SMRT KRÁLE KOMIKSU
Bohužel, nedostáváme jen dobré zprávy. A jednu takovou opravdu špatnou jsme dostali právě teď. Zemřel Vladimír Veverka. Člověk, který stál nejen na počátku komiksového fandomu, ale i na počátku našeho nakladatelství. Nebudeme tvrdit, že bez něj by u nás neexistovaly komiksy, ale možná by neexistovaly v takové míře, nejspíš by všechno začalo mnohem později a na sto procent by neexistovala CREW. On byl tím, kdo z projektu, který měl být původně na úrovni samizdatu, udělal profesionální komiksový magazín. Kdo do toho vložil jak finance, tak své zkušenosti a kontakty. Ale přes to všechno si nepřivlastnil šéfovskou pozici, ale fungoval jako rovný člen týmu. Tím dal ohromný prostor skupině mladistvých nerdů, kteří přicházeli s občas dost šílenými nápady. Byl to nadšenec tělem i duší, byť nebyl z těch lidí, kteří by u jednoho projektu vydrželi příliš dlouho – takže u šestého dílu od CRWE odešel, aby pak, po nějaké době, ještě magazín na pár dílů převzal a uzavřel éru původní, časopisecké CRWE.
Vladimíra Veverku jste mohli potkat na CRWEconu 2022, když jsme oslavovali pětadvacáté výročí. Komiksový svět mu vděčí za mnoho. Na sochu na Václavském náměstí to není, na nějakou plaketu by to být mohlo. A rozhodně za naše obrovské poděkování.
Sbohem, Vláďo, a díky za všechny komiksy!
@seneke: tyjo drsný, mám od něho doma Red Room: The Antisocial Network což teda není nic pro slabé povahy, každopádně je smutný jak člověka dokáže zničit internet.
Zemřel Ed Piskor. Podle všeho spáchal sebevraždu, jelikož ho obvinili ze sexuálního zneužívání.
"I was murdered by Internet bullies," Piskor wrote. "Massive amounts of them. Some of you out there absolutely contributed to my death as you were entertaining yourself with gossip. I wasn't AI. I was a real human being. You chipped little bits of my self esteem away all week until I was vaporized."
Yogi: No jo, keby mi po vzore Fidela tiež hrozilo, že ak si to nepozriem a nebudem hlasno tlieskať tak mi unesú a zožerú rodinu tak by som to dal tiež!
Já třeba preferuji vše velké. Ano, v posteli se to čte hůř, ale vynikne ta kresba. Zrovna toho Hellboye jsem se zbavoval, protože ty titěrné knížečky to podle mě zabíjí. Kolosálku jsem nesehnal (ne, 20k za to nedám), tak mám velké EN vydání za zlomek ceny.
alfi: souhlas :) ale tak bylo to asi pro hardcore fans a light to tady pro blaho všech napsal viď :)
Podle mě to tam Filip nahodí - spíše bylo zajímavý slyšet ten background a uvažování, co bude, nebude a kdy (i podle toho, jak se Filip snaží držet toho svého kodexu).
zack: do metra, do postele, do ušáku, nebo když u toho člověk jí - zcela jistě a souhlasím v obecné rovině. Ale to bych tak rovnou třetinu svý knihovny odepsal :) Ano, pro pohodlnost čtení jsou větší formáty problém a většina vydavatelství s tím pracuje, že jo... stejně jako s tím, že pro určitou část cílovky jsou i větší formáty prodejný, ba dokonce žádoucí, obzlváště některé kresby si o větší formát prostě říkaj - protože pohodlí pro četbu není pro ně hlavní motivátor ke koupi daného titulu, respektive s tím dokážou pracovat a pozor nejsou to jen sběratelé.
A ano, z pohledu čtenáře by tomu až tak neuškodilo vydat něco ve více dílech - jenže stála by jedna kniha míň než dvě? Nebo by to bylo naopak? Začnou ti do toho vstupovat další faktory - omezený místo v knihovně a ekonomika. Jinak sám Filip přece taky přiznává, že některé kousky musí vydat spíše ve dvou dílech - ty hranice tu jistě jsou a uvědomuje se i on. A třeba mě se líbí i to uvažování pro Kill lock - nejlépe jako jedno celý dílo, ale je otevřený o tom uvažovat i po kouskách (byť jeho i moje preference je asi jasná).
(naštěstí tohle přestaneme řešit, až do padesáti let přejdeme všichni na digitál :)
Soulbringer: comoliv vetsi jak tpb je na cteni hovadina. Jsou samozrejme spousty duvodu, proc to vydat vetsi, tezsi, ucelenejsi, ale rozhodne ne s focusem na cteni.
Něco je omnibus, něco past na peněženku s příšerným UX a něco je prostě hotovej celej příběh, kterému rozhodně sluší ucelené vydání. Osobně preferuju třeba Hellboye v mnoha titulech než tu zhovadilost s pekelnou knižnicí (tady krom šetření místa v knihovně fakt nechápu, proč si to někdo dobrovolně pořídí, fakt ne - ale proti gustu...) A naopak třeba Tulák nebo Pošťák si prostě ve dvou či třech dílech neumím moc představit. Jako můžeme se bavit třeba o rozdělní ty prvotiny od Kaplana, ale obecně jako čtenář rozhodně vítám způsob vydání a provedení, kterým to Filip dělá (a to jsem tuláka četl i v posteli).Ve stejném duchu jsem se tady trochu podivoval nad tím, že si matematika pana Vybírala vydala cestou dvou výtisku u Integralu Velký Mrtvý (kde si naopak dokáži představit jednu čitelnou knihu, byť by mohla být dražší a asi bych to tak preferoval - ale chápu jaký risk to pro vydavatele je). Pak jsou věci, který jsou super, že ti vyjdou v celku, ale i to se musí taky umět - viz Alias. Rozhodně jsem preferoval to mít v jedné bichly - tedy do momentu, než se ti začne lehce rozpadat v rukou... čili znovu: on je špalek a špalek. Na kvalitě (příběhu i zpracování) prostě dycky záleží... ale zase jsem jen jeden ze tisícovky čtenářů s tisícovkou chutí a preferencí. Ale zkráceně řečeno DÍKY Bohu za tyhle malá nakladatelství - fakt že jo!
PS: Jako jo, je tam spousta momentů, kde bych s Filipem velmi polemizoval (viz i ta citace, která mě přišla úsměvná a kterou jsem tu schválně dal), ale v zásadě drtivá většina toho, co MB vydali mi totálně sedla a leckdy i předčila očekávání. Příběhy i způsob mi přijdou na one-man show více než fér a já mu držím i s novinkami palce. Jen houšť a klidně více čtivých špalků :)
"...ale já rozhodně nechci, aby to byly nějaký sběratelský artefakty, aby to bylo něco, co jakože odkážeš dětem, pač "tam je ta hodnota!"... Já bych rád, aby sis to koupil, rozbalil a přečetl, protože si chceš přečíst ten příběh a ne že kolem toho budeš tancovat v rukavičkách..." (si nejsem jistej, jestli Filip zná velkou část své cílovky, ale dobře on a úplně s ním souzním)
Ve vedlejším vlákně už to zaznělo telegraficky (thx @LIGHT), ale tady jsou skoro 3 hodiny s Filipem (co pořád vede prakticky one-man show s názvem Mighty Boys) - stěžejní jsou určitě ty ediční novinky pro příští rok, ale je tam i dobrej vhled do toho, jak takové vydavatelství obdobného charakteru dnes funguje na tak malém trhu, jako je ten český a spousta dalších zajímavých nuancí.
Celý stream zde
- co nás čeká do konce roku od cca 27:00 (pro ty, co už objednali - spíš prosinec)
- info k již oznámeným novinkám od cca 32:00 (Sea of sorrows - bude, nevíme kdy, Kill Lock - zvažuje se spíše tisk až kompletu, pokud tedy bude i volume 3...)
- info k novinkám a novým titulům vlastně až od cca 1:35:00 - představovačka od zadu :)
Alfi: s Endgame to mělo skončit a s láskou bychom na to vzpomínali, jenže podřízni zlaté prase. Je to jako strom ( meruňka) co jsem měl kdysi na zahradě, jeden rok neskutečná úroda a do roka bylo po něm.
Alfi: Ten speciál jsem viděl a bylo to, jak když Pejsek a Kočička vařili dort. Naflákali tam všecko možný od multivers po kritiku umělé inteligence, miliardáře posedlé měřením klacků, až po Disneyho a jeho rychlokvašky. Za mě 6 z 10.
Yogi: no ale veď presne toto - klasický superhrdinovia, plné publikum. Fungovalo to kde zachovali (Guardians 3) ale čo She Hulk, Ms Marvel, Secret invasion atď. - a áno, dôsledok je, že stoja za starú bačkoru
Alfi: Myslíš incelové ? Co si pamatuji třeba z Avengers - Endgame , v kině (plném ) byly zástupci různých genderů od teenagerů po seniory. Není to prostě tím že ty filmy až na výjimky stojí v poslední době za starou bačkoru?
Problémom je, že Disney sa rozhodol vykašlať na štandardnú demografickú skupinu čítajúcu komiksy (slobodní mladí muži) a začal tvoriť blbé filmy s postavami silných diverzitných žien ktoré len mužov zosmiešňujú - a to im nových fanúšikov neprinieslo a starých odohnalo
Větší a větší bouřkové mraky nad Marvalem.
Titulární téma pro nové vydání Variety - spousta zajímavých postřehu je v tomhle článku ... inu, replikace úspěchu není nikdy snadná, zvláště když se filmové adaptace komiksů potýkají s diváckou únavou i padajícím zájmem.
faster86: Normalne se to stane, kdyz je autor dostatecne dlouho pod drnem. Proto mame nekolik nazavislych vydani Conana, miliardy lovecraftovek apod. Podle meho omezeneho chapani, muzes defacto udelat novy comics ze sveta Fables, ale nesmi to jakkoliv vypadat jako cokoliv, co vydalo DC.
Velkej sef: normalne se nechces tak snadno vzdat budoucich vydelku. Tady je situace specialni v tom, ze ma Willingham zjevne pocit, ze ho stejne DC ojebava. Navic bych pockal, co na to pravnici :) Ve vysledku to pak stejne rozhodne az nejaky soud a kdo to chce riskovat? Napadu ma kazdy tri prdele zejo. Bral bych to spis jako symbol.
Zack: Zajímavé. Ale až se divím, že to někdo neudělal už dávno, pokud je to takhle jednoduché.
Zrovna před pár dny jsme s přáteli vedli debatu o tom, že nechápeme, proč žádný známý autor nevybírá na svou novou knížku na kickstarteru obrovské peníze s tím, že když se na to vybere, vydá ji online jako volně šiřitelnou. Těm velkým jménům by tam fanoušci ty peníze museli nasolit raz dva.
Jak to chápu já, tak si můžeš udělat vlastní cokoliv ze světa Fables s použitím už vytvořených postav, ale nemyslím si, že je možné jakkoliv použít art Marka Buckinghama nebo jiných. Stejně tak se k tomu ještě nevyjádřilo DC, které k tomu asi bude chtít něco říct :D
Suicide Squad dostane vlastní anime. Bude se to jmenovat Suicide Squad Isekai a designy postav dělá Akira Amano, která kreslí například mangu Ron Kamonohashi: The Deranged Detective, kterou jsem tu již dříve zmiňoval. Za animací bude stát studio Wit, který dělalo Útok titánů, Spy x Family a další anime.
trailer: https://www.youtube.com/watch?v=XSaBR58f7I0
Svět umí být ošklivej a příběh Toy Box je opravdu jedním z mnoha. Proto by se vám mohla hodit tahle informace – oběti zneužití a sexuálního násilí jsou podle našich zákonů tzv. zvlášť zranitelný oběti a jako takový mají právo na bezplatnou odbornou pomoc. S dostupností téhle pomoci je to teda horší, ale pokud jste přežili doteď, vydržte ještě chvíli! Případně může na odbornou pomoc přispět zdravotní pojišťovna. Do komentáře hodím odkaz s bližším infem, odkud se můžete proklikat do registru poskytovatelů pomoci."
No, tak jsem si to trochu pročetl a vychází mi z textu p. Klíčové, že p. Morštajnovou (o které jsem neměl do předevčíra ani tušení) moc ráda nemá, psáno se špatně skrývanou osobní záští, k tomu to používání anglicismů, to neumí napsat pěkně česky, když už je taková "recenzentka?" To o ToyBox jsem vůbec netušil, je to hrůza, uff, radši nemyslet, ale přijde mi to zase, že tu knihu Morštajnové vůbec nečetla (viz: Pokud najdete dalsi shodne motivy nebo body, budu rada, kdyz mi napisete na toybox@toybox.cz nebo do komentaru na socialnich sitich), bo kdyby to četla, tak přece všechny shodné motivy nebo body najde sama, takže mi to přijde, že tu kruciátu rozjela hlavně p. Klíčová. No, nevím, nedokážu to posoudit a nebudu nikoho hodnotit nebo obviňovat, nevidím ani východisko z takové situace, někde jsem navíc četl, něco ve smyslu, že "všechny příběhy už byly dávno napsány a jen se obměňují kulisy." Tak až bude chvilka, přečtu ještě ten článek od toho Němce.
Asi je dost těžký někoho takhle popotahovat u soudu. V literatuře se to přeci jen dokazuje hůř než třeba v hudbě, kde existují i u nás případy prokázaný "inspirace". Viz případ Support Lesbiens vs Kalousek. Ale to už asi srovnávám nesrovnatelný.
Inak, ak by to bola pravda (a zatiaľ to vyzerá tak, že nie je) a Mornštajnová naozaj napísala knihu kde sa odrážajú isté motívy z článku, čo čítala, je to zlé? Toto je len teoretická otázka, ak si prečítam článok o lúpeži v banke a následne napíšem knihu o sérii bankových lúpeží, pácham duševnú krádež?
Dík, více méně jste mi potvrdili, že asi nejlepší vhled popsal Honza Němec (byť jeho vztah k Hostu ho do jisté míry také může limitovat)… problém a pachuť však zůstává.
Jako věřím, že obě dámy se po publicitě svezou a že se budou dál úspěšně prodávat (v tom, co dělají a že se jejich cílovky jen utvrdí ve svém obrazu), ale taky tu jistý čas zůstane za AM silné podezření z exploitu, a za Toy Box zase snaha za každou cenu - velmi subjektivně - dokázat nedokazatelné.
PS: prošel jsem si pár komentářů a diskusí z obou “táborů” a je evidentní, že to byla ztráta času. Respektive potvrzení, že i v tomhle pidi rybníčku a bublině jsou lidi kkti, co nejdou pro nálepky a silný soudu daleko a že ani dotčené dámy si s krizovou komunikací taky netykají. Škoda.
Jan Němec to popsal celkem hezky a střízlivě. Ačkoliv by se někomu mohlo zdát, že je ve střetu zájmů, poněvadž mu Host vydává knihy a sám v něm pracoval.
Tady se nedá než souhlasit s Velkým šéfem. Za mě je to zbytečná hysterie, která přispěje leda k tomu, že si Mornštajnovou koupí víc lidí a víc lidí teď bude vědět co nebo kdo je to ToyBox. To je celý. Čím víc se v tom jedna nebo druhá strana bude nimrat, tím víc si ublíží.
Alfi: Já vím. Článek od Němce jsem také četl a vážím si jej, protože knihu na rozdíl od mnoha jiných přečetl (i když nějaké rozdíly jako "matka ToyBox byla lékařka, matka v knize pracuje v montovně" mi přijdou asi stejně závažné jako "Můj film se odehrává v Los Angeles a ne ve Francii, takže vlastně o remake nejde"). Pokud z mého příspěvku bylo cítit nadržování nějaké straně, tak tam bylo neúmyslně. Protože: 1) Nečetl jsem Mornštajnovou. 2) Nevím, na základě čeho bych já mohl rozhodovat o tom, zda se Mornštajnová neinspirovala/inspirovala/opisovala.
soulbringer: Žádný lepší klíč k tomu není. Mornštajnová zpracovala příběh, který se hodně podobá tomu, co se kdysi stalo ToyBox a stručně to popsala v rámci MeToo. Na jedné straně pak máš fakt, že něco podobného se stalo mnoha lidem, na druhé neohrabané vyjádření Mornštajnové, když tvrdila, že se inspirovala vyslechnuým příběhem, a po propuknutí kauzy to tvrzení vzala zpět. Ještě více než samotné autorky to očividně hrotí širší publikum, které přešlo v docela citlivých událostech na pole osobních invektiv. Další v tom vidí věci jako woke, toxickou snahu udělat z literatury bezpečný přístav nebo plagiátorství. Další tvrdí, ať o sexuálním násilí píše někdo, kdo ho nezažil nebo nemá (údajně) dostatečně nastudované.
Počítám, že si teď koupí knížku Mornštajnové o dost víc lidí a že o dost víc lidí bude znát ToyBox, ale celé to do týdne odehnije a zapomene se na to. Jediné, v čem by tahle debata mohla mít přínos, je dávat si pozor na to, co a komu říkám (nejsem citlivka, ale přesto mi reakce "jen ať si nemyslí že byla jediná voprcaná dědečkem" nepřijde pro diskusi úplně přínosná), ale tady ve mně vítězí skeptik.
Občas narazíme na zajímavé články či videa s comicsovou tématikou, tak se o ně podělme s ostatními. Z domova i ze světa.
* Bez paywallu, předplatných atd.
* Bulvar sem nepatří.
* Filmové novinky sem nepatří.