Já vím, že je to asi jenom můj problém a Zack mi na to nejspíš řekne, že si to mám napsat na papír, ten několikrát přeložit a pak si ho strčit do ...někam, ale pořád bojuju s filtrováním. ComicsDB má úžasné data, ale je problém je z toho nějak smysluplně dostat. Jo, já vím, že se nejde zavděčit všem, ale dám příklad. Comics Centrum teď bude mít Comics Centrum Days 2024. Tak se nabízí vyfiltrovat si to, co od nich mám označené jako chci. Ale nenašel jsem způsob jak. Filtrování ve sbírce mi nepomůže a tagy taky ne. Jdu si pro tu tužku a papír...
@komik.sx: hmmm, limitní manga, myslím, že toho se někdo chytne :)
Norri: cool.
Skot: a o co myslíš, že někomu jde, když má živnost? :) dělat to pro dobro světa a krmit se nadšením lidí kolem něj? Jasně, že to nedělá jen pro peníze, ale podobné injekce se určitě hodí.
komik.sx : mluvíš mi z duše, myslím si to samé. Věřím, že chlapci z Crwe si to vezmou k srdci a třeba se před finálním rozhodnutím o dalších podobných akcích se ještě obrátí na věrné čtenáře.
Walome : pokud chtěl vydavatel skutečně vydělat, tak nevydělal rozhodně tolik , kolik mohl a jako ukřičený jedinec se přiznávám, že já bych si býval velmi rád tu knihu koupil, nejen jako sběratel ale i kvůli těm bonusům. A věřím, že je nás víc a že Pavlovskému a spol. a nejde jen o to vydělat peníze. Takže tak.
V duchu jsem si říkal, kdo s tím přijde. Svět se točí nejenom kolem peněz, které jsou pouhý společensky domluvený prostředek pro směnu zboží a služeb. Někdo chce vydělat prachy a někdo chce vidět za svojí prací i spokojenost ostatních a dokonce stále ještě existují jedinci, kteří něco dělají pro ostatní a prachy za to nechtějí. Nejdříve tedy poděkujme těm, kdo se snaží komiksový obsah udělat dostupným. Neboli limitky jdou „v podstatě“ proti tomuto proudu. A pro změnu RÁDOBY elitní klub neuživí nakladatele. Chápu správně myšlenku, že když nemáš limitku jsi plebs? Takže lidičkové kolem „mangy“ (limitní mangu jsem, u nás nezaznamenal) jsou tím pádem rovnou aut?
Človíčkové na comicsdb, jsou lidé, kteří věnují svůj čas, více či méně, komiksům. Komiks je nejdříve obsah a až poté forma. A bohužel k obsahu se dostaneš někdy jen tím, že si musíš koupit nevhodnou formu, například finančně přepálenou limitku. Až budu dělat třeba do nějakých sběratelských kartiček, tak tam budu chápat rozsah a dosah pojmu limitní vydání, ale „tahat“ to komiksu je mi proti srsti, nicméně to nikomu nebrání založit si elitní klub, kde třeba platí čím větší tím lepší.
Anebo to muze byt jak ve filmarene kde meli (mozna porad maji) elitni klub sberatelu - a ti maji prednostni sanci si koupit limitky. A kdyz to nerezeberou oni, zbude neco na plebs.
Znova opakuju ze limitky neexistujou proto, aby clovickove z comicsdb meli tepla briska z pocitu, ze je svet spravedlivy, ale proto, aby nakladatel vydelal penize. A pokud mu ty penize da hardcore fan nebo smelinar mu muze byt uplne fuk.
To ze jim to neni fuk a pokousi se o nejaky damage control je obrovsky vstricny krok smerem k ukricenym jedincum (kteri by si tu limitku stejne nekoupili). Vic od nich nikdo nemuze chtit.
@deefha: Ony jsou na nejich eshopu nejake slevy za vernost?
Zajímavá debata na téma limitek.
Ale co vlastně kromě omezeného nákladu by člověk chtěl? U nákladu je to v českých podmínkách stejně dost relativní, limitka je skoro vše :-) Já si vzpomínám, jak jsem ještě jako chudý student, zíral na nabídku prvního dílu Hellboye, kde byla i verze v kůži. Na ni jsem tenkrát neměl, ale kniha v kůži, to je něco extra. Tipuji, že Sandman v kůži může být pro mnohé opravdou specialitou a to se strhne mela o těch cca 30ks. Ale třeba různé bonusy ve formě malůvek mě už nepřipadají zajímavé, ale to je o osobní preferenci. Na druhou stranu třeba podpis autora by byl pěkný. Takže pokud to čtou nakladatelé, inspirujte se :-)
Trip: ...anebo to bude naopak. Šmelináři zaútočí na 2.dil a pak budou ti,co mají 1.díl, nuceni vysolit pěknou částku,aby to zkompletovali. O 3. dílu ani nemluvě. To si nevyberes. Já bych se přikláněl k té opci a navýšení počtu 2.dilu na cca 250 ks. Oni z toho mají pánové z CRWE asi už pěkně nafouklou hlavu. A Sandman v kůži? To bude teprve rvačka...
Jsme v pindárně a budu otravný.
Kniha rovná se v prvé řadě obsah, přečíst/prohlédnout: V jiném jazyce či elektronicky… Vypůjčit… Koupit (paperback)
Další varianty koupě/prodeje považuji za „NADSTAVBU“: Pevná či Limitka (nákladem) či Kolosálka či Varianta (obálky, sběratelská) a zde už i rozdíly v obsahu (bonusy) a zpracování (velikost, kůže…), atd. Do tohoto naopak nezahrnuji sešity versus sebrané vydání třeba omnibus…
Limitka v dostupném množství není limitka, na druhou stranu, proč nedopřát koupěchtivým lidem produkt po kterém baží a jsou ochotni si za toto i připlatit?
Začarovaný kruh nepřekvapivě olemován financemi. Zastávám názor, že hodnotu (knihy/komiksu) by měl ukázat až čas (nepočítám vliv dotisků), a dále mířím na to, že sběratelství se komercializovalo, včetně vlivu koupě za účelem budoucího prodeje. A píši to proto, že jestliže je sběratelů určité množství a vydáno podlimitní množství (což se může lehko stát) považuji to za škodu (nic proti nikomu).
Osobně se přikláním k tomu, že jestliže titul x má vyjít v nadstavbové variantě, tak považuji za lepší možnost (určitou) dostupnost než podlimitní/nízkonákladovou variantu. Každý sběratel chce mít sbírku, aby taktéž vyjadřovala nějakou hodnotu (až v poslední řadě by měla být ta hodnota prodejní), radši uspokojit kupující (třeba předkupem). I v dostatečné předkupní variantě je vidět, že některé tituly (a to i velmi rychle) se stanou sběratelsky cenné a nastává tak správně vliv času.
@Zack:
ano, jistě - nelze jim říkat limitky. FOMO je jak u sběratelek, variant, limitek - na to se dycky hraje. Ve finále se po jistém čase stávaj sběratelským artiklem i klasické verze, které už nikdy nevyjde (nebo kde je třeba nějaký sport - viz třeba Saudek)... nechtěl jsem motat hrušky a jabka, ale v tom základním si rozumíme a máš pravd, je tam dost zásadní rozdíl.
U toho MB to bohužel neumím posoudit, ale taky to šacuju tak, že těch sběratelek může být více než těch "běžných" - jinak čistě subjektivně mám za to, že když už se něco objeví na druhotném trhu, ať už na aurku či jinde, pak ta cena je mimozní proto, že se těch sběratelek právě moc neprodává a jsou fakt u ty komunity. U některých limitek mám zase naopak pocit, že přitahájí daleko vice spekulanty... nicméně nemám data a je to jen moje dojmologie.
K tomu Preacherovi - "..a u druheho Preachera budou mit majitele prvni limitky opci na dalsi." - čiže ak "šmelinári" kúpili prvý diel, budú mať šancu si zabezpečiť aj druhý :) Ja ako pravidelný zákazník by som pre seba ale nejaké zvýhodnenie uvítal.
@soulbringer: Jsou tisice comicsu, ktere uz nikdy nevyjdou, asi bych jim nerikal limitky. Varianty taky hrajou na FOMO, limitky jsou defacto vsechno varianty, ale ten primarni rozdil je o tom ucelu. Varianta dava vic moznosti u jednoho titulu, limitka umele vytvari sberatelsky artikl. Ja si o obojim myslim svy (cti mrda oboji), ale citim tam zasadni rozdil.
By me docela zajimalo, kolik procent nakladu MB proda v predprodeji a vzhledem k tomu, ze to jede pres spokojene zakazniky/fandy/komunitu, vubec by me neprekvapilo, kdyby bylo tech predprodejovych variant vic jak tech po :)
@Zack:
Ok, to je samozřejmě férový point a sémenticky i fakticky jsem jinde :) to máš pravdu.
Ve finále, ale i ta sběratelka je nakonec omezená také nějakým počtem a také ti už nikdy nevyjde (teda třeba u těch MB).
@Zack:
Já chápu ten paradox a samozřejmě máš pravdu v tom, že to nemusí být limitka v pravém slova smyslu (byť je stejně takhle tagujeme / pojmenováváme v databázi). Ano č*rakovina to je. Aby bylo jasno, plně respektuju způsob toho, že si to ten vydavatel udělá klasicky - udělá 100 kusů a to je opravdu limitka (jen limitka není pouze o tom, že je to omezený počet, pojí se to s dalšími věcmi a limitní vydání je dnes právě o tom propojení unikátního obsahu a omezeného počtu).
Já se pokouším mluvit za spotřebitele a říkám, že je to pro mě uživatelský hell. Chápu, že se na MS v hokeji nemusím dostat, že těch míst k sezení je tam omezený počet a stejně tak chápu, že když se vydavatel rozhodne dodat na trh jen 100 kusů, že to prostě na mě nemusí výjít. Rozumím tomu. Jen si vydavatele mohou řezat vlastní větvi a i ekonomicky se mohou sami poškozovat, když to právě blbě odhadnou. Ostatně viz ten Preacher:
Poptávka > nabídka a výsledek:
= naštvaní uživatelé, ochotni si připlatit
= zklamaný vydvatatel, pač mohl vydělat o zlatku více
Já si prostě myslím, že uvažovat nad prodejem speciální verzí se může v dnešní době uvažovat v širších kontextech než jen klasickým "LIMITEM" v počtu vydání.
Limitka s nelimitnim nakladem je curakovina stoleti, nejen logisticky, ale tak nejak celkove. Preachera vysvetlovali, nikoho z nich nenapadlo, ze o to bude takovy zajem, ted vedi, jsou chytrejsi a bude k tomu system a vcasna komunikace a u druheho Preachera budou mit majitele prvni limitky opci na dalsi. Z nekterych lidi mam pocit, ze na ne spiknuti vyskakuje i kdyz otevrou jogurt.
@faster86: To není úplně pravda.
Samozřejmě, že existuje a říká se tomu pevný předprodej :) Je to složitější na plánování a dohadování při plánování tisku, ale menší vydavatelé to tak dělaj:
Zde jednoduché kroky:
1) Oznámení, že plánuješ vydat titul - ve dvou různých vydání. Limitka za cenu X, Běžná za cenu Y
2) uděláš k tomu marketingovou podporu, jasnou komunikaci, kterou rozdělíš na jasně dané a časové omezené podmínky:
3) Limitka bude pouze pro ty, co si ji objednaj a zaplati v jasně určeném termínu před vydání (s velkým předstihem)
4) Po tomto datu už nebude možné daný titul koupit, respektive budeš mít pouze možnost běžnou za cenu Y
- S takovým předstihem vydavatelství ví, kolik těch limitek bude potřeba a může třeba i predikovat (dle historických dat) prodeje běžné ceny.
Je to pracnější, musíš více plánovat do předu a musíš pak samozřejmě dodat daný počet. Daleko jednodušší je samozřejmě stanovit si, že budeš mít 50 nebo 100 ks a rovnou to poslat celý do tisku - uznávám, že je to daleko jednodušší i nákladově lepší, ale pak to dopadá tak, jako to bylo třeba posledně u Preachera (kdy se to vypradalo během chvíle... a na foru tady najdeš naštvaný komentáře lidi, kterým to prostě uniklo jen proto, že zrovna v nějakou dobu nebyli online).
Tímhle způsobem to třeba prodává (pravda v menších počtech) Mighty Boys - a všichni jsou spoko.
Jediná nevýhoda tototo způsobu prodeje je fakt, že pokud nejsi v daném termínu na trhu, tak to prostě mineš, protože holt MB nedělaj dotisky... takže záleží jak moc velký a dlouhý okno tam ten vydavatel na objednávku dá - jasně ani tenhle způsob není rozhodně dokonalý a má své mouhcy, ale je uživatelsky daleko přívětivější, než to, že se během minuty vyprodá omezený počet kusů (s nemalou proporocí překupníků)
EDIT: jak Zack správně upozornil - viz výše - míchám jabka a hrušky. Ano, sběratelka není limitka. Ale uživatelky je pro spotřebitele tenhle způsob prodeje jiné verze, prostě přívětivější.
Navazuji na téma: Prostě vám nezbývá než konečně zkousnout tu krutou pravdu, že neexistuje jakkoliv velká firma, co by tohle technicky zvládla, že neexistuje jedno dobré řešenÍ…
EXISTUJE jednoduchá finta na limitky a to se na to z vysoka vy… EXISTUJE
Jaký důvod je pro to aby se lidé (v době internetu) dělili na šťastné (stihl) a nešťastné (nemám).
Proč vůbec někdo tento kolotoč podporuje … DŮVOD
Pro nešťastné mám slova útěchy a to, že ve své podstatě je to jen psychologická finanční past, můžeš být plnohodnotný sběratel a nemusíš mít limitky… NEMUSÍŠ
farnhajt: Jakože má vydavatel nějaký excelový soubor ve kterém má odlišené obvyklé nakupující od překupníků, kteří dost dobře můžou pravidelně nakupovat taky? Nebo existuje 100% jistota, že pravidelný zákazník to nevezme na překup? Když bych měl doma komplet všechno, co Crew kdy vydala, ale všechno jsem to koupil v lokálním obchůdku, abych ho podpořil, tak nejsem fanda a svoji limitku nedostanu?
On fakt neexistuje žádný způsob, co by uspokojil všechny. Otevři okno objednávek a vydej všem, co si objednali a budou lidi nadávat, že to okno minuli. O co delší bude, o to horší emoce kolem toho budou pro lidi, co přišli první a ztratili pocit výjimečnosti a ještě na to museli čekat dýl kvůli oknu.
Prostě vám nezbývá než konečně zkousnout tu krutou pravdu, že neexistuje jakkoliv velká firma, co by tohle technicky zvládla, že neexistuje jedno dobré řešení a hlavně že fakt, ale fakt, nikdo nemá nevyvratitelný nárok na to, aby si koupil něco limitovaného. A to říkám z pozice člověka, co si tímhle prochází skoro měsíčně kvůli limitkám lega a limitkám karet. Holt si vždycky dám budík a pak u toho sedím a sedím a sedím a refreshuju a doufám. Protože vždycky se to zpozdí, vždycky se to hroutí a vždycky člověk musí mít nějaké to štěstí.
na druhou stranu, když to půjde cestou spadlých stránek a prodávající pak sám vybere ty, o kterých ví, že u něj nakupují průběžně a jde tedy o fandy, ne překupniky, tak mi to vlastně přijde "docela" fér...
@soulbringer: tak a kdo umí porodávat limitky? a jak to prodávat aby to bylo správně? u CC třeba při měsíčním stínu spadly stránky, ono vždycky se nedostane na někoho kdo by to chtěl a bude nešťastný
@Wittgenstein: Takže v tom třetím svazku by byla verze Dream Hunters Jošitaky Amana, ne adaptace P.Craig Russella, to je super, tu jsem chtěl sehnat v Eng, děkuji za info. Také doufám ve všechny svazky, přestože mám Sandmana komplet, mám v plánu koupit. Toto dílo si to rozhodně zaslouží …
@soulbringer: Tak pokud to budu moct jen trochu ovlivnit, pak samozřejmě třetí svazek bude. Bylo by smutné, kdyby projekt zůstal nekompletní. Notabene když ve třetím svazku jsou texty dosud nepřeložené: Dream hunters v textové verzi s ilustracemi Jošitaky Amana a potom ještě tohle: https://en.wikipedia.org/wiki/Sandman_Midnight_Theatre - 64 stránek nepřeloženého Sandmana, jak lákavé!
@Wittgenstein: Diky Viktore!
Fakt se tesim a jestli 1. Omnibus bude uz letos, tak to je fakt pecka.
Mam trochu obavy z prodeje limitek (to Crew fakt z pohledu UX imho neumi), taky mam vrasky z toho, ze nema vydavatel koule jit rovnou do vsech tri omnibusu (ackoli chapu, ze i to muze byt marketingovy push), ale jsem rad, ze do toho Crew slaplo a ze tu revizi delas ty.
Ovsem beda vam, pokud to nedate komplet! :) Kdysi nekdo nechal zemrit Mysery a nedopadlo to uplne dobre! :)
Asi bude nejjednodušší jako odpověď Soulbringerovi překopírovat, co jsem teď napsal na FB:
A já vám už konečně můžu něco řííííct.
Tak tedy: už několik měsíců se zaobírám revizí svého překladu Sandmana, aby mohl vyjít ve dvou sličných omnibusech. Případně ve třech, pokud se ty první dva se všemi deseti díly kanonického vydání Sandmana budou dobře prodávat.
"Proč revize?" ptáte se.
Inu, Sandmana, přesněji řečeno jeho první díl "Preludia a nokturna", jsem začal překládat v roce 1999, bez internetu, Hildebrandtových anotací a knížky Sandman Companion. Hildebrandt sloužil od druhého dílu dále, Companion od třetího. Ale hlavně tehdejší internet moc nepřipomínal dnešní internet, dnes je těch materiálů mnohem víc a sebeobskurnější maličkost z komiksového světa vyrešeršujete za pět minut.
Za druhé, člověk je sám sobě po dvaceti letech nejlepším redaktorem.
Za třetí, přece jen jsem se chtěl naposledy vrátit do Sandmanova světa. Nemusel jsem tuhle revizi dělat, a už vůbec ne v téhle maximalistické verzi, tedy kolaci, srovnání řádek po řádku s originálem, nejpracnější a nejméně milosrdné verze redakce. Ale mám tu troufalou ambici udělat tohle vydání definitivním, na které se snad už nikdy nemusí sáhnout. (Ale to jsem si říkal i u druhého a třetího dotisku, a jak to dopadlo, že.)
No a za čtvrté si to přece jen vynutily okolnosti. Jakmile totiž Američané Sandmana rekolorovali (věřte mi, byl to výrazný krok kupředu), znemožnili nám Čechům prostě data převzít. České vydání se musí znovu vysadit, musí se znovu zkorigovat (protože se vychází z jediné zachované verze, tedy rukopisu po redakci, ale před korekturou). Jak CREW vydala první čtyři díly v nové barevné verzi (oproti předchozí černobílé), tohle kolečko jsme si absolvovali a já mohl pracovat s již vysazenými komiksy. Ale od pátého dílu až po desátý nezbývá než pracovat opět s rukopisem. (A první svazek omnibusu obsahuje pátý díl a polovinu šestého dílu.) Pro mě to znamená číst každý komiks čtyřikrát. V první fázi čtu rukopis řádek po řádku s originálem, v druhé fázi rukopis řádku po řádce s předchozím vydáním, aby mi pokud možno neunikly tehdejší korektury.
A potom dělám náhledy zanesení (jak říkám, pracujeme na tom už skoro čtyři měsíce) a ještě nás čekají korektury Hry o tebe (pátý díl) a poloviny povídek z Bájí a odlesků. DTP dělají skvělí manželé Tejničtí, ke korekturám zase zasedne Richard Podaný a Hana Janišová. A druhé oči mi tentokrát dělá báječně rejpavý Radovan Zítko.
A protože dnes dodělám životopisy tvůrců, skoro bych si troufl říct, že by první svazek mohl být venku do Vánoc. A ano, budou i limitky v kůži a s grafickým listem od Bryana Talbota.
Tl;dr: obávám se, že to musíte mít, no.
K poklesu kvality u Egmontu, jo? Tam snad už ani není kam. Dokud nezačnou vydávat další omnibusy Thorgala (a tím myslím od jedničky), tak jsou pro mě mrtví. Změna jména jim nepomůže. :-D
Je fuk, jestli se to jmenuje egmont nebo alicanto... Pokud tam zůstanou ti samí lidé a nic se nezmění. Jako je pěkný, že se chlubí zrovna star wars, jejichž vydávání v posledních deseti letech nebylo pain in the ass, to byla pravá středověká tortura...
@jh666: ano, měl by to být Rebranding
Jestli to chápu dobře, tak se Albatrosu sešlo více věcí:
- AM dotáhalo akvizici Libristo média
- Netuším kolik % podíl měli v české pobočce Egmontu, ale jestli jsem to dobře pochopil, tak tam měla podíl i původní dánská matka Egmont group - a oni se prý stahují z ČR (ale to neumí potvrdit).
- AM pak logicky musí pro některé české tituly, jež vycházeli v Egmontu, najít jiný brand.
Tohle bylo prý na sockách Egmontu (než je přesměrovali na Albatros Media): Třicet čtyři let. Přesně tak dlouho působilo nakladatelství Egmont na českém knižním trhu. Po celou tu dobu přinášelo čtenářům příběhy globálních značek: od Asterixe přes Disney až po Marvel či Star Wars. Nyní nadešel čas na změnu – Egmont našel pokračovatele v nové značce ALICANTO. Redakce ani zaměření portfolia se nemění, nová značka bude nadále čtenářům přinášet to nejatraktivnější z mediálního světa TV seriálů, filmů a počítačových her. A proč právě Alicanto? Toto jméno patří ptákovi z chilské mytologie, který lidi s čistými úmysly může dovést k pokladům. Stejně tak nakladatelství Alicanto provází čtenáře od příběhu k příběhu jako k největšímu bohatství ze všech koutů světa. Knihy se značkou Alicanto budou v prodeji od července, v předprodejích a na webech se objeví od 20. května. Jedním z prvních titulů nové značky bude speciální vydání dvanáctého alba francouzského komiksového fenoménu: Asterix a olympijské hry. To vyjde 26. července – přímo u příležitosti zahájení Letních olympijských her v Paříži.
Ja to pochopil tak, ze si k tomu Sandmanu jen tak odskakuje, protoze to jako revize neni nic extra lukrativniho. Ale jak padlo, cely se to natacelo, tak se to nekde objevi, my to tu tak jako lovime z pameti a bylo fakt horko.
@Zack: to mi spadl kámen ze srdce :) tak snad to nebude Viktor protahovat (jen tedy, co vim, tak toho ma ted tolik, ze nevi, kam drive skocit... kor, kdyz jeste k tomu ziska po zasluze Zlatou Stuhu za preklad "D" od Fabera pro teeangery)
Pokud nevíte, ve kterém vlákně přesně rozjet novou diskuzi, tak pravděpodobně toto bude to pravé. Také zde končí offtopicy z jiných vláken. Tak trochu odpaďák.