Publicistika Linkování zajímavých článků a videí.

Dnes od 19:00 hod. CREW ohlasovacka do konce roku https://www.youtube.com/watch?v=Za3-GOKQWoY
SomeOne: to je kombinace spousty vlivu, od radikalnich zmen v distribuci pres post-covid euforii a rapidne rostouci zajem o YA a mangu, po vyrazny odklon od Disney/Warner masokombinatu k self promo autorskym projektum. Ale on to nekdo, kdo do toho opravdu vidi, rozebere detaile, pak kdyztak poslu dalsi odkaz :)
Já bych tam určitě viděl promítnutí zdražení, přece jenom to vypadá, že to počítají na peníze a ne úplně kusy. Takže dražší komiksy zvýšily množství utracených peněz. Taky bych přičetl, že se začaly znovu otvírat obchody a víc se vydávalo než v covidroce předtím a lidi měli našetřeno. A když vidím, jak velkou část tam tvoří graphic novels, tak lidi očividně uvítali zvýšený počet uzavřených příběhů, co nepotřebují mít načteno. Ale jsou to jenom moje odhady, takže to ničím nepodložím :)
Zack: Hustý. Snad ten přírůstek není tvořen lidmi, kteří se v komiksech vůbec nevyznají a myslí si, že investují do zlata, to by se nám mohly opakovat devadesátky. Co si myslíte, že by mohlo být příčinou tak velkého zvýšení prodejů?
George Walker Bush: 8-)
jsme tu správně ;-)
MaF: Tak až na Huberta a Huga mám všechno přečtené, no :)))
Já jsem tak ráda, že tady se řeší jen tyhle žabomyší války...
valon: Muriel fakt není "cena pro cenu a obhájení existence akademie" - už proto, že tu byla dříve než ČAK.

Co znamená "Zbytečně málo nominací."? Nominace jsou v každé kategorii tři. Je to málo? U Oscarů je nominací pět, ale asi se shodneme, že filmů ve hře je tam mnohem víc než českých komiksů. Kolik nominací by bylo při velikosti české komiksové scény/českého komiksového trhu optimální?
To, že se nominace ve třech kategoriích "překrývají" je do jisté míry nezbytné - je asi dost nepravděpodobné, že by na nejlepší komiksovou knihu jako celek bylo nominováno něco, co nepatří mezi best tituly po stránce kresby a/nebo scénáře, ne?

To, že 1984 nebylo nominováno za kresbu, neznamená, že ho porota "odignorovala", ale jen to, že ty tři nakonec nominované komiksy z nějakého důvodu považovala za ještě o něco víc oceněníhodné (klidně mohlo mít 1984 "první po čarou"). A budu se opakovat: je tu nějaký zjevný argument, že kresba 1984 je prostě lepší než kresba těch tří nominovaných? Vážné pochybuju, že "faktor Krejčí" měl v hodnocení kresby (!) pro porotu jakoukoliv relevanci.

Ten spor "art" vs. "ne-art" tam možná spíše někdo chce vidět než že by tam úplně byl. Ceny za "čistý mainstream" (kdyby něco takového v českém komiksu existovalo) se obecně moc nedávají, v žádné oblasti, ani ve filmu, ani v literatuře, ani v komiksu.
Samozřejmě ale nevím, co pro koho je "art" a co ne. Je Štěkot uvázaných psů art? Za mě je to výborně provedená žánrovka. Je Naprostá šílenost art? Za mě je to výborně napsaná a nakreslená řekněme "young adult se silným přesahem".

Která nakladatelství porota protežuje?
Nominovány byly tituly od nakladatelství Labyrint, Take Take Take, Paseka, Velarium, Universum, Meander, v překladových kategoriích Argo, Crew (2×), Paseka, Centrala, FLU/Oikoymenh.

Co z těch nominací v překladových komiksech je (při akceptování žánru) vyslovený přešlap?

To, že "se tvůrci a porotci navzájem znají" je asi spíše je takový názor, než nějaké podložené přesvědčení, že?
Že se někteří porotci s některými tvůrci znají, je dosti pravděpodobné, bylo by zvláštní, kdyby ne, česká scéna je opravdu dost malá, ale je skoro jisté, že většina porotců většinu nominovaných viděla prvně na předávání...

To "zavírání se v bublině" je u Muriel myslím dost diskutabilní - ony ty oceněného komiksy, takhle na jedné hromadě, cíli fakt na hodně jiné čtenářské skupiny, takže třeba těch čtenářských bublin, který mi to prochází, bude dost hodně.
(A ano, je mi jasné, že tady na ComicsDB se vyskytují ti podivní tvorové, kteří čtou jak Štefánika, tak Tibblese, Štěkot uvázaných psů i Naprostou šílenost, Piruety i Sweet Tootha, Bombu i Huberta a Huga. A ne, není to normální ;-) A jo, patřím mezi ně taky.)
Ha, Zack jde na to obrácenou psychologií! :D
Drzim palce, kazdy to bude delat lip jak my :)
Zack: Fair enough, počítáme s vydáním během března, tak pak snad :)
Valon: dokud to neni tak to neni, pak ti uznam nejaky narok!
Na Muriel bych měnil asi jen způsob prezentace směrem k veřejnosti. Dostat předávání do ČT, stejně jako má např. Magnesia Litera.
Zack: Taky jsme si vlastní ceny udělali a teď pomalu, ale jistě pracujeme na jejich uvedení online, takže věřím, že tady v debatě už můžu rýpat do čeho chci :))

Ale k té Muriel, už jsem do toho šťouchal na fb, když tam tomu Mandys dělal reklamu a odpovědi byly spíš, že to tak je proto, že to tak je, než že by mi něco vysvětlily. Ale tak to holt dopadá, když se dělá cena pro cenu a obhájení existence akademie než pro jakýkoliv jiný cíl. Nebo tedy přesněji, když to tak zvenčí vypadá, protože víc výstupů obyčejný člověk moc nevidí a tenhle jeden výstup je v hodně špatném stavu.
Těch problémů je tam za mě hned několik. Zbytečně málo nominací. Nemůžete tvrdit, že to děláte, aby se zvýšilo povědomí o českém komiksu a pak tam nominovat 3 věci v každé kategorii, zvlášť když se to např. v těch "hlavních" dost překrývá. To, že letos úplně odignorovali 1984 (ano, jasně Krejčí je zmrd, ale to by se snad nemělo rovnat polibku smrti) je škoda, byť to hlavně mohlo jít za kresbu a tam byl výherce jasný předem (B jako Běžec, kde jsem zase rád, že to vyhrálo jenom za kresbu a ne třeba za komiks, když to těžce balancuje mezi komiksem a ilustrovaným komentářem dění).
Ten výběr nominací je takový jaký je. Nečekám, že se tam dostane každá kravina, ale většinou ten výběr směrem ven prezentuje zrovna Mandys, který sám je vrcholným představitelem názoru, že existují dva druhy fanoušků, ti artoví a ti comicconoví a že naše světy jsou podle všeho pevně odděleny a u těch nominací to o to víc vyvstává. Zvlášť když do toho člověk nevidí, přijde mu, že se tam pořád protěžují určitá vydavatelství víc než jiná (logicky, když je tu rybníček docela rozdělený), ale pak to v těch překladových kategoriích vyhrávají kousky, kde člověk minimálně vrtí hlavou.
O samotném předávání škoda mluvit, to je rok od roku horší a čím dřív to zruší úplně a prostě jenom online vyhlásí vítěze, tím líp.
A nejhorší na tom je celá rozpolcenost. Náš rybníček je zároveň dost velký, aby tu mělo komiksová cena smysl, ale zároveň není tak velký, aby se našlo víc výrazných tvůrců a komiksů celkově, takže je málo nominací, ty jména se dost často opakují a chtě nechtě se tvůrci a porotci navzájem znají, protože se pohybují v jednom prostředí a pak aby se člověk pral s tím, jestli to je ku prospěchu nebo ke škodě. Jestli o to víc prominou nebo právě o to tvrději budou číst a hodnotit.
Sleduju Muriel už několik let, našel jsem přes ní pár věcí, které bych jinak rozhodně nezkusil a byl jsem jimi potěšen (Singl) nebo se rovnou zamiloval na zbytek života (Traum). Ale neexistuje žádná přidaná hodnota toho živého předávání (a rozhodně ne v takové podobě, v jaké to je teď), ani v nízkém počtu nominací a v tom, co z venku nejde nazvat jinak než zavíráním se v bublině.
Neadresna anketni otazka k obecnemu tematu: Kdo si myslite, ze by mel mit Comicon vlastni cenu (ctenarskou)? (Na Comicon se ptam hlavne proto, ze mi to dava jako platforma jediny smysl aspon trochu).
@MaF: V zásadě očekávatelné a většinu z toho samozřejmě chápu. Nechci bezobsažně zpochybňovat ten výběr, natož kecat porotcům do jejich vlastního subjektivního názor (kór, když už jsem zmínil, že třeba Štefánika jsem jen prolistoval a kategorie překladů jde úplně mimo), ostatně od toho jsou porotci... na druhou stránku si stále myslím, že čtenáři mimo akademii si mohou dovolit nějaký ty dotazy pokládat a že je zdravé diskutovat o relevanci samotné soutěže a o tom, co ty poslední ročníky o české scéně vypovídají (nejen o té ceně samotné). Osobně mě prostě překvapily i ty velmi úzké (a možná dost úzkoprsé) nominace. Mám pořád za to, že se toho loni stalo přeci jen drobátko více. Myslím, že je legitimní, když i prostý spotřebitel-čtenář naznačí, že letošní vyhlašování nevybočilo z posledních let a že je to poměrně "akademické" či "art-only" - Respektive to, že vyhraje životopisná věc z československých dějin asi taky není překvapení.

A ano, už jsme to tedy rozebírali, ceny popularity jsou dycky problematické a mohou být cinknuté. Je to náročné, ale jiné asociace je přesto maj. Muriel se zabetonovala ve svém akademickém chlívečku - nic proti. Je to rozhodnutí pořadatelů a organizátorů. Já to respektuju, ale znovu - stačí abych si udělal mediální monitoring posledních ročníků a jak to vlastně rezonuje v médiích, ve fórech, v komunitě? Všiml si vůbec někdo, že se třeba změnila soška? Nebo četl někde (mimo ty zmíněná média), co a proč to vyhrál Štefánik, k čemu tíhne porota posledních let? ...prostě přijde mi to možná moc zatuchlé a krom toho, že se změnila soška, je tam někde progres? co zásadního se stalo? je to dostatečná podpora české scéně (samozřejmě slovo "podpora" je dost široký poje a na jinou diskusi).

Abych ale jen nebyl za kritika. Akademické ceny mají samozřejmě důležitou roli. Ano, je tam i ta cena celé akademii a ano tohle ocenění může přilákat pozornost většího čtenářstva k věcem, které by si třeba ani nevšimli, k autorům i kreslířům, kteří si to umělecky zaslouží. Tuhle roli snad Muriel plní a já si rozhodně znovu zajdu prolistovat nejen Štefánika... jen jestli to není málo a jeslti se celá ta scena zbytečně neizoluje.
yogi: No spousta i těch největších sběratelů čeká až se cena sníží, pokud se nejedná o limitovanější věci - i největší sběratel musí finance rozdělovat rozumně, ba o to víc ;) Hodně nakladatelů má ale akce třeba týden až měsíc při vydání, takže tam už se kolikrát kupuje hned, protože pozdější akce sice mohou být větší, ale už to nemusí být takový rozdíl vzhledem k riziku, že bude časem nedostupné. A někteří z největších sběratelů mají přístup k vlastnímu obchodu, bazaru, antiku, distribuci, dealerovi (mrk mrk :) A taky dřív nebylo problém aktualizovat svoji sbírku hned, když vycházelo 5 komiksů měsíčně, což byly hody a nebyly děti anj iiná povinnost :) Dnes když vychází pomalu 10 komiksů týdně, musíš ještě zjišťovat co je opravdu komiks a co není, když to ještě není na comicsdb a každá druhá kniha má v názvu napsáno komiks nebo ilustrovaný román, což si každý vyloží dle svého je kolikrát lepší si fakt počkat a jednou za dva měsíce si udělat pohodlí a sbírku aktualizovat. Já si třeba na tu pohodu čekám už deset let :D
yogi: Já je třeba nemám ve sbírce, protože je mam anglicky.
Milo_Harwey : Teorii bych měl, ale je to jen teorie , do hlavy nikomu nevidím . Uživatelé s nízkými čísly jsou zřejmě už starší osoby, boomeři jak vy mladší říkáte. Dle Skota Piruety jedou na současné progresivistické vlně, že by tohle byl důvod nezájmu ?
yogi - možná záhadně tento komiks přehlédli, to je celkem divný, ne? zjisti proč tomu tak je :D

Skot - je dobře, že ses tedy i "ofiko" vyjádřil u komiksu a nenadáváš jen tak, tvá slova hned mají vyšší váhu (ne, že by před tím pro někoho neměla :D)
Mě na Piruetách zaujalo, že z prvních dvaceti aktivních uživatelů ComicsDB podle počtu vlastněných komiksů je má ve sbírce jen pět lidí a to jsou tam lidi co mají vše hned po vydání , někdy i víckrát .
Jsem rád , že se diskuse rozproudila a řadu teorií jsem si potvrdil a ujasnil. Nejvíc z duše mi mluví Soulbringer a Lenny.
To Milo - samozřejmě, že jsem Piruety četl a to dvakrát a na svém hodnocení jak kresby tak scénáře opravdu nemůžu nic změnit.
MaF: jo, jednou jsem v nominacich zneplatnil raid, kdy se behem hodiny prihlasilo nekolik desitek novych uctu a hlasovaly vsechny naprosto stejne. Jinak s tim problem nebyl, ne ze bys nemel pravdu, spis Fabula nikoho natolik nezajimala :)
soulbringer: napřed tři technické:

1. ad "fakt je uvěřitelné, že Štefánik vyhraje i nad věcmi mimo český rybníček?" - Česká akademie komiksu holt preferuje české komiksy; ono kdyby se porota v Praze dobrala zjištění, že nejlepší scenárista je Moore nebo Lemire, bylo by to jen směšné...
2. ad "klade si tam někdo otázku proč někdo věci hlásí a někomu to za to nestojí?" Ano, klade. A porota dle regulí může nominovat i komiks, který nikdo nepřihlásil (či si nominaci nakladatel dokonce nepřál), a dělává to - tady Scarface nemá pravdu 8-)
3. ad "fakt by to nepřežilo jednu, dvě kategorie mimo porotu?" - jednu z kategorií, tu pro někoho nejdůležitější a v médiích nejprobíranější ("Cena České akademie komiksu") volí celá ČAK, ve které je i spousta lidí, kteří nepasou po "artu", ale živí se třeba "mainstreamem". Ale není to čtenářská cena, řekněme spíše "stavovská".

Jinak:

Je jasné, že Štefánik každého nezaujme, ale než budeme kritizovat rozhodnutí poroty, je třeba si položit otázku: Je komiks X opravdu lepší než Štefánik? A v čem?
Nebo se mi prostě jen víc líbí, víc mi sedí, ale kvalitativně lepší řemeslo/kreativita to není?

Nominací je vždycky omezení počet, to je tak i v jiných oceněních, tím se neříká, že "tu máme jen 3 top kreslíře", ale že porota shledala, že těmto třem se to letos povedlo nejlépe a že jeden z nich by měl být vítězem.
Porota vždycky zvažuje veškerou produkci a v užším výběru má třeba i 10 (i víc) titulů/autorů, ale nakonec prostě musí nominovat jen 3 - a nakonec vybrat jen jednoho. Bylo by krásné, ocenit jich 5 nebo 10, ale to by trochu ztrácelo smysl...

Hodnotit překlad je těžké, to neumí jen tak někdo, ale v porotě je vždy překladatel/ka a porota si zadává i posudky od profesionálů - nehodnotí se ten titul, ale právě ten překladatelský výkon - a ten může být třeba i na kratičkých stripech (což se stalo) nebo na vystižení jazyka teenagerek (i to se stalo), ten komiks nemusí být "bomba", ale ten překlad by měl být perfektní.

Porota byla letos jiná než loni, takže pokud máte pocit, že rozhoduje pořád stejně, že je v tom nějaký trend, tak je to možná dobře - ceny jsou nastavené tak, že to funguje, i když se konkrétní lidé obmění.
U porotcované ceny prostě musíte mít důvěru v tu porotu, že ví, co dělá, a že vybírá podle zveřejněných kritérii - to tak bude vždycky, ať ta porota bude jakákoliv...
Ale to, že se malá porota shodne s celou Akademii (ve které fakt nejsou jen milci menšinových žánrů a alternativy), to už asi taky o něčem svědčí...

U cen popularity/čtenářů (jako Slavík apod.) je ten problém, že bývají často "cinknuté" - tohle řešila i Magnesia Litera u čtenářské ceny, u Slavíka je skoro "vrozené" už desítky let, něco o tom nejspíše ví i Zack, který ty účty, které vznikly, aby odhlasovali pro konkrétního autora ve Fabule rase, a zase vymizely, myslím řešil... Pokud se pletu, jistě mě opraví.

Někteří autoři, nakladatelství apod. mají prostě věrnější fanoušky, jiní je mají vlažnější nebo s nimi nepracují nijak - o kvalitě díla to nesvědčí nijak.
Co se týká propagace komiksů jako celku, tak nejlepší jsou občasné reportáže o novém komiksu ve zprávách na ČT. Naposledy jsem myslím viděl reportáž o "To byla zákopová válka". Tohle je podle mě cesta, jak oslovit lidi komiksem naprosto nepolíbené. Muriel má podle mě mizivý dopad a Fabula Rasa byla jenom mezi námi.
Muriel vždycky byla alternativní a komiksy bez hlubšího tématu/přesahu v ní nemají šanci. Už to, že Sweet Tooth dostal nominaci, je úspěch.
Osobně bych to neředil, "popular vote" už mají coby cenu ČAKu. To už radši ty nové ceny - laťka není moc vysoko.
@GWB> a právě proto, že ta linie je dost rozmazaná, si pořad myslím, že by Muriel klidně slušel přesah i do mainstreamu / komunity mimo akademiky

@zack> hele jo, to je moje obecný filosofický dotazování, které není přímo pro tebe a tenhle web, jako spíše směrem k pořadatelům Muriel a jinak se asi obecně shodneme. Jen říkám, že je to škoda a že tu hrozí riziko, že s postupem času se Muriel stane opravdu záležitosti pro deset až dvacet lidí :)
GWB: redeni je vzdycky zlo. Ale chapu, co bys rad, jen mi to prijde jako utopie. Vzdycky bude mainstream a alternativa, pop a punk, corp a indie, predstirat, ze je Muriel cena pro sirsi comicsovou verejnost nebo ze lidi na CDB reprezentujou nejaky mainstream, je spis znamka odtrzeni od reality.
Fabulu nevyhraval jen Kopl, taky ji dostal Rumcajs (nevim proc, ale z toho sem mel nejak ja osobne nejvetsi radost za cely ty roky), stejne jako Muriel nedostavaj jen clenove akademie, ale Terka Kopecka za uplne normalni comics. Ale kazdy vidi, co potrebuje videt...
Nejses slepej.
soulbringer: tady se asi hlavne mijime v tom, ze ja si nemyslim, ze je potreba nejak korigovat Muriel (resp. ne smerem, kterym naznacujes), ale spis dalsi cenu, ktera bude mit jiny format, jiny publikum a jinou "porotu" a tim padem uplne jine tituly a jmena.
Komentoval kondici jakehokoliv trhu podle jakekoliv ceny je samozrejme chujovina, ale taky bych tyhle bonmoty na press tour nebral moc vazne.
Zack: Jasně, já to chápu. Myslel jsem to právě tak, že se ony ceny "akademiků" mohou naředit nějakým populárním "hlasem lidu", aby se to vyvážilo. :-)

Jinak mě trochu mrzí, že se dělá nějaká silná hraniční linie mezi řekněme "artovým" komiksem a "mainstreamem"; myslím si, že v komiksu je ta hranice mlhavější nežli támhle teď na Donbasu. Crew vydává i výborná (umělecky či obsahově) díla, není jich málo.

Pak tu totiž máme jednu frustrovanou skupinu, které vadí, že Fabulu vyhrál vždycky Kopl (nic proti němu), a pak druhou frustrovanou skupinu, které vadí, že jsou "akademici" lehce přezíraví a hrají si tam na vlastním vyvýšeném písečku. Je to škoda!

P. S: Už tady ani nemohu najít přehled minulých Fabul ras, možná jsem jen slepej :-)
Soulbringer: Co se týče Muriel, tak ta jde dost mimo nás - ostatně, je tam jen jedna kategorie pro zahraniční komiks, takže pokud tam posíláme nějaké komiksy na posouzení, tak jen tak jeden, dva, a spíš kvůli překladům. Jsme mainstreamové nakladatelství, takže tohle fakt není nic pro nás.
Jako vydavatelé jsme měli rádi cenu Comicsdb – Fabula Rasa. Jak to hodnotili čtenáři, tak to přinášelo nejen ceny, ale hlavně zajímavé informace. Už to byl nějaký trochu větší statistický vzorek, lidé se museli nějak rozhodnout, vybrat si to, co bylo podle nich nejlepší, takže člověk viděl, s čím čtenáře zaujal… a s čím ne. Taky si mohl udělat představu, jestli lidi tankuje víc příběh, kresba, nebo zpracování. Plus, samozřejmě, tyhle akce jsou zábava, která v ideálním případě sdružuje fany – mají se o čem bavit, hádat a polemizovat. Comicsdb na to byla ideální stránka, shromažďuje data, lidi, co hodnotí komiksy, je neutrální... Ale chápu Zacka, že se na to vykašlal… ten zájem čtenářů zase nebyl tak velký a nestoupal.
Ceny kritiků… při vší úctě, i když člověk vyhraje, tak to znamená, že se jeho komiks líbil tak třem lidem. A to často lidem, kteří komiksy moc nečtou a aby vůbec váš titul mohli hodnotit, musíte jim ho poslat k posouzení.
@Zack: Rozumím. Akademické ceny mohou být v jistém ohledu vskutku přežitek a ano "co si člověk neudělá sám, to nemá, ale já nemám ambice to radikálně měnit, něco zakládat a nebo jen hejtit. Naopak si ty práce vážím, i proto, že pokládám Muriel stále za jistý indikátor a doplněk k tržním preferencím - a v téhle branži pro menší vydavatelství tím tuplem. Zároveň je mi jasné, že organizace, financování a fungování stojí čas, energii, lidi a peníze. Nic z toho nemám a jelikož jsem v porotě jiných celonárodních cen (s větším mediálním dosahem), vím co za peklo to je. Tohle nikterak nezpochybňuji a o to více Muriel i akademii držím palce. Na druhou stránku si troufám pokládat jako ten, kdo spíše hlasuje "pouze penězi", stále několik dotazů:

- jsou současné ceny Muriel skutečně dobrým obrazem o stavu českého komiksu? Vy to takhle vidíte?
- jak moc naplňují základní poslání akademie (aka podpora a propagace českého komiksového umění v ČR, v zahraničí + vytváření podmínek pro rozvoj českého komiksového umění)
- co je indikátorem vlastně toho, že to funguje - počet článků v novinách? jedno vysílání na ČT Art? Poslední roky po akci vyjdou všude de facto jen suché tiskovky, velkou diskusi jsem nikde poslední roky nezaznamenal. Letos jsem si alespoň dohledal na Vltavě rozhovor s Pavlem Kořínkem + o nějakou reflexi se třeba snaží Adamovič v deníku N, ale všechno je to na můj vkus povrchní.
- v tom rozhovoru na Vltavě říká právě Pavel, že český komiks je v dobré kondici a to usuzuje právě díky nominacím i současným cenám - jenže to je vše, co k tomu řekne. A třeba mě to jako indikace toho, že je na tom český trh skvěle vůbec nepřijde (takže tady si říkám spíše já sám pro sebe, proč to nevidím tak růžově jako oni?)
- klade si tam někdo otázku proč někdo věci hlásí a někomu to za to nestojí?
- klade si tam někdo otázku, jestli je současný koncept, jež se nezměnil několik let, stále relevantní?
- proč do toho nechtějí vtáhnout komunitu mimo spolek? (jak už napsal GWB, nikdo z toho nechce dělat Slavíka, ale fakt by to nepřežilo jednu, dvě kategorie mimo porotu?... nějaký zkušenosti s cenami z jiného soudku mám a PR takových věcí je úplně jiný, než jeden pořad na ČT ART, když to trochu přeženu).


jinak úplně nevěřím, že ty dvě sociální bubliny se až tak moc překrývají a pokud by nominace nebyli tak uzoučké, troufám si tvrdit, že by ti vítězové mohli vypadat fakt rozdílně.
Soulbringer: Souhlas. Podle me se nepotkava ocekavani a ucel podobnych cen. Kdyz jsem zacinal komiksy kupovat, tak jsem sledoval ruzne rekapitulace i Muriel. Nakonec jsem skoncil u filtru a hodnoceni tady na comicsdb (pres to, jak na hvezdicky Zack nadava). Je to podle me nejbliz mainstream obecnemu vkusu. Muriel uz nesleduji, akorat jsem nad tim kroutil hlavou jako ty a smiril se s tim, ze nejsem dost intos.
GWB: protoze ceny popularity se delaj hlavne kvuli sponzorum a exposure, to je proste uplne jina filosofie. Bud si myslis, ze je lepsi, kdyz to vybira odborna komise nebo vox populi. Navic, co by Muriel mela za "verejnost". Se klidne vsadim, ze by to bylo velmi podobny tomu, co vybere porota, protoze stejna socialni bublina.

soulbringer: ja to teda nemyslel nejak osobne na tebe, byla to reakce na to volani po jinem formatu a vyberu na tech nekolik lidi, co se o to otrelo. Nejaky drobny zkusenosti s cenama mam, tak mi neprijde, ze ctenarske ceny jsou nejaka morda na cas nebo penize, ja s tim mel vzdycky spis problem, ze mi prijdou ceny jako absolutni prezitek, nez ze by to bylo neco narocnyho. A taky sem normalni smrtelnik, co nema cas na nic, ale imho je daleko konstruktivnejsi (i z osobniho hlediska) to zkusit sam, nez cekat az to udela nekdo jiny, minimalne je v tom o dost min frustrace. Je to jako kdyz jedes v aute jako spolujezdec, kdyz nekdo ridi jako kokot. Sice sam ridis jeste hur, ale za volantem ti to tak neprijde :)
soulbringer: Piruety vyhrály v kategorii "Nejlepší překladový komiks".

A osobně mi tam jedna cena popularity také chybí, má ji Český lev i Magnesia Litera, tak proč ne Muriel :-)
Soul - na podobné kecy bych vůbec nereagoval, vždycky se objeví nějakej Zack, co napíše, ať uděláš něco svýho, pokud něco řešíš... A zpravidla je to tady Zack - proč neudělá vlastní ... Něco?

Debilnejsi "argument" snad neexistuje :D
@zack: to je tak trochu argumentační faul, respektive velký úkrok stranou a o tom nebyl můj původní dotaz. Nic mi samozřejmě nebrání, abych si založil vlastní Oskary, Lva, CSFD nebo nějaký web či soutěž. Tím, se ale neřeší ty daný ceny Muriel, o kterých je tu řeč. Nebyla to ani prvoplánová kritika, alespoň ne z mé strany. Jsem normální smrtelník a jsem rád, že mám vůbec čas číst. I proto dám na doporučení lidi tady nebo doporučení porotců - každá cena je tak jako tak marketing a dobrý PR. Je normální to prostě zkoumat. Ty lidi v akademii něco za sebou samozřejmě maj a já ani nezpochybňuji porotce či jejich právo posuzovat a vybírat.

Jen jsem v tom chtěl mít více jasněji a doufal jsem, že mi tady někdo třeba napoví ... nebo sám řekne svůj názor na letošní ročník. Vážně pořád úplně nevím, co ty poslední ročníky o české scéně (a nakladatelech) tak nějak říkají a prostě dost tápu.
Co presne vam brani udelat vlastni cenu?
Jen aby nedošlo k mýlce. Piruety cenu nakonec nedostaly (ale samozřejmě nominace tam byla). Šlo mi obecně o to, že Paseka je poměrně konzistentní a letos si těch nominací i ocenění měla dost. Ostatně odnesla si ocenění za Naprostou šílenost i Běžce. Já k tomu dodal i ty piruety, protože jsem taky přesvědčen, že je to dobrý dílo a nominaci si zaslouží. Paseka zná svou cílovku a myslím, že obě ty díla si čtenářky (i čtenáře) fakt lehce najdou. Nejde mi o to, abych do Paseky kopal, to naopak. Rád bych pochopil soutěž, hodnotící ... a jak říkám, co ty poslední ročníky vypovídají o tom, kde se český komiks vlastně fakt nachází. Moc si to neumím přebrat (nebo se mi možná ty závěry nelíbí).

Vím, že je ten rybník fakt malej, ale obecně bych ale rád pochopil více věci:
- proč jsou nominace takhle malé. skutečně tu máme jen 3 top kreslíře, 3 top scénáristy? Fakt nevzniklo za 2021 těch lokálních děl více, které by si řekli alespoň o nominaci? ... Namai měl brutálně těžkou (a notoricky) známou předlohu od Orwella, pak tu třeba vznikly Nanits Chronickles (a prostě se asi zbytečně rozčiluju, ale nechápu to) ...
- fakt je uvěřitelné, že Štefánik vyhraje i nad věcmi mimo český rybníček (nečetl jsem, neumím posoudit, ale je to fakt divný... chápu, že Muriel je české ocenění, ale zůstal bych na zemi)
- nominace i hodnocení překladových věcí jdou úplně mimo mě. Neumím asi posoudit klíč a zapeklitost, takže to asi moc nehodnotím, ale přeložit Bombu nebo Sweeneyho Todda může být asi úplně jiný hřiště než u Piruet.
- proč jsou ty ceny stále tak "akademické" - nestálo by za to do toho vtáhnout samotné čtenáře? fakt nejde udělat alespoň jednu, dvě ceny popularity?

jestli máte někdo známe u organizátorů, tak klidně moje vrásky přepošlete. Třeba bude příští ročník konečně takový, u kterého by se nemuselo zívat. Dík
Skot - četl jsi ty Piruety nebo jen nadáváš? Jedinej koment, co u knihy je, je od Buše a ten byl dojat a obdaroval knihu 5*

Btw. Pujdeme-li řeči čísel: piruety 6 hodnocení, průměrná známka 4,5. Bomba 43 hodnocení s průměr 4,9.

:)
Skot: Cítím to stejně. Nejspíš si to pár chytrých hlav v lidově demokratickém Česku hrází mezi sebou.
Ceny Muriel se dostaly tam co další ceny různých akademií. Postupně se odtrhávají od reality a preferují spíše rádoby umělecké trendy, než aby odrážely realitu. Dobrý komiks, dobrá kniha nebo film se obvykle pozná podle návštěvnosti a prodejnosti a tím, že ho kritika úplně neodmítá. Ale vybrat Piruety před Mlsounem nebo Bombou, to je už opravdu silná káva. Ani scénář ani kresba nepřesahují běžný průměr pospubertální začínající autorky, jen se vezou na současné progresivistické vlně. Už to že obdržela cenu Willa Eisnera není normální. Totéž platí o komiksu Tráva. České prostředí je specifické , ale Štefánik nevybočuje z řady životopsiných komiksů , které se objevily v posledních letech. Naopak chybí příjemné překvapení Nanits, Anhropoid a hlanvě 1984. Ještě před několika lety bych podle výsledku ankety sháněl vybrané komiksy jak záruku kvality , teď už opravdu ne. Takže já výběru poroty rozumím a o to více jsem z něho rozpačitý. Pokud by se měl komiks vyvíjet cestou, kterou naznačují výsledky , tak si ho běžný čtenář už neužije ale také ani nekoupí.
Naopak mi chybí ankety čtenářské, ale ty samozřejmě nejsou schopny zhodnotit intelektuální přesah a hloubku vybraných děl.
soulbringer: Tak třeba Štefánik byl podle mě moc hezkej, alespoň po atmosférické a výtvarné stránce. Jestli to byl úplně loňský TOP, to si netroufám soudit. Hlavním problémem asi je, že jsme stále hodně malý rybníček, co se týče české komiksové produkce.
GWB: Nepovažuji se za úplného znalce českého prostředí a navíc třeba Štefánika jsem jen prolistoval (a nezujal mě natolik, abych si pořídil)... jediný, co asi vystupuje, že letošek se zaslouženě asi povedl Pasece: Úplna šílenost a stejně i Piruety jsou - pro cílovku - super a s oceněním asi nemám problém. Jen třeba nechápu proč porota totálně vyignorovala (i komerčně úspěšný 1948). Myslím, že Matyáš Namai by si zasloužil minimálně nominaci! ... navíc on ten námět není fakt easy. Já tomu prostě nerozumím :)
soulbringer: Klidně vykopni:)
GWB: a nějaký komentář k výsledkům (i nominacím) by nebyl? :)
Ne že bych většinu toho neznal a chápu, jaký dva poslední roky jsme tu měly ... ale říkám si, co vlastně letošní ceny Muriel o našem trhu vlastně říkaj (a nerad bych vynášel soudy jako první :)