180 x 259 mm
Tisk
černobílý
Stran
176
Původní cena
299 Kč
Originál
Den rödaste rosen slår ut (Ordfront / Galago, 2019)
Liv Strömquistová je autorkou, co si nebere servítky, ale zároveň má co sdělit a přitom neříká, že tohle a támhleto je strašně špatně, zatímco něco úplně jiného je ideální stav věcí. Je schopna polemiky i dialogu, přičemž nejraději cituje umělce z různých etap historie, čímž podtrhuje rozdíly mezi tím, co bylo a tím co je. Dokonale to funguje v kapitolách Nic necítím a Théseova tvář, kde se na příkladech různých forem dvoření vykresluje nepříliš příznivý obraz moderní společnosti, jež pro všechno to motivační blouznění trochu zapomněla, o čem láska vlastně je. Velmi zajímavá je přitom úvodní část o zrcadlení ega, poukazující na současný nešvar, kdy k sobě nehledáme někoho „jiného“, ale spíš ideální doplněk k našemu selfíčku.
Moc mě však nebavila kapitola Takovýho, jako ty najdu během minuty, která až příliš lpí na tom, že kapitalismus je zlo, jež nám šlape po štěstí. A taky to časté opakování textu před bublinou a v bublině bylo vtipné všehovšudy jednou – podruhé až podesáté fakt ne.
Inu, přistupoval jsem k tomuto dílu - neb Ovoce poznání mě toliko nepřesvědčilo - s negativními předsudky. Ironicky jsem očekával, že se švédská feministka se svým otravným žoviálním tónem bude ptát, proč se v naší liberálně-progresivní době lidé rozcházejí. Inu, otravná žoviálnost zůstala, ale Liv Strömquistová vybalila až překvapivě objektivní tón vyprávění, který se kriticky staví k oběma pohlaví (nebo kolik jich dnes máme), objektivně dokonce nahlíží i na fenomény doby, na dobu moderní, i na tu, které dnes můžeme říkat "tradiční", byť v jistém smyslu skončila teprve nedávno. Autorka rozebírá řadu zajímavých teorií a musím uznat, že je místy i vtipná. A už fakt, že jsem se u komiksu několikrát zastavil a zapřemýšel - zauvažoval, je pozitivní hodnota, která u komiksů rozhodně není pravidlem. A jaké z toho plyne ponaučení? Mít negativní předsudky je fajn, neb poté můžete být jedině příjemně překvapeni. Jo, ale mluvím pouze o uměleckých dílech!

Mimochodem, proč mluvící postava několikrát v komiksu v bublině doslova zopakuje text, který už odvyprávěl paralelně či bezprostředně předtím narativní text v rámečku nad obrázkem? Autorka mi dluží asi tak tři minuty života.

Celkový dojem: 80%