Publicistika Linkování zajímavých článků a videí.

Alfi: Asi jo, žebříček je to podivný, žádné info odkud čerpali a kolik knih se vlastně prodalo. Myslím že u nás žádný ofiko žebříček prodejnosti ani není, i když jsem po tom tedy nikdy nepátral.
Alfi: Tam nejsou online prodeje, ne? Když to sestavují konkrétní knihkupectví...
Yogi: Podle mě z tiskové zprávy Dobrovského. Jejich markeťák tohle hlásá ve velkém.
Mě by zajímalo, kde na tom Standa byl, že patří mez nejprodávanější knihy. Tipuju, že si to z prstu vycucal.
https://www.irozhlas.cz/kultura/literatura/jak-jsem-se-reinkarnoval-coby-sliz-manga-komiks-recenze_2302250954_kac

Poslechněte si recenzi Antonína Tesaře na fantasy mangu Jak jsem se reinkarnoval coby sliz.
Tak zdá se, že Dilbert jede dál, aspoň na idnesu);
A jak si odnáší tu SS přilbu:) Dogbert injekci, smutný konec.
Tak to snad nesouvisí s tím, co si kdo o ní myslí. Ta kruciáta, která je proti ni vedená za jednu menstruaci je prostě absurdní. Stejně jako tento hon na čarodějnice v případě Adamse. Ale ať si to klidně každý schvaluje jak chce, ono se pak občas stane, že to ty lidi sežere samo, když narazí na ještě většího fanatika.
A hele, najednou je pyča Rowlingová aka pizda Rohlíková dobrá.
Ať jdou do prdele, ostatně tam tahle civilizace stejně směřuje. Doufám, že bude pokračovat u Kyanidu. Držím palce, boj s takovouhle demencí je třeba rozhodně vést, Rowlingová by asi mohla vyprávět.
Cancelovali tvůrce Dilberta. Zdá se ale, že to, co řekl, je opravdu rasistické.

Comics industry reacts to ‘Dilbert’ creator Scott Adams’s racist rant
Pořadatelé komiksových cen Muriel vyhlásili nominace v osmi kategoriích. Tři mají komiksové sešity Prašina: Křídový panáček volně navazující na úspěšnou knižní sérii, stejný počet získala také autorka Kateřina Čupová a soubor komiksových povídek Iogi, portrét jedné tokijské čtvrti vytvořený plzeňskými studenty designu a umění podle scénáře Jeana-Gasparda Páleníčka. Ve dvou kategoriích je pak nominovaná Lucie Lomová se svým deníkem Každý den je nový. Jmenovaní autoři obsadili i hlavní kategorii Nejlepší komiksová kniha – Čupová za příběh Hrnečku, vař! ve kterém mísí české pohádky se světem superhrdinů a mangy. Ten soutěží i v kategorii dětského komisu, třetí nominaci má autorka v kategorii nejlepší krátký komiks (kapitolou Podkova potkává Haha-Bimbi přispěla k rozšíření světa Rychlých šípů). Právě úspěch dětských komiksů a nástup mladých tvůrců charakterizuje ročník hodnotící díla vzniklá v roce 2022. Jeho vítěze oznámí organizátoři 21. února. (Respekt 5/2023)
Zrovna ty na Nerdopolisu mi přišly jako čistý PR, kdy moderátor akorát na všechno nadšeně přitakával.
Rozhovor je zajímavý, ale strááášně obsáhlý. Dal jsem dvě hodiny a odpadl jsem, zbytek dotáhnu dnes večer. Je ale fakt zajímavý, pak se asi vrátím i k těm předchozím z Nerdopolisu, které tam v průběhu několikrát inzerovali...
Gmork a teď si vem že Filipovým cílem je aby si jeho komiksy koupili fanoušci žánru nikoliv komiksů. Takže každý nekomiksak který si koupí Dopis 44, Matku nebo Tuláka je prostě úspěch..
Teď jsem to dokoukal, bylo to zajímavé. Dopis 44 mám zakoupen, ještě jsem se k tomu nedostal. Taky se mi libí depresivní konce a happy end nemusím, tak Tulák celkem navnadili.
Jestli prodají celí náklad a až tím se dostanou do plusu, to je dost depresivní.
Rozhovor s Mighty Boys fakt zajímavý a bohužel se v něm opět potvrzuje, že vydávat komiksy mimo mainstream nebude nikdy žádná hitparáda. O to víc jsem rád, že tu knihy Matka a Dopis 44 vyšly. Jedny z nejlepších komiksů minulého roku.
Poměrně zajímavý ROZHOVOR s Filipem Štěpánkem, který nabízí vhled do svého mladého vydavatelství Mighty Boys včetně dotazů z publika streamu Jouob - takže hutný dvě a půl hodiny. Hezky doplňují rozhovory z Nerdopolis.
Schirru - klidně se pochlub, je to super. Kdybys ho náhodou už nechtěl, tak ho za pětikilo vezmu. :D
Kazdyho vydavatele je skoda, specialne pokud po sobe necha autory, kterym dluzi prachy. Ale treba to prezijou, osobne si to nemyslim, ale treba...
Aftershocku je škoda. Sice jsme toho doma nebrali moc, ale měli milé jednohubky v Prestige Plus formátu a čas od času i něco někomu, koho mám rád a jinde by asi nevyšel. Tak snad je někdo odkoupí a nepadne to nikde do kanálu :)
Já jsem naštěstí stihl koupit tu koženou vazbu kdysi. V knihovně to vypadá luxusně. Vím, zní to jako kdybych se chlubil, ale doma to nikdo neocení, tak musím aspoň tady :)
Díky už jsem si to našel taky ..za ty prachy? To raději koupím 4 m dřeva na zimu. Každopádně bych měl velkou radost kdyby třeba někdo k Vánocům mi pořídil
Fimi: https://www.argo-bibliofilie.cz/knihy/81-pan-prstenu-komplet-platena-vazba

taky jsem uvažoval, že to koupím, ale nakonec asi nebudu až takový sběratel :D přijde mi to už jako zbytečnost vydávat limitky jedné knihy ve "dvaceti" různých zpracováních
Dinik Pošli mi na to odkaz prosím tě
Mně třeba v tomhle ohledu přijde docela sympatický přístup Crwe v případě MDEKu, kdy pevnou vazbu neoznačují za limitní, přestože je omezenější než paperback a po vyprodání se dá navíc často slušně otočit na bazarovém trhu.
Faster86: Na to nemusi byt clovek ekonom, aby chapal, ze luxusni zbozi se prodava draz a ze o limitni zbozi je vetsi zajem. To ze luxusni a limitni je prinejmensim relativni pojem, povetsinou pouzivany jako reklamni nalepka, taky neni zadny tajemstvi.
Mne prijde, ze se doslova nic nezmenilo a neni to ani nejaky specifikum ceskeho trhu, se staci podivat jak zamoreny je americky trh variantnima obalkama, ktery 'vsichni' uprimne nenavidi, ale to se neda nic delat, ze se ta bankovka vali v hovne, prachy jsou prachy.
No a včera Argo vystřelilo v Bibliofilni edici komplet Pána prstenů v plátěné vazbě. 40ks už je pryč, zbytek bude v prodeji po novém roce (134ks celkem).
Pro mě je limitka něco co by se ve velkém množství neprodávalo a pokud to chce vydavatelství vydat, tak mu nezbývá omezit náklad, zvýšit cenu a vydávat to jako exkluzivní a doufat, že trochu vydělá.
@soulbringer, no nerad ale musím dát argu za pravdu, já si od nich letos koupil limitku 1984 s leporelem a limitne limitni alias, a u obou celou dobu přemýšlím jestli sem to nekoupil jen kvůli tomu slovu limitní které je asi nadužívané, u aliasu ještě dejme tomu ale 1984 vyprodali asi 150 kusu a 100ka jim teď leží někde na skladě a neštěkně po ní ani pes :D
Tohle může mít i kladnou stránku, některé vydavatele to donutí jít cestou kvality, ne kvantity (vím, jsem trochu naivní), tím myslím hlavně beletrii, občas člověk žasne, jaké ptákoviny tady vycházejí. Co se týče větších komiksových knih, pan Vybíral podobnou knihu jako je Petr Pan pro roky 2023 a 2024 neplánuje. Pojedou se klasické dvojdílky.
Já věděl, že některé z vás slova z Arga nenechaj úplně chladnými :)
(vazba u Aliasu by mohly vyprávět nehezké příběhy) Osobně mě úplně zahřála na duši ta bezlesná upřímnost v téhle větě: lépe se prodávají knihy, jež působí exkluzivním dojmem :)

Nicméně, už teď se těším na výroční zprávu SČKN, kde ten propad, jež de facto začínal lehce před covidem, bude asi markantnější, co se týče celého trhu. Poslední "covidový" report s pár zajímavými postřehy je k nalezení na webu svazu - tam mimo jiné ten propad u vydaných titulů Arga vypadá takhle: 153 ve 2020 vs 234 ve 2019. A nejsou samozřejmě jediní. Dle dat z databáze České národní bibliografie jsme ve volném pádu de facto od roku 2008 (chlácholím se však tím, že se investuje do kvality, nikoli do kvantity - lol).

Není tedy překvapením, že v rámci lepší práce s daty (o zákaznících a trhu), po akceleraci černé labutě z Wuhanu a při současných cenách papíru, se prostě hledaj cesty k optimalizaci samotného produktu, segmentační politiky a samozřejmě průměrné ceny a cenové politiky vůbec. Asi bych to nevyčítal jen Argu. To je realita trhu a prostě kapitalismus. Jinak je myslím osvěžující zjistit, že řada sběratelů jsou hlavně hejlové, jež koupí kde co s nálepkou "limitka" (nic proti sběratelům samozřejmě, sám sobě se musím leckdy smát).

Pro mě je ovšem zajímavé sledovat v delší časové ose:
- co dnes považují někteří vydavatelé za košatější...exkluzivnější... luxusnější... obsah, který vydávaj limitovaně
- s jakou cenovou a marketingovou politikou to dělaj
- jak obecně reagují na digitální změny na mnoha frontách

Jestli má někdo nějaký lepší vhled do prodejů a průměrné marže limitek a "klasických" bestsellerů za poslední dekádu u komiksů - a co u nás můžeme čekat v letech 2023 a 2024, tak doufám, že si to nenechá pro sebe. Nefiguruju v žádným vydavatelství, ale stejně mě ta branže fascinuje :)
Argo, nešťastný vyber materialu minimálne pri obale na chrbte knih ktore vydava. Človek aby sa bal otvárať knihy. Rohy su prinajlepsom hned osuchane, ked nie natrhnuté.
Doppelganger: To určitě záleží, nicméně ten omnibus jsem četl na stole (ono by to stejně jinak asi ani nešlo). Na tyhle bichle jsem opatrnej. U CC se mi tohle zatím nestalo.
Taky nemám s kvalitou provedení u Arga problém, ba naopak.
Moje Providence úplně v klidu. Asi dost záleží, jak to člověk při čtení drží.
Providence omnibus vypadal skvěle, dokud jsem při čtení nedošel asi do poloviny, kdy začala dost škaredě vrzat vazba. Ke konci se už začala rozlepovat. Tolik k exkluzivnímu dojmu.
Zrovna u Arga na mě jejich dražší knížky zapůsobily tak, že jsem je z velké části přestal kupovat :D
Argo? A zabudli spomenúť, ako im záleží na kvalite papiera ako aj samotného spracovania komiksov/kníh. Esmera sa mi doslova rozpadla a skončila v smetiaku (a nie som jediný, komu sa to stalo). Samotné obálky ich komiksov sú takej kvality, že aby sa človek pri nich bál aj nadýchnuť. Redakčné neduhy netreba komentovať.
soulbringer: Zarazilo mě, jak se tam píše, že si nemůžou dovolit vyrábět knihy na sklad, to jsem tedy nečekal. Asi si potřebují u všech knížek říct, jaké to mají skvělé prodeje, když se většina nákladu rozprodá pár týdnů po vydání... to je jako Trumpův výrok, že když se bude testovat méně lidí, bude méně nakažených:)
"paradoxy" knižního trhu - čím dražší, tím rychleji mizí z pultu

Titulů bude míň (myšleno celkový knižní trh, nikoli pouze komiksová tvorba), ale za to budou alespoň dražší. Inu...

Lépe se prodávají knihy, které jsou vybaveny košatěji, které působí exkluzivním dojmem. My například u komiksů děláme varianty obálek, často jednu luxusnější podobu v počtu několika set kusů, a ty se prodají jako první. V době covidu jsme se začali zamýšlet nad produkcí, nad počtem výtisků každého titulu, který vydáme. Snižovali jsme velikost nákladu, už jsme si nemohli dovolit vyrábět knihy na sklad... Před covidem jsme vydávali 220 novinek plus řadu dotisků, letos pak naprosto řízeně 188 titulů a velké množství dotisků. A patrně celý knižní trh dospěje k tomu, že nakladatelé budou velice zvažovat, která práva v zahraničí pořídit, a z jakého důvodu, a co od té knihy si vlastně slibují."

Celý rozhovor s ředitelem Arga, Milanem Gelnarem k vidění na Seznam Zprávách
Jak obstojí Foglarovy příběhy v dnešní době?
Richard Klíčník (Argo) poměrně trefně a zajímavě o nostalgii přerostlých kluků (ano, ošíval jsem se) a o otázkách, které musí řešit každé nakladatelství, jež drží podobné poklady.

Když nakladatelství Albatros v půlce října uspořádalo autogramiádu k vydání sebraných a zrekonstruovaných příběhů Rychlých šípů Jaroslava Foglara, které kreslil Marko Čermák, nenašli jste mezi chlapci a děvčaty čekajícími na podpis nikoho pod čtyřicet. Přesto na Rychlých šípech pořád něco je. Něco, co táhne. Ale najít onu tajnou ingredienci, to není jen tak...

...Je skutečnou nakladatelskou záhadou hlavolamu, kolik z prodaných výtisků si z nostalgie kupují pravověrní dospělí fandové, a kolik z nich si doopravdy s chutí užijí současní kluci a holky. To budeme s jistotou vědět, až pokud dnešní generace dětí dospěje a bude/nebude Rychlé šípy shánět pro svoje potomky. Zatím mají totiž peněženky v rukou ti, pro které budou Foglarovi chlapci živými hrdiny až nadosmrti.


Zajímává glosa, která ovšem není jen o staré pětce kolem Stínadel, ale přináší pohled i na nové příběhy nebo Rváčov. Celý text publikoval Deník N
I’m definitely done with comics - A. Moore
(už zase)

Čtu si další rozhovor s Moorem a je to jako jedna ze stovky variací ne téma "svět se změnil, už to není jako za mých mladých let, celé odvětví šlo do kytek, proto jsem ho dávno opustil", ale má tam některé zajímavé postřehy. Chvílemi s ním souhlasíte (ruku na srdce - každý z nás nikdy v sobě nezabil to infantilní dítě milující komiksy a ty superhero movies jsou goteskní pohádky), ale chvílemi tam vidíte Simpsonovic dědu, který křičí na mrak (ty hnusný škaredý internety!). Některé implikace, které naznačuje jsou ovšem přeci jen docela divoké. Zvolení Trumpa je mimo jiné důsledkem masové obliby filmového Batmana - lol, fakt ho miluju :)

Moore thinks that’s not just infantile but dangerous. “I said round about 2011 that I thought that it had serious and worrying implications for the future if millions of adults were queueing up to see Batman movies. Because that kind of infantilisation – that urge towards simpler times, simpler realities – that can very often be a precursor to fascism.” He points out that when Trump was elected in 2016, and “when we ourselves took a bit of a strange detour in our politics”, many of the biggest films were superhero movies.

Celý rozhovor z letošní října na Guardianu zde
Z FB profilu Milana Tesaře
(osobně se ovšem musím přiznat, že jsem žil s představou, že Raoul je dávno mrtvej a oni ho zabili až teď - stručným mailem)

Dnes nám se Štěpánem Marešem přišel stručný email z redakce Reflexu, že tento čtvrtek, v čísle 39, vyjde poslední díl Zeleného Raoula. O další není zájem. Díl nazvaný Babišova studna bude mít číslo 1421, což označuje počet týdnů, po které náš komix nepřetržitě vycházel. Přepočteno na roky je to 28 let. Zelený Raoul byl dílem čtyř přátel, kteří stáli v roce 1994 u jeho zrodu. Štěpán Mareš tvrdí, že Zelený Raoul je nejdéle vycházející kreslený seriál v Evropě, nemám to ověřené, každopádně je to dost dlouho na to, aby se stal neodmyslitelnou součástí přesně poloviny mého života. V časech dobrých i zlých, ve chvílích, kdy jsem dostal skvělý nápad, i kdy mě nenapadlo zhola nic. Jsem za Štěpána, za Tomáše Baldýnského, za Dana Hrubého i za sebe pyšný na to, že se nám podařilo vybudovat značku, kterou znal každý. Protože to se nepodaří každý den.
soulbringer : V Tatrách asi nevlajou všude žlutomodrý prapory, tak by to mělo být v cajku.