Pindárna Obecný pokec o čemkoliv.

GWB: slyšel jsem legendy, že za každé vypůjčení dostane nakladatel nějaký drobný. Je to pravda?
Imho by se v Praze nejaka mensi ciste comicsova knihovna uzivila. Specialne, pokud by mela v nabidce i booky ze serii, ktere tu nekdo nedovydal :)
Vydavatel musí odevzdat povinných 5 ks.
Jinak mohu potvrdit, že MKP se snaží komiksákům vyjít vstříc ve všem :)
Obecně knihovny mají potenciál být dobrým odběratelem (nákupčím), pokud na to zrovna mají vůli a prostředky.
U nás v MKP jdou povinné výtisky mezi čtenáře. O jejich povinné archivaci nic nevím, to možná dělá Národní knihovna, která to má tak trochu jako poslání/účel/smysl. Jinak si troufám říct (možná se mýlím), že Městská knihovna nakupuje komiksy v největších počtech ze všech. Spolupráce s nakladateli je většinou dobrá, s Crwí ba dokonce příkladná. Máme ve svém "kodexu" (strategii), že nechceme být nekalou konkurencí nakladatelů na knižním trhu, ale domnívám se, že tvrdit, že knihovny ruinují knižní trh tím, že nabízejí výpůjčky knih de facto zadarmo (a ještě vybrané z nich mají právo na povinný výtisk), je stejná blbost jako tvrdit, že padělatelé oblečení způsobili škody oděvním firmám, nebo že stahování filmů ničí filmaře. Že si někdo danou věc půjčí, koupí levněji, stáhne, neznamená, že kdyby neměl tuto možnost, tak si ji automaticky koupí.

Navíc, jak tak koukám na komiksáky, jsou to většinou sběratelé a křečci, co chtějí mít ty knihy hezky zarovnané ve své knihovničce. Já mezi ně vůbec nepatřím, pro mě je to spotřební zboží většinou, ale mám ten dojem, že tady veřejné knihovny škodí málokdy, naopak podporují a povzbuzují čtení, tedy i potenciální kupce.

Jo a ten zákon o PV je blbě napsanej, respektive formulovanej.
O poctech jsem nikde nic nenasel, ale urcity manevrovaci prostor skyta nasledujici odstavce:

(1) Pro účely tohoto zákona neperiodické publikace jsou rozmnoženiny literárních, vědeckých a uměleckých děl1) určené k veřejnému šíření, které jsou vydávány jednorázově, popřípadě nejvýše jednou ročně anebo po částech i častěji, tvoří-li obsahově jeden celek.
(2) Pro účely tohoto zákona se veřejným šířením rozumí zpřístupnění neperiodické publikace individuálně neurčenému okruhu osob.
http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-37/zneni-20170701
Hawwwran: To by věděl asi spíš Ludo Plata, který tohle řeší. Ale tipoval bych, že se jedná hlavně o věci, které už mají EAN a ISBN kódy, čili věci, které neprodáváte jen přes sebe, ale které jdou do dalších obchodů. Ale krk na to vážně nevsadím.
MaF: Já to ale nebral, že je to zlo, to mě mrzí, jestli to z mého komentáře vyznělo. Naopak, do knihoven rádi dodáváme a podporujeme je. Přiznám se ale, že ani nevím, jestli tyhle povinné kusy (fakt je to pár kousků, vážně nic likvidačního) jdou do výpůjček, nebo se čistě ukládají do neprodyšného sejfu. Víme, že si od nás knihovny objednávají pro čtenáře věci extra, což už je normálně placené.
MaF: erik píše, že ty povinné výtisky jsou jen pro archivaci a že s nima čtenář nepřijde do styku. Ty na půjčování si knihovny asi kupují (za plnou cenu?).

Scarface: můžeš potvrdit, že není žádná výjimka podle nákladu? Opravdu by vlastně nešlo vydat extra vydání 20ks něco jako ručně dělaná vazba s originál obrázkem na první straně každého výtisku. Nebo zak něco? I na to by se to vztahovalo?
Scarface: Já vám nevím... Nerodí se v knihovnách další čtenáři? Není to pro vás jako vydavatele nakonec lepší, že je vaše produkce archivovaná pro další potenciální čtenáře? A těch povinných výtisků zase není tolik, že by to bylo likvidační, ne?

Měl jsem dojem (třeba z vaší prezentace na Světě knihy), že Crew už dospěla k tomu, že knihovny nejsou zlo...
Jako vydavatel musím říct, že člověk zaplatí státu peníze i za větší kraviny. A jasně, radši bychom to prodali, ale zase tak nám to žíly netrhá. A navíc je šance, že jednou se bude do pražské knihovny vloupávat Nick Cage, aby ukradl první výtisk Incalu.
Knižnice a štát ak chcú výtlačky, mali by si ich zaplatiť. Prečo my musíme štátu platiť a štát nám nemusí?
Cim vic nad tim premyslim, tim vic s tim nesouhlasim. Pokud se lidi (stat) rozhodli archivovat knihy (a ja souhlasim), nechapu proc jim ten zamer ma dotovat nakladatel.
Hawwwran: Minimálně pražská knihovna je má, stejně jako některé kolosálky od CC (ale ne všechny - třeba Witchblade jsem si půjčoval odjinud).
A Walome samozrejme preháňa, lebo kniha nemusí mať ISBN a je to kniha. U nás sa napríklad ISBN udeľuje od roka 1989, všetko predtým nie sú knihy? Napokon, v českom zákone je to evidentne uvedené v § 2, čísl. 1, písm. g) číslo Mezinárodního standardního číslování knih, pokud bylo uděleno. :)
Pekne sa ten zákon o povinných výtlačkoch vyvíja. Kedysi to bolo dané nákladom, myslím, že pod 500 ks sa zákon nevzťahoval. Preto všetci vydavatelia prestali uvádzať náklad. Aktuálne na Slovensku platí, že ak je náklad pod 50 ks, tak sa naň zákon nevzťahuje ( http://www.zakonypreludi.sk/zz/1997-212 ). U vás to už vyrazili úplne, takže áno, aj limitky sa musia odovzdávať. Môžete na to nadávať, ale cieľom je zabezpečiť archívnu funkciu pre pár vybraných inštitúcií, ktorým to vyplýva zo zákona. Nič zlé na tom nevidím, k týmto povinným výtlačkom sa dostanete maximálne prezenčne, ak vôbec.
Jenze ten zakon nemluvi o knihach, ale o neperiodickych publikacich.
Maji knihovny MDEK v pevne vazbe? Vim ze je maji v mekke, ale maji je i v pevne?
Tak když to nemá isbn tak to není "kniha". Ale jinak ano, musíš prostě odevzdat pár kousků pro národní blaho. A to si představ, že někteří nakladatalé (jakože všichni) i knihovnám svoje knihy prodávají!
Spis jsem fakt myslel kdyz nekdo vyda par kusu bible posazene diamanty. V tom zakone jsem nenasel nic co by mi to vysvetlilo. Zadne minimalni mnozstvi, ani to ,ze rozhodujici element je ISBN.
Haw: nedat tam isbn a ušmudlat si to doma samizdatově.
Teď jsem si četl zákon o neperiodických publikacích: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-37

Vysvětlete mi, jak je možné vydávat nějaké opravdu limitované edice, když musíte 6ks rozdat knihovnám?
Haw: není mluvící hlava jako mluvící hlava!
Zack: pravda. Nevim proc si ty dva pletu.
Hawwwran: to zni spis jako Dan Cerny, ktery jde do mentalni vyvrtky pokazdy, kdyz se nekdo otre o Kacery :) Walomeho si pamatuji, ze k tomu delal docela dobrou parodii.
Walome: nebyl jsi to prave ty, kdo kritizoval Lennyho, ze sejmul provedeni kaceru, ze to bude mit vliv na vydavani dalsich? (Mozna ne, v mluvicich hlavach na youtube se moc neorientuju)
S4TW: pokud někoho odradí skupina na facebooku od konzumování nějakého média, tak je blázen.

Hawwwran: ne, nemyslím si, že mluvící hlavy na youtube dokážou jakkoli ovlivnit náš trh (nebo v to aspoň doufám). Za sebe (5 let recenzování, 2 roky jutubování) mohu říct, že jsem pár reakcí dostal (jakože skutečně několik jednotek), kdy mi někdo napsal "tys to chválil, tak to si koupím" nebo naopak "aha, sračka jo? Tak to si nekoupím" a oběma skupinám jsem psal: "udělej si názor sám". Mimochodem, těch kladných ohlasů bylo víc. Ale i kdyby, nevěřím, že těch pár jednotlivců jakkoliv cokoliv ovlivní.

A jak píše Zack: já si neumím představit nikoho, kdo si nekoupí Plutonu jen proto, že jsem o ní v pokojíčku řekl, že je to sračka. Stejně tak si neumím představit nikoho, kdo s vážnou tváří pronese výraz influencer ve spojitosti s komiksovýma človíčkama na youtubu. Popravdě mi to slovo přijde debilní i v jiných oblastech :D
S4TW: Pravdepodobnost, ze nefanousci comicsu si budou kupovat comicsy je asi stejna jako ze si nehraci zacnou kupovat hry. Smirme se s tim, ze comics je minoritni zalezitost. Nabidka zanru je u nas dnes v porovnani s dobou jeste pred 10ti lety neuveritelne siroka, do comicsu se pousti i nejvetsi hraci na trhu, co chceme vic? Obcas se proste neco nechytne. Spatna doba, spatne vydavatelstvi, spatna kampan, spatna karma. To ze neco propadne prece neni jen domena comicsu.

Uvidime, co se bude dit, az se propadne ekonomika a lidi zacnou orezavat luxury shit, ale to je na uplne jinou debatu.
Komiksy nestahuju, protoze mam rad drzet je v ruce, ale prijde mi lepsi prolistovani z ukradene verze, nez v knihkupectvi a pak ji koupit na netu. Ten stazeny komiks nakladateli neco sebere jen teoreticky. To je jak kdyz se spachana skoda stahovanim filmu pocita ze za kazdy stazeny film se neprodalo DVD nebo listek do kina. To je samozrejme nesmysl. Pochybuju, ze to jde vubec nejak rozumne rozseknout, protoze i stahovani ma jisty dobry vliv. Vic lidi film / komiks uvidi, bude kolem toho hype a nekdo to koupi, proda se merch. Samozrejme ze na tom trati takova dila, ktera si lide kupuji kvuli fasade a obsah stoji za nic. Ja jsem rad, ze komiksy jsou pro mne osobne vyhradne analogova zalezitost mezi jinak dost digitalnimi konicky a stahovani necham jinym.
Když jsem byl naposledy v Praze (na Crwconu Speciál), tak mě překvapila spousta reklamy na Znovuzrození DC v metru. Myslím si, že tohle má šanci oslovit lidi mimo naši bublinu. Ale samozřejmě je to jenom můj dojem. Nikde jinde (mimo zájmové weby a magazíny) jsem reklamu na komiksy neviděl. V poslední době si všímám, že v některých knihkupectvích se začínají komiksy více objevovat ve výlohách, ale to je tak všechno.
Jinak dost možná pomáhá Smash!. Kolega v práci si díky jednomu dílu, který viděl náhodou během oběda, pořídil Druunu a následně na mé doporučení i Bogrii.
Můj pohled na prodejnost komiksů u nás (který může být samozřejmě úplně mimo) je ten, že obyčejná masa lidí má totálně zkreslené představy o tom, co to komiks je a jak jako médium funguje (co může nabídnout). Ano, pořád si valná většina myslí, že se jedná o obrázkové čtivo pro děti či líné čtenáře. A já osobně mám pocit, že tohle tvrzení se nedaří nakladatelům vůbec bourat, ani nějak nepociťuji, že se o to snaží. Upřímně, jediné reklamy na komiks, které vídám mimo komiksovou bublinu jsou na Argo. Komiks je u nás hrozně uzavřená skupina lidí, do které se moc nových nedostává (ono, když se člověk podívá na hlavní skupinu na FB, která je bohužel docela slušná berná mince, tak se není moc čemu divit, tam už taky odradili pár potencionálních čtenářů...), teď je otázka, jak tohle změnit, jak to médium víc zvážnět, aby nefanouškovi komiksu přišlo normální si v knihkupectví koupit komiks :-)
Hm. No jak to vidím já, tak problém není ani tak v tom co si o Plutoně myslí nějakej společek pár stovek aktivních komiksových fandů, kteří Plutonu znají a z nichž zlomek jich hodnotí tady a i kdyby si to nakrásně koupili všichni, tak to sotva spasí. Ale je to o tom jak oslovit lidi, kteří o Plutoně a Lemirovi ani nějakém komiksu v životě neslyšeli, aby si jí koupili. Protože fandů je pár stovek, kdežto těch ostatních je pár miliónů. Podle mě je to to samé jako vždycky. Plutona se zkrátka nechytla. A jasný recept na to co se chytne neexistuje.
perak: takhle to nefunguje. Spis je to tak, ze si stahnou, prectou, pak si reknout, jestli to vlastne potrebujou mit v papire v knihovne ("stoji to za to") a vetsinou je odpoved NE. Ano jsou lidi, co si cely comics prectou v knihkupectvi a tak nejak normalni knihkupec s tim nic delat nebude, ale asi vsichni tak nejak citime, ze to neni uplne ok. Ale to je ten rozpor ve vztahu k online a offline vecem.
Podívejte se, jak jsou tady hodnocený Skalpy (aktuálně průměrně 4,8 na číslo). A prodejnost tedy podle všeho nic extra. Naopak mě vždycky pobaví hodnocení verbální vs. hvězdy. Když to někdo XY zkritizuje od A do Z a dá tomu 4/5. Co se týče stahování / nakupování, tak hudbu stáhnu a když je to dobrý, koupim vinyl. Komiksy (ani knihy obecně) nestahuju, nebaví mě to číst elektronicky, potřebuju to fakt mít v ruce.
Což podporuje teorii "že záporné komentáře mají pro lidi daleko větší hodnotu než kladné" :) tzn. CDB hraje roli, jen musí být pořádný "hate" v komentech :)
Scarface - Comicsdb a jeho hodnotenia nehrajú žiadnu rolu v tom, koľko ľudí si Plutonu kúpilo. Veď vaše najpredávanejšie komiksy sú tie, ktoré tu nemajú takmer žiadne hodnotenia alebo tie hodnotenia nemajú najlepšie.
Zack: Proboha, já nemluvím o Walomem. Spíš si myslím, že může hrát roli ComicsDB... a vůbec takový všeobecný šum. Na druhou stranu, Na ComiscDB se chválil Fell a bylo mu to prd platný. (Což ale může podporovat mé tvrzení, že záporné komentáře mají pro lidi daleko větší hodnotu než kladné.)
Nestahuji. Pár věcí, co mám v aj, jsem koupil na blind, ale chápu ty, kdo tak činí. Spíše to vnímám tak, že když si nejsme jisti, tak chodíme do knihkupectví si knihu prohlédnout, kousek si přečíst, než se rozhodneme. A při nákupu ze zahraničí si místo návštěvy knihkupectví někdo stáhne ukázku.
Zack : dělat sám je neumím, proto rád podpořím lidi, kteří to umí. Ale musím nějak zjistit, které za to stojí... Tady bych tu diskusi s dovolením utnul, protože podobných už bylo a stejně se to ještě nikdy nevyřešilo. Mysli si co chceš, já stejně budu konat jak uznám za vhodné. Je celkem jasné, že se nedomluvíme a jen zbytečně budeme generovat další nesmyslný bajty do databáze.
louza: Tak si teda delej comicsy sam, budes to mit taky levnejsi.
Já taky občas za stahování platím, přesto stahuji. To se nevylučuje. Kdo nestahuje, stahuje proti nám.:)
Gmork: Stahuju jak comicsy (comixology), tak hudbu (google music), ale za oboji platim. Takze bych si vyprosil to "vsichni" :)
Zack : Tímhle si mi nahrál na smeč. Protože já do hospod už skoro nechodím z důvodu, že v 80% případů tam hnusně vařej a mám pocit, že za svoje peníze nedostávám tu přidanou hodnotu, kterou bych čekal. Pokud vezmu tu samou cifru a udělám si jídlo doma sám, dosáhnu skoro vždycky lepšího výsledku. Komiksový trh má v mém případě jedinou šanci. Buď to bude fungovat tak jak to vyhovuje mně. A nebo se toho vůbec nebudu účastnit a nezaplatím ani to co mi chutnalo. A při přehledu mých komentářů tady v databázi je jasný, že mi chutná fakt nadprůměrně. Vzhledem k tomu, že všechno cvakám za svý a většinou těsně po vydání.
Zack: To je mi naprosto jasné. Vydavatelé jsou taky jen lidi a ti si vybírají podle svého vkusu. Ten se ale nemusí shodovat s tím mým. A stahování je dnes naprosto normální, stejně to člověk poté smaže. Jak bys třeba dnes poslouchal hudbu. Stahovat se nemá, ale všichni stahujeme, i ti vydavatelé.
Fimi: Jen taková zajímavost, francouzský řetězec FNAC má na svých stránkách desítku manga sérií s popiskem - Deset manga komiksů, které bys měl během života přečíst. V té desítce jsou i mé oblíbené mangy Monster, Příběh nevěsty, Akira, one-shot od Jiro Taniguchiho. Ten zbytek budu muset vyzkoušet.

http://www.fnac.com/Les-10-mangas-a-lire-dans-sa-vie/cp40189/
Scarface: ja bych si asi musel promluvit s clovekem, ktery si nekoupil Plutonu, protoze o ni rekl Walome, ze je to sracka. Ja si ho nejak nedokazu predstavit.

Gmork, louza: Hele je to stejny jako prijit do hospody, sezrat obed a zaplatit jen podle toho, jak moc vam chutnalo. Je uplne jedno, kolik toho nazvanite o tom, ze jinak byste do ty hospody nesli nebo kolik utracite v jiny hospode. Lidem, co jsou s comicsovym trhem trochu vic spjati (financne ci emocionalne), se to proste nikdy libit nebude.
Já teda na sto procent spokojenost zatím u všeho od Valiantu, kupuji na Blind a nelituji, mangu na doporučení od gmorka a zatím naprosto perfektní...no a zbytek dle referencí, ale mám pár autorů od kterých kupuji vše jen kvůli jménu a to je Jason Aaron, Ed Brubaker a Greg Rucka a ještě Jeff Lemire, jen málokdy se spalim ale samozřejmě nějaké pláštěnky od Lemira jako Teen Titans earth one mě nezajímá a to samé Batman a Daredevil od Brubakera byly takové nijaké...takže si vybírám, ale třeba u image jsem taky zatím nešlápl vedle, snad jen s Saviour od Mcfarlaneho
louza: No a já ještě nakupuji komiksy v Polsku a ve Francii, prostě musím obezřetně s každou korunou. Nejde ani tak o to, že by ty komiksy byly špatné nebo nudné, jen to není moje krevní skupina. Vybírám si podle svého vkusu, u Poláků jsem si takhle prověřil série Katanga a Shi, hned mě to chytlo a záhy jsem si to taky koupil. U sérií Bob Morane nebo Corto Malteze jsem zase zjistil, že je to na mě moc staré. U mangy je to ještě větší extrém, tam je strašná nadprodukce, ale díky mangafreak jsem objevil autorku Yoshitoki Oimaovou a začal jsem si její série Tvar tvého hlasu a Ku tvé věčnosti hned kupovat, je to náramné čtení. U Evropy je to to samé, velká nadprodukce, tam jdu spíš po svých oblíbených autorech, Bourgeon, Jeremy, Nury, Alex Alice, Dufaux... Nejlepší Evropa pro mne pro letošní rok je Layla, další díly u Cestujících s větrem, Sambre, Hvězdný zámek, Báječné léto... jsem taky zvědav na nového Thorgala. 36 díl je poslední, který Rosinski kreslí a kde se střetnou linie vedlejších řad, především té u Kriss de Valnor.
Ja treba na doporuceni koupil Ghost World, ktere mi nic nerikalo. Jeste to zkusim precist znova, ale asi to neni muj salek kavy.
Gmork : tak, tak. Pamatuju si, že když jsem tohle vysvětloval Scarfaceovi, tak docela ztuhnul co jsem to za prašivýho zloděje, kterej to ještě do očí přiznává :-) Ale je pravda, že nebejt možností, který jsou dnes a nemít možnost si předečíst některý věci dopředu, tak bych v tý záplavě (hlavně tedy té zahraniční, česká je už odfiltrovaná) nečetl raději asi nic. Riziko šitu je obrovské. Ale i tak toho koupím mraky jak v cz, tak i dost v en. Věšinou to pak vypadá tak, že jednou za čas napochoduju do krámu vydavatelství a jen ukazuju prstem. Nejvíc mě baví nákupy v CC, kde mi ta paní vždycky přeje ať se mi kniha líbí :-) - ano líbila se mi. Proto jsem tady. Na druhou stranu, toho vychází opravdu spousta pěknýho a když mi na stacku čeká 10 knih s potenciálem 100%, proč se zabejvat osmičkovou záležitostí?
Jako asi jsem divný, ale mi je taky v podstatě jedno, jaké má daný komiks hodnocení, protože většinou u mě funguje přesně to, co u jiných ne (ukázkovým příkladem je Snyderův Konec hry, která je opravdu otřesná a nedá se číst, ale všichni ostatní tomu dávají 5* hodnocení). Samozřejmě i zde se najdou výjimky a dokážu ocenit něco, co je fakt dobré a líbí se vesměs všem, jenomže kdybych se řídil čistě hodnocením zdejších uživatelů, asi bych s komiksy skončil už hodně dávno :)