Zack: Já se bavím o sexu se všemi, co znám... A všude se najdou lidé otevření... a lidé uzavření. A věř, že je mnoho stydlivých umělců. zabrus na UMPRUM. Znám pár od Šalamouna(pomiňme, že produkce Divusu pochází z toho samého atelieru) a jsou to ve většině případů lidé plašší a stydliví...
Draco: Mozna to je tim, ze se o sexu chces bavit s lidma, ktery nemaji k tema moc co rict :) Jediny, kdo mi z tech uvedenych skupin vycniva, jsou umelci a to fakt nechapu, jak muzou mit tihle lide problem mluvit o necem tak inspirativnim, jako je sex.
Zack: V posledním příspěvku o sexu jsou jen dvě většiny... v dodatku k literatuře a jejímu vnímání jedna. To mi nepřijde jako nadužívání. Ale beru tvou výtku vážně.
Zack: Většina Porna= Absolutní nereálno...
A tabu? Osobní zkušenost. Bavím se s hodně lidma a mám průřez skrz studenty, umělce, komiksáky, lidi z larpů, kněží... a další nespecifikovaní. Ano, o sex se stále otírá narážkami, ale naprostá většina lidí má problém konkrétně popsat svoje osobní zkušenost... Vůbec o tom mluvit :) Stud jim brání. A o násilí, zbraních, dominanci apod se otíráme skoro tak často jako o sex. Podobně na tom bude geopolitickoekonomická situace a literatura... oblíbená témata. Netvrdím, že to tak mají všichni, ale na těch "normálnějších", "průměrnějších", "obyčejných lidech"(citujme paroubka) je ten ostych, to domácí tabu hodně podepsáno.
Draco: Porno = sexualni brutalita? Sex pro vetsinu lidi tabu? Tohle prohlaseni vychazi z ceho? O ktere skupine mluvis? Rozhodne to neni zadna z tech, s kteryma prijdu ja do styku. Mozna se pohybujeme v trochu jinych kruzich, ale jestli neco v tech mych neresime, je nasili, to je proste neco, co nikoho z nas vubec nezajima, zato o sex se vice ci mene otirame neustale. Zkus to nejak konkretne, to naudzivani slova "vetsina" tomu tvemu textu moc nepomaha :)
Draco: Uznávám, že tím, že člověk nějaké dílo konzumuje dřív, než ho dokáže pochopit, se může připravit o velký zážitek, který při opakované konzumaci nevznikne. Ale ono není moc dalších dobrých Fight Clubů. U většiny děl vůbec nevadí, když je pochopíš až napodruhé.
Kdyby měl člověk číst všechny knihy až ve vhodném věku pro jejich pochopení, tak by u něj existoval jen malý duchovní vývoj. To, že se člověk pouští do něčeho, co ho baví, ale co nedokáže úplně uchopit, ho nutí se posunout dál. To vlastně člověk dělá každý den, tak proč by mělo zrovna knihám vadit, že neřeknou, co chtějí, lidem se to stává pořád.
Zack: Vidím, co s lidma dělá porno. bere jim realitu. Sex je pořád pro většinu lidí tabu a nemluví o něm a když jsi těsně před pubertou nebo v ní a poučení máš z netu, bravíčka, od "zkušenějších" spolužáků... Přidej to, co dnes tvoří většinu pornoprodukce, zamíchej a podávej... Nemyslím že je třeba vytvářet další falešný dojem, proto si myslím, že je to jiné. O násilí nemají lidé problém mluvit, odsoudit ho, chápat, prožít. Jako panic/panna máš problém pochopit a prožít sex... A valná část lidí i v dospělosti. Já jsem byla vychována k otevřenosti a vím o téhle problematice dost a nestydím se o tom mluvit. Ať už jakýmkoliv způsobem :)
mára: Mě jde o prožitek, o nuance... Z osobní zkušenosti vím, že mi třeba Mistr a markétka ve 13 nedali to, co ve dvaceti... A zjistila jsem, že to neprožití mě o tu knihu ochudilo. Třeba se mi ani něco nelíbilo a nevátila jsem se k tomu... nebo se mi to líbilo, četla znovu a byla nucena přehodnotit. Ale většina lidí, co znám, knihy čte jednou, jen ty jejich "životní" vícekrát. Tím pádem nikdy nezjistí, co vše z nich mohli získat, přečtou-li je v nevhodném věku. Já čtu skoro vše několikrát, protože mám obrovskou spotřebu(těch 200 stran denně v průměru) a abych nezapomínala, musím ty dobré číst několikrát :) Hrozná selekce, ale miluju čtení a knihy :)
Draco: To záleží na tom, jak chápeš hodnotu knihy. Buď to bereš tak, že ta hodnota vyplývá z individuálního vztahu čtenáře s tím, jak na něj ta kniha působí - závisí výhradně na jeho požitku. Anebo tak, že ta hodnota je tím vyšší, čím víc se čtenář svou představou toho, co ta kniha popisuje, přiblíží představě, jakou měl její autor (včetně všech psychologických her, nuancí šílenství, ...). Pro mě je kniha hodnotná podle toho prvního, nemusím všechno pochopit - když mě baví, znamená to, že mi dává něco nového. Beru to jako přirozený selektor (řekl bych, že tvýmu bráškovi ty knihy dávaj víc než jen kresbu, zrovna u Z pekla je kresba spíš odrazující). Stejně přirozeně si při četbě člověk uvědomí pocit, že mu něco možná ušlo, že něco neměl jak uchopit, a po několika letech, pokud má pocit, že mu ta kniha za to stojí, se k ní vrátí. Jako já k Mausovi.
Xeelee: Souhlasím se Zackem. Proč je špatné, aby malé dítě poznalo střeva a to, že není zdravé je vyndavat z bříška?
Xeelee: dokazes tohle prohlaseni i nejak odargumentovat? Na tom dialogu, ktery jsem pochopil ma byt nejaky dukaz cehosi, mi neprijde nic spatneho, naopak.
Xeelee: Citlivko. Kdyz jsem byl maly nevinny chlapec, tak tady takove komiksy sice nebyly, ale dekujme bohum za filmy (VHS s rychlodabingem), ktere me naucily jak vypada stazeny clovek z kuze nebo jak si robot muze vyoperovat oko... A to rozhodne bylo nadherne vizualizovany, narozdil od knihy Jama a kyvadlo a jine povidky (1987), ze ktere jsem mel mnohem vetsi bobky.. I kdyz je pravda, ze tam byly kulervouci ilustrace od Adolfa Borna. A mozna prave proto jsem si ji tehdy mohl vypujcit v detske knihovne (!!!). Ale tehda byla jina doba, dneska decka prcaj od dvanacti, vyhulujou a chlastaj od desiti a do kurev si nadavaji uz v prvni tride, takze jestli v sedmi nebo osmi letech uvidi vyhrezly strevo, tak to s jejich vyvojem asi moc nezamava.
Xeelee: Zrovna brutalita je podle mě něco, co dětem nevadí a neškodí(vyjma sexuální brutality) protože každý, kdo se na škole pral, znal následky :) Alespoň já to tak měla a v dětství jsem měla v oblibě komiksy jako Sin City a Loba a knihy s detailními popisy... Je fakt, že tak do jedenácti mi ani nějak nepřišlo, že je v Sin City něco sexuálního, bavila mě ta akce :) A můj dvanáctiletý bratr je na tom obdobně, děti jsou prostě kruté od přírody, ale rozdíl mezi realitou a fikcí umí dobře rozlišit už kolem toho desátého roku života... Díky vlastní zkušenosti s nějakými těmi fyzickými následky... Nemluvím o mladších, do určitého věku neexistuje jakékoliv přijetí fenoménu smrti, jeho akceptace, pochopení a smíření, člověk prostě nemá dostatečně omletou držku vlastními pády a cizími ranami, aby měl tu zkušenost.
mára: V ČR se víceméně snad ani nenajde komiks, který by nemělo číst dítě od devíti, deseti let výše... Ale pak jsou tu některé jako Z Pekla, Maus, Batman: Arkham Assylum, Nikopol, Padoucnice... atd., které podle mě čtenáři pod čtrnáct, patnáct let do ruky nepatří prostě z toho důvodu, že si kromě kresby nic nevezme. Nepochopí psychologickou hru, nuanci šílenství a nebo v grafických románech třeba už jen vztahy a vnitřní děj hrdiny... Netvrdím, že si je nemá číst, ale že většině nic nedá. Vidím to na bráškovi.
mára: Brutální vraždy, sex, krev, vnitřnosti, zombíci labužníci apod. rozhodně není nic pro děti, který už umí číst. U knihy asi moc nebudou chápat co se v ní odehrává, ale u komiksů to maj i nádherně vizualizovaný. "A tati, co tomu pánovi visí z břicha?" "To jsou střeva, synáčku."
jo, souhlasim - třeba v postoji sebe ke světu by člověk neměl dospět nikdy - ale naopak třeba v tom, jaký má člověk přehled o tom, co se na světě děje, nemůže být nikdy dost dospělý - a v tom poznávání není na škodu začít co nejdřív a co nejmíň se omezovat, protože věcí na poznání je víc, než se dá za jeden život zažít. jasně, že dítě nebude všemu rozumět, ale o to nejde, vybere si daleko přirozeněji prostě tím, co ho bude bavit (ne tím, co je mu naservírováno jako četba pro něj vhodná). divil bych se, kdyby ti ta kniha, když jsi jí četla sama od sebe, nic nedala.
mára: Nemyslím, že je ideální dospět co nejrychleji. Čím delší dětství, tím lepší, i když se samozřejmě nemá nic přehánět. Spoustu hodně drsné literatury(příkladem Utrpení knížete Sternenhocha) jsem četla na první stupni základní školy a až když jsem si to přečetla v pozdějším věku, pochopila jsem, proč z toho nebyla má matka nadšená a že některé věci nemůže člověk do jsité doy pochopit... A mohou mu přijít velmi humorné, místo jako odstrašující příklad.
To zmíněný dělení dětská/dospělá produkce je úplně zbytečný. Myslím, že ve věku, kdy umí dítě číst je v dnešní době už dost dospělý na většinu produkce (a když ne, tak mu to aspoň dospět pomůže). Já četl třeba toho Mause na základce a ty detailní nákresy úkrytů ocenil daleko víc než v pozdějším věku.
To jo, ale i ta by měla být rozdělena na dětskou a dospělou, s tím, že dětská by byla v dětském a dospělá v dospělém oddělení. Tohle rozdělení už ale vyžaduje od knihovnic jistou rozlišovací schopnost, aby nestrkali do dětské Mause, protože jsou v něm zvířátka.
Tak mé loňské orodování v MZK za přednášku o komiksech pro knihovníky přece jen (po pouhém půl roce) přineslo ovoce - http://www.mzk.cz/aktivity/akt10_15.php Akorát se nemůžu ubránit dojmu, že na půlden trvající samostatnou přednášku o komiksu se knihovnice dvakrát nepohrnou, mělo to mít maximálně dvě hodiny a mělo to být zařazené do nějakého pásma knihovnických přednášek (někam doprostřed, na poslední přednášku obvykle zůstane sotva polovina lidí :)
Dotaz do Pléna: nevíte někdo v jakých novinách/časopisech původně vycházely komiksy Josefa Lady? Tonda Čutal, Franta Vovísek... případně jakákoliv jeho další komiksová tvorba? (tu velkou Ladovskou monografii nemám :o)
Já jim vůbec nekřivdím, já to ani neberu jako, že je to něco špatného. Jen říkám jak to je, naše firma si kupuje kluky z technetu tak jednou do měsíce a firma přítelkyně zase kluky z Hobby. Byznys je byznys a hypotéka se neptá.
Tak jsem právě zjistil, že RefleX na svejch sajtnách přesunul dosud volně dostupné komiksy do tzv. "placené zóny". Sbohem trapná Hano a Hano, Zelený Raoule, kterého jsem navštěvoval zhruba jednou za dva roky, abych se ujistil o tvé stálé stagnaci, sbohem Aloisi Nebele, kterýs nebyl ani za mák komiksem... Chybět mi nebudete... :-))
Vasek: To není podezřelé, to je byznys. Idnes rozhodně není nezávislý zpravodaj, je to jeden PR článek vedle druhého, hlavně technet a mobil, ale i kultura je na prodej, jak se zdá.
No, je přinejmenším podezřelé, že o "vyprodanosti" a "další nedostupnosti" nějakého komerčního titulu píše "nezávislý" internetový zpravodaj. To trošku zavání takovou marketingovou šikanou. Jinak třeba Muriel a OS jsem viděl před 2 týdny v regálu knihkupectví ve čtyřech kusech.
Pokud nevíte, ve kterém vlákně přesně rozjet novou diskuzi, tak pravděpodobně toto bude to pravé. Také zde končí offtopicy z jiných vláken. Tak trochu odpaďák.