Koupit
Při práci na Des nouvelles d'Alain zužitkoval Emmanuel Guibert své zkušenosti s vytvářením kombinovaného fotograficko-komiksového příběhu, které do dokonalosti domyslel při přípravách veleúspěšného reportážního alba Fotograf (Le Photographe, 2003 – 2010, česky Meander 2012). I tentokráte Guibert spolupracoval s přesným, dílu vždy zcela oddaným koloristou Frédéricem Lemercierem. Autorem fotografií je tu Alain Keler, proslulý francouzský válečný a dokumentární fotograf, jehož po deset let vytvářené snímky sledují osudy evropských Romů, nejpočetnější menšiny starého kontinentu. Keler je fotografem aktivizovaným, možná i angažovaným, coby opravdový profesionál má ale daleko do propagandistické líbivosti. Kelerovy snímky předkládají nekašírovanou realitu, jíž svým umem dodává na průzračnosti a možná lépe než dlouhé prozaické texty tak vypráví o diskriminaci a lhostejnosti, s níž se Romové celé Evropy dennodenně střetávají. Guibertovy kresby zde jakoby zůstávaly trochu v pozadí a sloužily ponejvíce coby spojnice příběhu – rozhodně se jim tedy dostává méně pozornosti než v případě staršího Fotografa. Celkovému dojmu z alba však tato uměřenost jen pomáhá: vzniká tak koherentní umělecká a reportážní výpověď, jejíž působivost není narušována přehnanou exhibicí kteréhokoli z tvůrců.

Pavel Kořínek

Scénář
Emmanuel Guibert
Art
Emmanuel Guibert
Překlad
Alena Jurion
Žánry
historický, ze života
ISBN/ISSN
978-80-87596-57-9 (Meander)
Vazba
lepená v měkkých deskách
Formát
200 x 295 mm
Tisk
barevný
Váha
520 g
Stran
95
Cena
330 Kč
Originál
Des nouvelles d'Alain (Éditions des Arénes)
  • George Walker Bush
    George Walker Bush admin10.1.2015 19:21Zprávy od Alaina
    Vážím si každého člověka, který se snaží jít navzdory obecnému rasistickému a anticikánskému přesvědčení, které nepanuje zdaleka jenom u nás. Ovšem autorovy zastávky v ČR a na Slovensku se zdejšího čtenáře zákonitě dotýkají více. A to nepočítám tu bílou felicii, se kterou jezdí... prostě držák.

    Takže chválím-li obecnou myšlenku a snahy Alaina Kelera, musím se zastavit i u samotného komiksu. Guibert a Lemercier předvádí klasickou dobrou práci, na kterou jsme u nich zvyklí. Tož další palec nahoru. Horší je to s formálním konceptem celého díla. Tím, že se kreslí něco, co by měla být možná vlastně fotoreportáž, zvláštně se celé umění zdvojuje a zbytečně recykluje. Navíc při vší úctě ke Kelerovi, jeho fotky se mi zrovna kdovíjak nelíbí. Plní určité reportážní a dokumentační funkce, černobílé barvy jsou také v pořádku, ostrost většinou funguje, ale celkové kompozice a jiné detaily fotek jsou nezajímavé, téměř amatérské. Mluvím ale za sebe, třeba jiného zaujmou mnohem více. Mohlo by mi to být jedno, ale ve chvíli, kdy jde o jednu z hlavních složek komiksu, mohlo by se pracovat s lepším materiálem. Stejně jako mě Keler nezaujal jako fotograf, nebaví mě ani moc jako vypravěč. Jistě, zažil nekonvenční příhody a výlety, ale prodat je moc neumí.

    Co je ale bezesporu zajímavé, je popis cizince, který přijel do Čech a sleduje zdejší ghetta či pochod přiblblých nácků z Dělnické strany.

    Celkový dojem: 60%
  • kaylin
    kaylin8.12.2014 09:11Zprávy od Alaina
    Alain a Emmanuel se rozhodli prezentovat poměrně kontroverzní problematiku. Dokonce jsou zde i scény z České republiky a Slovenska, a tak je nám problematika poměrně blízká. Jsem si jistý, že mnoho lidí, pokud se k nim komiks dostane, si tohle přečtou, a budou pořád na cikány nadávat, a jejich argumenty budou, že to jsou vyžírkové. Ono je hezké nadávat, ale když se nic neudělá, nic se nezmění. Alain popisuje některé lidi, kteří se o změnu snaží. To, jak jich je málo, jen ukazuje na to, že změny budou pomalé a spíše bude trvat problematický stav. A tak všichni mohou dál nadávat... Kniha však dokáže popisovat problém z více úhlů pohledu a to je dobře. V tomhle je rozhodně její přínos. Více: http://www.comics-blog.cz/2014/12/797-zpravy-od-alaina-70.html
321