Publicistika Linkování zajímavých článků a videí.

Mě na Piruetách zaujalo, že z prvních dvaceti aktivních uživatelů ComicsDB podle počtu vlastněných komiksů je má ve sbírce jen pět lidí a to jsou tam lidi co mají vše hned po vydání , někdy i víckrát .
Jsem rád , že se diskuse rozproudila a řadu teorií jsem si potvrdil a ujasnil. Nejvíc z duše mi mluví Soulbringer a Lenny.
To Milo - samozřejmě, že jsem Piruety četl a to dvakrát a na svém hodnocení jak kresby tak scénáře opravdu nemůžu nic změnit.
MaF: jo, jednou jsem v nominacich zneplatnil raid, kdy se behem hodiny prihlasilo nekolik desitek novych uctu a hlasovaly vsechny naprosto stejne. Jinak s tim problem nebyl, ne ze bys nemel pravdu, spis Fabula nikoho natolik nezajimala :)
soulbringer: napřed tři technické:

1. ad "fakt je uvěřitelné, že Štefánik vyhraje i nad věcmi mimo český rybníček?" - Česká akademie komiksu holt preferuje české komiksy; ono kdyby se porota v Praze dobrala zjištění, že nejlepší scenárista je Moore nebo Lemire, bylo by to jen směšné...
2. ad "klade si tam někdo otázku proč někdo věci hlásí a někomu to za to nestojí?" Ano, klade. A porota dle regulí může nominovat i komiks, který nikdo nepřihlásil (či si nominaci nakladatel dokonce nepřál), a dělává to - tady Scarface nemá pravdu 8-)
3. ad "fakt by to nepřežilo jednu, dvě kategorie mimo porotu?" - jednu z kategorií, tu pro někoho nejdůležitější a v médiích nejprobíranější ("Cena České akademie komiksu") volí celá ČAK, ve které je i spousta lidí, kteří nepasou po "artu", ale živí se třeba "mainstreamem". Ale není to čtenářská cena, řekněme spíše "stavovská".

Jinak:

Je jasné, že Štefánik každého nezaujme, ale než budeme kritizovat rozhodnutí poroty, je třeba si položit otázku: Je komiks X opravdu lepší než Štefánik? A v čem?
Nebo se mi prostě jen víc líbí, víc mi sedí, ale kvalitativně lepší řemeslo/kreativita to není?

Nominací je vždycky omezení počet, to je tak i v jiných oceněních, tím se neříká, že "tu máme jen 3 top kreslíře", ale že porota shledala, že těmto třem se to letos povedlo nejlépe a že jeden z nich by měl být vítězem.
Porota vždycky zvažuje veškerou produkci a v užším výběru má třeba i 10 (i víc) titulů/autorů, ale nakonec prostě musí nominovat jen 3 - a nakonec vybrat jen jednoho. Bylo by krásné, ocenit jich 5 nebo 10, ale to by trochu ztrácelo smysl...

Hodnotit překlad je těžké, to neumí jen tak někdo, ale v porotě je vždy překladatel/ka a porota si zadává i posudky od profesionálů - nehodnotí se ten titul, ale právě ten překladatelský výkon - a ten může být třeba i na kratičkých stripech (což se stalo) nebo na vystižení jazyka teenagerek (i to se stalo), ten komiks nemusí být "bomba", ale ten překlad by měl být perfektní.

Porota byla letos jiná než loni, takže pokud máte pocit, že rozhoduje pořád stejně, že je v tom nějaký trend, tak je to možná dobře - ceny jsou nastavené tak, že to funguje, i když se konkrétní lidé obmění.
U porotcované ceny prostě musíte mít důvěru v tu porotu, že ví, co dělá, a že vybírá podle zveřejněných kritérii - to tak bude vždycky, ať ta porota bude jakákoliv...
Ale to, že se malá porota shodne s celou Akademii (ve které fakt nejsou jen milci menšinových žánrů a alternativy), to už asi taky o něčem svědčí...

U cen popularity/čtenářů (jako Slavík apod.) je ten problém, že bývají často "cinknuté" - tohle řešila i Magnesia Litera u čtenářské ceny, u Slavíka je skoro "vrozené" už desítky let, něco o tom nejspíše ví i Zack, který ty účty, které vznikly, aby odhlasovali pro konkrétního autora ve Fabule rase, a zase vymizely, myslím řešil... Pokud se pletu, jistě mě opraví.

Někteří autoři, nakladatelství apod. mají prostě věrnější fanoušky, jiní je mají vlažnější nebo s nimi nepracují nijak - o kvalitě díla to nesvědčí nijak.
Co se týká propagace komiksů jako celku, tak nejlepší jsou občasné reportáže o novém komiksu ve zprávách na ČT. Naposledy jsem myslím viděl reportáž o "To byla zákopová válka". Tohle je podle mě cesta, jak oslovit lidi komiksem naprosto nepolíbené. Muriel má podle mě mizivý dopad a Fabula Rasa byla jenom mezi námi.
Muriel vždycky byla alternativní a komiksy bez hlubšího tématu/přesahu v ní nemají šanci. Už to, že Sweet Tooth dostal nominaci, je úspěch.
Osobně bych to neředil, "popular vote" už mají coby cenu ČAKu. To už radši ty nové ceny - laťka není moc vysoko.
@GWB> a právě proto, že ta linie je dost rozmazaná, si pořad myslím, že by Muriel klidně slušel přesah i do mainstreamu / komunity mimo akademiky

@zack> hele jo, to je moje obecný filosofický dotazování, které není přímo pro tebe a tenhle web, jako spíše směrem k pořadatelům Muriel a jinak se asi obecně shodneme. Jen říkám, že je to škoda a že tu hrozí riziko, že s postupem času se Muriel stane opravdu záležitosti pro deset až dvacet lidí :)
GWB: redeni je vzdycky zlo. Ale chapu, co bys rad, jen mi to prijde jako utopie. Vzdycky bude mainstream a alternativa, pop a punk, corp a indie, predstirat, ze je Muriel cena pro sirsi comicsovou verejnost nebo ze lidi na CDB reprezentujou nejaky mainstream, je spis znamka odtrzeni od reality.
Fabulu nevyhraval jen Kopl, taky ji dostal Rumcajs (nevim proc, ale z toho sem mel nejak ja osobne nejvetsi radost za cely ty roky), stejne jako Muriel nedostavaj jen clenove akademie, ale Terka Kopecka za uplne normalni comics. Ale kazdy vidi, co potrebuje videt...
Nejses slepej.
soulbringer: tady se asi hlavne mijime v tom, ze ja si nemyslim, ze je potreba nejak korigovat Muriel (resp. ne smerem, kterym naznacujes), ale spis dalsi cenu, ktera bude mit jiny format, jiny publikum a jinou "porotu" a tim padem uplne jine tituly a jmena.
Komentoval kondici jakehokoliv trhu podle jakekoliv ceny je samozrejme chujovina, ale taky bych tyhle bonmoty na press tour nebral moc vazne.
Zack: Jasně, já to chápu. Myslel jsem to právě tak, že se ony ceny "akademiků" mohou naředit nějakým populárním "hlasem lidu", aby se to vyvážilo. :-)

Jinak mě trochu mrzí, že se dělá nějaká silná hraniční linie mezi řekněme "artovým" komiksem a "mainstreamem"; myslím si, že v komiksu je ta hranice mlhavější nežli támhle teď na Donbasu. Crew vydává i výborná (umělecky či obsahově) díla, není jich málo.

Pak tu totiž máme jednu frustrovanou skupinu, které vadí, že Fabulu vyhrál vždycky Kopl (nic proti němu), a pak druhou frustrovanou skupinu, které vadí, že jsou "akademici" lehce přezíraví a hrají si tam na vlastním vyvýšeném písečku. Je to škoda!

P. S: Už tady ani nemohu najít přehled minulých Fabul ras, možná jsem jen slepej :-)
Soulbringer: Co se týče Muriel, tak ta jde dost mimo nás - ostatně, je tam jen jedna kategorie pro zahraniční komiks, takže pokud tam posíláme nějaké komiksy na posouzení, tak jen tak jeden, dva, a spíš kvůli překladům. Jsme mainstreamové nakladatelství, takže tohle fakt není nic pro nás.
Jako vydavatelé jsme měli rádi cenu Comicsdb – Fabula Rasa. Jak to hodnotili čtenáři, tak to přinášelo nejen ceny, ale hlavně zajímavé informace. Už to byl nějaký trochu větší statistický vzorek, lidé se museli nějak rozhodnout, vybrat si to, co bylo podle nich nejlepší, takže člověk viděl, s čím čtenáře zaujal… a s čím ne. Taky si mohl udělat představu, jestli lidi tankuje víc příběh, kresba, nebo zpracování. Plus, samozřejmě, tyhle akce jsou zábava, která v ideálním případě sdružuje fany – mají se o čem bavit, hádat a polemizovat. Comicsdb na to byla ideální stránka, shromažďuje data, lidi, co hodnotí komiksy, je neutrální... Ale chápu Zacka, že se na to vykašlal… ten zájem čtenářů zase nebyl tak velký a nestoupal.
Ceny kritiků… při vší úctě, i když člověk vyhraje, tak to znamená, že se jeho komiks líbil tak třem lidem. A to často lidem, kteří komiksy moc nečtou a aby vůbec váš titul mohli hodnotit, musíte jim ho poslat k posouzení.
@Zack: Rozumím. Akademické ceny mohou být v jistém ohledu vskutku přežitek a ano "co si člověk neudělá sám, to nemá, ale já nemám ambice to radikálně měnit, něco zakládat a nebo jen hejtit. Naopak si ty práce vážím, i proto, že pokládám Muriel stále za jistý indikátor a doplněk k tržním preferencím - a v téhle branži pro menší vydavatelství tím tuplem. Zároveň je mi jasné, že organizace, financování a fungování stojí čas, energii, lidi a peníze. Nic z toho nemám a jelikož jsem v porotě jiných celonárodních cen (s větším mediálním dosahem), vím co za peklo to je. Tohle nikterak nezpochybňuji a o to více Muriel i akademii držím palce. Na druhou stránku si troufám pokládat jako ten, kdo spíše hlasuje "pouze penězi", stále několik dotazů:

- jsou současné ceny Muriel skutečně dobrým obrazem o stavu českého komiksu? Vy to takhle vidíte?
- jak moc naplňují základní poslání akademie (aka podpora a propagace českého komiksového umění v ČR, v zahraničí + vytváření podmínek pro rozvoj českého komiksového umění)
- co je indikátorem vlastně toho, že to funguje - počet článků v novinách? jedno vysílání na ČT Art? Poslední roky po akci vyjdou všude de facto jen suché tiskovky, velkou diskusi jsem nikde poslední roky nezaznamenal. Letos jsem si alespoň dohledal na Vltavě rozhovor s Pavlem Kořínkem + o nějakou reflexi se třeba snaží Adamovič v deníku N, ale všechno je to na můj vkus povrchní.
- v tom rozhovoru na Vltavě říká právě Pavel, že český komiks je v dobré kondici a to usuzuje právě díky nominacím i současným cenám - jenže to je vše, co k tomu řekne. A třeba mě to jako indikace toho, že je na tom český trh skvěle vůbec nepřijde (takže tady si říkám spíše já sám pro sebe, proč to nevidím tak růžově jako oni?)
- klade si tam někdo otázku proč někdo věci hlásí a někomu to za to nestojí?
- klade si tam někdo otázku, jestli je současný koncept, jež se nezměnil několik let, stále relevantní?
- proč do toho nechtějí vtáhnout komunitu mimo spolek? (jak už napsal GWB, nikdo z toho nechce dělat Slavíka, ale fakt by to nepřežilo jednu, dvě kategorie mimo porotu?... nějaký zkušenosti s cenami z jiného soudku mám a PR takových věcí je úplně jiný, než jeden pořad na ČT ART, když to trochu přeženu).


jinak úplně nevěřím, že ty dvě sociální bubliny se až tak moc překrývají a pokud by nominace nebyli tak uzoučké, troufám si tvrdit, že by ti vítězové mohli vypadat fakt rozdílně.
Soulbringer: Souhlas. Podle me se nepotkava ocekavani a ucel podobnych cen. Kdyz jsem zacinal komiksy kupovat, tak jsem sledoval ruzne rekapitulace i Muriel. Nakonec jsem skoncil u filtru a hodnoceni tady na comicsdb (pres to, jak na hvezdicky Zack nadava). Je to podle me nejbliz mainstream obecnemu vkusu. Muriel uz nesleduji, akorat jsem nad tim kroutil hlavou jako ty a smiril se s tim, ze nejsem dost intos.
GWB: protoze ceny popularity se delaj hlavne kvuli sponzorum a exposure, to je proste uplne jina filosofie. Bud si myslis, ze je lepsi, kdyz to vybira odborna komise nebo vox populi. Navic, co by Muriel mela za "verejnost". Se klidne vsadim, ze by to bylo velmi podobny tomu, co vybere porota, protoze stejna socialni bublina.

soulbringer: ja to teda nemyslel nejak osobne na tebe, byla to reakce na to volani po jinem formatu a vyberu na tech nekolik lidi, co se o to otrelo. Nejaky drobny zkusenosti s cenama mam, tak mi neprijde, ze ctenarske ceny jsou nejaka morda na cas nebo penize, ja s tim mel vzdycky spis problem, ze mi prijdou ceny jako absolutni prezitek, nez ze by to bylo neco narocnyho. A taky sem normalni smrtelnik, co nema cas na nic, ale imho je daleko konstruktivnejsi (i z osobniho hlediska) to zkusit sam, nez cekat az to udela nekdo jiny, minimalne je v tom o dost min frustrace. Je to jako kdyz jedes v aute jako spolujezdec, kdyz nekdo ridi jako kokot. Sice sam ridis jeste hur, ale za volantem ti to tak neprijde :)
soulbringer: Piruety vyhrály v kategorii "Nejlepší překladový komiks".

A osobně mi tam jedna cena popularity také chybí, má ji Český lev i Magnesia Litera, tak proč ne Muriel :-)
Soul - na podobné kecy bych vůbec nereagoval, vždycky se objeví nějakej Zack, co napíše, ať uděláš něco svýho, pokud něco řešíš... A zpravidla je to tady Zack - proč neudělá vlastní ... Něco?

Debilnejsi "argument" snad neexistuje :D
@zack: to je tak trochu argumentační faul, respektive velký úkrok stranou a o tom nebyl můj původní dotaz. Nic mi samozřejmě nebrání, abych si založil vlastní Oskary, Lva, CSFD nebo nějaký web či soutěž. Tím, se ale neřeší ty daný ceny Muriel, o kterých je tu řeč. Nebyla to ani prvoplánová kritika, alespoň ne z mé strany. Jsem normální smrtelník a jsem rád, že mám vůbec čas číst. I proto dám na doporučení lidi tady nebo doporučení porotců - každá cena je tak jako tak marketing a dobrý PR. Je normální to prostě zkoumat. Ty lidi v akademii něco za sebou samozřejmě maj a já ani nezpochybňuji porotce či jejich právo posuzovat a vybírat.

Jen jsem v tom chtěl mít více jasněji a doufal jsem, že mi tady někdo třeba napoví ... nebo sám řekne svůj názor na letošní ročník. Vážně pořád úplně nevím, co ty poslední ročníky o české scéně (a nakladatelech) tak nějak říkají a prostě dost tápu.
Co presne vam brani udelat vlastni cenu?
Jen aby nedošlo k mýlce. Piruety cenu nakonec nedostaly (ale samozřejmě nominace tam byla). Šlo mi obecně o to, že Paseka je poměrně konzistentní a letos si těch nominací i ocenění měla dost. Ostatně odnesla si ocenění za Naprostou šílenost i Běžce. Já k tomu dodal i ty piruety, protože jsem taky přesvědčen, že je to dobrý dílo a nominaci si zaslouží. Paseka zná svou cílovku a myslím, že obě ty díla si čtenářky (i čtenáře) fakt lehce najdou. Nejde mi o to, abych do Paseky kopal, to naopak. Rád bych pochopil soutěž, hodnotící ... a jak říkám, co ty poslední ročníky vypovídají o tom, kde se český komiks vlastně fakt nachází. Moc si to neumím přebrat (nebo se mi možná ty závěry nelíbí).

Vím, že je ten rybník fakt malej, ale obecně bych ale rád pochopil více věci:
- proč jsou nominace takhle malé. skutečně tu máme jen 3 top kreslíře, 3 top scénáristy? Fakt nevzniklo za 2021 těch lokálních děl více, které by si řekli alespoň o nominaci? ... Namai měl brutálně těžkou (a notoricky) známou předlohu od Orwella, pak tu třeba vznikly Nanits Chronickles (a prostě se asi zbytečně rozčiluju, ale nechápu to) ...
- fakt je uvěřitelné, že Štefánik vyhraje i nad věcmi mimo český rybníček (nečetl jsem, neumím posoudit, ale je to fakt divný... chápu, že Muriel je české ocenění, ale zůstal bych na zemi)
- nominace i hodnocení překladových věcí jdou úplně mimo mě. Neumím asi posoudit klíč a zapeklitost, takže to asi moc nehodnotím, ale přeložit Bombu nebo Sweeneyho Todda může být asi úplně jiný hřiště než u Piruet.
- proč jsou ty ceny stále tak "akademické" - nestálo by za to do toho vtáhnout samotné čtenáře? fakt nejde udělat alespoň jednu, dvě ceny popularity?

jestli máte někdo známe u organizátorů, tak klidně moje vrásky přepošlete. Třeba bude příští ročník konečně takový, u kterého by se nemuselo zívat. Dík
Skot - četl jsi ty Piruety nebo jen nadáváš? Jedinej koment, co u knihy je, je od Buše a ten byl dojat a obdaroval knihu 5*

Btw. Pujdeme-li řeči čísel: piruety 6 hodnocení, průměrná známka 4,5. Bomba 43 hodnocení s průměr 4,9.

:)
Skot: Cítím to stejně. Nejspíš si to pár chytrých hlav v lidově demokratickém Česku hrází mezi sebou.
Ceny Muriel se dostaly tam co další ceny různých akademií. Postupně se odtrhávají od reality a preferují spíše rádoby umělecké trendy, než aby odrážely realitu. Dobrý komiks, dobrá kniha nebo film se obvykle pozná podle návštěvnosti a prodejnosti a tím, že ho kritika úplně neodmítá. Ale vybrat Piruety před Mlsounem nebo Bombou, to je už opravdu silná káva. Ani scénář ani kresba nepřesahují běžný průměr pospubertální začínající autorky, jen se vezou na současné progresivistické vlně. Už to že obdržela cenu Willa Eisnera není normální. Totéž platí o komiksu Tráva. České prostředí je specifické , ale Štefánik nevybočuje z řady životopsiných komiksů , které se objevily v posledních letech. Naopak chybí příjemné překvapení Nanits, Anhropoid a hlanvě 1984. Ještě před několika lety bych podle výsledku ankety sháněl vybrané komiksy jak záruku kvality , teď už opravdu ne. Takže já výběru poroty rozumím a o to více jsem z něho rozpačitý. Pokud by se měl komiks vyvíjet cestou, kterou naznačují výsledky , tak si ho běžný čtenář už neužije ale také ani nekoupí.
Naopak mi chybí ankety čtenářské, ale ty samozřejmě nejsou schopny zhodnotit intelektuální přesah a hloubku vybraných děl.
soulbringer: Tak třeba Štefánik byl podle mě moc hezkej, alespoň po atmosférické a výtvarné stránce. Jestli to byl úplně loňský TOP, to si netroufám soudit. Hlavním problémem asi je, že jsme stále hodně malý rybníček, co se týče české komiksové produkce.
GWB: Nepovažuji se za úplného znalce českého prostředí a navíc třeba Štefánika jsem jen prolistoval (a nezujal mě natolik, abych si pořídil)... jediný, co asi vystupuje, že letošek se zaslouženě asi povedl Pasece: Úplna šílenost a stejně i Piruety jsou - pro cílovku - super a s oceněním asi nemám problém. Jen třeba nechápu proč porota totálně vyignorovala (i komerčně úspěšný 1948). Myslím, že Matyáš Namai by si zasloužil minimálně nominaci! ... navíc on ten námět není fakt easy. Já tomu prostě nerozumím :)
soulbringer: Klidně vykopni:)
GWB: a nějaký komentář k výsledkům (i nominacím) by nebyl? :)
Ne že bych většinu toho neznal a chápu, jaký dva poslední roky jsme tu měly ... ale říkám si, co vlastně letošní ceny Muriel o našem trhu vlastně říkaj (a nerad bych vynášel soudy jako první :)
Čus, další povídání o komiksu v JOUOB.castu. Tentokrát Usagi Yojimbo (link je přímo na konkrétní čas):
JOUOB.cast@507 : Mrtví a mrtvější
1 , 2 , 3, 4 , 5, .... dýchat zhluboka . Třeba se vzbudím a zjistím , že se mi to jen zdálo .
Pan yogi. Písal som ti do posty, aby si sa nestrapnoval na verejnosti. Bolo mi ta ľúto. Nie, ze by som si chcel s tebou dopisovat. Ked uz píšeš ze si ma čobol nenazval, len si sa ma to pýtal. Tak ja sa ta pýtam ci vies aky je rozdiel medzi tými dvoma slovami. (Pomocku mas nižšie, nemusis to ani vyhľadávať, tu pracu som spravil za teba). Preco mas potrebu mna slovom čobol urazat, ked ja som slovom buzerant, buzerantov neurazal. Význam slov mas nižšie kde čobol ako si spravne napísal, je hanlivy vyraz, pričom slovo buzerant moze, aj nemusí byt slovo hanlive. Záleží v akom kontexte sa napise. Pokial ti to nestojí za to, precitat si ktory význam slova co znamená, tak sa dalej nevyjadruj, pretože v tom prípade sa debata neposunie dalej a je zbytocna. Týmto by som celu diskusiu s tebou na tému čobol ukončil. Začína byt otravná, ako indiánsky šíp.
maco: Tak kdybychom vycházeli z toho tvého zdroje, pak čobol hanlivým výrazem není, protože ho tam nelze ani najít, že.

Slang nevylučuje hanění. Slang je forma, hanění je obsah - význam. Slangový výraz může být stále hanlivý. A to buzerant i podle toho tvého zdroje je:
https://slovnik.aktuality.sk/synonyma/?q=buzerant (hrub. = hrubý výraz)
Musíš se s těmi zdroji naučit lépe pracovat. Jen nezahálet!
Maco : No ty kokso ( použil jsem to správně , nemám v tomhle úplně jasno , snad jsem neurazil tvůj jemnocit ? ) . Já žádnou ženu nemám už 11 let , ale do toho ti nic není . Nepiš mi už do pošty ( again ) , nehodlám si s tebou dopisovat . A nikdy jsem tě nenazval čobolem , ale ptal jsem se , co bys na to říkal ? Těžkým dnem jsem nevysvětloval svoje názory , ale pravopisné chyby . Tak dovi . Teda spíš nedovi .
Jinak abych to uzavřel , já jsem neuvěřitelně línej někde psát a debatovat , ale tady to jede už dlouho podle stejného mustru . někdo postne nějakou kravinu typu ty storky z Novinek a pak se o tom zcela vážně debatuje . Fakt se mi nechce do toho vstupovat , stejně to nikam nevede a hlavně se musím držet na uzdě . Kdybych dostal ban tak jsem v prdeli , ne že bych nemohl žít bez těchhle mouder , ale vůbec bych nevěděl , co mám či nemám ve sbírce a byl bych odsouzen k tomu nakupovat vše pořád dokola , snad i na limitky by časem došlo .
Hawwwran : rozumím , my si taky někdy s kamarádemi děláme z různých menšin ( menšin ? ) třeba českých nácíčků legraci , tím že spolu mluvíme v jejich stylu , třeba ty protimigrantské mantry . Ale psát na veřejná fora o buzerantech , to je kapku jinej level .
maco : číst si nic nebudu , že jsem to napsal jak hotentot , co se týče pravopisu , to vím i bez slovníku , byl jsem utahanej po 13 hodinach v praci a hlavně utahanej z těch anticovidivých blbů v práci , ulicích a všude . Tadyhle v oblíbeném extremisticko levicově progresivním plátku píší https://a2larm.cz/2021/10/ve-volbach-zvitezil-konzervativni-svetonazor-cesky-vyvoj-se-znepokojive-podoba-tomu-slovenskemu/( advojka - fuj je to ), že už to u vás ted přeci jen půjde trochu k lepšímu , Polsko je vocad coby kamenem dohodil a třeba i u nás se svět trošinku vrátí k normálu .
Pan yogi. Tak, študijný material poskytnutý. Už len nezaháľať. ;)
No, muj zcela neimaginarni gay kolega o gayich jako o buznach mluvi. Ale tam je zasadni (a podle mne vzdy) jak to clovek poda. Kdyz to rika kolega, tak je jasne ze to nemysli urazlive, protoze by urazel sam sebe. Taky je z toho citit ze si z toho dela legraci. Kdyz budu chtit, muzu urazit i korektnim terminem. Kdyz o necem budu mluvit bez souvislosti, asi by to chtelo pouzit korektnejsi termin.
Jinak Čobol je hanlivý výraz Slováka stejně jako Buzerant pro gaye . I když samozřejmě spousta lidí se hned ozve , že jejich imaginární kamarádi gayové si tak říkají , jsou fakt v pohodě a nesnáší LGBT . Co na tom mám studovat ?
A co mám studovat VŠŽ nebo Černé barony ? V osmdesátkách ( to byl svět ještě normální ) když jsem dělal na dráze na nákladovým nádraží , říkala stará Zvěřinka vždy když přijel vlak ze Slovenska - zk......j čobol , takže asi cajk ne ?
Pan yogi. Len predtým nez začneš používať spominany vyraz, zisti si co znamená a skus si ho dat do súvislosti s oznacenim buzerant, v akom kontexte som slovo použil ja a v akom sa snazis slovo používať ty. ;) aby nedošlo k nedorozumeniu. Takže? Študuj. ;)
Pan yogi. Co ti k tomu napisat?
valon : OK , tady fakt už člověk neví , jestli to ty lidi myslí vážně , nebo si jen dělají prdel .