Rytíři: První dobrodružství

- | REXhry | dětský, dobrodružný, fantasy

Rytíři: První dobrodružství je kniha z řady Komiks, v němž jsi hrdinou, v níž se originálně spojují dva oblíbené prvky: Komiks a gamebook, tedy knihu v níž vaše rozhodnutí určují další pokračování děje. V této komiksové knize se stanete jedním ze tří mladých sedláckých bratrů, kteří se rozhodli, že se stanou rytíři. Aby toho dosáhli, musí ale obstát v rytířské zkoušce. Budete s nimi prozkoumávat neznámé končiny, bojovat s lupiči, hledat poklady a získávat zbraně a magické předměty. Je jen na vás, kam se se svým hrdinou vydáte. Jeho osud je zcela ve vašich rukou.

Scénář:
Shuky, Novy, Waltch
Kresba:
Novy, Waltch, Shuky
Barvy:
Novy, Waltch, Shuky
Překlad:
Jan Březina
Redakce:
Martin Hrabálek, Michal Požárek, Kamil Smola, Vladimír Smolík
Obálka:
Novy, Waltch, Shuky
Grafické úpravy:
Black Light Studio, Hanka Picková

Svou obtížností, příběhem i zpracováním je hra obzvláště vhodná pro mladší hráče od desíti let.

Rok a měsíc vydání: listopad 2018 | ISBN: 978-80-270-4813-7 | Vydání: 1. | Vazba: vázaná v pevných deskách | Formát: 152 x 215 mm | Počet stran: 176 | Tisk: barevný | Cena v době vydání: 349 Kč | Název originálu: Knights Club | Vydavatel originálu: Quirk Books, 2018

Obálka
Kazumaki
M Kazumaki | 15.12.2018 | Rytíři: První dobrodružství |

Tak nakonec jsem docela rád, že jsem si Rytíře koupil. Bál jsem se, že to bude hodně infantilní, ale nakonec to bylo infantilní jen v rozumných mezích. Stylem kresby i hojně přítomným humorem mi to silně připomnělo online hru Shakes a Fidget, která na mě kdysi všude vyskakovala po internetu. Před čtením si vezměte k ruce papír a pisátko, gamebook je hodně interaktivní.
Na začátku je pár stránek úvodem, kde se tři bratři vydávají ze zahnojené chajdy do města, kde se ucházejí o titul rytíře. Aby toho dosáhli, musí na cestách nasbírat 13 náramků chrabrosti za časový úsek jedné hry (jedna hra = 5 nocí. Občas se v panelu objeví kresbička Měsíce s hvězdami a to znamená, že nastala noc).
Tři bratři mají rozdílné základní vlastnosti jako v klasických RPG hrách (síla, obratnost, charisma, inteligence) a zvolíte si jednoho z nich, ale rozdíl je opravdu jen v číslech, které si musíte poznamenat a ty se mohou podle situací během hry měnit. Pak vyrážíte na misi za náramky a můžete si vybrat jeden ze šesti směrů z království, které je ve středu velké mapy.
Náramky jsou často někde poschovávané v obrázku, takže musíte hledat ostřížím zrakem. Můžete je získat i odměnou nebo úskokem, když někomu pomůžete nebo jej okradete. Řešení daných situací (bitky nebo rébusy) je však třeba důkladně promyslet, protože z více možností, jak reagovat, vás jich několik klidně přivede do záhuby, a musíte tak začít od začátku (tedy pokud nepodvádíte :) Někde je to vlastně jenom o štěstí (z močálu vede jen jedna cesta ze tří, na dvou z nich se utopíte).
Stane se, že sem tam vejdete do panelu a zdánlivě se jedná o slepou uličku, ale pokud chvíli hledáte, najdete další cestičku, které byste si normálně nevšimli, vedoucí na další tajné místo.
Hádanky a rébusy jsou povětšinou jednoduché, ale třeba hádankový úkol umýt horu nádobí mě zasekl na dost dlouho, než jsem přišel na to, jak rozluštit pokyny k dalšímu kroku. Nějaká nápověda nebo instrukce, o co vůbec jde, tu neexistuje a na všechno musíte přijít sami.
Ve hře taky sbíráte předměty (unesete jen omezené množství, takže si všechno poznamenávejte).
Abych ale nezapomněl zmínit to hlavní – přesuny mezi panely. Nejčastěji jsou na stránce dva až tři velké panely, kde buď procházíte postupně krajinou nebo interagujete s dalšími postavičkami. Každý panel je poctivě očíslován a vás obvykle dál vedou čísla zobrazená přímo v obraze panelu nebo případně v nějakém textu s možnostmi. Kolikrát je ale procházení krajinou únavné, protože je jí v knize až přespříliš a málokdy se na ní něco stane, takže prostě chodíte a listujete tam a zase zpátky. Mapa je totiž po celém obvodu kolem království propojena cestami. Nicméně se nestane, že skončíte ve slepé uličce.
I tak ale docela žasnu, co všechno dokázali autoři do knihy obsahově dostat.
Když to shrnu, tak mě gamebook bavil. Na první hru jsem se vydal směrem k vysoké hoře a dokázal sesbírat jen 12 náramků, což mě trochu naštvalo. Potom už se mi ale nechtělo moc hrát. Spíš jsem ze zábavy procházel zbytek lokací a prozkoumal i zbytek hry bez ohledu na herní poctivost, což mě bavilo mnohem víc :)
Takže nakonec jsem „jakoby“ prošel zkouškou, v epilogu byl pasován na rytíře a kniha se v samém závěru tváří, že bude pokračování… nuže, to jsem zvědav.
Na Spellsword Sagu nebo Pima Plekkera to nemá, ale i tak je to fajn zábavička na sólo interaktivní večer a nějaký čas to spolkne, tedy pokud taky budete chtít prozkoumat a vyřešit všechno; a vtípky v komiksu vám zpříjemní proces hraní. Pro děcka je to taky vhodné.
Taky mám po tom chuť si vytvořit vlastní komiksový game book.
Za mě fajn.

Kazumaki
Kazumaki 15.12.2018

dajik
dajik 10.12.2018

Četli:
dajik, Grrr

Mají:
dajik, Kazumaki, tacmud, trudoš

Chtějí:
Darker, James, Light, monty.cl, sleepless

Shání:
MB

trudoš
trudoš | 2.12.2018 |

Darker: Díky za info.

Darker
M Darker | 1.12.2018 |

Od REXhry:
"Omlouváme se, ale v Rytířích je chybka v jednom z okýnek, kterou zapříčinila chyba v anglických překladových materiálech. Okýnko 128 má vést při spodní volbě na okýnko 331, nikoli na 33. Bohužel nás nenapadlo vše ještě zkontrolovat oproti francouzštině, chybu v angličtině jsme nečekali."