ČR comics 2020 (a 20 let předtím)Rok 2020 nebyl lehký z mnoha důvodů, ale utekl jako jakýkoli jiný, a tak se znovu setkáváme nad několika grafy a čísly. Pokud vás mate to „znovu“, tak doporučuji nejdřív skočit na loňský článek, protože tentokrát začneme až rokem 2000 (především kvůli přehlednosti) a nebudu se moc vypisovat o metodice a významu použitých termínů. Letos jsem i napsal několika nakladatelům, na které mám přímou linku, a položil jim pár otázek. Jejich odpovědi najdete na konci.

Stejně jako loni je na místě upozornění: Tento přehled grafů, čísel a divokých domněnek si neklade za cíl víc než dát zevrubnou představu o tom, jak dobře na tom vydávání comicsu u nás je. Autor má sice elementární znalosti práce s daty, ale statistiku měl naposledy v době, kdy mu ještě nerostly vousy a ani tehdy moc nedával pozor. Obecně také platí, že čím starší data, tím méně přesná jsou. Také stále platí, že za původní český comics považujeme ten, který nemá překladatele, což samozřejmě není úplně přesné (ale snad ani úplně mimo).

Data jsou to veřejná, ale pokud z nich budete čerpat, zmiňte, prosím, ComicsDB.cz jako zdroj. Abyste je nemuseli lovit z tabulek na webu, tady máte ke stažení zdrojový excel. Poslední aktualizace dat proběhla 22.1.2021.

1] Růst je u konce

Upřímně, čekal jsem to horší. Méně než 20% pokles není tak strašný, když uvážíme jak strašný rok 2020 byl. I když se na to podíváme optikou předchozího růstu a uvážíme stabilni 10% růst předchozích let, tak jsme na 25%.

2] Květen se fakt nepovedl

Dal jsem vedle sebe vydávání v měsících 2019 vs 2020 a "krásně" z toho vykoukl květen. Nepochybně se na tom podepsal zrušený Svět knihy, na kterém tradičně vycházelo mnoho novinek. Listopad už takový propad nebyl, je vidět jen jistá opatrnost.

3] Masivní umírání nakladatelů se naštěstí nekonalo

Když se na tu křivku podíváme trendově, tak vlastně 2020 nebyl špatný rok. Přidal jsem nově i nováčky na trhu a ano, evidujeme 9 subjektů, které si řekly, že 2020 je ideální rok si něco poprvé vydat. Snad je to neodradilo.

4] Crew ztratila nejvíc, ale pořád je největší mastodont na trhu

V Comics Centrum je obsažené i Calibre. Albatros je souhrn všech dcer, proto také ten náhlý konec Egmontu ve 2016. Zatímco Crew poklesla o cca 32% a Albatros dokonce 42% někteří si dokonce polepšili: Comics Centrum o 16%, Argo o 33%, Hachette dokonce o 53%. V kombinaci s absolutními počty je zjevné, že Crew, jak se po rozjetém roce 2019 ve 2020 držela hodně zpátky, je hlavním motivátorem celkového poklesu comicsů výše.

5] 150 stran je stále zlatý průměr

Tady je hezky vidět, že i když šel celkový počet stran dolů, není to kvůli tomu, že by se zařízly malé comicsy nebo naopak monstr komplety, prostě se řezalo tak nějak celkově a s celkovým průměrem to prakticky nehnulo.

6] Dolů šli hlavně měkouši

V roce 2020 to odnesly hlavně měkké vazby, ale to bude pravděpodobně tím, že Crew jede především tenhle typ vazby, víc bych v tom nehledal.

7] Míň comicsů znamená míň autorů

Snížení počtu různých autorů je logický důsledek situace na trhu, překvapení je spíš mírně rostoucí počet překladatelů.

8] Ve znamení návratu k reedicím

Ona je to nejspíš náhoda, ale rozhodně dává smysl, že v dobách krize se hraje víc na jistotu a nové vydání v kontrastu k úplně novému titulu je bezesporu méně riskantní.

9] Ve dvou se to lépe táhne

Počet comicsů, na kterých se podílela dvě a více nakladatelství, také šel dolů, ale je to dané celkovým poklesem, poměr kooperací šel nahoru.

10] Kompletní sbírka není zrovna levná záležitost

Tahle čísla berte s ještě větší rezervou než ta předchozí. Sčítá se doporučená cena, za kterou comicsy sběratelé nakupují minimálně. Ti co to stihnou, nakupují se slevou, ti co ne naopak s vysokohorskou přirážkou od filutů z Aukra.

11] To nejdůležitější na konec - cena za stránku

Další graf, který neříká vůbec nic, snad jen, že comicsy zdražují jen velmi pozvolna. Bohužel nemáme u dostatečného počtu comicsů ani přibližný náklad a bez něj se pro nějaký smysluplnější průměr neobejdeme. Letošní novinka je rozdělení podle vazby.

NAKLADATELSKÝ APENDIX

Letos jsem zkusil oslovit nakladatele, na které mám přímou linku, a položil jim několik obecných otázek na jejich (profesní) dojmy z roku 2020.

A] Uveďte, prosím, pět vašich nejprodávanějších titulů za rok 2020.

ARGO: "Milada Horáková, Čáslavská, Mýtus Cthulhu, Papež ukrutný, Conan z Cimmerie 2"
BB/ART: "Zatmívačka, Captain America - Steve Rogers #02: Maria Hillová před soudem, Punisher MAX #03: Frank, Gotham Central #04: Corrigan, Watchmen - Strážci (4. vydání)"
COMICS CENTRUM: "Hellboy v Mexiku, Baltimore 6: Kult Rudého krále, Ú.P.V.O. 10: Výstraha, Xerxés: Pád domu Dareiova a vzestup Alexandrův, Buffy, přemožitelka upírů 1: Střední je peklo (Pozn. Vzhledem k odlišnému prodejnímu modelu do této TOP 5 nezapočítáváme naše kolosální knihy.)"
CREW: "Minecraft komiks: První kniha příběhů, Avengers 1: Poslední návštěva, Zaklínač: Z masa a ohně, Harleen, Nesnáším Pohádkov 1: A jestli neumřela, vyšiluje dodnes"
LABYRINT: "Návrat Krále Šumavy 2, Singl, Super Spellsword Sága, Bezdětná, Zóna"
PASEKA: "Pět titulů za rok je skoro celá naše roční produkce... Výborně se prodává třeba Jedno obyčejný léto, Komiksová učebnice komiksu a Nervy, hezky se drží Essex County, které vyšlo už během podzimu 2019. Z backlistu samozřejmě frčí Hilda - to je obecně náš jediný komiks, který se může rovnat i všeobecným knižním bestsellerům, jako jsou Baletky nebo Vztahy a mýty, ale zároveň má pořád daleko k těm největším hitům, jako jsou Jan Žižka a Prašina, kterých se prodávají desítky a desítky tisíc. Jinak úspěšný komiks je v kontextu Paseky takový, kterého se prodá pár tisíc. Komiksy u nás musí vycházet v nákladu 2000 až 2500 kusů, aby vůbec pro nakladatelství dávaly ekonomicky smysl. Je to naprosto srovnatelné s běžnou beletrií."

B] Změnil se vám modus operandi ve 2020? Připadně jak?

ARGO: "Určitě, je potíž získat ze zahraničí včas podklady – evidentně berou home office vážně a o vzdálených přístupech mají jen vzdálené povědomí. A všichni mají daleko víc času než dřív. A na všechno. A tu a tam to někdo chytne a jste o další 3 týdny jinde. Takže modus operandi se výrazně zpomalil."
BB/ART: "Nijak více ne, došlo pouze k přeložení některých titulů na rok 2021."
COMICS CENTRUM: "Nezměnil."
CREW: " V CREWní kanceláři sedí jen malá část našeho týmu, my jsme homeofficoví (tedy brutálně progresivní :) už od úplného začátku, takže celkem drobná změna… Důležitou částí plánování našeho vydávání a komunikace s fanoušky jsou akce, ty byly skoro všechny zrušeny, vlastně s výjimkou velmi povedeného Comic Conu Prague v únoru. Jinak to byl rok náročný hlavně na potřebu reagovat na vývoj situace, znovu a znovu jsme měnili plány, přejednávali kontrakty, hledali nové cesty ke čtenářům, upravovali marketingový mix… Byl to celkem zběsilý rok."
LABYRINT: "Nezměnil, komiksy jsme připravili a vydali podle původního edičního plánu. Jen je problém se zavřenými obchody."
PASEKA: "Opustili jsme model jednoho výhradního distributora a nyní jsme ve dvou distribučních sítích. Prakticky to znamená, že by pro knihkupce mělo být jednodušší si naše tituly objednat a čtenáři najdou naše knihy na více místech. Nebyla to reakce na pandemii, bylo to delší dobu v běhu."

C] Jaký je poměr prodejů mezi širokou distribucí a vaším (případně spřáteleným) eshopem?

ARGO: "Tohle neumím úplně vyhodnotit, ale jsou komiksy, u kterých je dost potíž, že je lidi nevidí a nepotěžkají je v ruce. To by možná pomohlo při rozhodování třeba konkrétně u Alt-Lifu."
BB/ART: "Tento poměr nemůžeme uveřejnit – smluvně obchodní tajemství."
COMICS CENTRUM: " Převažuje prodej přes náš e-shop www.comicscentrum.cz."
CREW: "Náš vlastní eshop dělá necelých 10 % našich tržeb. Vždy jsme se zaměřovali na maximální dostupnost našich titulů a považujeme tento poměr za rozumný, pokud tedy zrovna za okny nezuří pandemie."
LABYRINT: "5:1"
PASEKA: "Náš vlastní e-shop generuje procenta celkových tržeb (třeba 5 až 10 procent podle titulu), obrat se tam pohybuje v jednotkách milionů ročně. Široká distribuční síť, kamenná knihkupectví a všeobecné knižní e-shopy jsou furt páteří knižního provozu. Zajímavé bude, až se podíváme, jak se loni změnil poměr mezi nákupy v kamenných obchodech a na internetu."

D] Donutil vás rok 2020 přistoupit ke zdražování, případně plánujete zdražování na rok 2021?

ARGO: "Snažíme se cenu držet, komiksy v Česku podle nás stojí už tak dost. Ale někdy je lepší snížit náklad a zvýšit cenu. Každopádně cesta směrem k vyšším cenám trhu neprospěje."
BB/ART: "K citelnému zdražování, jak je vidět na našich rozjetých sériích, nás rok 2020 nedonutil a pro rok 2021 uvidíme – důsledky uzavírek se postupně určitě ještě projeví, nejen na knižním trhu. Ekonomika je propletená, takže se zdražování jinde může postupně odrazit i u nás."
COMICS CENTRUM: "Stejně jako předešlé roky, ani rok 2020 nás ke zdražování nedonutil. Zdražování zatím neplánujeme."
CREW: "Průběžně zohledňujeme inflaci – v jednom roce to není nic zásadního, ale kumulovaná inflace třeba za deset let už hraje velkou roli. Spousta našich projektů je dlouhodobých, takže je pro nás tento pohled důležitý. Rok 2020 se u nás projeví spíš nepřímo skrze míru inflace, která bude skoro jistě nadprůměrná."
LABYRINT: "Ano, ale jen proto, že naše komiksy byly vždycky levnější než u ostatních nakladatelů."
PASEKA: "Obecně chceme, aby komiksy byly co nejdostupnější. Souvisí to s tím, že ke každému titulu přistupujeme tak, že po něm sáhne někdo mladší nebo že to pro někoho vyloženě bude první komiks, kterému dá šanci. Nepatrně zdražit musíme, ale bavíme se o rozdílu třeba dvaceti nebo čtyřiceti korun na titulu. Důvody jsou dva: Jednak všechno ve výrobním procesu je i pro nás drahé, jednak nechceme v konkurenci ostatních komiksových nakladatelů působit levně. Snažíme se vydávat komiksy na nejlepší možné úrovni, co se týče materiálů, překladů nebo letteringu. Nechci, aby to vypadalo, že dobrou práci spolupracovníků prodáváme nějak levně, v horším případě by to působilo, že snad na něčem šetříme. Ale jak jsem zmiňoval, díky tisícovým nákladům se dá stále dostat na přívětivou cenu."

E] Jak hodnotíte boj o práva? Máte pocit, že jsou karty rozdány, partnerství jasně definována nebo pravidelně probíhá lítá licitace?

ARGO: "Jak kdy a jak u čeho. Zahraniční trh je tak velký, že se nestává často, aby se dva nakladatelé potkali. Ale stává se to. A tu a tam se dokonce objeví i nový hráč, který překvapí, ba udiví svým počínáním."
BB/ART: "Boj o práva nijak nepociťujeme, s většími českými nakladateli jsme v kontaktu a obvykle dojde k bezproblémové dohodě. Naopak pociťujeme, že se poslední roky zvýšil počet titulů, na kterých spolupracuje více nakladatelství dohromady."
COMICS CENTRUM: "Odpověď na tyto otázky by byla velmi obsáhlá. Ve zkratce se dá říci, že záleží na úhlu pohledu daného nakladatelství."
CREW: "Z velké části jsou karty rozdané, vždycky ale jsou tituly, o které by se dalo přetahovat. Moc se to ale neděje a rok 2020 tohle ještě více utlumil - většina nakladatelů rozvolnila dost zásadně svůj ediční plán na rok 2020 a má tak nakoupeno daleko dopředu, není teď moc apetit nakupovat."
LABYRINT: "Jelikož vydáváme převážně původní tvorbu, tohle se nás netýká."
PASEKA: "Od začátku jsme věděli, že chceme spíš vykrývat konkrétní mezeru a přinášet z překladového komiksu tituly jiných nakladatelů, než jsou tu zavedení. Občas se stane, že nám někdo vyfoukne titul, u kterého jsme se dostatečně rychle nerozhoupali nebo jsme ho měli v plánu až později, ale to je úplně normální. Třeba s Argem a Crwí máme tu nejlepší zkušenost - stalo se nám jednou nebo dvakrát, že nám titul nechali, když se dozvěděli, že o něj máme zájem. Ode mě naopak vědí, že po jejich autorech nebo žánrech vůbec nejdeme, s Crwí nebo s Trysterem jsme několikrát otevřeně diskutovali nad těmi komiksy, kde by mohla vzniknout nějaká třecí plocha nebo které bychom naopak mohli vydat společně."

F] Jaké byly v roce 2020 největší překážky ve vydávání (ideálně i nad rámec zjevného Covidu, lockdownu atd.)?

ARGO: "Nejistota. Neschopnost vlády říct, co a jak bude. S tím se nedá operovat."
BB/ART: "Jednoznačně uzavřená knihkupectví a speciálky – místa kde lze hlavně nově vydané komiksy prodávat. Online nám v tomto zatím nenahradí prodeje v „kamenných obchodech“. Uzavírky a stagnace se postupně projevily všude a například naše hlavní tiskárna, se kterou jsme roky spolupracovali, tyto problémy během roku 2020 nepřežila a museli jsme tak hledat náhradní tiskárny."
COMICS CENTRUM: "Žádné překážky jsme oproti letem předešlým v našem nakladatelství nezaznamenali."
CREW: "V roce 2020 tak nějak logicky vcelku všechno více či méně s Covidem souviselo. Pro nás bylo nejtěžší reagovat mnohdy ze dne na den, když máte v produkci kolem 150 knížek a na každé z nich se pracuje dlouhé měsíce. Jinak jsme mimo očividné důsledky lockdownů nic mimořádného nezaznamenali."
LABYRINT: "Pořád stejné – pokud to tedy můžeme brát za překážky, a ne výzvu: vyšší časová, produkční i finanční náročnost při vydávání původních komiksů oproti běžné knižní produkci."
PASEKA: "Byla to úplně nová situace, museli jsme některé tituly posunout, protože zásobovat distribuci knihami, které oni nemají kam rozvážet, je trochu nešťastné. A v redakci si deset palet knih složit nenecháte. Nehledě na to, že chcete titul vydat do ideálních podmínek s marketingem a PR podporou - plánujete knihkupecké plakáty, ale obchody jsou zavřené. Plánujete plakát v metru, ale tím nikdo nejezdí. Plánujete reklamu v kinech, ale ta jsou zavřená. Plánujete inzerci v knihkupeckých časopisech, které nevycházejí. Je to domino. Jinak se většinou potýkáme jen s překážkami, které vznikají naší vlastní blbostí, nebo s tím, že ne všechny srdcovky nebo novinky, které se nám líbí, se dají nějak ekonomicky dopočítat k českému vydání."

G] Přinesl rok 2020 i nějaké pozitiva, případně jaká?

ARGO: "Žádná mě už tři dny nenapadají."
BB/ART: "Pozitiva si asi žádné nevybavíme, uvidíme co v roce 2021 ;)"
COMICS CENTRUM: "My se vždy snažíme naši nakladatelskou resp. podnikatelskou činnost vnímat pozitivně. Tu pomyslnou sklenici vidět z půli plnou, nikoliv poloprázdnou. Všem našim fanouškům přejeme, aby se na komiksovou scénu dívali obdobně tzn. vidět kvalitní a kvalitně vydané komiksy jako pozitivum a úžívat si je."
CREW: "Říká se, že krize ukáže charakter. My považujeme za velmi pozitivní, že rok 2020 ukázal, jak věrné má CREW a komiks celkově fanoušky, byla a je to obrovská psychická vzpruha. Že se objevily různé spontánní aktivity na podporu knížek a komiksů, za mnohé jmenujme velmi úspěšnou Linku 451 (rozjel ji Mikoláš Tuček a lidé kolem BLate Night Show). Že nás podrželi naši spolupracovníci a že vstřícnost od našich domácích i zahraničních partnerů byla maximální. Opravdu jsme měli pocit, že jsme v tom všichni společně, a máme za to, že především díky tomu jsme se rokem 2020 prokymáceli vcelku úspěšně. Všem ještě jednou moc děkujeme!"
LABYRINT: "Události loňského roku vnímáme jako výzvu a impuls víc se zamýšlet nad tím, co skutečně stojí za vydání."
PASEKA: "Vlastně to pro knihy, potažmo komiksy byl prodejně dobrý rok. Říká se, že v Česku je nějakých 200 tisíc lidí, kteří se zajímají o kulturu v celé její šíři. Lidé nemohli do kina, na koncert, na festivaly, do divadla, do galerie nebo do muzea, ale s knihou si nakonec zalezete a máte pocit, že jste v kontaktu se současným světem nebo že si naopak odpočinete. Knihy a komiksy byly v tomhle ohledu jedna z mála věcí, za kterou se dalo utrácet a díky které se dalo normálně žít."