Publicistika Linkování zajímavých článků a videí.

Kazdyho vydavatele je skoda, specialne pokud po sobe necha autory, kterym dluzi prachy. Ale treba to prezijou, osobne si to nemyslim, ale treba...
Aftershocku je škoda. Sice jsme toho doma nebrali moc, ale měli milé jednohubky v Prestige Plus formátu a čas od času i něco někomu, koho mám rád a jinde by asi nevyšel. Tak snad je někdo odkoupí a nepadne to nikde do kanálu :)
Já jsem naštěstí stihl koupit tu koženou vazbu kdysi. V knihovně to vypadá luxusně. Vím, zní to jako kdybych se chlubil, ale doma to nikdo neocení, tak musím aspoň tady :)
Díky už jsem si to našel taky ..za ty prachy? To raději koupím 4 m dřeva na zimu. Každopádně bych měl velkou radost kdyby třeba někdo k Vánocům mi pořídil
Fimi: https://www.argo-bibliofilie.cz/knihy/81-pan-prstenu-komplet-platena-vazba

taky jsem uvažoval, že to koupím, ale nakonec asi nebudu až takový sběratel :D přijde mi to už jako zbytečnost vydávat limitky jedné knihy ve "dvaceti" různých zpracováních
Dinik Pošli mi na to odkaz prosím tě
Mně třeba v tomhle ohledu přijde docela sympatický přístup Crwe v případě MDEKu, kdy pevnou vazbu neoznačují za limitní, přestože je omezenější než paperback a po vyprodání se dá navíc často slušně otočit na bazarovém trhu.
Faster86: Na to nemusi byt clovek ekonom, aby chapal, ze luxusni zbozi se prodava draz a ze o limitni zbozi je vetsi zajem. To ze luxusni a limitni je prinejmensim relativni pojem, povetsinou pouzivany jako reklamni nalepka, taky neni zadny tajemstvi.
Mne prijde, ze se doslova nic nezmenilo a neni to ani nejaky specifikum ceskeho trhu, se staci podivat jak zamoreny je americky trh variantnima obalkama, ktery 'vsichni' uprimne nenavidi, ale to se neda nic delat, ze se ta bankovka vali v hovne, prachy jsou prachy.
No a včera Argo vystřelilo v Bibliofilni edici komplet Pána prstenů v plátěné vazbě. 40ks už je pryč, zbytek bude v prodeji po novém roce (134ks celkem).
Pro mě je limitka něco co by se ve velkém množství neprodávalo a pokud to chce vydavatelství vydat, tak mu nezbývá omezit náklad, zvýšit cenu a vydávat to jako exkluzivní a doufat, že trochu vydělá.
@soulbringer, no nerad ale musím dát argu za pravdu, já si od nich letos koupil limitku 1984 s leporelem a limitne limitni alias, a u obou celou dobu přemýšlím jestli sem to nekoupil jen kvůli tomu slovu limitní které je asi nadužívané, u aliasu ještě dejme tomu ale 1984 vyprodali asi 150 kusu a 100ka jim teď leží někde na skladě a neštěkně po ní ani pes :D
Tohle může mít i kladnou stránku, některé vydavatele to donutí jít cestou kvality, ne kvantity (vím, jsem trochu naivní), tím myslím hlavně beletrii, občas člověk žasne, jaké ptákoviny tady vycházejí. Co se týče větších komiksových knih, pan Vybíral podobnou knihu jako je Petr Pan pro roky 2023 a 2024 neplánuje. Pojedou se klasické dvojdílky.
Já věděl, že některé z vás slova z Arga nenechaj úplně chladnými :)
(vazba u Aliasu by mohly vyprávět nehezké příběhy) Osobně mě úplně zahřála na duši ta bezlesná upřímnost v téhle větě: lépe se prodávají knihy, jež působí exkluzivním dojmem :)

Nicméně, už teď se těším na výroční zprávu SČKN, kde ten propad, jež de facto začínal lehce před covidem, bude asi markantnější, co se týče celého trhu. Poslední "covidový" report s pár zajímavými postřehy je k nalezení na webu svazu - tam mimo jiné ten propad u vydaných titulů Arga vypadá takhle: 153 ve 2020 vs 234 ve 2019. A nejsou samozřejmě jediní. Dle dat z databáze České národní bibliografie jsme ve volném pádu de facto od roku 2008 (chlácholím se však tím, že se investuje do kvality, nikoli do kvantity - lol).

Není tedy překvapením, že v rámci lepší práce s daty (o zákaznících a trhu), po akceleraci černé labutě z Wuhanu a při současných cenách papíru, se prostě hledaj cesty k optimalizaci samotného produktu, segmentační politiky a samozřejmě průměrné ceny a cenové politiky vůbec. Asi bych to nevyčítal jen Argu. To je realita trhu a prostě kapitalismus. Jinak je myslím osvěžující zjistit, že řada sběratelů jsou hlavně hejlové, jež koupí kde co s nálepkou "limitka" (nic proti sběratelům samozřejmě, sám sobě se musím leckdy smát).

Pro mě je ovšem zajímavé sledovat v delší časové ose:
- co dnes považují někteří vydavatelé za košatější...exkluzivnější... luxusnější... obsah, který vydávaj limitovaně
- s jakou cenovou a marketingovou politikou to dělaj
- jak obecně reagují na digitální změny na mnoha frontách

Jestli má někdo nějaký lepší vhled do prodejů a průměrné marže limitek a "klasických" bestsellerů za poslední dekádu u komiksů - a co u nás můžeme čekat v letech 2023 a 2024, tak doufám, že si to nenechá pro sebe. Nefiguruju v žádným vydavatelství, ale stejně mě ta branže fascinuje :)
Argo, nešťastný vyber materialu minimálne pri obale na chrbte knih ktore vydava. Človek aby sa bal otvárať knihy. Rohy su prinajlepsom hned osuchane, ked nie natrhnuté.
Doppelganger: To určitě záleží, nicméně ten omnibus jsem četl na stole (ono by to stejně jinak asi ani nešlo). Na tyhle bichle jsem opatrnej. U CC se mi tohle zatím nestalo.
Taky nemám s kvalitou provedení u Arga problém, ba naopak.
Moje Providence úplně v klidu. Asi dost záleží, jak to člověk při čtení drží.
Providence omnibus vypadal skvěle, dokud jsem při čtení nedošel asi do poloviny, kdy začala dost škaredě vrzat vazba. Ke konci se už začala rozlepovat. Tolik k exkluzivnímu dojmu.
Zrovna u Arga na mě jejich dražší knížky zapůsobily tak, že jsem je z velké části přestal kupovat :D
Argo? A zabudli spomenúť, ako im záleží na kvalite papiera ako aj samotného spracovania komiksov/kníh. Esmera sa mi doslova rozpadla a skončila v smetiaku (a nie som jediný, komu sa to stalo). Samotné obálky ich komiksov sú takej kvality, že aby sa človek pri nich bál aj nadýchnuť. Redakčné neduhy netreba komentovať.
soulbringer: Zarazilo mě, jak se tam píše, že si nemůžou dovolit vyrábět knihy na sklad, to jsem tedy nečekal. Asi si potřebují u všech knížek říct, jaké to mají skvělé prodeje, když se většina nákladu rozprodá pár týdnů po vydání... to je jako Trumpův výrok, že když se bude testovat méně lidí, bude méně nakažených:)
"paradoxy" knižního trhu - čím dražší, tím rychleji mizí z pultu

Titulů bude míň (myšleno celkový knižní trh, nikoli pouze komiksová tvorba), ale za to budou alespoň dražší. Inu...

Lépe se prodávají knihy, které jsou vybaveny košatěji, které působí exkluzivním dojmem. My například u komiksů děláme varianty obálek, často jednu luxusnější podobu v počtu několika set kusů, a ty se prodají jako první. V době covidu jsme se začali zamýšlet nad produkcí, nad počtem výtisků každého titulu, který vydáme. Snižovali jsme velikost nákladu, už jsme si nemohli dovolit vyrábět knihy na sklad... Před covidem jsme vydávali 220 novinek plus řadu dotisků, letos pak naprosto řízeně 188 titulů a velké množství dotisků. A patrně celý knižní trh dospěje k tomu, že nakladatelé budou velice zvažovat, která práva v zahraničí pořídit, a z jakého důvodu, a co od té knihy si vlastně slibují."

Celý rozhovor s ředitelem Arga, Milanem Gelnarem k vidění na Seznam Zprávách
Jak obstojí Foglarovy příběhy v dnešní době?
Richard Klíčník (Argo) poměrně trefně a zajímavě o nostalgii přerostlých kluků (ano, ošíval jsem se) a o otázkách, které musí řešit každé nakladatelství, jež drží podobné poklady.

Když nakladatelství Albatros v půlce října uspořádalo autogramiádu k vydání sebraných a zrekonstruovaných příběhů Rychlých šípů Jaroslava Foglara, které kreslil Marko Čermák, nenašli jste mezi chlapci a děvčaty čekajícími na podpis nikoho pod čtyřicet. Přesto na Rychlých šípech pořád něco je. Něco, co táhne. Ale najít onu tajnou ingredienci, to není jen tak...

...Je skutečnou nakladatelskou záhadou hlavolamu, kolik z prodaných výtisků si z nostalgie kupují pravověrní dospělí fandové, a kolik z nich si doopravdy s chutí užijí současní kluci a holky. To budeme s jistotou vědět, až pokud dnešní generace dětí dospěje a bude/nebude Rychlé šípy shánět pro svoje potomky. Zatím mají totiž peněženky v rukou ti, pro které budou Foglarovi chlapci živými hrdiny až nadosmrti.


Zajímává glosa, která ovšem není jen o staré pětce kolem Stínadel, ale přináší pohled i na nové příběhy nebo Rváčov. Celý text publikoval Deník N
I’m definitely done with comics - A. Moore
(už zase)

Čtu si další rozhovor s Moorem a je to jako jedna ze stovky variací ne téma "svět se změnil, už to není jako za mých mladých let, celé odvětví šlo do kytek, proto jsem ho dávno opustil", ale má tam některé zajímavé postřehy. Chvílemi s ním souhlasíte (ruku na srdce - každý z nás nikdy v sobě nezabil to infantilní dítě milující komiksy a ty superhero movies jsou goteskní pohádky), ale chvílemi tam vidíte Simpsonovic dědu, který křičí na mrak (ty hnusný škaredý internety!). Některé implikace, které naznačuje jsou ovšem přeci jen docela divoké. Zvolení Trumpa je mimo jiné důsledkem masové obliby filmového Batmana - lol, fakt ho miluju :)

Moore thinks that’s not just infantile but dangerous. “I said round about 2011 that I thought that it had serious and worrying implications for the future if millions of adults were queueing up to see Batman movies. Because that kind of infantilisation – that urge towards simpler times, simpler realities – that can very often be a precursor to fascism.” He points out that when Trump was elected in 2016, and “when we ourselves took a bit of a strange detour in our politics”, many of the biggest films were superhero movies.

Celý rozhovor z letošní října na Guardianu zde
Z FB profilu Milana Tesaře
(osobně se ovšem musím přiznat, že jsem žil s představou, že Raoul je dávno mrtvej a oni ho zabili až teď - stručným mailem)

Dnes nám se Štěpánem Marešem přišel stručný email z redakce Reflexu, že tento čtvrtek, v čísle 39, vyjde poslední díl Zeleného Raoula. O další není zájem. Díl nazvaný Babišova studna bude mít číslo 1421, což označuje počet týdnů, po které náš komix nepřetržitě vycházel. Přepočteno na roky je to 28 let. Zelený Raoul byl dílem čtyř přátel, kteří stáli v roce 1994 u jeho zrodu. Štěpán Mareš tvrdí, že Zelený Raoul je nejdéle vycházející kreslený seriál v Evropě, nemám to ověřené, každopádně je to dost dlouho na to, aby se stal neodmyslitelnou součástí přesně poloviny mého života. V časech dobrých i zlých, ve chvílích, kdy jsem dostal skvělý nápad, i kdy mě nenapadlo zhola nic. Jsem za Štěpána, za Tomáše Baldýnského, za Dana Hrubého i za sebe pyšný na to, že se nám podařilo vybudovat značku, kterou znal každý. Protože to se nepodaří každý den.
soulbringer : V Tatrách asi nevlajou všude žlutomodrý prapory, tak by to mělo být v cajku.
SSP: a jo :) já jsem myslel, že to bylo konkrétně na mě a nikoli s odkazem na fauly, co použil Kapis :) Už rozumím.
Nicméně doufám, že si Kapis užije Tatry a nebude tu budoucnost vidět pak tak černě :)
soulbringer: Mám dost známých přednášejících na univerzitách a učitelů na středních školách, všichni tvrdí, že se situace lepší. Takže ty řeči, které tu Kapis vede, jsou lež. To je argumentační faul a byl by to argumentační faul, i kdybych těch známých měl stovku, všichni se snažili být nezaujatí a měli systém, jak to posuzovat.
Argumentační faul automaticky nedělá z tvrzení nepravdu, tvrzení může být pravdivé, ale není pravdivé z důvodu toho argumentu.

Tys psal obecně té úrovni, o tom, že Kapis nemá analýzy atd., na konci jsi zmínil oslí můstek, ale byl zmíněn právě v souvislosti jen s těmi tématy, proto to je oslí můstek, ne argumentační faul, jak jsem chybně psal, kdy já ten argumentační faul vztahoval i na ty argumenty, kdežto ty ten oslí můstek nikoliv. Chyba je tady u mě, ne u tebe.
soulbringer: Já to samozřejmě zjednodušoval. Na TikToku je dneska uživatelská všehochuť, přejí tomu hlavně silné dosahy a zatím relativně málo inzerentů. Každopádně platí, že mladší ročníky tam jsou zastoupeny nejsilněji. Dost z nich si nejspíš rovnou naklikne 18+, ať je ta síť nijak neomezuje (nemám data, ale dělalo se to tak u FB i IG).

Co je zásadní, jinde právě tyhle děcka nejsou. FB je pro ně síť rodičů a Instáč už taky přestává být cool, takže jsou tam. A Crew přesně na tyhle lidi cílí manga/Marvel produkci, dává to větší smysl než tam představovat třeba Joda. Druhá věc jsou možnosti placené reklamy - ta funguje moc hezky i v knižním segmentu (dělal jsem kampaň např. pro Albatros) a jsou tam široké možnosti cílení (třeba na mangisty).
Soulbringer: Já myslím, že to s tím argumentačním faulem bylo mířeno na mě, když jsem si dovolil napsat, že mí kámoši, co učí na báňské tvrdí, že na studenty jsou kladeny nižší nároky, než byly kladeny na nás před 20 roky a tudíž jsem se dopustil zobecnění typu "myslí si to lidé, kteří k tomu mají co říct" a tudíž faul jak sviňa. On mi to tvrdí jeden PhD. na materiálovém inženýrství a dva na FEIce (mimochodem prej indičtí studenti i studenti z Petrohradu mají znalosti řádově vyšší než naši mazlíci, o samotném přístupu ke studiu prý škoda mluvit) a netvrdí to Bob Kartous, takže ano, zasloužím minimálně žlutou:)) A teď se sbalím a jedu do Tater a pokusím se nekazit si dny internetem.
SSP: Abych řekl pravdu, úplně jsem se v těch příspěvcích ztratil a netuším, co přesně je míněno jako argumentační faul, nebo co se snažíš vlastně říci. Fakt jsem se to snažil rozklíčovat, ale úplně jsem nepochodil. A jen tedy pro rekapitulaci:

1) SomeOne upozorní, že jedno vydavatelství se rozhodlo využít pro šíření svého obsahu Tik Tok
2) Vyvrátil jsem premisu Lennyho, že na dané platformě jsou stejně jen děcka (byť jsem přiznal, že ty data jsou z dané sítě)
3) Kapis celou debatu najednou přesune do hořekování nad nastupující generací, která má za vzory v youtuberech/tiktorech a místo studia řeší kraviny
4) a ano tady jsem použil opravdu "jemný" faul v podobě sarkasmu, když jsem parafrázoval Sókrata a Kapise - ale šlo mi o pointu, protože jsem obecně dalek, abychom zobecňovali a šmahem odsoudili celou nastupující generaci (ostatně všichni jsme se shodli, že mezigenerační rozdíly a hořekování na generace tu bylo dycky) - ale jelikož pracuji s mládeží, tak je mi fakt proti srsti, takhle dávat všechny do jednoho pytle - to zase za argumentační faul považuju já ;) nemluvě o tom, že nové technologie a dokonce i nové sociální sítě mají nakonec i pozitivní dopady a řadě lidem daly třeba práci.
5) S Kapisem si to myslim hezky vysvěstlili a ačkoli bych klidně pokračoval v diskusi, raději jsem toho nechal.

Jako nikde neříkám a ani nepopírám, že by technologie, či změny v mediální spotřebě neměly i negativní vlivy. Opak je pravdou pro nemalé množství. ale věřím, že si s tím jako společnosti i jako rodiče dokážem poradit, stejně jako si naši rodiče dokázali poradit s tím, jak jsem civěly na TV nebo smažili první PC hry a škola šla bokem... Prostě považuju za nešťastné, když vidíme pouze negativa a nevídíme celé kontexty i možná pozitiva. Proto jsem psal o konkrétních konturách, což Kapis i dodává.

Abychom tu ukončil. Hlavně mi přišlo opravdu směšný, že se z tohoto "mor Tik Toku postihl už Crew" se najednou dostáváme k tomuhle: "řeší se pyčoviny jako well being, nebo jaxe to svinstvo jmenuje, indoktrinace podvodem s CO2" - tak jsem si dovolil se sarkasmem poukázat na to, že je to oslí můstek jako kráva. Nic víc nic míň :) Jestli jsem se nějak dotkl Kapise nebo krom sarkasmu snad použil nějaké škaredé fauly, rád se nechám poučit, ale snad chápeš hlavní pointu mých reakcí.
SSP: je tam blby to samy co na jakemkoliv jinem medialnim kanale. Je tam kvalitni i nekvalitni obsah. Takze pokud si uzivatel vybira odpad, je to zdroj odpadu. Takze se snazim detem vysvetlit proc by meli tihnout ke kvalitnimu obsahu, ale sam jim ho moc neukazuju, protoze to co sleduju sam jsou vyhradne anglicke kanaly a spis technicke nebo matematicke. To je moc brat nebude.
A co je vlastně na tom youtube obecně tak blbého? Je tam spousta zajímavých videí, kanálů, v různých jazycích, přizpůsobených podle cílového publika (děti, laici, blbci), které v jsou v pár minutách schopny divákovi vysvětlit a předat to, o čem do té doby někde jen četl a nemá o tom ani tucha, a může ho to "někam posunout".

(Videa vybrána náhodně.)
Ohledne youtube a podobnych kravin. Ono je to omrzí. Alespoň jsem mohl dětem vysvětlit že internet lže a buduju jim imunitu před kravinama a vyloženýma podvodama. To zakazováním aka zavíráním očí před realitou nezvládnu. A že by se dnešní děti neuplatnily? Netáhla jsou v každé generaci. Dřív to bylo dokonce národním sportem, protože každý musel mít práci a efektivita šla do kytek. To že chce být někdo najivně bohatým influencerem je v čem jiné než když chtěl být někdo dříve slavným hercem nebo fotbalistou? V čem je sledování toho jak jiní na obrazovce běhají tak jiné od povrchního YT contentu? Já jsem rád že mé děti mají spoustu "analogových" zájmů a tak občasné čumění na YT není problém. Všeho s mírou, je moje heslo.
soul: Kdy tam tu souvislost dávám, protože jsem to z toho, co píšeš ty, tak bral, což nemuselo být správně. Jinak "je to tak, potvrzují to nebo dokazují tihle a tihle" argumentační faul pak je.
K tématu: Tady a tady.
soulbringer: Oslí můstek se týká jen spojení témat, tady je to pak zase ten argumentační faul. Argument ad populum, spíš možná ad verecundiam (myslí si to lid nebo myslí si to lidé, kteří k tomu mají co říct).

K 11/9: Nechci nikomu brát iluze, natožpak názor (fakta už jsou v dnešní době úplně out), ale byla to 100% neděle.
Yogi: ale to já dělám, jsme poměrně aktivní, furt někde venku, ale jak mají tu svoji hodinku na tabletu, tak za nimi nestojím jak debil a neprudim stylem "zapni si něco poučného misto těch dementů". Aha, vlastně, to dělám:D ale zase ne moc.
Kapis : No já se taky snažil děti jakože omezovat ve sledování různých kokotin, nejsem si ale jistý jestli to mělo nějaký smysl. Lepší je asi než něco zakazovat snažit se nenápadně ukázat, že existují zábavnější věci než nějací šulini na youtubu. Můj kluk třeba dodnes vzpomíná , jak jsme jeli vlakem do Olmíka na Cestu do fantazie, což tehdy v roce 2003 u nás vůbec nebyl úspěšný snímek , v jednosálovém kině, které je už dávno zrušené jsme seděli 3 a myslím to ani nebylo dabované.
A když jsem ho vyhodil od kompu( vůbec ne proto abych si k němu sám sedl), tak šel stejně jakože ven a smažili ty hry u kámoše.
soulbringer: ano, pokud vidím křivku (i bez posunu;)) tak lze i bez hlubší analýzy říct, jestli je trend klesající/vzrůstající, případně stabilní. Nepotřebuju znát proč, abych to mohl tvrdit.
A OK, nemůžu tvrdit, že je to jen tím, že děcka čumí na hlupáky na tytrubce, je to určitě komplexní záležitost. Ale já čistě empiricky vidím, že když moje děcka čumí třeba v neděli, když si pospíme, do počítače, kde žádný limit není, tři hodiny, tak jsou pak úplně jak dementi, kteří ani neví jak se jmenujou. Ona vyšla zajímavá studie o budování dětského konzumerismu přes mediální obsah, věnuje se to sice TV vysílání a není to o příme souvislosti se vzděláním a znalostmi, ale myslím, že to vypovídá o stejné věci, když tak tady k nakouknutí: https://www.deti-a-media.cz/docs/aktuality/Detsky-konzumerismus.pdf
A snad se shodnem, že čumění do tytrubek a tyktoků na vyložené kokotiny asi ještě nikoho nikam neposunulo a zkrátka já osobně, ať si myslí, každý co chce, ženu děti od té elektroniky, co to jen dá. Snad ještě můžu:)) tak mě v tom prosím nech;)

Nicméně o klesajících požadavcích na studenty mi nekecají kámoši v hospodě po šichtě v šroubárně, ale kámoši - pedagogové v hospodě po šichtě, už dlouhé roky. Třeba to tak není všude, ale trend bude taky takový.
Kapis: to nebylo de facto o generačním konfliktu, to bylo o obecném hořekování nad tím, jak se doba mění - s tendencí vidět zejména ta negativa (ta dnešní mládež! ta dnešní média! ty dnešní politici! ta dnešní doba! ... obecně platný věci. který ale potřebují fakt konkrétní kontury). Naštěstí vše už bylo řečeno samozřejmě v tomhle seriálu:



A sic nemáš čas na pořádné analýzy, tak ve stejný větě to stejně ukončíš jasným konstatováním, pač trend je...jasný. Ostatně do dokazují kámoši v hospodě. Já se nehádám a taky netvrdím, že by vzdělanost u nás neklesla (opak je pravdou - viz PISA, ale i to je jen část obrázku) - to zas nepodsouvej ty mně. Asi se shodneme, že celospolečenský věci jsou hlavně dost komplexní, které ovlivňuje mnoho faktrů a že něco se lepší a něco třeba ne... ale že s k tomu blití na dnešní mladou generaci či na neutěšený vývoji společnosti obecně (dle tvého očividného názoru) dostaneme od využití tik-toku jedním vydavatelem, mi přišlo jako gigantický oslí můstek :)
Ha, arbitr jediného povoleného názoru, který se tu onehdá oháněl argumentačními fauly, vylezl. No, ještě, že některé mrdky děcka mít nikdy nebudou.
Kapis: Tak jestli jim vysvětluješ jako nám tady, že Majdan byl fašistický puč, že 11/9 byl inside job a že Zeman je fajn prezident (co si tak namátkou vzpomenu), tak nevím, jestli tu vzdělanost populace nějak navýšíš...
soulbringer: však jsem psal, že "generační konflikt" tu byl vždy. Je i jasné, že to videjko nemůže zahrnout všechny aspekty, ze začátku tam bylo jen 5 zemí východního bloku, obtížnost se jistě mohla měnit, ale v r.89 už se účastnilo 50 zemí světa a pořád jsme byli kolem první desítky a pak je pořádný sešup dolů. Na nějaké hlubší analýzy nemám čas, ale trend je myslím z toho jasný a viděl jsem podobných srovnání více. Dokazují mi to v hospodě i kámoši, kteří ve školství zůstali - a to i na VŠ. Zkrátka a velice zjednodušeně, měli jsme malé procento VŠ vzdělaných lidí, tak se trvale snižují požadavky, ať jich máme více. A jak říkám, klidně se hádejte, že u nás vzdělanost neklesla a napište tu o tom ještě 100 stránek.

A že za to může Tiktok jsem nikde nepsal, jen jsem napsal, že se není třeba divit, že tato "ohavnost" jak to postl SomeOne (https://www.arkham.cz/prvnich-1000-followeru/) je vyprodaná, když děcka čumí na jutubnesmysly a vidí v natáčení videjek svou megaúspěšnou a bezstarostnou budoucnost. Pořád někomu podsouváš něco, co netvrdil.

Jo a neboj, na své děcka mám času dost a spoustu věcí je učím sám a jde to i bez "jiného obsahu", dokonce i bez elektroniky, ta hodinka denně je úlitba/kompromis, aby nebyli mimo mezi soukmenovci. Ale i to mi stačí, abych byl zděšen, jací dementi tam prezentují veřejně svou retardaci.
1) To Československo mělo takový propad, protože se prostě rozpadlo a tudíž přestalo sbírat medaile. Česká republika samozřejmě začala od nuly. Ale nechci si nic nalhávat, nejlíp byla myslím 14. a 16.

2) Ten Svoboda je jenom těch pět přeložených stránek. Přeložil to Technet jako zajímavost. Nikdo to vydávat nebude.
Že stížnosti na to či ono byly podle záznamů už v antickém Řecku (možná ještě dřív) ještě neznamená, že ty stížnosti nemohou být opodstatněné (částečně až úplně) nebo jednou opodstatněné být nezačnou.
Kapis: já jsem to chtěl odlehčit, pač stěžovat si na lenivé mladí, jejich upadající chování, pracovitost či respektu k autoritám - to tu bylo vždy (s přibývajícím věkem máme taky tendenci zapomínat, jací darmošlapové jsem taky byli - ostatně život nás naučil, že jo)... Co je ale trochu přitažené dost za vlasy je to, že v diskusi o Tik Toku vygeneruješ celospolečneský kolaps budoucích generací a dodáš k tomu příklad z IMO. Vtipné je, že tam začalo padat Československo dávno před tím, než bylo u nás masově rozšířena TV nebo sociální sítě vůbec. Hele mě taky třeba dost znepokojuje, že naše děti se sunou dolů třeba v PISA testech, zároveň za to ale pouze tik-tok fakt nemůže. Je tu řada daleko větších a důležitějších faktorů:
- systém vzdělávání a školství obecně (který se leckdy od dob první republiky moc nezměnil)
- obrovská technologická změna, která jenom akcelerovala a (ne)schopnost různých států na to reagovat
- plus samozřejmě to, co už tady psal SSP

Naštěstí je tady pořad dost zásadní a dost silný faktor - a to jsou rodiče :) Takže jestli ti vadí, že tvoje dítka sledují nějaké povrchní youtubery, tak místo stanovení "hodina / denně" bych s nim zkusil probrat a ukázat jim i jinej obsah ;)
(já vím, kdo má ale čas na svý děti dnes, že?)
No jo, v těch zemích, které vytlačily Československo/ČR, tiktok, počítače nemají a hry nehrají... Že by v tom mohly hrát roli další faktroy, např. stoupající počet zemí, které se toho účastní (že Československo bylo v první desítce vždycky, když se účastnilo deset a méně zemí, to je jistě jen náhoda!), zlepšující se podmínky pro vzdělávání všude na světě, tudíž větší konkurence, to taky můžeme vyloučit, stejně tak ignorovat, že absence v první desítce umístěných nevypodívá nic o úrovni (ta se může klidně i přes propad v umístění zlepšovat, protože pořadí a úroveň není totéž), ale hlavně vždycky platí, hlavně pro ty vzdělané, že korelace implikuje kauzalitu, že jo, takže stačí vybrat dva jevy, dát je dohromady, a pak už ty závěry jdou samy. K dokonalosti už pak jen chybí šermovat absencí kritického myšlení u druhých, což je dneska taky hodně populární.

To si jen tak povídám pro sebe, nediskutuju.

yogi: Že procenta nemůžeš u slev sčítat (mohl bys ses taky dostat do mínusu), víš, takže jak vidět, tak ti to vzdělání k něčemu bylo. ;-) Ale možná jsi na to přišel sám navzdory vzdělání, ale myslím, že ne, protože tohle se učí už na základce. Je pak na každém, jak toho vzdělání využije. A kde nic není, ani smrt nebere, někde prostě vzdělání nepomůže.

Naprosto a totálně k věci. Na toho Svobodu jsem koukal a to je nějaká 70 let stará srágora. Líbí se mi to (koukl jsem na prvních pár stránek), ale to jde úplně mimo mainstream a spíš to budou kupovat "abíčkáři" a jim podobní, tipuju. Hodně zvláštní výběr.
Jako padesátník mám pocit, že vzdělání co jsem dostal bylo dobré tak do AZ kvízu, ale mám jen gympl , dál jsem neprošel.