Před strážci: Komediant / Rorschach (2. vydání)
BBart s.r.o.2. vydáníříjen 2021série Před strážci (Before Watchmen) 8/14
3.6
...
Koupit
Morálka Edwarda Blaka je temná a rozporuplná, skoro jako jeho černý smysl pro humor. Ale přestože jsou morální zásady tohoto ctižádostivého muže pochybné, je jisté, že svou práci zastane, i když je špinavá. Tentokrát ho tajná služba vyšle do Vietnamu a KOMEDIANT tak přijde na bojiště, aby se smál naposledy.

U Waltera Kovacse bylo už od dětství jasné, že má na rozdíl od všech ostatních vrozený smysl pro spravedlnost. Z nechuti nad hříšností světa kolem sebe se z něj stal vigilant známý jako Rorschach. Jako maskovaný hrdina Walter vidí příkrý, černobílý kontrast mezi dobrem a zlem a nastoluje spravedlnost tak, jak uzná za vhodné.

Obsahuje sešity série Before Watchmen: Comedian #1-6 a Before Watchmen: Rorschach #1-4

Vyšlo v brožované, limitovanější pevné vazbě s přebalem (500ks) a extra limitované pevné vazbě s přebalem, speciální verzí obálky (Jim Lee), číslované s certifikátem (100ks).


Scénář
Brian Azzarello
Art
Lee Bermejo, J. G. Jones
Barvy
Tony Aviña, Barbara Ciardo, Lee Loughridge, Alex Sinclair
Lettering
Ludmila Nussbergerová
Překlad
Viktor Janiš
Redakce
Hana Musilová, Richard Podaný
CdbID
8923
Žánry
retro, superhrdinský
ISBN/ISSN
978-80-7595-462-6
Vazba
lepená v měkkých deskách
Formát
168 x 258 mm
Hmotnost
800 g
Tisk
barevný
Stran
256
Původní cena
499 Kč
Originál
Before Watchmen: Comedian/Rorschach Deluxe Edition (DC Comics, 2013)
Varianty
Před strážci: Komediant / Rorschach (2. vydání) (2021)
Před strážci: Komediant / Rorschach (paperback) (2014)
Před strážci: Komediant / Rorschach (pevná vazba) (2014)
Před strážci: Komediant / Rorschach (limitovaná edice 100ks) (2014)
Komediant

Když jsem tuto knihu začínal číst, tak jsem doufal, že to nebudou jedny z těch Azzarellových scénářů, které mi moc nedávají smysl. Naštěstí to tak není. Právě naopak. Je to luxusní politicko válečný thriller. Brian zde staví Komedianta do situací, kdy musí čelit událostem kolem JFK, válce ve Vietnamu, protiválečným náladám ve společnosti, ale také svým činům. Ne vždy tomu ale dokáže čelit jen s cynismem sobě vlastním, protože některé události se ho opravdu hluboce dotknou. Musím říct, že tohle vyprávění mě bavilo. Ne, nemám teď Komedianta raději než dřív, ale bylo fajn nahlédnout také pod jeho cynickou masku. Vyprávění z Vietnamu mi připadalo slabší, ale chápu, že bylo důležité pro pozdější děj v Americe. Děj kolem JFK a RFK byl perfektní.Kresba je hodně fajn.

Rorschach

Příběh Rorschacha je jedna velká deprese. Beznaděj v prohnilém městě bez vyhlídky na spásu. Kresba Lee Bermeja tuhle náladu ještě umocňuje. Víc k tomu není co napsat. Rorschach tak, jak jej znáte z Moorových Strážců - nemilosrdná, nesmiřitelná a černobílá pomsta. Týpek, kterého nechcete mít za přítele a už vůbec za nepřítele. Je škoda, že se Brian nepustil do nějakého jeho originu, ale jenom odvyprávěl případ s jedním gangem. Případ, který není ničím výjimečný. Prostě jeden z mnoha. A také asi jeden z těch, kdy to nešlo tak úplně podle plánu.

Druhá kniha série Před Strážci je opět dobrá, ale kvalit té první, od Darwyna Cooka, nedosahuje. Oba Azzarellovy příběhy jsem si užil. Jak jejich scénáře, tak jejich kresbu. Galerie obálek a bonusy jsou opět perfektní. Překlad textů v obrázcích šel zase do neuvěřitelných detailů.
Komediant - Z mé strany velké zklamání. Na tento komiks jsem se hodně moc těšil, protože mi Komediant přišel, jako nejzajímavější postava ze Strážců. Cynický zabiják, který pochopil jak to ve světě chodí a rozhodl se být absurdním vtipem pro tento svět. Osobně mi přijde, že scénárista Brian Azzarello, tak úplně nepochopil samotnou postavu. Měl prostor na to, aby Komedianta vykreslil, dal mu nějaký rozměr, ale místo toho nám radši ukazuje politické intriky atd. Jasně scény z Vietnamu jsou zajímavé a krásně ukazují zrůdnost Eddieho, ale to je trochu málo. Čekal jsem více. 6/10

Rorschach - Můj druhý nejoblíbenější Watchmen. Opět velká natěšenost, a opět mírné zklamání. Azzarello pochopil postavu, ale bohužel selhává v příběhu. Příběh je obyčejný a krom pár momentů nenabídne skoro nic zajímavého. Naštěstí tohle kompenzuje skvělá kresba od Lee Bermejoa, která příběhu dodává tu správnou a hutnou atmosféru. To, co příběh ztrácí na originalitě, tak to tahá nahoru Rorschach jako postava a celkové pojetí příběhu. Mít to o trochu zajímavější příběh, tak by to byla velká pecka. Škoda. 6,5/10

Samotný komiks obsahu spoustu nádherný obálek, náčrty stránek a medailonky autorů. Obálky jsou moc povedené a hned bych si je nechal zarámovat jako obrazy.
Druhé čtení tu dopadlo podstatně lépe, protože - jak už zmiňoval DR pode mnou - člověk už nemá tak přehnaná očekávání, že dostane druhé Strážce. Nejsou to příběhy, které původní svět postav rozšiřují, ale zároveň jim nijak neubližují a do toho světa bez problému zapadnou. Azzarello dle mého Komedianta i Rorschacha pochopil dobře, a podle toho jim zde vytvořil příběhy na míru - Komediant, problematický jedinec vnímající vlastenectví a další záležitosti po svém, zasazený do prostředí politiky, Vietnamu a amerických dějin; a Rorschach, vigilant vidící svět jako prohnilé, černobílé místo, v temnějším příběhu o vymlácení jednoho gangu. Oba příběhy jsou navíc správně atmosfericky vystihnuty kresbou a barvami, obvzláště tedy Rorschach.
Problém je ten, že Komediantův příběh, byť nabízející více než jednoduchou dějovou linku (řeší se politika a historie, čímž se Azzarello dokázal přiblížit původním Strážcům), je zmatečný. Prostor a čas je zde uchopen prazvláštně a moc přehledné to není. A Rorschach, byť přehlednější a pro mě zábavnější, je ale přímočarý až moc. Je to mezi 3-4 hvězdami, ale k čisté čtvrté hvězdě mi tam bohužel lehce chybí něco víc.
Komediant: zrychlený děj, místy dějová nepřehlednost, moc informací, časové skoky, dialogy fajn, ale vypravěčství pokulhávalo, za kresbu ale jednoznačně plusový body ! Rorschach: nejoblíbenější postava, černá/bílá, takhle řeší svět a lidi, tohle mě chytlo, škoda, že děj a akce tak rychle proletěly a byla to vlastně jen jedna dějová linka, určitě bych uvítal více podrobností, informací a víc zářezů v deníku, každopádně akce, frustrace a odraz lidský povahy a prohnilosti, to vše tady je - kresba byla výborná, zvlášť když vypadne proud v celým městě .... Pokud mám srovnat s 1.dílem, určitě je to posun dolů, pro mě osobně trochu zklamání, ale zase na druhou stranu je to kvalitní komix, nic víc ani míň.“
Malinko zklamání, od scenáristy i titulních postav jsem si sliboval mnohem víc. Ovšem pořád jsou oba komiksy o chlup lepší než předchozí Hedvábný přízrak, ačkoliv kvalit Minutemanů nedosahují ani náhodou.
Brian Azzarello rozehrává dva komorní příběhy: první se točí kolem opakujícího se tématu, aniž by do problematiky přinesl něco nového, a ten druhý zas přichází s očekávatelnou pointou, navíc spíchnutou podivně narychlo. Nic to však nemění na faktu, že pominu-li nenaplněná očekávání, pořád je jádro historek přesně podle mého gusta - cynické, syrové a skrznaskrz lidské. Přitom děj ani na moment neztrácí eleganci, již Watchmenům vložil do vínku Alan Moore. Jen se autor znatelně drží v jeho stínu, namísto toho, aby se jej pokusil překročit. Což je trochu škoda, protože jestli budou takhle bázliví všichni tvůrci, celý projekt pak pozbývá smyslu. Pochvalu před nastoupenou jednotkou si každopádně zaslouží oba výtvarníci – J. G. Jones i Lee Bermejo nezklamali, byť třebas jen jediným okénkem.
Nejsou to Strážci a nikdy nebudou - to je důležité si to uvědomit. S tímhle vědomím se do toho musí jít a nechat se unášet zajímavými příběhy. Opravdu se jedná v rámci celé série o zajímavý projekt, byť s ním Moore nesouhlasí, a když už rozšíření univerza, tak určitě takhle. Co je nevýhodou, ale zároveň vlastně příjemným zpestřením, je její autorská rozprostřenost. Každý autor a kreslíř přinesl něco svého do jednotlivé postavy. Tyhle dvě postavy jsou obě moc povedené a drží se ducha postav nastaveného od Moore/Gibbons. Nemám co tomu vytknout, prostě příjemné počtení, akorát na tak malém prostoru to někdy působí až moc zkratkovitě, aspoň u Rorschacha to nejvíc bije do očí. Dávám 4 hvězdy.
Tohle bylo vážně zklamání. Komediant má naštěstí zajímavou premisu a odhaluje novou stránku Komediantovi minulosti. Je tam jeden zbytečný sešit, bez kterého by to mělo lepší tempo. Rorschach je ale katastrofa. Příběh jednoduchej, myšlenka blbá až to bolí, Rorschach samotnej se tu nikam neposlouvá a jediný co to zachraňuje je kresba.

Komediant- 3*
Rorschach- 1,5*
Příběh s Komediantem je pro mně docela rozporuplný ... Tak nějak se tady počítá, že prostě budete znát jakési historické reálie z období války ve Vietnamu a z toho plynoucí rasové nepokoje atd atd... Nebudu se zde zbytečně rozepisovat a vyzrazovat děj.. Ale pokud o válce ve Vietnamu absolutně nevíte nic, asi se budete poněkud ztrácet .. Já si Komedianta například přečetl, pak jsem podívall na pár informací ohledně daného tématu a na druhé přečtení to bylo daleko lepší .. Naproti tomu Rorschach vypráví jednodušší příběh, který ničím nevybočuje a nedozvíme se prakticky nic nového ale čte se dobře a jako nahlédnutí do jeho duše postačí .. Ale asi jsem o těchto dvou čekal více
Azzarellův komediant je typický hlubokomyslný komiks, kde se tvůrce snaží jít postavě pod kůži. A buď se mu to nedaří, nebo jsem to nepochopil. Přitom úsek komediantova života, který si autor zvolil, tedy jeho práce pro vládu v kombinaci s nasazením ve Vietnamu, nabízí přehršli možností k vytěžení. Výsledný příběh je ale celý takový zmatečný a plytký. Komediant má vlastní přístup a nese si s sebou svoje pravdy, které nechápou jak postavy v komiksu, tak čtenáři a mám vážné podezření, že ani sám autor. V Azzarellových pracech je běžné, že se na plátně odehrává trochu něco jiného než mezi řádky. A i když tady plátno exploduje sérií ohlušujících explozí, nelze se ubránit pocitu, že mezi řádky je nějak prázdno. 2/5

To Rorschach, který dostal na rozdíl od komediantových šesti prostor na pouhé čtyři sešity, funguje mnohem lépe. Je to sice parafráze na Jokera a Luthora stejných autorlů. Ale jejich klasický trik, kdy kromě postavy přibližují díky Bermejově umění stejnou měrou i její prostředí, což ve výsledku působí jako organický celek, funguje i v případě Rorschacha. A to i přesto, že třeba Straczynski ve Sůvově runu vytěžil postavu jen tak bokem stejně, nebo snad i více, než Azzarello. Opěrným bode je tu sériový vrah žen a vztah Rorschach se servírkou, ale najdou se i jiné bezva nápady jako ten s krádeží masky. Autor má velký plus, že nepodlehl klasickému teatrálnímu konci a vyvrcholil možná fádně, ale vcelku dost nečekaně. Rozhodně však realisticky. 4/5
Azzarello a Bermejo = zaručený úspěch. Sorry, tady nejde jinak než, proč nejde dát víc jak 100%?! Bermejo je prostě pán a jeho kresba působí nejen odtažitě, že se jedná o jakýsi příběh odjinud, ale zároveň nám říká, jak je celý ten život na nejnižší úrovni společnosti opravdu prohnilý a hnusný, odporný a nikým nechtěný. Buď je to Komediantova verze politické satiry, což si dovedete představit, že asi zamává s každým. A pak tu máme hnusem prolezlého Rorsacha, který se snaží na všechno házet aspoň trochu méně temnější světlo. Jenže jsme pořád v tom bahně a ono ne a ne se z toho vymanit. Sakra, ten Bermejo to ale vystihl. Podobnost s Jokerem a Luthorem je nabíledni. Skvělé - 5 hvězd.
Před strážci: Komediant / Rorschach - Pohled na svět očima masového vraha ... "Komediant" se s ničím nemaže, ať je to politická korektnost, válka ve Vietnamu, nebo spory ohledně vlastenectví. Vždy se svým nezaměnitelným úšklebkem udělá to, co pokládá za správné. Je to tedy vrah, nebo nepochopený hrdina? Za to "Rorschach" je typický městský samozvanec.
Tak trochu mi to připomínalo ty nejlepší příběhy s Batmanem bez Batmana, možná hlavně díky úchvatné kresbě, nebo charakteru celého temného příběhu ... Za mě 4*!
Škoda, že Komediant/Rorschach nemá lepší hodnocení, které by si určitě zasloužil.

Slabší částí tohoto celku je jednoznačně Rorschach, protože jeho příběh je skutečne pouze epizodou v jeho životě, nového nepřináší nic ve vztahu ke Strážcům, ani ve vztahu k Rorschachovi jako takovému. Co se Azarellovi povedlo je vystihnutí atmosféry a Rorschachův deník má prakticky stejnou kvalitu jako ten Moorův. Příběh to není špatný, jen je prostě velmi jednoduchý a přímočarý.

Komediant je jiná kapitola. Ačkoliv se mnou asi většina nebude souhlasit, tak tohle je podle mě Azzarello jak ho známe a máme rádi. Chápu negativní kritiky, protože k plnému pochopení Komedianta je potřeba znát Americkou historii. Nejen, že se Azarrellovi podařilo velmi organicky zakomponovat Komedianta do klíčových událostí 60. a 70. let, ale navíc k tomu využil i několik konspiračních teorií (např. zabití Marilyn Monroe). Napsat, že kolem Komedianta není ve Vietnamu vystavěn solidní příběh je poměrně nesmysl. Onem popisovaný masakr je samozřejmě masakr v My Lai a kde jinde byste chtěli Komedianta vidět, pokud by si tedy neměl Azzarello začít vymýšlet a to je právě to, co tady nedělá. Pouze "vpletl" Komedianta do série skutečných historických událostí. Závěr ve kterém Komediant jen potvrzuje to jaký je (i když vlastně není ničím, jen jakousi ztělesněnou ideou) pouze dokazuje jak moc Azzarello o Komediantovi přemýšlel (a dle mého soudu ho dokonale pochopil). Příběh Komedianta nemá šokovat, má dát Komediantovi rozměr a to se podle mě povedlo.

P.S.: Všimnuli jste si také scény vystřižené z Čety kde stojí Komediant vedle Toma Berengera? Bernejo válí.
Komediant - celkom obstojný príbeh vlastenca s nacistickými metódami. Miestami trochu zmätené no celkovo dobré. Rorschach - jednoduchý príbeh o pomste a pátraní po vrahovi.
Oba příběhy - Komediant i Rorschach - se mi líbily po výtvarné stránce. Grácie kresby Lee Bermeja vede. A příběh s Rorschachem jednoznačně vede i scénářem. Šlape to jak má. Je to rychlý, přečtený za chvíli, ale má to spád a má to koule. Přesně tak měl vypadat i Komediant.. škoda.. Rorschach jako postava A. Moora je naprosto geniální a Azzarello tady dokázal držet tu správnou atmosféru. Maskovanej absolutista, kterej vidí černobíle, ale přesto je inteligentní a jeho 70 kilo umí nekompromisně rozbít všechno. Bavilo mě to.
Oba příběhy - Komediant i Rorschach - se mi líbily po výtvarné stránce. Grácie kresby Lee Bermeja vede. A příběh s Rorschachem jednoznačně vede i scénářem. Šlape to jak má. Je to rychlý, přečtený za chvíli, ale má to spád a má to koule. Přesně tak měl vypadat i Komediant.. škoda.. Rorschach jako postava A. Moora je naprosto geniální a Azzarello tady dokázal držet tu správnou atmosféru. Maskovanej absolutista, kterej vidí černobíle, ale přesto je inteligentní a jeho 70 kilo umí nekompromisně rozbít všechno. Bavilo mě to.
Po výborném Minutemen/Silk Spectre přišlo dosti rychlé vystřízlivění. Očekávání již zde byla zcela jinde, nejen kvůli skvělému prvnímu dílu, ale samozřejmě také kvůli nadupaným postavám. Jistě, co čekat od (počítám nejen mnou) adorovaného Rorschacha? Když by to nebyla historka z dětství, tak by se asi nabízela jen Punisherovská povídka. Jenže pak bych si představoval alespoň nadprůměrnou Punisherovskou povídku, což se tak úplně nestalo. Nemůžu tomu upřít slušné momenty, ale nějak to prostě není úplně ono, možná to by to zachránil alespoň větší hard core. Pro Komedianta již moc omluv nemám. Samozřejmě, udělat z něj šedou eminenci amerických dějin je v pořádku, začátek se žárlivou Jackie K. mě velmi navnadil, ale vietnamská linka je o ničem. Já chápu, že v 70. a 80. letech asi příliš zásadnějších momentů americké dějiny nemají, ale Vietnam je už opravdu velmi velmi vylouhovaný sáček čaje, kde navíc např. na poli filmů vznikly monumentální díla typu Apocalypse Now či trilogie Olivera Stonea a v jejich stínu je už pak vše trošku slabé. Vývoji postav a vesmíru to nepřináší nic moc a hořkou pachuť trochu zachraňuje jen závěr (mimochodem ve filmu zabije Komediant JFK, je to asi vteřinová scéna).
Rozhodně jsem čekal něco víc.Rozhodně jsem čekal,že se dozvím něco víc zásadního z minulosti dvou oblíbených Watchmenů.Ale dobrá,kdybych teda věděl,co si kupuju a hodnotil čistě příběh,tak ani ten mě neoslovil.U Komediantova příběhu jsem se doslovně dožral až nakonec,protože mě to příliš nebavilo a nebyl v tom ani příliš velký přehled.U Rorsacha už je to lepší,ale zase naopak,není to žádný velký příběh,prostě taková zplácaninka.Za mě docela zklamání.
Od Azzarella jsem zvyklý na kvalitativní výkyvy a tady si zrovna vybral slabší chvilku, ačkoli dostal k ruce nejkontroverznější/nejoblíbenější watchmeňácké postavy. Jedna věc je, že Mooreovo univerzum nijak efektivně nerozšířil, druhá, že ho nerozšířil ani efektně, ergo oba příběhy příliš nezaujmou ani samy o sobě. Ten Komediantův nabízí politiku a válku ve Vietnamu a příběh trumfuje mainstreamově rutinní kresbu, kratší Rorschachův pak servíruje až příliš přímočarou a nudnou sedmdesátkově špinavou a depresivní velkoměstskou vigilantskou akci o pomstě jednomu gangu a jednomu sériovému vrahovi, ovšem poměrně luxusně nakreslenou a s vtipným odkazem na Scorseseho Taxikáře. Suma sumárum celé tak na jedno přečtení. Bohužel.
Přiznám se, že jsem od Azzarella čekal víc. Komediant baví víc než Rorschach, z něhož zbytek jen solidní akční příběh. Přitom si myslím, že Rorschach skýtal pole, na kterém se šlo zajímavě vyřádit. U Komedianta jsem naopak rád, že zůstalo stranou to vietmanské klišé, bojím se, že výsledek by byl ještě horší. Azzarello sice umí a jeho book je o dost lepší než předchozí, zatím mě ale ani jedna z knih o nutnosti existence řady Před Strážci nepřesvědčila. Ale stejně to kupuju, žejo... :)
Komediant, ačkoli je to řezník, je více politický a dýchá z něho ona nostalgická atmosféra staré Ameriky. Dějová linka se drží hodně podobnému stylu jako v prvním díle Před Strážci. Problematičtější je téma Vietnamu - ne tolik v tom, že jde o takové klasické klišé, jako v tom, že nevykreslíte složitost otázky tím, že proti sobě do kontrastu postavíte dvě triviální roviny: americký patos a krvavou lázeň, mírumilovné hnutí a jeho naivitu. Hodně věcí se tu scénáristicky drží v náznacích a méně přímočaré formě, než by se mohlo na první pohled zdát. Ale povedený příběh to moc není.

Rorschach je trochu zábavnější, jeho příběh se naopak podobá čistě akčnímu superhrdinskému střihu. Dobrý je paradox outsidera v osobním životě a celkem hustého pouličního drsňáka v masce. Zatímco z Komedianta čiší nesmrtelnost, z Rorschacha přes jeho "hrdinské" vlohy máte brzy pocit, že může dostat kdykoli nakládačku, je to totiž jen člověk. Čtyři Rorschachovy sešity jsou také velmi parádně nakresleny.

Shrnuto velmi stručně - první díl mě bavil a nadchnul, druhý je slabší, i když měl k dispozici mnohem lepší postavy.

Celkový dojem: 70%
Komediant a Rorschach od Azzarella? To bude bomba, říkal jsem si... ale bohužel, ani náhodou není. Komediantem jsem se tak nějak pronudil, Rorschach bavil o něco víc, asi i díky lepší kresbě, ale celkově zklamání. Tak zajímavé postavy by si zasloužily mnohem lepší zpracování.
Asi jsem marně čekal na to, že by se Azzarello pokusil rozšířit děj původní knihy. Pokud jsem si myslel, že to někdo dokáže, tak by to byl právě on. V tomhle směru zklamal na plné čáře. Ano, jeho příběhy do vesmíru zapadnou, ale to by zvládly i příběhy jiných autorů. Něčeho podobného by se dalo napsat mnoho. Pár odkazů na Moorovy "Watchmeny", pár postav, co známe, a pak příběh, který by se dal napasovat v podstatě do jakéhokoli světa. Tohle je prostě komerční projekt a nic na tom asi nezmění ani další knihy. Více: http://www.comics-blog.cz/2014/03/558-pred-strazci-2-komediantrorschach-60.html
Špaténka. Ani Komediant ani Rorschach nepřinesli universru nic nového, ačkoli linka s nejoblíbenější americkou famílií je rozhodně zajímavá. Škoda, zatím se potvrzuje, že Předstrážci jsou jen o prachách.
PS: Nepostavit na Komediantovi ve Vietnamu zajímavý příběh je prakticky hřích a Azzarello se ho dopustil.
1437369