Rytíři: První dobrodružství je kniha z řady Komiks, v němž jsi hrdinou, v níž se originálně spojují dva oblíbené prvky: Komiks a gamebook, tedy knihu v níž vaše rozhodnutí určují další pokračování děje. V této komiksové knize se stanete jedním ze tří mladých sedláckých bratrů, kteří se rozhodli, že se stanou rytíři. Aby toho dosáhli, musí ale obstát v rytířské zkoušce. Budete s nimi prozkoumávat neznámé končiny, bojovat s lupiči, hledat poklady a získávat zbraně a magické předměty. Je jen na vás, kam se se svým hrdinou vydáte. Jeho osud je zcela ve vašich rukou.
Svou obtížností, příběhem i zpracováním je hra obzvláště vhodná pro mladší hráče od desíti let.- Scénář
- Shuky
- Art
- Walterspieler Pierre (Waltch)
- Barvy
- Novy
- Překlad
- Jan Březina
- Redakce
- Black Light Studio, Martin Hrabálek, Hanka Picková, Michal Požárek, Kamil Smola, Vladimír Smolík
- CdbID
- 7404
- Žánry
- dětský, dobrodružný, fantasy, gamebook
- ISBN/ISSN
- 978-80-270-4813-7
- Vazba
- šitá v tvrdých deskách
- Formát
- 152 x 215 mm
- Hmotnost
- 588 g
- Tisk
- barevný
- Stran
- 176
- Původní cena
- 349 Kč
- Originál
- Chevaliers - Journal d'un héros #01 (Makaka Éditions (La BD dont vous êtes le héros), 2012)
Je to o něco vtipnější než vážná detektivka Unesená, kresba ála Kopl mě taky celkem baví, klasičtější "rytířsko-fantasy" kulisy mi také vyhovují, ale já už nemám na tyhle věci trpělivost, brzy mě to bohužel omrzí.
Celkový dojem: 50%
Tak nakonec jsem docela rád, že jsem si Rytíře koupil. Bál jsem se, že to bude hodně infantilní, ale nakonec to bylo infantilní jen v rozumných mezích. Stylem kresby i hojně přítomným humorem mi to silně připomnělo online hru Shakes a Fidget, která na mě kdysi všude vyskakovala po internetu. Před čtením si vezměte k ruce papír a pisátko, gamebook je hodně interaktivní.
Na začátku je pár stránek úvodem, kde se tři bratři vydávají ze zahnojené chajdy do města, kde se ucházejí o titul rytíře. Aby toho dosáhli, musí na cestách nasbírat 13 náramků chrabrosti za časový úsek jedné hry (jedna hra = 5 nocí. Občas se v panelu objeví kresbička Měsíce s hvězdami a to znamená, že nastala noc).
Tři bratři mají rozdílné základní vlastnosti jako v klasických RPG hrách (síla, obratnost, charisma, inteligence) a zvolíte si jednoho z nich, ale rozdíl je opravdu jen v číslech, které si musíte poznamenat a ty se mohou podle situací během hry měnit. Pak vyrážíte na misi za náramky a můžete si vybrat jeden ze šesti směrů z království, které je ve středu velké mapy.
Náramky jsou často někde poschovávané v obrázku, takže musíte hledat ostřížím zrakem. Můžete je získat i odměnou nebo úskokem, když někomu pomůžete nebo jej okradete. Řešení daných situací (bitky nebo rébusy) je však třeba důkladně promyslet, protože z více možností, jak reagovat, vás jich několik klidně přivede do záhuby, a musíte tak začít od začátku (tedy pokud nepodvádíte :) Někde je to vlastně jenom o štěstí (z močálu vede jen jedna cesta ze tří, na dvou z nich se utopíte).
Stane se, že sem tam vejdete do panelu a zdánlivě se jedná o slepou uličku, ale pokud chvíli hledáte, najdete další cestičku, které byste si normálně nevšimli, vedoucí na další tajné místo.
Hádanky a rébusy jsou povětšinou jednoduché, ale třeba hádankový úkol umýt horu nádobí mě zasekl na dost dlouho, než jsem přišel na to, jak rozluštit pokyny k dalšímu kroku. Nějaká nápověda nebo instrukce, o co vůbec jde, tu neexistuje a na všechno musíte přijít sami.
Ve hře taky sbíráte předměty (unesete jen omezené množství, takže si všechno poznamenávejte).
Abych ale nezapomněl zmínit to hlavní – přesuny mezi panely. Nejčastěji jsou na stránce dva až tři velké panely, kde buď procházíte postupně krajinou nebo interagujete s dalšími postavičkami. Každý panel je poctivě očíslován a vás obvykle dál vedou čísla zobrazená přímo v obraze panelu nebo případně v nějakém textu s možnostmi. Kolikrát je ale procházení krajinou únavné, protože je jí v knize až přespříliš a málokdy se na ní něco stane, takže prostě chodíte a listujete tam a zase zpátky. Mapa je totiž po celém obvodu kolem království propojena cestami. Nicméně se nestane, že skončíte ve slepé uličce.
I tak ale docela žasnu, co všechno dokázali autoři do knihy obsahově dostat.
Když to shrnu, tak mě gamebook bavil. Na první hru jsem se vydal směrem k vysoké hoře a dokázal sesbírat jen 12 náramků, což mě trochu naštvalo. Potom už se mi ale nechtělo moc hrát. Spíš jsem ze zábavy procházel zbytek lokací a prozkoumal i zbytek hry bez ohledu na herní poctivost, což mě bavilo mnohem víc :)
Takže nakonec jsem „jakoby“ prošel zkouškou, v epilogu byl pasován na rytíře a kniha se v samém závěru tváří, že bude pokračování… nuže, to jsem zvědav.
Na Spellsword Sagu nebo Pima Plekkera to nemá, ale i tak je to fajn zábavička na sólo interaktivní večer a nějaký čas to spolkne, tedy pokud taky budete chtít prozkoumat a vyřešit všechno; a vtípky v komiksu vám zpříjemní proces hraní. Pro děcka je to taky vhodné.
Taky mám po tom chuť si vytvořit vlastní komiksový game book.
Za mě fajn.
Od REXhry:
"Omlouváme se, ale v Rytířích je chybka v jednom z okýnek, kterou zapříčinila chyba v anglických překladových materiálech. Okýnko 128 má vést při spodní volbě na okýnko 331, nikoli na 33. Bohužel nás nenapadlo vše ještě zkontrolovat oproti francouzštině, chybu v angličtině jsme nečekali."
- Četl/a (7)
- dajik, DanQ, flipflop, Grrr, Mercurio, raenius, trudoš
- Má (19)
- Berry669, blackJag, DanQ, flipflop, Glumal, IndyP, Joshua_T, Kazumaki, Mamut12, Mercurio, Paldini, pechna, perper, raenius, Saint of Killers, seneke, t0mas, tacmud, trudoš
- Chce (5)
- James, Lamahe, M4rsellino, MazeCZ, monty.cl
- Koupí (1)
- Lamahe