"Příští týden budeme spouštět novou podobu našich webových stránek www.crew.cz.
Máte tedy posledních pár dní na to, ocenit jedinečný retro vzhled stávajících. ;)"
A ještě menší douška: Problém bylo také shánění nových redaktorů. Věřím, že by se časem otrkali, ale zpravidla se ozýval ten typ, o kterém píšete - nadšenci s radostí z recenzáku, kteří nebyli schopní být (jakkoli je to možné) nestranně kritičtí. Nebo vůbec nechápali, že recenze není převyprávění příběhu.
Svého času, docela vytrvale, jsem recenze taky psal. A recenzáky dostával. Počet čtenářů byl o poznání větší než těch zmiňovaných deset, ale byly to psané recenze. Na videa mě neužije, asi jsem v tomhle konzerva a písemný projev mi vyhovuje více - kultivovanější, lépe se vyjádřím a mám čas si systematicky a komplexněji seskupit myšlenky do nějakých logických bloků.
Snažil jsem se o nějakou objektivnost, jak jen bylo v mých silách. Což znamená, že ty recenze ne úplně výjimečně vyznívaly negativně, ale taky že jsem občas i přimhouřil oko, když mi něco připadalo vážně špatné, ale byl jsem schopen si uvědomit, že nepatřím do cílové skupiny - nebál jsem se to přiznat. Většina nakladatelů je v tomhle vážně chlapská a ustojí to. Nebo mají alespoň dost silnou hroší kůži a trpělivost. Přesto ne všichni a stalo se mi nejednou, že jsem narazil na nějaké menší, ale i znatelně větší (občas až dětinské) problémy. Takže z mé strany určitě neplatí, že jsou všichni shovívaví (ale ani opak).
Přesto ano, zažil jsem už i vstřícné reakce na negativní kritiku. Zažil jsem, že nakladatelé nebo dokonce i čeští autoři recenzi sdíleli, přestože nebyla úplně pozitivní. U jednoho českého autora jsem viděl pod recenzí komentář, proč sdílí hanlivou recenzi, a autor (tohle byla tehdy beletrie, ale udělal i pár komiksů) odpověděl, že má dojem, že kdyby sdílel jen ty pozitivní, pouze by tím manipuloval případné kupce, a jemu jde o to, aby měli na věc co nejširší možný náhled. Velikou radost mi udělalo, když se mi jednou autorka komiksu osobně ozvala, že děkuje za (verdikt byl spíše průměrný, s několika plusy a několika minusy) recenzi a že některé výtky si promyslela a zpětně si je jich také vědoma a zkusí to příště jinak - to bylo super a přesně k tomu by ty negativní recenze, ke kterým se autoři mohou dostat, měly sloužit. Ale ano, taky si vzpomínám na jednoho (už nevím, zda byl jediný) autora z (tuším, že jižní) Moravy, který se ozval s tím, že jenom čuráci z Prahy netuší, že takhle to v jejich kraji chodí a jaký že kokot si dovoluje mu doporučovat, aby už nikdy kvůli své zkurvené neschopnosti nic nevytvořil a nevylézal ze sklípku - nic takového se v recenzi samozřejmě nepsalo, ale očividně jej vážně rozhněvala.
Ale to už jsou dřevní časy. Časem jsem začal mít dojem, že se hrany obrousily, a hlavně jsem si řekl, že už těch recenzí píše (a pak i natáčí) tolik lidí, že můj vstup už komiksová scéna nepotřebuje tolik jako dříve. Ale možná jsem si tím jen skrýval nějakou ztrátu motivace a lenost. Ale skončil jsem s tím.
Ja tak dvakrat rocne resim, jestli neni cas oprasit COMX (coz je samozrejme nesmysl, ale tim se nenecham znervoznit) a imho jedinou sanci ma ted short content. Zadny eseje, recenze, kratky zpravy, short videa. Pro 200 lidi denne max. Az prodam CDB, tak mozna.
@Norri: jasně, nikdo to nečte, nikoho to nezajímá. A i přesto ti stačí jeden mail, aby ti nakladatel poslal tunu recenzáků pro web, kterej čtou tři lidi. A podle toho to celý taky vypadá.
Ale ono to ani nepotřebuješ, když máš comicsdb a další cca 2 databáze, všechny knihy na všech těch databázích maj 60-95 % :D takže jako co no.
Celé to je o tom, že ty lidi baví psát recenze a baví je dostávat knížky zadarmo a nakladatel si pak udělá čárku, že tohle dostalo 4/5. Byznys jak noha.
Jo a teď jsem si vzpomněl - na jednom webu jsme neměli číselný hodnocení, ale slovní. To bylo haló. Nakladatelé psali, že potřebují, abychom dávali číselná hodnocení. Potože "70 %" ti o knížce řekne přece mnohem víc než odstavec textu, to dá rozum.
edit: a dont let me started about deskovky :D ty rozdávaj jak rohlíky. Ale na ty jsem už fakt pak neměl vůbec čas.
S recenzemi je obecně ten problém, že nemají konzumenty. Dva nebo tři dny sepisujete, přepisujete a kontrolujete recenzi, a tu si potom přečte 10 lidí. To je tak demotivační, že vám za to žádný recenzák nestojí. Nehledě na to, že vám přijde blbé brát recenzák za něco, co má potom minimální dosah. Většina lidí si vystačí s krátkým komentářem na facebooku nebo tady na comicsdb. Možná to tak negativně vidím jenom já, ale osud mnohých webů mi napovídá, že mám pravdu :-)
Btw z mého pohledu - já se vždycky snažil být co nejvíc nestranný a upřímný a nikdy jsem neměl tolik dosahu, aby to mělo jakoukoliv váhu. A i přesto jsem od nakladatelů slyšel, že recenze je příliš přísná, případně psali emaily v tom duchu, že si nepřejí, abych jejich knihy recenzoval já a bla bla. Mě to bavilo, ale předpokládám, že většinu lidí to spíš otráví. To se tedy netýká komiksů, ale beletrie (a těch absurdních historek mám kvanta, prostě fanatzáci jsou magoři).
Takže pak je cesta dělat to bez recenzáků, což jsme dělali v Komiksových novinách.
Nojo, jenomže tam je trochu problém v tom, že (mimojiné) naprosto logicky nebudeš dávat peníze za něco, co tě nebaví. Takže v ideálním světě (kdybych to dělal dneska) si založím patreon a lidi mi tam budou posílat hromadu peněz na hromadu komiksů. Nojo, jenomže stejně nebudu mít čas na to je číst a už vůbec ne točit o nich videa / psát články.
Je to řehole!
edit: a pak je samozřejmě otázka proč by proboha měl někdo dát na můj názor, ale to už je na jiný vyprávění :)
Lenny: No jak to vidím já, tak slušnou komiksovou kritiku jsi tu dělal hlavně ty a těch pár webů, které byly zmíněny. Teď se po vás všech slehla zem a momentální vakuum je docela naprd. Chtělo by to comeback, nemám si co pustit k jídlu :D
Taky můžu potvrdit, že jsem od nakladatelů nikdy neměl hejt za špatnou recenzi. Pouze v jednom případě přišla (částečně oprávněná) výtka na formu.
Ale nějaké autocenzura asi funguje - pamatuju si, že když jsem zveřejňoval 1* video na Teror ve jménu víry, tak se pár recenzentů ptalo, jak to CC vzalo a jestli se mnou neukončili spolupráci. :D
Nikdy jsem nevnímal od vydavatelů jakýkoliv tlak na pozitivní recenzi. Takže jestli to recenzenti dělají, tak je to jen jejich chyba a přizdisráčství.
Hodně ale taky záleží, jak má kdo nastavenou stupnici. Co pro vás znamená jedna a dvě hvězdičky? Pro mě jsou 2* pro komiks, který mě absolutně nebaví a nebo mě něčím naštve. 1* je pak totální odpad, který by nikdo neměl brát do ruky.
Norri: Myslím si, že veľa recenzentov píše recenziu tak, aby dostali knižku zadarmo aj nabudúce. Takže nebývajú to zvyčajne moc kritické pohľady, neupozorňujú na nedostatky. Poznáš to tak, že cele je to taký veľmi veľmi pozitívny PR článok. Ale ten nemá zmysel čítať.
Lenny: asi to nebude přesně to, co hledáš, ale já poslední dobou z blogů sleduji jen https://www.ironcomics.cz/ kde se s recenzanty většinou shoduji v hodnocení a tak mi nejednou posloužili k doporučení mě buď neznámých nebo opomíjených knih.
Norri: Jasně, já to měl v Bublinách podobně. Pokud člověk neřeší vše, tak si vybírá věci, které by se mu měly líbit. Přesto mě úplně nezajímají názory člověka, který ze 100 recenzí dal nejhůř 3*. :)
Django: Jenže ty jsou mrtvé
BadBoy: Nepotřebuju nutně recenze. Klidně i (nePR) článek, shrnutí, analýzu... prostě něco s přidanou hodnotou. Já vím, že je to u nás strašně nevděčná oblast, ale třeba něco existuje a nevím o tom.
Věřím, že většina recenzentů si bere recenzáky na to, co je baví, nebo co je zajímá. Já jsem to tak svého času taky dělal. Takže je to vlastně předvýběr a ovlivňuje to výsledné hodnocení. Ostatně tak to dělá většina lidí tady. Těžko si někdo pořídí něco, o čem už dopředu ví, že ho to nebude bavit. Důležité je pak to, co se píše v samotné recenzi. Z tohoto pohledu trošku chápu Zackovy tendence zrušit hvězdičky. :-)
Ono žiaľ mám dojem, že veľa webov (tu kopíruje veľkú časť svojich “recenzií” GoodGames) vymieňa pozitívne hodnotenie za recenzné výtlačky. Ale je veľa nadšencov, čo si za komiks zaplatí a potom sem zverejnia aj kritický pohľad.
@Lenny: vlci bouda ale ta je už 4roky neaktivní pak ještě https://www.comics-blog.cz/?m=1 to je tak asi všechno hold komiks v ČR je strašně okrajová záležitost.
@Walome: Mno kdyz mas velkoobchod i maloobchod a docilis naptosto majoritniho (ci signifikatni) podilu na trhu, tak si casem muzes zacit diktovat ceny… proto existuje neco jako antimonopolni urad, aby podobne koncentrace moci, jez je nezdrava pro vsechny (krom toho subjektu samozrejme), zabránil. Jako existuje tu treba jeste Dobrovsky, atd. ale na ten posudek jsem docela zvedavej.
soulbringer: pochcaná euromedie... no nicméně o Pemic Books jsem v životě neslyšel, ale pak když to člověk čte, tak ty samotný knihkupectví a audiotéku zná no.
Rockaway zase na nákupech aneb další koncentrace u distributorů - tentokrát velkoobchod. Jsem zvědav, co na to antimonopolní úřad, ale nepředpokládám, že by to zatrhli.
@faster86: Naopak, myslím, že v posledních několika letech vydávají mangu na úkor klasických komiksů. Počítal jsem to dost zběžně, takže to nemusí být přesně, ale letos - 57 ze 120 vydaných manga (47,5 %), vloni 99 ze 204 (48,5 %), předloni 87 ze 199 (43,7 %), předpředloni 70 ze 183 (38,3 %), v roce 2020 to bylo 43 ze 130 (33 %), v roce 2019 to bylo 40 ze 191 (21 %).
Tím nijak neočerňuju Crew, pokud se manga prodává líp než ostatní komiksy, nemá z obchodního hlediska vůbec nad tím ani cenu diskutovat. Mně to osobně vyhovuje taky víc, ušetřím, protože Crew vydává míň toho, co kupuji.
Faster86: Bart a manga nasypali do crewní kasičky pěkné penízky, ale pochybuji, že dokáží zázraky biblické úrovně, jakým je například vydání dalšího Parkera.
takže to že se tu vydáva hromada mangy a vydavatel se nesoustředí na komiksy pro mě.... to je vina vás všech? :D :D :D nejsu tu doufám jediný zarputilý nemangista ze ne? :D , ale ne, dobře za vlnu mangismu, myslím, že díky tomu např crew šla s tržbou nahoru a můžou si dovolit jit do komiksů do kterých by si netroufli (manga tržba zaplácne i dluhy z parkera)
Když o tom tak přemýšlím, musel bych to rozdělit: manga - 2 body a to jen díky tomu, že čtu série jako Meč nesmrtelného nebo Vlk samotář, US komiks - 2 tam to zachraňuje Image a Vertigo, EU komiks - 5 ten čtu pořád hodně, beletrie - 5 díky hororu, fantasy a současné světové. Hudba dnes už moc ne, moc uber desek mě dnes už neoslovuje natolik, abych si je pořídil fyzicky, tak max. 20 desek ročně - čili 3 body. U filmu je to něco jiného, jsem velký filmový fanoušek, často chodím do kina a teď si kompletuji díla u režisérů jako Ken Loach, Hirokazu Kore-eda apod. Zase ale nemám žádnou VOD, takže asi 4 body. No, není to žádná sláva, asi už stárnu.
@Gmork: psst, bud rad, ze se na tebe bude vzpominat jako na cloveka, co dal vzniknout novemu technickemu terminu, ne jen na nekoho, koho musel hasicsky sbor vysekat z haldy CDcek a pri vyklizeni bytu byla ulice plna kontejneru a musely se trikrat otocit.
valon: fotis si obsah kazdyho baliku? Mas na stene repliku repliky z nejakyho serialu? Jestli ne, tak na 8 ani nemysli :)
No nevím, škála gmorků... co se týče mangy v cz, nemám doma jedinou knihu. Vlastně mám Adolfa a V horách šílenství. Takže na té škále jsem někde u 0,005 max.:)
Pokud nevíte, ve kterém vlákně přesně rozjet novou diskuzi, tak pravděpodobně toto bude to pravé. Také zde končí offtopicy z jiných vláken. Tak trochu odpaďák.