Neví někdo, proč CC vydalo "To, co zabíjí děti" ve dvou knihách - v první jsou vol. 1-3 a v druhé 5-7, takže chybí vol. 4, což má být origin Eriky, a vol. 8, což jsou krátké příběhy?
@Walome: tak jsou taky lidi, co si reálně myslej, že je země placatá. Myslet si můžeš co chceš, jen to kolikrát chce odstup, že jo. Protože s postojem "podle sebe, soudím tebe" se člověk taky moc daleko nedostane. Hele, já ti rozumím, nikdo ti to ani nevnucuje, ale každý, úplně každý člověk je ovlivnitelný a každý má mimo jiné ve svém okolí lidi, jejichž vliv třeba nemusí vnímat, nebo je dokonce bere automaticky, ale je tam... nevím, měl si třeba někdy rodiče? Dals někdy na radu kámoše, recenzenta, nebo třeba pomohl ti někdy tady hodnocení nějakýho uživatele? ...Tak asi chápeš, kam tím mířím ;) To, že ti některý digitální individua, co si říká influencer, přijdou směšný, je fér. Já to chápu, ale fakt jsou lidi, co jejich doporučení berou jako validní názor.
Pocity jsou jedna věc, realita druhá - reklama lidi ovlivňuje, ať už chceme či nechceme, ať si to připouštíme nebo ne. Jedna z forem moderního marketingu je taky využívání různých celebrit, ambasadorů či digitálních influencerů, protože to prostě na různé cílové skupiny funugje ;)
@S4TW: "To si jako reálně myslíš, že firmy utrácejí mraky peněz za influencery, protože je to jen cool?" Jo, to si přesně myslím :) tak jako se vyhazují miliony za jiné PR zhůvěřilosti.
Toe: no je pravda, že děti jsou silná cílovky, na ty jsem zapomněl. Těm neumím říct ne.
Z mé dosavadní zkušenosti je to přesně tak, jak popisuje S4TW, včetně slepého rozhazování :) A my opravdu nejsme středobodem a nemyslím si ani, že by bylo až tak smutné, že to funguje tak jak to funguje. Ona existuje i poměrně hodně početná skupina lidí, říká se jim děti nebo mladiství, kteří opravdu přemýšlí naprosto jinak :) A ti zas mají vliv na skupinu, které se říká rodiče a ti kupodivu taky přemýšlí jinak. Dokonce existuje poměrně početná skupina lidí, nazvěme je třeba důchodci, kteří také přemýšlí úplně jinak, ale tato skupina už se v našem případě daného sortimentu netýká, to pravděpodobně až v pozdějších generacích :) Už se toho ale může týkat skupina před důchodců, nebo též skupina ve fantazácké branži označovaná jako "dinosauři", které už se komiks týká (obvykle ten evropský). A dokonce i ta je slušně ovlivnitelná influencery (jak dokazují třeba nedávno poměrně časté "fesťáky" na Václaváku a místní prodej českého (a československého) "merche" :D ...jen tohle už nejsou tak mladí a ani tolik internetoví influenceři, fén na ionizování vody a odpařování neharmonické energie přesto prodají v množství, které by jim i Philips mohl závidět :)
@Walome: Ale to, že to nepůsobí na tebe, přeci neznamená, že to nepůsobí na nikoho jiného. Já se taky těžko smiřuji s tím, že fungují reklamy v TV, ale prostě fungují. A tvůj příklad s Lucií, tak i kdyby to bylo "jen" 500 knih za 300,-, tak to máš 150 000,-, Lucii dáš 10k za reklamu. Nerdíkovi s youtube kanálem dáš recenzák on přesvědčí 3 skalňáky a máš na tom krásných 900,-. To si jako reálně myslíš, že firmy utrácejí mraky peněz za influencery, protože je to jen cool? Jasný, spousta z nich to pořád neumí a ty peníze hodí slepě jen tak někomu bez zásahu, ale to máš stejné, jako když uděláš špatnou reklamu.
soulbringer : Myslel jsem proti zdejšímu proudu těch čtyř uživatelů :-) Z pohledu recenzenta mi vždycky nejvíc vadilo, že těch lidí co recenze čtou a jsou pro ně přínosem není až zas tolik. Drtivá většina chce dle statistik číst o tom co znají a pak se v diskusích poklepávat po rameni a utvrzovat se v tom jak je to dobrý. Zatím co ty nový objevený věci, mají pouze zlomkovou čtenost. Tohle mě nebaví.
Vzpomněl jsem si na jednu vtipnou událost ohledně "reakcí na recenze" - byl jsem na muzikále (tuším Ples upírů, že se to jmenovalo) a napsal jsem na fb profil Walome, který měl horko těžko 500 sledujících (možná ani ne) názor, že se mi to nelíbilo. Nebyl jsem sprostej, myslím, že nejhorší slovíčko, který jsem použil, bylo "trapný". A i jsem dodal, že jiný muzikál od stejného ansáblu (Fantom opery) absolutně miluju a byl jsem na něm několikrát.
A co se nestalo. Naběhli tam HERCI Z TOHO MUZIKÁLU, maskérky, prostě personál Goji a začali tam (někdo i sprostě) reagovat na tenhle názor platícího zákazníka :D
Včera jsem si na to vzpomněl, když jsem vařil a spotify mi pustil song z toho muzikálu.
@S313: nedivil, však právě píšu, že recenze nikoho nezajímaj.
S4TW: ano, zmínil jsi nejúspěšnějšího influencera na světě :) já myslím ty ostatní. Neumím si představit, že si někdo koupí lučinu, protože ji má Pavala ve videu. Atd. atd. To, že má někdo dosah 3 miliony a zaujme 10 000 lidí je jasné :)
soulbringer: odmítám tomu věřit, stejně tak jako odmítám věřit, že každá kniha je new york times bestseller atd. Je to všechno jenom prázdný PR, které funguje nějakým způsobem, ale ne tím, že sedím na hajzlu, koukám na influencera a díky němu si hned v tu chvíli něco koupím.
Lucie má dosaj 180 000, takže kolik lidí si to koupí? 500? Cca. Tím "nikdo" samozřejmě nemyslím vůbec nikdo, ale naprosto zanedbatelný množství. To si upřímně myslím, že procentuálně větší impact měl kdokoliv z nás, co na youtube řekli "tohle je fajn komiks" a pak tři lidi šli a ten komiks si koupili. Protože ta naše cílovka byla prostě užší, ale aktivnější (v počtu pouze desítkách lidí, samozřejmě).
edit: a ještě něco dodám - všimněte si, co se děje, když vyjde nová kniha od nového autora. Nikdo ho nezná. Ale na knižní databázi má několik top hodnocení od nedávno založených účtů. A stejně na mě působí influencer, kterej něco doporučí. Prostě to funguje úplně stejně jak standardní reklama, nemá to žádnou hodnotu navíc. A pokud to na někoho fakt funguje, tak je to fakt smutný :)
@Walome: Tak on ten impact je přece tvořen kombinací:
- autora - kdo to říká (je to jeho první recenze? co už má za sebou? vytvořil taky někdy něco svýho? jaký má znalosti... atd.)
- obsahu - co a proč to říká (dal si s tím obsahem záležet? je to jasné, jednoduché k pochopení? Jsou tam souvislosti, kontext, je to zábavné? dobře se to konzumuje...atd.)
- formy a dosahu - jak a kde to říká (médium: youtube / tiktok video vs recenze či komentáře zde, za paywallem? .. + styl: humorně, fudnovaně, krátce...)
No a v čem se šeredně pleteš, je to, že si přece NIKDO nekoupí cokoli, co ti doporučí nějaký influencer - to neplatí dokonce ani v našem knižním světě. Naopak tenhle trend je celosvětově na vzestupu a u nás taky. Celosvětově se odhaduje, že inzerenti v tomhle roce zaplatí influencerům přes 24 miliard USD (loni cca 21) - u nás to taky není chudá disciplína. Loni dle dvou odhadů ten trh překročil 1,5 miliard CZK... a ti inzerenti by ty (velmi často bizarní) osobnosti neplatili, kdyby jim to nic nepřinášelo ;) Jirka Král tu měl svého času komiks pro děcka a jak se to prodávalo. Albatros s blogery / influencery vydupal humbook obsah i festival. Tahle holka, teda už i máma, má svůj podcast o knihách a na IG ji sleduje přes 180.000 lidi - pak si zkus projít, kolik nakladatelství tam s ní spolupracuje... protože když ti někdo ze svý osobní zkušenosti něco doporučí, ty ho aktivně sleduješ, tu a tam s tím člověk souzníš, máte společný koníčky, názory... tak máš holt větší pravděpodobnost, že tě jejich doporučení ovlivní. Jinak ano, ani oni se úplně neobtěžují označit reklamu reklamou, ale to je zase jinej příběh. Nicméně je nesmysl, že by influenceři nefungovali - fungují, jen jde o to najít ty správné a mít na to cash.
PS: je úplně v pohodě, že tobě jsou ty lidi buřt, ale existují stovky tisíc lidí, kterým je příjemnější doporučení od "živého člověka" než z newsletteru.
@louza: Neřekl bych, že bys šel úplně proti produ, ba naopak. To je prostě mainstream.
Respektive, jde o to, že současný mediální svět nás naopak více a více rozmazluje (videa, podcasty, atd.) a zároveň v něm zuří hustější a dost nelítostný boj o pozornost (a dolary). Takže ve své podstatě jsou média, které sice mají recenzní rubriky, soustředí se právě na long-content / long-read, ale drtivá většina z nich jsou spíše malá média, s jasně definovanou komunitou a cílovkou... a taky více a více jsou placena samotnými konzumenty. Což před deseti lety neplatilo. Doby, kdy digitální reklama vše zaplatila, fůra dobrého obsahu byla zdarma, jsou dávno pryč (počínaje streamingovými platformami, digi média či podcasty konče - každý z nich tuní a hledá monetizační svatý a udržitelný grál). Čím menší trh, tím hůř... Takže třeba goodreads, nebo zdejší CSFD či CDB se uživí právě proto, že majorita obsahu je prostě generována uživateli.
Když zkombinujeme tyhle 2 faktory právě v našem měřítku, pak je asi logické, proč se nedá úplně uživit vyfutrovanou a fundovanou recenzí (a že dříve nebo později to musí nutně zemřít i u největších nadšenců). Po tomhle volaj tady 4 nerdi z CDB, širší komunita si vystačí s tím, co je a dá právě na CDB (nemluvě o tom, že se píšou dnes snad jen recenze, který drajvujou dárečkama vydavatelé). Jinak samozřejmě souhlasím, že recenze nemusí být o počtu znaků, a i já si za ty roky tady našel uživatele, s kterými mám obdobný taste (a který komentáře můžu s klidem ignorovat) - problém je, že i těch je logicky u nových titulů poměrně málo a že i já bych si tu a tam rád přečetl přeci jen hlubší vhled s větším kontextem... ale že bych za to platil? toť otázka, že ano...
@Walome: s tímhle se moc souhlasit nedá, dost podceňuješ vliv influencerů. Samozřejmě se nebavíme o někom, kdo má 5000 sledujících, ale u lidí 50k + ten vliv už může být významný. Si vezmi jen ten pitomý Prime drink...
Walome: Na to existuje moc velké množství děcek, co chce nejnovější youtube/influencer merch. Plus nezapomeň na Jirku Krále a jeho "famózní" komiksový časopis.
@Walome: Divil by ses... dnešní mladí lidi jsou vygumovaní, naopak, přesedlali z recenzí typu heureka v podstatě jen na recenze na tiktoku (který z 90 % nejsou recenze, ale propagace).
@louza: tady podle mě nikdo asi nepsal, že čím delší (obsahově plnější) čím lepší. Naopak, naprosto souhlasím s tebou. Největší dopad maj krátký hovna (tik tok to ukázal v plný šíři) a i já se snažil u videí dělat "recenze" pod 3 minuty.
ALE to nakladatelé podle mě pořád úplně nepochopili. Že je úplně jedno co v tý recenzi je napsaný nebo že je dlouhá, jediný na čem záleží je ten impact. A ten může způsobit cokoliv.
Já třeba absolutně nechápu cpaní produktů influencerům. To postrádá logiku a vsadil bych se, že NIKDO si nekoupí nějakou blbost jenom proto, že ji propaguje já nevim kdo. Stejně tak si NIKDO nekoupí komiks jen proto, že tomu dal Walome 80 %. Možná si ho koupí proto, že Walome zmínil, že je to sračka a kupující se chce přesvědčit o tom, esli Walome nelže. A vlastě ani neví, že to řikal Walome, ale že to řikal nějakej člověk na internetu.
Prostě se hrozně přeceňuje jak persona recenzenta (nebo web, kde ta recenze je), tak samotný obsah recenze.
tldr: je to úplně jedno a já být nakladatel, tak nikomu zadarmo neposkytnu ani stránku
Půjdu proti proudu. Podobně jako někteři jiní kolegové tady jsem i já působil v minulosti jako recenzent a publicista, byť v jiném žánru. A trvalo mi asi deset let, než mi došlo, že spíš než krystalicky vybroušená, epicky monumentálně klenutá recenze plná absolutních (a absolutně subjektivních) pravd, prospěje světu krátký údernější komentář. V tandemu s deseti takovými se té univerzální pravdy doberete rychleji a stojí jednotlivě mnohem méně času a práce s výsledkem, kterému žádný individuální myslitel evangelista nemůže konkurovat. Ego mnohých to nerado slyší, ale formát typu veřejné databáze je skutečně jediné objektivní médium.
Urcite ne jako puvodni ezin s redakci, rubrikama a pravidelnosti, ale trochu mi cuka ruka tam rozjet nejakou pseudo-open platformu s jednoduchou administraci na pridavani clanku a novinek. Kdo bude chtit, ten prida co bude chtit kdy bude chtit jak casto bude chtit. Ale uprimne, takhle mi cuka ruka uz roky, zacinam si myslet, ze je to spis starecka demence nez nahromadena energie.
@George Walker Bush: ano, vzácně se tu a tam najde fajn recenze na iLiteratuře, ale není to nic pravidelného. Je to žalostně málo, ale díky Bohu, že někde ještě kape. Respekt i Host asi fajnovka, ale taky jde především o tištěné vydání. V tištěné Pevnosti se tuším taky někdy něco urodí, ale ačkoli jsem sice generace X, čtu papírové knihy i komiksy, tak mě digitál změnil v mnoha ohledech, že jo. Jinak upřímné díky za každou kratičkou recenzi a nejen v Respektu (tady odbočka bokem - docela by mě zajímalo, jak se jim vydařila tahle promo akce s předplatným dle vlastního uvážení).
když jsme u těch paywallu- tu a tam se objeví long read v DenikuN, ale to jsou taky výkřiky do tmy. Nejsou ale špatný. Naposledy mě zaujala jejich rubrika #zaopnou, kde Marek Berger představil své pojetí Octobriany a taky mi pomohlo při koupi. Jinak je to bohužel obecná publicistika, takže se něčemu věnují až to vyhraje Muriel.
Jasně, jsou tady ještě one page recenzenti jako žehličky, Martin a Honza z Fantasy planet, dítka noci spíš pro fantasy kousky, či slovenský Good Games ...(Vlčí Bouda, Komiks-blog už asi umřeli) - ale když vidíš, jak a který tituly se tam popisují, tak je ti jasné, o co jde a mě už unavuje po těch lidech chcít, aby tam někde dodali etickej disclaimer, že to k recenzi dostali, ale to už jsem tu probrali. Jako tak - já jsem vděčnej za cokoli, ale jestli tady Zack znovuzrodí Comx.cz, tak sem s tím! :)
PS: tvý recenze tady před dekádou či stoletím bývaly delší než 3-4 věty (za který jsem taky vděčný...) ale jako kdyby ses více rozepisoval, budu rád :)
Já píšu třeba recenze a knižní tipy pro tištěný Respekt, ale:
- tam dávám jen ty věci, o kterých si myslím, že stojí za zmínku a doporučení, ne aby se něco sepsulo
- člověk si musí koupit časopis (resp. předplatné na digi obsah)
- Respekt má určitou cílovou skupinu čtenářů, tam se o suprácích třeba moc nepíše, jde hlavně o obsah, témata a art (což je blízké i mně)
- knižní tipy jsou krátké a nelze jít tolik do hloubky jako u menších či větších recenzí, kterých mám zatím o něco méně
- občas píšu i o "normálních" knihách:))
- stejnak svůj názor alespoň v jedné větě vyložím tady (na rozdíl třeba od Lennyho, což je velká škoda, říkám mu to pořád!)
@seneke: Tam jsem, ale žádný nezaujal. Abych to upřesnil - českou scénu sleduju, nepotřebuju pomoct s výběrem, chci si přečíst zajímavý názor/pohled na komiks (ideálně články, ale to je marný přání). Louza má pravdu, že část lidí odpadla a mladí nepřišli, skončili u mangy.
Vlakno je, blog moc nevidim, ale kdyby to vypadalo, ze se opravdu formuluje aspon na par let nejaka redkace comicsove publicistiky, tak jsem ready oprasit Comx.cz. Je to picovina, ale furt k tomu psani o comicsu mam nostalgicke vazby :)
Kolik z nás píše o komiksech někam jinam a něco jiného než tady na comicsDB? Hodnocení zahraničních komiksů, videa a já nevím co ještě? Možná by stálo za úvahu udělání tady na serveru nějakého blogu, nebo speciálního vlákna, kam by se dávalo všechno, co se nehodí do komentářů ke komiksům, anebo je to ke komiksům, které tady v databázi nejsou.
Lenny : Jasně kvalitní publicistika chápu. No, tak to nevim :-) Já jdu, stejně jako soulbringer většinou sem a z dvaceti komentů vyextrahuju co potřebuju vědět. Ale to je taková dost heuristika, není to úplně na podnose.
soulbringer : Problém je spíš v tom, že chybí nějaký osobnosti, který mají ke komiksu co říct (a tím pádem i napsat). Něco jako Lenny za mlada pro začínající komiksáčky a pro mě někdo formátu Jakuba Kvíze. Nedávno byl jako host v Rudý žni a opět překvapil, jak zajímavě o komiksu uvažuje. Jenže to je zase o tom co už zaznělo. Buď jste fanoušci a máte pohled zkreslený, nebo ten komiks jedete do šířky a pak je velká šance, že vás to časem přejede. A nebo do hloubky a pak zase nemáte tolik témat, aby to utáhlo nějakou formu pravidelné publicistiky.
@lenny @louza já se připojuju k těm, který to vlastně taky dost chybí...
Samozřejmě chápu tu malost českého trhu, a taky moc dobře rozumím, jak nevděčná práce to je (a nikoho asi dlouhodobě nebaví psát pro deset lidí), taky jako jistej staromilec nerad vidím, že když se něco objeví, tak je to nějaká manga, ale taky mám subjektivně za to, že ty doby pár nadšenců s blogískama, který to psali nejen pro sebe, ale pro svou komunitu s nějakou dobrou frekvenci, jsou tak nějak pryč...
takže jako uvítám jakýkoli tip. A tím myslím opravdu někoho, komu to samotný vydavatel sám neposlal - jen pro vysvětlenou: takový recenze taky vítám, taky je beru v potaz, ale štve mě, když to recenzenti dostatečně správně neoznačí (ale vím, že etika v ČR nikoho úplně netankuje)... takže v současné době začínám a často končím pouze zde v sekci komentáře (kde po letech užívání mám pár uživatelů, u který mám plus-mínus podobný preference - takže jako úvod to někdy stačí, ale pravda není to žádný deep dive, který bych fakt uvítal... a to je asi to, proč tu napíšu sám recenzi jednou za půl roku, pač než se k tomu dostanu, mám přečtený dalších 5 titulů a rozečtený 3 knihy).
Suma sumárum, úplně nevím co s tím, ale moc bych to uvítal a budu vděčnej za jakýkoli tipy.
louza: Já nehledám generického recenzenta. Obecně bych si rád u jídla občas přečetl něco česky o komiksech (článek, zajímavěji napsanou recenzi) a prostě nic není... Tak jsem se zeptal.
Lenny : a na co vlastně potřebuješ generického recenzenta? Ten je dobrý leda tak pro lidi, co o tom vůbec nic neví a tam stačí risknout dvě tři knížky na blind, aby i ti věděli kam sáhnout? Čili žádný problém. Na druhou stranu lidi, kteří se o tuhle roli pokoušeli skončili v dost divnejch koncích (viz. ty sám). Jedinej koho znám, kdo přečetl všechno a přežil, je Jirka Pavlovský.
Znovuzrození není manga, tak umřelo. =P
V zahraničí se to označení časem přestalo používat a u nás z těch sérií jede akorát Batman. Proto ostatně Crew vybírá z DC uzavřený jednoknihy, série u nás nějak nejdou.
Co se týče stránky Crwe a případném propojení s obchodem - to jsou a budou dva trochu odlišné subjekty, protože na obchodě Crwe nemáme jen tituly Crwe. Prodáváme tam většinu komiksů, čili by moc nefungoval jako výkladní skříň nakladatelství. I takhle už lidi předpokládají, že všechny komiksy vydáváme my, takže když se jim něco nelíbí, začnou si jako první stěžovat u nás, takže je zbytečný v tom dělat ještě větší hokej.
@faster86: popravde si to moc nepamatuju, ale ono to bylo vzdycky tak, ze jsem udelal nejakej humor/mem/napsal kritiku a lidi to vnimali hrozne hystericky. A pak uz se to vezlo :)
S Hokrem jsme se myslim i asi 2x videli a zadny emoce tam nejsou.
Těch 10 čtenářů byla samozřejmě nadsázka, ale faktem je, že když jsem kdysi psal o rally, tak ta čtenost byla o jeden nebo dva řády vyšší. Teď tady na databázi píšu taky dlouhé komentáře, ale přistupuju k tomu tak, že je píšu pro sebe. :-)
Pokud nevíte, ve kterém vlákně přesně rozjet novou diskuzi, tak pravděpodobně toto bude to pravé. Také zde končí offtopicy z jiných vláken. Tak trochu odpaďák.