Bohumil Konečný – Bimba (1918-1990) patřil k průkopníkům žánru komiks v Československu. K jeho odkazu se vždy hrdě hlásil král českého komiksu Kája Saudek. Konečného komiksové stripy – vtipy – se objevují na stránkách Humoristických listů už na konci 30. let, po válce ilustroval jeden z nejpopulárnějších českých komiksů Zuzanka a její svět. Nástup komunismu zabránil jeho dalšímu rozletu, i tak vzniklo v 60. letech několik komiksů drobnějšího rozsahu s dobrodružnou tematikou. Byl to komiks, který Konečného paradoxně proslavil ve světě a nakonec mu i „zlomil vaz“. Spolu s Petrem Sadeckým připravili příběh o bojovnici Amazoně, která (mezitím Sadeckým předělaná na ženu říjnové revoluce Octobrianu) se stala jednou z nejslavnějších komiksových postav světa… Normalizační skandál z počátku 70. let ale v podstatě znemožnil Konečnému v Československu publikovat.
Díky trpělivé restaurátorské práci grafika Filipa Konečného máte dnes možnost držet v ruce souborné vydání komiksů Bohumila Konečného (s výjimkou již publikované Zuzanky) v kvalitě, v jaké nikdy nebyly publikovány. Komiks Pohádka určený pro dceru je publikován úplně poprvé. Doprovodný text knihy připravili jeden z největších znalců českého komiksu Tomáš Prokůpek a propagátor a znalec díla Bohumila Konečného Jan Hosnedl.
Při projektu Velká kniha komiksů: Bimba vznikla myšlenka sponzorství a adekvátní odměny v podobě raritní verze knihy s jinou obálkou a předsádkami, než půjde do regulérního prodeje. Protože část těchto původně sponzorských a autorských knih zbyla (vyvázáno jich bylo pouhých 300), bylo do 100 kusů z nich vloženo zezadu podepsaný a číslovaný grafický list restaurátora s průvodním textem.
Ke knize určené k prodeji náleží bonus:
1x grafický list
2x kniha Kouzelný míč
1x film na DVD Bimba Příběh zapomenutého malíře
Obsahuje tyto komiksy:
Krátké stripy z časopisů Humoristické listy a Kvítko (1937-1939)
Tajomstvo prérie, Mladá tvorba, mesačník pre literatúru a umenie, 1964
Poklad, Roháč, 1966
Ocelová hrobka, Pionýr, 1968. Podle povídky Otakara Batličky.
Boj o vrak, Signál, 1969. Napsal Bohumil Veselý.
Amazona, Octobriana, and the Russian Underground, Tom Stacey Ltd,Londýn, 1971. Námět a scénář Petr Sadecký.
Král Madagaskaru (společně s Gustavem Krumem), Pionýrská stezka, 1975–76. Napsal Jaroslav Weigel.
Pohádka, soukromý komiks pro dceru Bohumila Konečného Evu, okolo 1958–59.
Velká kniha záměrně neobsahuje komiks Zuzanka a její svět, Květen, 1947. Napsal Jaroslav Přibík. Vydalo jako samostatnou knihu nakladatelství Plus (Albatros Media a.s.), Praha, 2018- Scénář
- Bohumil Konečný (Bimba), Petr Sadecký, Bohumil Veselý, Jaroslav Weigel
- Art
- Bohumil Konečný (Bimba), Gustav Krum
- Obálka
- Bohumil Konečný (Bimba)
- Redakce
- Jan Hosnedl, Filip Konečný, Tomáš Prokůpek
- CdbID
- 9804
- Žánry
- dobrodružný, publicistika, sborník
- ISBN/ISSN
- 978-80-11-01604-3
- Vazba
- šitá v tvrdých deskách
- Formát
- 210 x 297 mm
- Hmotnost
- 1019 g
- Tisk
- barevný
- Stran
- 160
- Náklad
- 300ks
- Původní cena
- 2000 Kč
- Tržní cena
- 4199 Kč (Zdroj: Aukro)
- Varianty
- Velká kniha komiksů: Bimba (2022)
Velká kniha komiksů: Bimba (limitovaná verze) (2022)
Vetsi rozpolcenost jsem v hodnoceni snad doposud nezazil nez prave u teto knihy. Sam sebe si nekolikrat vybavuji, jak jsem se pana Vybirala ptal, co jeste vyda, proc ne Bimbu. Pry to ho moc neni a to hlavni uz vyslo... Takovou odpoved jsem dostaval nekolikrat v prubehu let.
Pak ejhle Zuzanka a jeji svet. Portfolio se zvetsuje, pak vysla sbirka u T&M Velky komiksovy vandr a v nem Ocelova hrobka. Do toho bum prask tohle a navic pod zastitou Bimbova fanklubu (pan Hosnedl snad v dobrem omluvi mou bagatelizaci). Co vic si prat, az jsem si rikal, co na tom pan Vybiral (ne)vidi. No a musim rict, ze jsem tomu najednou zacal po precteni rozumet, co tim pan Vybiral myslel. Ono toho fakt moc neni a kdo cekal ekvivalencne podobne ladenou knihu ve stylu velkych, zlatych, a jinych, komiksovych knih od BBartu, XYZ, Vybirala aj., tak bude vlastne trochu zklaman, resp. bude spis rozcarovan, ze dostal neco jineho a de facto originalniho v ramci toho, jak danou sbirku Bimbovych komiksu pojmout.
Aby to nevyznelo zle nebo z me strany nevdecne, tak ja jsem rad, ze sbirku mam a mam to tzv. ucelene. Jen necekejte komiksovou sbirku v tradicnim smyslu. Nedostanete ji, par kratasu ruzne scenaristicke kvality, par humoru a anekdot, nekomiks Amazonu, jiz drive vydany Kral Madagaskaru a pak svojsky komiks, ktery puvodne nemel spatrit svetlo sveta, jenz byl urcen pro nemocnou dcerku. Osobite to je, ano, konzistentni vlastne ne, protoze Bimba primarne komiksy nedelal a vyvoj tak vlastne nejde sledovat, do toho jsou to tak vsechno jine pribehy. Jenomze to vsechno tomu vlastne odpustite a vzdy se do toho znovu a znovu ponorite. Je to takovy ten pomyslny chybejici dil skladacky v te siroke zmeti komiksu, kdy uz si rikate co vsechno jeste chybi, takove ty kusovky, drobnustky, libustky, coz vlastne vystihuje Bimbu coby kreslire komiksu. Doslov to cele drzi pohromade a diky tomu vlastne verite celemu tomu nadseni za timto projektem. Ostatne to dokazuje i pece a kvalita restaurovani onech komiksu. Vytku mam snad jen k obalce a jejimu materialu. Jinak za me velmi originalni a povedena sbirka.
Pokud bych si tuto knihu koupil jen kvůli komiksům, pak bych byl možná zklamaný. Zklamaný ze zkratkovitosti scénářů, z pouhých fragmentů Amazony a místy i z málo přehledné kresby. Jenomže já jsem knihu koupil jako chybějící střípek z historie československého komiksu. Koupil jsem to kvůli textové části. Po dočtení a opětovném prolistování můžu říct, že jsem spokojený. Myslím, že restaurátoři i autoři textů odvedli fantastickou práci. I když nějaké připomínky bych měl.
Při prvním čtení je těžké mít neustále na paměti, kdy ty komiksy vznikly, aby styl scénářů a kresby měl patřičný kontext, a z jakých zdrojů byly ty komiksy restaurovány. Věčná škoda, že originály Amazony skončily tak, jak skončily. Amazona je nakreslená fantasticky. Není tak přeplněná čarami a černými plochami, jako jiné Bimbovy komiksy. Přesto mají některé panely horší kvalitu, což přičítám právě špatným zdrojům než autorově kresbě. A aby nedošlo k mýlce, když jsem zmiňoval nepřehlednost kresby a přeplněnost čarami - Bimbovo umění ani v nejmenším nezpochybňuji. Myslím, že rychlou a úspornou kresbou dokázal velmi pěkně zachytit obličeje, postavy, zvířata i techniku. A to vůbec nezmiňuji jeho úžasné malby. Jen mi ty komiksy přišly často až příliš tmavé. Za vůbec nejzdařilejší komiks v knize považuji ‘Boj o vrak’. Tam se spojil poměrně kvalitní scénář s vyváženou kresbou. Potápěčské scény jsou tam famózní. Možná tomu prospělo i velké množství malých panelů na každé stránce.
Zmínit musím i humor. U ‘Pokladu’ a hlavně pak u ‘Pohádky’ jsem se hodně bavil. Smál jsem se hlavně všem těm průpovídkám trpaslíků a dobrodružstvím s Pionýrem. Hodně spokojený jsem pak s texty o Bimbovi a hlavně o historii i současnosti Amazony aka Octobriany. Postesknout si naopak musím nad chybějícími texty, které by uváděly jednotlivé komiksy. Mohl tam být uveden rok vzniku, mohly zmínit případný kontext a u Amazony například mohly vysvětlit, jak ty panely správně číst.
Konečný je spolu s Burianem a Krumem etablovaný člen svaté trojky. A jakožto věrozvěst dobrodružné ilustrace dostává svojí velkou knihu komiksů čítající kromě již vydané Zuzanky téměř veškeré Konečného komiksové práce (jednu autoři zazdili z důvodu osobního obsahu). Začíná se podobně jak třeba u Lady. Tedy v nezbytných Humoristických listech, které Bimba ještě stihnul. A některé skeče jsou i dnes k pousmání. Western Tajemství prérie je příslibem, ale osobně mi způsobem komiksové rytmiky a vlastně ani stylem kresby moc nesedl. Což se nedá říct o geniálním jednostranné Pokladu. Saudkoidní pecka s dialogy na hranici geniality téměř vypanduvší z Limonádového Joea. Ocelová hrobka je docela četně reprodukovaná klasika z Batličkova pera, kde je patrný Konečného komiksový um nejvyšší kvality. Perfektní vizuál funguje bezezbytku i dnes. Výtečná věc, které se ale téměř blíží vcelku neznámá dobrodružka Boj o vrak nesoucí se v hodně podobném duchu. Větším soustem je taktéž výborný Král Madagaskaru, kde Bimba pěje nezapomenutelný duet s Krumem. Největším tahákem je ovšem autorovým jmenovcem remasterovaná verze dvou příběhů Amazony. Ta zastihla umělce v top formě a dokládá potenciál toho, co mohl Bimba a Sadecký vytvořit, kdyby žili jen ve trochu svobodnějším prostředí. Absolutní kult. Závěrečnou a nezanedbatelnou část knihy zabírá privátní komiks původě určený Bimbově nemocné dceři. Na první pohled vypadá oproti zbytku knihy neprofesionálně a infantilně. Ale marno platné. Komiks o drakovi, který pronásleduje partu trpaslíků ujíždějící mu na pionýru nadopovaném píchákem fakt děsnou rychlostí si opravdu chcete přečíst. O kvalitě bohatého doslovu z pera všech tří autorů knihy, kteří nejsou biografiích kreslířů žádnými nováčky netřeba pochybovat. Dost pěkná kniha, kterou to fakt chtělo.
- Četl/a (4)
- fel68, MP, NecRoman, Poseidon1978
- Má (18)
- blackJag, fel68, Fox01, invape, merhyx, mikina, Milten, MP, Mr.Plysh, NecRoman, pechna, Poseidon1978, Ricarderon, Skot, tacmud, Vrenn, Wasseg10, xintax
- Chce (3)
- jankie, sleepless, Ukko
- Koupí (2)
- Šedo, suricattaontheway