Ukázka
Ukázka
Ukázka

+ 2 další ukázky

Časopis Čtyřlístek:

Hvězdy internetu - Dan Černý, Jaroslav Němeček. Kamarádi ze Čtyřlístku se rozhodnou, že půjdou s dobou. Začnou na internetu zveřejňovat krátká videa. Jejich obsahem je to, v čem je každý z nich dobrý a co má rád. Pinďa běhá, Fifi řeší módní trendy, Bobík vaří a Myšpulín vynalézá. Honba za sledovaností se jim však poněkud vymkne z rukou.

Dinosauříci & vitamíny - Roman Kliský. Dinosauříci se tentokrát zúčastní vytrvalostního běžeckého závodu, ve kterém se ukáže, jak je důležité jíst vitaminy!

Detektiv Vroubek a ledový medvěd - Zuzana Morkes, Petr Morkes. Detektiv Vroubek bude řešit další zapeklitý případ.

Morgavsa & Morgana: Jak se nic nestalo - Petr Kopl. Cesta Morgavsy a Morganky do Egypta byla dobrodružství. Krákal by si moc přál, aby strávili den tím, že se vůbec nic nestane. Čarodějky mu chtějí vyhovět. Ale člověk míní...

Sedmikráskov: Krysař - Richard Svitalský. Sedmikráskovem projíždí krysař a v místním hostinci se zastaví na oběd. Dyk a Vosák se začnou ochomýtat kolem jeho povozu a dostanou se do pořádné šlamastiky.

Číslo 1/2021, ročník 53.

Scénář
Dan Černý, Roman Kliský, Petr Kopl, Zuzana Morkes, Richard Svitalský
Art
Roman Kliský, Petr Kopl, Petr Morkes, Jaroslav Němeček, Richard Svitalský
Obálka
Jaroslav Němeček
Redakce
Radim Krajčovič, Veronika Růžková
Žánry
dětský, magazín
ISBN/ISSN
ISSN 1211-4219 (Čtyřlístek)
Vazba
sešit v měkkých deskách
Formát
190 x 260 mm
Tisk
barevný
Stran
36
Cena
39 Kč
  • azathoth
    U Štiků kdosi zmiňoval, že první letošní číslo Čtyřlístku se bude jmenovat Youtubeři. Což mne zaujalo a v očekávání katastrofy jsem si sešit zakoupil. Příběh se nakonec, z asi pochopitelných důvodů, nejmenuje Youtubeři, ale Hvězdy internetu.

    Překvapením bylo, že autorem je Dan Černý, o kterém jsem sice ještě někdy před měsícem nevěděl, ale díky Woodymu už vím, že je to první Čech, který kreslí pro Disneyho (resp. pro zahraniční nakladatelství s licencí) oficiální komiksy Kačera Donalda. A taky je to youtuber, většinou s pár stovkami až tisícovkami shlédnutí a tématy točícími se často kolem komiksů a kreslení. I když na mě jeho různá videa dělají dost... řekněme různý dojem, pořád se to zdá být sympatický chlapec středního věku, což dávalo naději, že příběh Hvězdy internetu nedopadne úplně hrozně. A alespoň podle mě nedopadl. Tedy obával jsem se, že to bude mnohem, mnohem, mnohem... horší, po zkušenostech s dílem o virtuální realitě.

    Děj: Pinďa je youtuberem, natačí videa o běhání, poznávají ho děti na ulici a dělají si s ním selfíčka. To inspiruje ostatní členy Čtyřlístku k založení vlastních kanálů: Myšpulín točí videa o vědě, Bobík o vaření a Fifinka o módě. Nemají s nimi úspěch. Přijdou ale na to, že když se něco "nepovede", sledovanost videí se razantně zvýší. Začnou proto záměrně dělat populární píčovinki: Myšpulín bláznivé a nebezpečné "experimenty", Bobík "challenge" s pojídáním velkého množství potravin na čas a Fifinka "pranky" na nebohého souseda. Když to dojde tak daleko, že Myšpulín by pro sledovanost byl ochoten riskovat vlastní život, Bobík zdraví a Fifinka zdraví nebo život souseda, vletí na ně Pinďa, jestli se nezbláznili, a vysvětlí jim, že "Videa nejsou o sledovanosti! Jde o to, že vás natáčení baví! A ne, že někomu škodíte!". Což si všichni okamžitě uvědomí a s natáčením skončí.

    Jak vidíte, příběh to není nijak komplikovaný a aktualizace čtyřlístku tímto způsobem docela dobře funguje a dává smysl; rozhodně je dobře, že se tohoto tématu ujal někdo, kdo ho chápe, a nedopadlo to tudíž jako absolutní cringe. Je zde i pár dobrých nápadů, třeba panely komiksu použité jako okna přehrávání videa; a Bobík snažící se sníst misku pálivé papriky je skvělý výjev. Vadí mi ponejvíce dvě věci: Za prvé nekonzistentnost charakterů, která je nejnápadnější v případě Fifinky. Fifinka byla vždy dobrosrdečná a z celé čtyřky vždy nejvíce nohama na zemi, alespoň tak si ji pamatuji. Opravdu mi nepřipadá reálné, že by jen tak začala terorizovat souseda kvůli nevinné poznámce o jejích šatech. To je ovšem jen drobnost, závažnější mi připadá nemotivovanost závěrečného návratu ke statu quo. Poučení pro čtenáře je dobré, chápu, co chtěl autor říct, ale je to opravdu uděláno dost nešikovně, odbytě. De facto všichni dělají pičoviny, Pinďa přijde a řekne jim: nedělejte to, jsou to píčoviny, všichni si uvědomí, že to jsou píčoviny a přestanou to dělat. To vše vlastně na prostoru posledních dvou panelů. Navíc bez jakéhokoliv "potrestání" špatného chování. Bobík snědl 50 vajec, ale vlastně mu vůbec nic není, jen je přejedený. Chtělo by to nějakou vyšší cenu, kterou museli zaplatit, aby to závěrečné poučení neslo nějakou váhu. Měl být aspoň nějaký čas nemocný, nebo skončit v nemocnici. Takhle je to naprosto bezzubé. Je to jako by v Rychlých šípech Mirek Dušín řekl: "Nezvedejte podezřelé předměty, mohou to být nevybuchlé třaskaviny" a nikomu se v celém příběhu nic nestalo. V našem případě je to, řekl bych docela určitě, způsobeno nevyrovnaností prostoru, které jednotlivé části zabírají: Expozice a natáčení videí zabírají strašně moc místa, takže na pořádné zakončení už žádné nezbylo. Tohle chtělo přepsat. Zkomprimovat víc první části a rozvinout závěr.

    zajímavost: není to po desetiletích první návrat titulní strany dělené na panely? každopádně to vypadá hezky.

    Autor: P. Azathoth, 2021, tento text publikuji pod licencí Creative Commons CC BY 2.0