Můj pohled na prodejnost komiksů u nás (který může být samozřejmě úplně mimo) je ten, že obyčejná masa lidí má totálně zkreslené představy o tom, co to komiks je a jak jako médium funguje (co může nabídnout). Ano, pořád si valná většina myslí, že se jedná o obrázkové čtivo pro děti či líné čtenáře. A já osobně mám pocit, že tohle tvrzení se nedaří nakladatelům vůbec bourat, ani nějak nepociťuji, že se o to snaží. Upřímně, jediné reklamy na komiks, které vídám mimo komiksovou bublinu jsou na Argo. Komiks je u nás hrozně uzavřená skupina lidí, do které se moc nových nedostává (ono, když se člověk podívá na hlavní skupinu na FB, která je bohužel docela slušná berná mince, tak se není moc čemu divit, tam už taky odradili pár potencionálních čtenářů...), teď je otázka, jak tohle změnit, jak to médium víc zvážnět, aby nefanouškovi komiksu přišlo normální si v knihkupectví koupit komiks :-)
Hm. No jak to vidím já, tak problém není ani tak v tom co si o Plutoně myslí nějakej společek pár stovek aktivních komiksových fandů, kteří Plutonu znají a z nichž zlomek jich hodnotí tady a i kdyby si to nakrásně koupili všichni, tak to sotva spasí. Ale je to o tom jak oslovit lidi, kteří o Plutoně a Lemirovi ani nějakém komiksu v životě neslyšeli, aby si jí koupili. Protože fandů je pár stovek, kdežto těch ostatních je pár miliónů. Podle mě je to to samé jako vždycky. Plutona se zkrátka nechytla. A jasný recept na to co se chytne neexistuje.
perak: takhle to nefunguje. Spis je to tak, ze si stahnou, prectou, pak si reknout, jestli to vlastne potrebujou mit v papire v knihovne ("stoji to za to") a vetsinou je odpoved NE. Ano jsou lidi, co si cely comics prectou v knihkupectvi a tak nejak normalni knihkupec s tim nic delat nebude, ale asi vsichni tak nejak citime, ze to neni uplne ok. Ale to je ten rozpor ve vztahu k online a offline vecem.
Podívejte se, jak jsou tady hodnocený Skalpy (aktuálně průměrně 4,8 na číslo). A prodejnost tedy podle všeho nic extra. Naopak mě vždycky pobaví hodnocení verbální vs. hvězdy. Když to někdo XY zkritizuje od A do Z a dá tomu 4/5. Co se týče stahování / nakupování, tak hudbu stáhnu a když je to dobrý, koupim vinyl. Komiksy (ani knihy obecně) nestahuju, nebaví mě to číst elektronicky, potřebuju to fakt mít v ruce.
Což podporuje teorii "že záporné komentáře mají pro lidi daleko větší hodnotu než kladné" :) tzn. CDB hraje roli, jen musí být pořádný "hate" v komentech :)
Scarface - Comicsdb a jeho hodnotenia nehrajú žiadnu rolu v tom, koľko ľudí si Plutonu kúpilo. Veď vaše najpredávanejšie komiksy sú tie, ktoré tu nemajú takmer žiadne hodnotenia alebo tie hodnotenia nemajú najlepšie.
Zack: Proboha, já nemluvím o Walomem. Spíš si myslím, že může hrát roli ComicsDB... a vůbec takový všeobecný šum. Na druhou stranu, Na ComiscDB se chválil Fell a bylo mu to prd platný. (Což ale může podporovat mé tvrzení, že záporné komentáře mají pro lidi daleko větší hodnotu než kladné.)
Nestahuji. Pár věcí, co mám v aj, jsem koupil na blind, ale chápu ty, kdo tak činí. Spíše to vnímám tak, že když si nejsme jisti, tak chodíme do knihkupectví si knihu prohlédnout, kousek si přečíst, než se rozhodneme. A při nákupu ze zahraničí si místo návštěvy knihkupectví někdo stáhne ukázku.
Zack : dělat sám je neumím, proto rád podpořím lidi, kteří to umí. Ale musím nějak zjistit, které za to stojí... Tady bych tu diskusi s dovolením utnul, protože podobných už bylo a stejně se to ještě nikdy nevyřešilo. Mysli si co chceš, já stejně budu konat jak uznám za vhodné. Je celkem jasné, že se nedomluvíme a jen zbytečně budeme generovat další nesmyslný bajty do databáze.
Zack : Tímhle si mi nahrál na smeč. Protože já do hospod už skoro nechodím z důvodu, že v 80% případů tam hnusně vařej a mám pocit, že za svoje peníze nedostávám tu přidanou hodnotu, kterou bych čekal. Pokud vezmu tu samou cifru a udělám si jídlo doma sám, dosáhnu skoro vždycky lepšího výsledku. Komiksový trh má v mém případě jedinou šanci. Buď to bude fungovat tak jak to vyhovuje mně. A nebo se toho vůbec nebudu účastnit a nezaplatím ani to co mi chutnalo. A při přehledu mých komentářů tady v databázi je jasný, že mi chutná fakt nadprůměrně. Vzhledem k tomu, že všechno cvakám za svý a většinou těsně po vydání.
Zack: To je mi naprosto jasné. Vydavatelé jsou taky jen lidi a ti si vybírají podle svého vkusu. Ten se ale nemusí shodovat s tím mým. A stahování je dnes naprosto normální, stejně to člověk poté smaže. Jak bys třeba dnes poslouchal hudbu. Stahovat se nemá, ale všichni stahujeme, i ti vydavatelé.
Fimi: Jen taková zajímavost, francouzský řetězec FNAC má na svých stránkách desítku manga sérií s popiskem - Deset manga komiksů, které bys měl během života přečíst. V té desítce jsou i mé oblíbené mangy Monster, Příběh nevěsty, Akira, one-shot od Jiro Taniguchiho. Ten zbytek budu muset vyzkoušet.
Scarface: ja bych si asi musel promluvit s clovekem, ktery si nekoupil Plutonu, protoze o ni rekl Walome, ze je to sracka. Ja si ho nejak nedokazu predstavit.
Gmork, louza: Hele je to stejny jako prijit do hospody, sezrat obed a zaplatit jen podle toho, jak moc vam chutnalo. Je uplne jedno, kolik toho nazvanite o tom, ze jinak byste do ty hospody nesli nebo kolik utracite v jiny hospode. Lidem, co jsou s comicsovym trhem trochu vic spjati (financne ci emocionalne), se to proste nikdy libit nebude.
Já teda na sto procent spokojenost zatím u všeho od Valiantu, kupuji na Blind a nelituji, mangu na doporučení od gmorka a zatím naprosto perfektní...no a zbytek dle referencí, ale mám pár autorů od kterých kupuji vše jen kvůli jménu a to je Jason Aaron, Ed Brubaker a Greg Rucka a ještě Jeff Lemire, jen málokdy se spalim ale samozřejmě nějaké pláštěnky od Lemira jako Teen Titans earth one mě nezajímá a to samé Batman a Daredevil od Brubakera byly takové nijaké...takže si vybírám, ale třeba u image jsem taky zatím nešlápl vedle, snad jen s Saviour od Mcfarlaneho
louza: No a já ještě nakupuji komiksy v Polsku a ve Francii, prostě musím obezřetně s každou korunou. Nejde ani tak o to, že by ty komiksy byly špatné nebo nudné, jen to není moje krevní skupina. Vybírám si podle svého vkusu, u Poláků jsem si takhle prověřil série Katanga a Shi, hned mě to chytlo a záhy jsem si to taky koupil. U sérií Bob Morane nebo Corto Malteze jsem zase zjistil, že je to na mě moc staré. U mangy je to ještě větší extrém, tam je strašná nadprodukce, ale díky mangafreak jsem objevil autorku Yoshitoki Oimaovou a začal jsem si její série Tvar tvého hlasu a Ku tvé věčnosti hned kupovat, je to náramné čtení. U Evropy je to to samé, velká nadprodukce, tam jdu spíš po svých oblíbených autorech, Bourgeon, Jeremy, Nury, Alex Alice, Dufaux... Nejlepší Evropa pro mne pro letošní rok je Layla, další díly u Cestujících s větrem, Sambre, Hvězdný zámek, Báječné léto... jsem taky zvědav na nového Thorgala. 36 díl je poslední, který Rosinski kreslí a kde se střetnou linie vedlejších řad, především té u Kriss de Valnor.
Gmork : tak, tak. Pamatuju si, že když jsem tohle vysvětloval Scarfaceovi, tak docela ztuhnul co jsem to za prašivýho zloděje, kterej to ještě do očí přiznává :-) Ale je pravda, že nebejt možností, který jsou dnes a nemít možnost si předečíst některý věci dopředu, tak bych v tý záplavě (hlavně tedy té zahraniční, česká je už odfiltrovaná) nečetl raději asi nic. Riziko šitu je obrovské. Ale i tak toho koupím mraky jak v cz, tak i dost v en. Věšinou to pak vypadá tak, že jednou za čas napochoduju do krámu vydavatelství a jen ukazuju prstem. Nejvíc mě baví nákupy v CC, kde mi ta paní vždycky přeje ať se mi kniha líbí :-) - ano líbila se mi. Proto jsem tady. Na druhou stranu, toho vychází opravdu spousta pěknýho a když mi na stacku čeká 10 knih s potenciálem 100%, proč se zabejvat osmičkovou záležitostí?
Jako asi jsem divný, ale mi je taky v podstatě jedno, jaké má daný komiks hodnocení, protože většinou u mě funguje přesně to, co u jiných ne (ukázkovým příkladem je Snyderův Konec hry, která je opravdu otřesná a nedá se číst, ale všichni ostatní tomu dávají 5* hodnocení). Samozřejmě i zde se najdou výjimky a dokážu ocenit něco, co je fakt dobré a líbí se vesměs všem, jenomže kdybych se řídil čistě hodnocením zdejších uživatelů, asi bych s komiksy skončil už hodně dávno :)
Fimi: Mě se nikdo na komiksy neptá, ale stejně to do všech v okolí tlačím. Já z nich ty komiksáky prostě udělám. Sice to jde pomalu, ale dílčí úspěchy mám :-D
Scarface častokrát se mě lidi ptají co mají číst a co doporučuji za nepláštěnkové komiksy protože všichni serou z Marvelu a Dc...vždy doporučím Mýty Ságu, Skalpy...vždycky mám úspěch...s Mezi řádky je to ošemetné, to se buď líbí nebo nelíbí, nic mezi tím
Co se týče nákupů komiksů, tak já asi patřím k menšině, která si dané komiksy elektronicky "prověřuje". Komiks, který neznám, si nejdříve stáhnu a začtu se do něj, pokud mě příběh zaujme, jdu do toho. Je to sice trochu časově náročné, ale byl jsem takhle často varován, ale taky mne to popostrčilo ke koupi. Na cizí názory a procenta moc nedám, každý máme jiný vkus. Takhle jsem třeba u mangy objevil skvělou sérii Higurashi (zdravím mangafreak.net), u evropského komiksu (zdravím bookys-gratuit.com) nedávno Layla, Muchacho nebo Báječné léto (Beaux étés), u US si takto často zkouším věci od Image, i u tohoto vydavatelství vychází spousta blbostí. Jsem takto často i varován, když se začalo vybírat na Witchblabe, stáhl jsem si cca pět sešitů, dočetl jsem je jen silou vůle, opravdu to není můj šálek, ba ani podšálek. Dnes v době, kdy toho tolik vychází, se už moc nakupovat na blind nedá.
Zack: Těžko říct. Určitě má v prodejích roli šeptanda. To třeba fungovalo o Mýtů, že se mezi lidmi šířilo, že je to dobré, a přitahovalo to nové čtenáře. A netové zprávy jsou součástí šeptandy. A samozřejmě, negativní ohlasy mají větší dosah než pozitivní. Jednak je většinou zábavnější je číst (a taky psát) a jednak lidé, jak je toho víc, hledají spíš důvody si něco nekoupit, než koupit, čili mnohem pozitivněji reagují na negativa. Požadavky stoupají čím dál výš - to ostatně vidíte i na procentuálních hodnoceních. "Co? Hra má jen 80% procent? Tak to si nekoupím, to bude sračka. Pod stovku nejdu." Takže si myslím, že to nějaký vliv má, zvláště u věcí pro hardcore komunitu. U Barta či u Simpsonů je to samozřejmě naprosto jedno.
Hawwwran: comics influenceri u nas nejsou, je tu par lidi, co dela sem tam video a par jinych lidi na to kouka. Coz je neco, z ceho si dela Walome prdel. Je taky myslim jedinej, kdo to kdy o sobe tvrdil. Nechapu, proc to resime s vaznou tvari.
Scarface: Komiksar i Lennyho uz sleduju.
Zack: to uz je vic lidi, ale porad jsou v cechach vetsi influenceri, ne?
Perak: to je jasny, ze kdyz to nekdo zhejtuje, tak to muze zabit.
hawwwran: No v počtech nákladů, kde se komiksy pohybují, asi může i stovka ovlivněných hrát dost velkou roli. A je pravda, že dané komentáře k Plutoně si pamatuji ještě teď. Mne osobně se tedy Plutona hodně líbila.
Snyderův Swamp Thing se mi hodně líbil, natolik, že jsem si to koupil, hlavně se mi líbí, že to má časté hororové prvky. Swamp Thing by podle mě měl být víc horor než superhrdinský komiks, což ta Snyderova řada je. Ale chápu, že se nikomu nechce to tu vydat. Jinak jsem nedávno přelouskal omnibusy Wolverina od Aarona, a je to s kvalitou tak napůl, některé příběhy mě bavily, jiné jsou docela slabota. Nejvíc mě bavil první omnibus.
Scarface: tak nejlepší Batman už také vyšel a vesele se tu vydává dál...navíc podle Snyderovy serie má být z velké části ten seriál....ale jasně chápu, škoda
Scarface: jen se zeptám, když jedete i komiksy dle aktuálních seriálů nebo filmů...příští rok se chystá pro mládeži nepřístupné hororové zpracování Swamp Thing...je možný že byste vydali něco? např tu serii od Scotta Snydera, kterého taky celkem rozjíždíte. Je to sice New 52 ale co, BB art taky jede několik serií jak New 52 současně s Rebirthem..
seneke: spoilery nemají rádi pouze ufňukánci. Pro mě nikdy děj, pointa či překvapivý zvrat nebyl důvodem toho, abych se na něco koukla nebo to četla. Já jsem ráda když vím, do čeho jdu, nejsem infantilní závisláček na překvapení. V životě mě nikdo nenasral vyzrazením děje, pláčete tu na špatném hrobě. Nevyžádaný spoiler by mohlo být mé druhé jméno.
Scarface: Me tak napada jestli to taky nemuze byt trochu vasim vydavatelskym profilem. Docela by me zajimalo, jak by to dopadlo, kdyby Plutonu vydala treba Paseka.
Plutona: Bohužel má Zack pravdu (tedy, ne s tím influencerem, to s tím vyřízením). Je to zrovna případ komiksu, který se nám (oukej hlavně mě) hrozně líbil - váhali jsme mezi Black Hammer a tímhle a nakonec se jednohlasně rozhodli pro Plutonu. A ukázalo se, že náš vkus byl vedle. Někam už jsem psal, co všechno ovlivňuje člověka při hodnocení a že kvalita díla není zdaleka objektivní záležitost.
Pokud nevíte, ve kterém vlákně přesně rozjet novou diskuzi, tak pravděpodobně toto bude to pravé. Také zde končí offtopicy z jiných vláken. Tak trochu odpaďák.