Black Panther se vrací do Wakandy a shledává, že jeho království čelí útoku pomstychtivého nepřítele! Erik Killmonger se v honbě za svržením krále T'Chally a získáním jeho trůnu nezastaví před ničím. Dokáže však Killmonger se svým vojskem - a to i když má na své straně takové, jako je Venom a Král Cadaver - ustát Pantherův hněv?

V české mutaci vyšel tento svazek jako 116. v pořadí.

Každá kniha obsahuje exkluzivní rozhovory s autory a kreslíři, shrnutí minulých událostí, galerie postav, náčrtky, seznam zásadních knih a jiné zajímavé informace. Hřbety jednotlivých knih tvoří marvelovskou krajinu, jejímž autorem je výtvarník Gabriele Dell´Otto (Tajná válka). Vychází jednou za 14 dní.

Obsahuje sešity série Jungle Action #6-18


Scénář
Don McGregor
Art
Rich Buckler (Ron Validar), Billy Graham, Gil Kane, John Romita Sr.
Ink
Billy Graham, Dan Green, Klaus Janson, Pablo Marcos, Bob McLeod, John Romita Sr., Philip Craig Russell
Barvy
Tom Palmer, Don Warfield, Glynis Wein Oliverová (Wein), Michele Wolfman
Obálka
Frank Giacoia, Gil Kane
Lettering
KEPLER Sl
Překlad
Darek Šmíd
Redakce
Jiří Pavlovský
Žánry
akční, superhrdinský
ISBN/ISSN
ISSN 2280-708X (Hachette Fascicoli)
Vazba
šitá v tvrdých deskách
Formát
177 x 266 mm
Tisk
barevný
Váha
776 g
Stran
232
Cena
249 Kč
Originál
Black Panther: Panter's Rage (Marvel)
  • ludek.n
    Psal se rok 1973 a král Wakandy T´Challa alias Black Panther získal na stránkách Jungle Action svou vlastní sérii. A byla z toho pecka jako hrom, protože scénárista Don McGregor nepromarnil svou šanci a do třinácti sešitů naládoval jeden z nejdynamičtějších souvislých příběhů, jaké do té doby komiksový svět poznal. Přestože nám v každém díle představí nového záporného hrdinu, nějakou novou bestii, s níž se musí T´Challa vypořádat (ať už je to Venomm, Malice, baron Macabre, král Cadaver, lord Karnaj, Sombre, Salamander K´ruel, madam Slay či samotný Eric Killmonger), dokázal jednotlivé epizody spojit, vdechnout jim kontinuitu a přidat i něco navíc - filozofii muže jdoucího za posláním, ne pro uspokojení vlastních choutek či naplnění svých sobeckých cílů, ale pro udržení integrity země, zachování tradic a naplnění života. Rich Buckler, Gil Kane a Billy Graham se pak postarali, aby McGregorovy nápady dostaly spanilou grafickou podobu. Je tu spousta akce, pohybu, střihů, nejrůznějších postav, ale i úchvatných celostránkových panelů. Nějak takhle si představuji klasiku: mnohovrstevnou, silnou, stále se ženoucí vpřed.
  • VanTom
    Zkraje musím přiznat, že se tato bichle nečetla dobře: ohromné množství slov vyplýtvaných na téměř lyrické líčení či odtažité, nekorespondující dialogy "s hloubkou"; nesouvislé střihy, opakující se, béčkové situace. Přesto má rozmáchlá panteří sága rozhodně něco do sebe, ať už výstavbou a progresem celé story (války s Killmongerem a obnovování důvěry v krále, "zaprodavšího" se moderním způsobům) i vedlejších postav, téměř až poetičností, případně skvělou kresbou, progresivně si hrající s rozmístěním a velikostí panelů. Kvůli zasazení mi pak připomínala spíše Conana (nebo Tarzana, kdybych znal nějaké jeho komiksy), nežli superhrdinský Marvel. A hitový MCU film se jí inspiroval výrazně.
  • JackOneil
    Vážně utrpení číst. Když už se schylovalo k něčemu co alespoň trochu dávalo smysl, textových bublin jen přibylo a měl jsem pocit že se snaží uměle natahovat dění. Jak tu již psali další, také jsem měl problém s některými skoky mezi stránkami, na to jak moc byly vysvětlující některé momenty, zde je čtenář nechán napospas fantazii, což by i fungovalo, kdyby v tomto duchu byla napsaná celá kniha, jenže takhle to prostě nefunguje.
  • Venomslav12stars
    Hele mě se to líbilo😂😂😂😂lidi nemají rádi retro ale skvělá kresba
  • mearez
    Řekl bych, že i přes to, že sám autor ví, že tohle to dílko je pořádná pitomost, tak je to lepší, jak X-meni před zrušením. Autor jedenáct sešitů otevírá příběhy, které nechá otevřené, přidává nové postavy a nové příběhy, a v dvanáctém sešitě všechno dokončí a spojí dohromady. Postavy maj charakter, pořádný backstory a hlavně se chovaj racionálně. Kresba je většinou úchvatná, ale někde je fakt podivná. Líbilo se mi to, ale neni to na pět hvězd, ani na čtyři, protože se to nečtě jednoduše, některá superlativa jsou tam úplně k ničemu, nevzbuzují ve mě emoce, a hlavně někde jsem měl pocit, že čtu knihu. Neni to tak špatný, jak ostatní pode mnou psali. Za mě 3*.
  • Darth Raelchi
    No, to už je o poznání lepší, než co UKK v druhé sérii, zvlášť v edici old school, vydává. Tohle už má aspoň nějakou hlavu a patu. Kresba je skvělá, která pak získá větší grády v Deathlokovi. Příběh je výborný a odsýpá, nenudí. Logiku to má a inspirace pro určité prvky pro film jsou místy až evidentní. Proč ne. Za mě poctivá a slušná jízda. Krásně to vypadá a některé pasáže jsou vysloveně lahůdkou pro oči, zvlášť ke konci (ne na konci!), ty narůžovělé s tím pozadím, ten horizont, a tak. prostě super.
  • karl173
    Tato kniha má jeden problém, který věřím že odradil spoustu lidí. Hodně textu. Není to ale ukecaností v dialozích jako má Spiderman. To by ještě bylo v pořádku. Problém je že si autor evidentně spletl komiks s knihou. Vše popisuje zbytečně zdlouhavě a z každé scény dělá tak velkou věc, že vám to může po chvíli začít lézt krkem. Korunu tomu nasadí když pak popisuje i rozhovor. To už se rozhodně neshoduje s komiksem a jeho podstatu skoro pohřbívá. Má to ale jedno dobré ale. Text který překypuje na každé straně se tak nějak po chvíli naučíte číst, protože ačkoliv je zbytečně složitý, tak je slušně napsaný. Bohužel je to ale stále malý plus a tak se ta kupa textu stále řadí k celkovému mínusu. Další problém je že ačkoliv každý sešit funguje téměř samostatně a i zábavně, tak při čtení více sešitů se vše začne po chvíli točit tak trochu v kruhu. V několika posledních sešitech se sice hlavní příběh konečně rozjede, ale celkově to působí dost natahovaně. Nepomáhá tomu ani fakt že jako výplň byli někdy použity dost špatné postavy či kreatury. Například dinosauři byli pro mě vrchol špatné výplně. To pak shazuje snahu autora o vážnost ve vyprávění příběhu a přemění to v jakýsi mišmaš. Autor se také často opakuje a Black Panther tu dostane tolikrát brutální nakládačku, že už to skoro vypadá jako by byl jen nějaký nesmrtelný boxovací panák. Abych ale komiksu nedával jen negativita. Tak musím říct, že i přes všechno tohle mě stále dokázal vlastně bavit. Dají se zde totiž najít i skvělé pasáže a ty vás jako vždy vrátí k tomu zajímat se o to jak to dopadne. Také tu je skvělý pohled na proměnu Wakandy od starých dob k modernizaci. Hlavní postavy a to zejména ty na kladné straně mají dobré charaktery a čtenář se s nimi dokáže zžít. Také je tu celkem povedená kresba, která některé scenérie skvěle vykreslí, má pěkně dvojpanely a celkově přístup k rozestavení panelů se mi hodně líbil. Jako celek bych tedy komiks nehodnotil rozhodně jako brak, ale jako lehký nadprůměr, který by možná stál za to. Zkusit si ho přečíst i také bez autorova popisů a číst jen dialogy. Třeba by se to někomu mohlo zamlouvat více a ušetřili by tím minimálně tři hodiny. 60%
  • trudoš
    Ano, je to archaické, upovídané a ve své podstatě nudné. Tedy v případě, že od komiksu ze 70. let čekáte žhavou novinku a hlavně zkoušíte-li jej přečíst v jednom kuse. V rámci cílové skupiny totiž až zaskočí, jak vzletným jazykem je Black Panther psán. Skoro jako by si Don McGregor pletl komiksové nerdy s Shakespearovskými nadšenci. Pitomé je, že to okouzlí pouze zpočátku, pak už je to jen ubíjející, především proto, že žádná postava nemluví normálně. Jde zvláště o autorovu neschopnost udržet smysl v průběhu jedné věty a nezabředávat přitom do literárního poetismu. Stavba příběhu pak trpí zejména epizodní rozkouskovaností, kdy se hlavní motiv neustále upozaďuje, aby se řešily drobotiny, jež se základní osnovou drží jen silou vůle.
    Jenže ta kresba, dámy a pánové, ta kresba. To co předvádějí výtvarníci Rich Buckler, Gil Kane, Klaus Janson a Billy Graham prostě bere dech. Tohle je skutečně mistrovské dílo odvahy a dobrodružství, které je za těch dvě stě padesát korun prakticky zadarmo.
  • mearez
    Hele, kluci, šel jsem do toho s minimálním očekáváním a, no, ehm, celkem se.... mi... to..... líbí. Je to nuda a Wtf momenty to taky nešetří, ale zas tak strašný to neni.

  • S4TW
    Tohle dílo má všechno, což je jeho největší slabinou. Autor se snažil na každé stránce co nejvíc šokovat, navíc měl spíš napsat román, než komiks. Je zde opravdu přehršle filozofování a zamýšlení, což z počátku působí dobře, ale pak se do toho autor trochu zamotává, přestane to dávat smysl a k dílu to vůbec nesedí. Zbytečně tam začne prát mutanty, dinosaury, zombíky, když to není vůbec třeba. Originální prostředí Wakandy, tajemný Black Panther, ani velmi dobrý záporák to totiž vůbec nepotřebovali. Dílo mělo zůstat více lidské, bližší realitě, klidně filozofičtější, ale bez toho fantasy marastu kolem. Daleko lépe, než hlavní příběh totiž působí okolní minipříběhy, především vztahová dramata (Black Panther x Monica , WKabi x Chandra atp.). Kresbu to má naopak velmi dobrou, krásné dvojstrany či jednostrany, originální africké prostředí, dynamické souboje. Ale jednoduše se jedná o přehnané dílo (je tu mínus sto stupňů, BP asi tak 25x vykrvácel a utrpěl smrtelná zranění, všude samý dinosaurus... autor chce jednoduše neustále šokovat, ale nemá to tu lehkost, jako od Stana Leeho). Další věc, co vypovídá o tom, že tam scénárista chtěl vše, jsou rádoby vtipné/komické postavy Tayette a Kazibe. Bezesporu se jedná o důležité a zásadní dílo v rámci MU a proto do UKK rozhodně patří, ale... četlo se mi to fakt těžce a tento boj mi trval dlouhý týden.
  • invape
    další z těch věcí, co jsem neměl sílu přečíst. Takže 0%
    filosof: Chceš říct, že na Shakespeara nemáme být tak přísní jenom proto, že je to starý pár set let. Si děláš prdel, ne?
  • Carnage
    Po tom shitfestu co jsem si přečetl tady v komentářích jsem čekal opravdu hrůzu hrůzoucí, ale pro mě osobně tomu tak neni. Kniha je pro mě slabší průměr, ale přesně jak se píše na začátku, jedná se o jedno z prvních románových věcí od Marvelu a musim uznat že je to v tom znát. A proto chápu když někdo kdo čeká že si přečtě komiks a dostane spoustu filozofie a popisů jak se svaly napínají, maso trhá, jizvy praskají a pak lásku, přátelství, rodinu, smrt atd. tak je mírně řečeno možná zklamán. Mě osobně se líbila kresba a barvy Wakandy byli docela pěkný, dvoustránky většinou moc fajn. Příběh jako takovej začíná když na Panthera jeho lidi víceméně kašlou a postupem času se jim vrátí víra ve svého krále a dochází k super změnám prostředí : africká wakanda, zasněžené hory, hustá džungle. Dokonce je vidět, že několik postav prochází vývojem a opravdu jsou jiní než na začátku příběhu...někteří záporáci zajímavý viz. Baron Macabre nebo Sombre. Za mě o fous horší průměr, ale rozhodně bych neřekl že to bylo to nějhorší co v UKK bylo a postupem času začínám těm klasikám přicházet na chuť.
  • kaylin
    Vedení děje není přirozené. Skáče se na nová místa, vymýšlejí se nové podivnosti čistě jen proto, aby to nenudilo. Tak polovina stran je čistě na efekt, nic jiného. A to hlavní se v tom pak ztrácí. Příběh, kdy smyslem nejsou postavy a průběh, ale jen to, aby to došlo svého konce, který rozhodně nepřekvapí. Více: http://www.comics-blog.cz/2017/06/1460-ultimatni-komiksovy-komplet-111.html
  • Tyfus
    Tak jsem to teda po týdnu horko těžko dočetl, bylo to strašné. K tomuhle se určitě už nikdy nevrátím.
  • jh666
    Myslel jsem si, že u Deathloka jsme klesli na dno, ale UKK mě opět vyvedlo z omylu. Tentokrát to zamrzí o to víc, že postavu Black Panthera mám rád, ale tohle je dost možná nejhorší komiks, který jsem četl. Mám pocit, že je tu víc textu než kresby, navíc ten text je katastrofální. Příběh je naprosto dementní a kresba tu hrůzu jen podtrhuje. Nerad věci nedočítám, ale tohle se nedalo, hlavní příběh jsem na sílu dočetl tím, že jsem četl jen to, co postavy říkají, a na zbytek se vykašlal. K epilogu už jsem se pak nedokopal vůbec. 0 %
  • Tyfus
    Nedá se to číst, je to asi to nejhorší, co tady vyšlo. Některé oldskůlovky mi přišly hodně ukecané, ale tam ty slova aspoň k něčemu byly! Mám to doma už týden a jsem teprve v půlce! Nejsem schopný dát najednou více jak jeden sešit, protože vždycky usnu!
  • Fimi
    já osobně na tomto komiksu nevidím nic zásadního, převratnýho nebo zapamatovatelnýho a hodnotnýho....ty retra jsou kus od kusu, jednou to nestojí za nic a jindy jsou fajn, ale tohle? to je asi nejhorší UKK co zatím vyšlo
  • cyboy
    V poslednich dilech UKK dostavame vazne zabrat. V predmluve i doslovu se nesetri superlativy, ale skutecnost je naprosto katastrofalni, frustrujici a zoufala. Jestli jsem nekdy psal o hromadach balastniho textu (a ze jsem psal), tak to vsechno pred Black Pantherem bledne. Logiku nekterych strihu jsem doted nepochopil, ale to je to nejmensi.
    Neskutecne dlouhe, naprosto zbytecne ukecane a doslova k neucteni. Jestli to date za min nez ctyri hodiny, tak bych se divil. Vyjit tohle driv, tak jsem s kupovanim UKK seknul, protoze tohle je opravdovy kral frustrace a ponizeni (vazne se citim jako kreten ze jsem to vubec cetl).
    20% a jdu hledat sirky.
2615912
  • Venomslav12stars
    mě to přišlo dobrý asi proto že mám retro raději než moderní příběhy :D
  • Tyfus
    S4TW: Tenhle komiks byl podle všeho shit už v době vydání. A v UKK to vyšlo, protože tohle je tak Ultimátní shit, že to není možné.
  • S4TW
    invape: To není o tom, jestli se to hodnotí přísně či ne, tady jde spíš, že se to spousta lidí snaží srovnávat s dnešní tvorbou, což prostě nejde. Tehdy se prostě komiksy psaly jinak, pro jiné publikum, byly jiné techniky, navíc bylo i spousta zákazů, co se tam nesmí objevit... A já jsem třeba přesvědčený, že kdyby dnes vyšel Shakespeare ve formě, v jaké vyšel původně, tak to nikdo nečte/do divadla na něj nechodí... Ale samozřejmě je to nesmysl, protože v dnešní době by SHakespeare psal jinak... Je prostě nesmysl si kupovat klasická díla a pokaždé se pozastavovat nad tím, kolik je tam zbytečného balastu, textu a naivity, prostě takhle se psalo, stejně tak si můžeš stěžovat, že barvy byly jedny a ty samé v každém komiksu... Pak je samozřejmě otázka porovnání jednotlivých starších děl mezi sebou, to už má hodnotu... Jsem přesvědčený, že jednou se budou nový čtenáři takhle pozastavovat nad V jako Vendetta, Sin City nebo já nevím čím, jak je to nečtivé apod.... A my nad tím budeme kroutit hlavou ;-)
  • cyboy
    Doppelganger: s tim UKK s tebou vlastne souhlasim, ale svym zpusobem to potvrzuje to co jsem psal predtim. Prodeje UKK se propadly natolik, ze to potrebovali nejak zachranit a na trzich, kde ty propady jsou opravdu velke uz nejspis ani oni neveri, ze by jim ctenari znovu uverili. Navic si to asi vyhodnotili tak, ze by konkurovali sami sobe, tedy projekdtu NHM. Co se tyka toho propadu prodeje, tak doporucuju se na toto tema pobavit v nektere z prodejen Comicspointu, pripadne v Krakatitu nebo Arkhamu.
    Co se tyka te citace, kterou uvadi filozof, tak tu jsem si precetl skutecne pozorne. Ano, ta serie byla neuspesna uz i predtim, ale take se tam uvadi jak se McGregora snazili neuspesne srovnat, protoze proste neodvadel dobrou praci. Mimo jine je tam doklad toho, ze McGregor vlastne ani z pohledu Marvelu nebyl zpusobily psat scenare, ale diky pratelstvi klicovych osob mu to bylo umozneno.
    Cituji filozofuv citat: ,,Než jsem se stal šéfem, byli jsme s Donem přátelé,“ uvedl Wolfman. ,,Jednou mi podstatě poručili, ať ho vyhodím, ale já to neudělal, protože když jsem dělal redaktora černobílé linie, slíbil jsem mu, že vždycky bude mít práci. K mému nemalému smutku nikdy neudělal nic, čím by svoje tituly napravil. A to i když jsem prosil a škemral a dělal, co se dalo, protože jeho řady prostě umíraly.“
    Snad jen mala douska, aby nevzniklo nejake nedorozumeni - vubec mi nevadi cist stare komiksy, vnitrne vlastne zadne kategorie neuznavam, protoze co me v literature vzdycky zajimalo na prvnim miste je pribeh a vazne me mrzi, ze Marvel druhou radou UKK podkopava rozvijejici se komiksovy trh u nas, resp. ze podporuje stereotypy, ze komiksy jsou zabava ciste pro deti (* a ani to uz nejspis u dnesnich deti neplati) a ze ctenar, ktery to s literaturou mysli vazne si s nimi maximalne tak pripaluje doutnik.

    * Uz sem tu kdysi zminoval, ze si ke me chodi pujcovat knihy sousedovic kluk, jehoz rodice maji doma asi pet knih a navic v uzasne designove knihovne. :) Z mladyho jsem vazne nadsenej, protoze on je nadsenej z mych 60m polic a nestydi se brat si i tezke veci jako je Aristotelova Metafyzika u ktere si ani ja v necelych ctyriceti netroufam tvrdit, ze ji plne rozumim. No a klucina si samozrejme pujcuje i komiksy (jeho tata uz se mnou mel parkrat diskuzi o tom, proc mu pujcuju takovy kraviny jako je treba Sandman :)) a jak je mladej, tak je chytrejsi nez ja, protoze UKK mi posledni dobou obvykle vraci s tim, ze si precetl jeden, dva sesity a vic uz s tim nechce ztracet cas.
  • Doppelganger
    cyboy:možná sis špatně vyložil ten úryvek, co tady psal filozof. Série Jungle Action byla neúspěšná už předtím, než tam začaly příběhy Black Panthera, díky čemuž si tam autor mohl dělat víceméně cokoliv - takže udělal komiks, kde vystupovali jen černoši a běloši ne - a v tom spočívá významnost toho komiksu. Opět podotýkám, že to není omluvou pro jeho (subjektivní) nezáživnost.

    Slabších komiksů v UKK, a obzvlášť v druhé sérii, pár bylo - pro mě byl nejhorším Deathlok - a proto mě strašně mrzí, že třetí řada u nás nevyjde. Tam jsou věci výhradně od roku 2012 výš a je tam jedna pecka vedle druhé, což by lehkou pachuť po UKK2 hodně napravilo.
  • cyboy
    Kdyz uz jsme se pustili do te polemiky - podle me by pro ne reseni vydani tech dvacitek jak o nich pise Doppelganger, bylo mnohem drazsi (minimalne vnitrne), nez vydani tech starych veci, jejichz autori uz casto neziji a jejichz vydanim si nepodrezavaji prakticky zadnou prodejni vetev, protoze co si budeme povidat, UKK obecne vychazi za smesne ceny.
    V prvni sedesatce jsem to chapal jako jednoduchy marketingovy tah, jak si zvysit prodeje aktualnich serii, protoze po "ochutnavce" jedne knihy treba ctenar prijde na to, ze se mu libi i neco o cem si myslel ze se mu libit nemuze. Ve druhe rade uz v tomto smeru nebylo moc kam jit, ale Marvelu se podle me velice libi ten pravidelny prisun penez a tak zacali s dalsi sedesatkou s tim, ze mozna poztraceji nektere ctenare kvuli kvalite, ale take s tim ze spousta jich to bude kupovat proste ze setrvacnosti a blahove nadeji, ze se tam prece jen objevi neco co za to stoji. Existuje jeste jeden pristup jak jsem se nedavno dozvedel od nekolika "sberatelu" a to koupit to a ani to nevybalit z obalu v nadeji ze za par let to prodam za uzasne penize. V takovem pripade muze uvnitr vychazet doslova cokoliv, dost mozna by prosel i svazek nepotisteneho papiru.
    On ten Black Panther neni prvni pripad kdy nam serviruji komiks, ktery byl spatny uz v dobe vzniku (dokonce v nekterych predmluvach to i priznavaji - ze to bylo spatne, zrusili to a z nejakeho duvodu maji pocit, ze kdyz to tehdy melo spatne prodeje a reakce ctenaru, tak ze dnes to bude lepsi). To je prece naprosto pruhledny a citelny trik jak z nas vytahnout penize doslova za nic a jak mozna alespon zpetne na te serii vydelat. Ja bych ten pristup i celkem pochopil v umeni a literature, tam se proste stava, ze autor predbehne dobu a teprve az s odstupem vychazi najevo o jak kvalitni dilo jde. To ma ale celkem jednoduchou podminku - porota se sice meni, ale cilova skupina zustava (az na vyjimky) stejna. U komiksu tohle aplikovat nejde, protoze pred temi ctyriceti lety byl komiks primarne juvenilni kratochvili pro deti, coz se postupne zacalo lamat a "komiksova naruc" se zacala otevirat sirsimu publiku. Takze vydat dnes ctyricet let stary komiks pro deti, ktery byl spatny uz v dobe vzniku a doufat ve zmenu verdiktu, kdyz se nezmenila jen porota, ale i jeji slozeni, je proste cistokrevny kalkul za kterym neni nic jineho, nez penize.
    Ja fakt neverim, ze by v Marvelu nedokazali najit lepsi pribehy. V tomto konkretnim pripade navic Black Panthera zname i z jinych klasik, ktere v UKK vysly a nejen ze neznalost tohoto komiksu vas vubec nemusi mrzet, ale navic je jeho prinos hodne, ale opravdu hodne diskutabilni, pokud vubec nejaky je.
  • Doppelganger
    já vám nevím, ale kdyby Marvel/Hachette chtěl jen a pouze vydělat bez ohledu na obsah, tak do UKK nasází dvacet knih Spideyho, dvacet knih Deadpoola a dvacet knih Avengers a zdarec :) při pohledu na složení celé série je snad jasné, že se snažili o průřez historií a navybírali tam komiksy, které byly buď přelomové ve své době, anebo důležité pro Marvel Universe.

    což teda nic nemění na tom, že tento díl rozhodně ani zdaleka není z nejzábavnějších.
  • cyboy
    jirka29: Vsimni si, ze ani jednou jsem to nesrovnaval s modernimi komiksy (kde je treba v ramci UKK2 taky spousta opravdu nedobrych veci). Stejne jako nesrovnavam mangu a mainstream, protoze to prakticky nejde. Kdyz si to nekoupim a neprectu, tak budu tezko vedet jestli to za to stoji a tady navic Marvel zkusene brnka na sberatelske struny a privrene oci ctenaru, protoze a) uz to prece konci, b) prece to neprestanes kupovat par dilu pred koncem. Orientovat se podle recenzi a komentaru je dost tezke, protoze spousta slabych veci ma uzasne recenze jenom proto, ze je to zrovna in a po precteni mas pocit, ze jsi asi cetl jinou knihu, nebo to hodnoti skalni fandove a na objektivni nazor, tak muzes zapomenout.
    Ale jinak ano, mas pravdu - nemusel jsem to cist, ale pak by tu byly jen zamilovane komentare o tom jaka je to klasika, jak to posunulo zanr apod. a to i presto, ze uz pred ctyriceti lety v Marvelu vedeli, ze to neni dobre a stejne maji tu drzost nam v predmluve i doslovu tvrdit jaka je to uzasna vec.
  • jirka29
    Díky moc za komentář filozofovi. Tyhle UKKáčka prostě nemůžou konkurovat moderním věcem, ale jako představení dané doby v níž vznikaly a v níž se samozřejmě komiksy psaly jinak než o pár dekád později, slouží podle mě výborně. Pokud se dívám na klasického Indianu Jonese tak to přece nebudu srovnávat s filmy z roku 2017. Čtenář by měl být schopen toto brát na vědomí a pokud mu tento typ komiksů nesedí, nemusí se nad nimi zbytečně "trápit" - sám si taky nekupuju všechno a vybírám si pouze tituly, u nichž je pravděpodobné, že mě bavit budou. Na druhou stranu ale uznávám, že komiksy jsou vysoce subjektivní médium a každý to může vidět trochu jinak.
  • cyboy
    Ano, filozof ma pravdu (i kdyz z textu vyvozuje chybny zaver, ze kdyz je neco davano jako temer exemplarni pripad spatneho komiksu uz v dobe vzniku, tak je to urcite vyznamne dilo, protoze je spatne i po ctyriceti letech), kvalitni klasicke pribehy je treba respektovat. Jenze to narazi na to "kvalitni". Marvel v nestoudne hrabivosti vytahuje ty nejhorsi veci a snazi se nas presvedcit o tom jaka je to kvalita. Bohuzel neni a jak filozof svou citaci dokazuje, tak ani nebyla. Ano, v UKK vysly kvalitni klasicke pribehy, ale tenhle Black Panther k nim urcite nepatri.
    Rad bych konkretne u Black Panthera recenzoval dilo jako takove jak zada filozof, ale o cem se vlastne chcete bavit? Jak Black Panther na cca 240 stranach nahani Killmongera a cestou potka dinosaury, neco jako zombie, obri opice a nevim co jeste a jak prakticky od vsech dostane strasne do drzky, aby pak - strih - zacalo nove nesmyslne "dobrodruzstvi" a jak se to vse utapi pod nanosy naprosto nesmyslneho balastniho textu, ktery vas nuti k maximalnimu soustredeni a na konci kazde bubliny (a ze jich je) vas vyplivne zcela frustrovane, ze jste se z ni zase vubec nic nedozvedeli a pribeh to nikam neposunulo? Ono psat o pribehu je vubec dost lichotka - kdyby z te serie vypadly dve tretiny sestitu, tak by se vubec nic nestalo, protoze pribeh vubec nikam neposouvaji, pouze variuji a nastavuji kasi.
    Co je spatne je proste spatne a ano i spatne veci maji sve priznivce, ale doufat, ze zmenou publika se zmeni verdikt je blahove, protoze k te zmene publika uz doslo.
    Az si to prectes, filozofe, tak jsem zvedavy na tvou recenzi, kde ocekavam, ze vyzdvihnes a podrobne rozeberes prinosy tohoto dila.
  • filozof
    Komiks jsem nečetl, nicméně tady vlastnoručně opíšu pár odstavců z knihy "Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku" aby zde příští hodnotitelé měli nějaký kontext. Myslím si, že by se komiksy neměly hodnotit podle data napsání, ale nezaujatě.

    *

    Mcgregor už pár měsíců dělal korektury a čekal na scénáristickou příležitost. Ale z jedné, která mu na stole přistávala pravidelně, mu šly oči šejdrem. ,,Jungle Action,“ uvedl, ,,to tehdy byly v zásadě jen a pouze příběhy o plavovlasých hrdinech a hrdinkách, kteří zachraňují domrodce před tou či onou hrozbou. Bylo to hodně rasistické a já se divil, že to Marvel vůbec tiskne.“ A pak mu najednou sdělili, že dvacet let staré trháky, v nichž vystupují Lo-Zar, Tharn the Magnificent a Jann of the Jungle, budou nahrazeny něčím jiným. Jungle Action teď bude sledovat nová dobrodružství Black Panthera v jeho rodné africké zemi Wakanda – a McGregor to bude psát. ,,Příběhy z džungle se moc neprodávaly. Asi si řekli: ,No, dáme Donovi knížku z džungle, ona odumře a my si odškrtneme, ře dostal šanci.'“

    Jenže z přehlížené Jungle Action se vyklubalo dokonalé útočiště pro McGregorovo osobité vidění světa – protože to byl téměř propadák, nekoukal mu přes rameno nikdo z vyšších šéfu až do chvíle, kdy titul byl jednou nohou v tiskárně, a to už bylo kvůli závazným termínům vydání na zásadnější změny pozdě. Spolu s výtvarníkem Richem Bucklerem (kterého později nahradil Afromeričan Billy Graham) se McGregor bez meškání pustil do hutné, třináctidílné ságy s názvem ,,Panther's Rage“ (Pantherovo běsnění), ve které se alter ego Black Panthera, T'Challa, vrací do vlasti a čelí vzpurným krajanům, kteří ho kvůli jeho úloze u Avengers berou jako zrádce.

    Přede dvěma lety, v jednom čísle Fantastic Four, se Marvel nakrátko pokusil oddělit Black Panthera od jeho reálných jmenovců tím, že ho přejmenovali na Black Leopard. ,,Ty, kdo si zvolili mé jméno, neodsuzuji, ani jim neodpouštím,“ pověděl T'Challa Thingovi v pečlivě nadávkovaném dialogu. Teď ale McGregor dostal postavu dál do politiky, než kdy předtím byla, a pustil se do témat mužství a vlastenectví. Oblečení se zlatými řetízky, ve kterém T'Challa někdy chodil, připomínalo ohoz Isaaka Hayese z dokumentárního filmu Wattstax, ale mělo to víc společného s tím, že černá Amerika na začátku sedmdesátých let přisvojovala prvky tradičního afrického oblečení, než s tím, že by se Jungle Action snad stávala jedním z mnoha vynucených fraškovitých děl, která jen afroamerickou obrodu využívala. McGregor se svým postavám usilovně věnoval; vážnost (a krajní textová rozvláčnost), kterou do komiksu vnesl, se typicky podepsala např. V popisu Pantherovy americké přítelkyně Moniky Lynneové. (,,Bývala zpěvačkou… takovou maličkou Arethou Franklinovou… a v poslední době věnovala hodně času sociální péči… dokud ji tenhle klidný, výmluvný muž nepřesvědčil, že by se v tomto ráji v džungli mohla seznámit s hodně odlišným stylem života a dozvědět se hodně i sama o sobě.“) Ale McGregor dokázal být i zábavný: umluvil v bullpenu různé ochotné dobrovolníky a s jejich pomocí nacpal na poslední stránky sešitů různé mapy, glaerie nahotinek a články – dobře totiž věděl, že jinak by mu ten prostor zaprasili reprinty starých stripů s džungle.

    Nicméně tím, co Jungle Action okamžitě odlišilo, byla McGregorova naprostá neochota psát vedlejší bělošské postavy, a to včetně hostujících superhrdinů. ,,Říkal jsem si: zabýváš se oddělenou, skrytou africkou kulturou. Kde by se tam ty bílé postavy vůbec vzaly?“ Výsledkem byl jediný mainstreamový komiks v Americe, který měl kompletně černé osoby a obsazení.Ne že by ovšem taková odlišnost uváděla Marvel v nadšení, když se prodeje řady pořád nezvedaly. Ale ještě po nějakou dobu se Mcgregorovi díky tomu, že byl stálým zaměstnancem, dál dařilo klidněji proplouvat redakčními procesy. Dokonce měl dohodu s kolegou korektorem, Stevem Gerberem: ,,Ty mi nebudeš opravovat moje sešity,“ navrhl McGregor, ,,a já nebudu opravovat ty tvoje.“

    (…)

    Don McGregor už nebyl stálým zaměstnancem, takže nemohl nerušeně prosazovat vlastní komiksy. Stal se proto kazatelem tvůrčí svobody – a co se jej týkalo, bitevním polem často byly rasové problémy (i když to redaktoři obrblali, dostal do mainstreamového komiksu první mezirasový polibek) a otázky mnohomluvnosti v komiksu. Englehart si jednou dělal legraci z McGregorova příliš vážně se beroucího a rozvleklého stylu v jednom čísle Avengers, kde Black Panther odmítne členství ve skupině a doprovodí to monologem, který se sotva nacpal do panelu:

    ,,Thore, čiré kočičí zlato neúprosného sametového rána jako by ozařovalo pestrou tapiserii touhy a tragédie, jež tvoří legendu života pro mne a pro můj lid v této skryté, napůl spící zemi, již hrdě říkáme Wakanda – ale jantarové oči rozumu se otevírají doširoka a slézové stíny lítosti se plíží po celém vnějším světě a doširoka křičí to, že nyní je tu Pantherovy přítomnosti třeba.“

    ,,(,To zrovna'),“ řekne si netrpělivý Thor mlčky, v myšlenkové bublině. Někdy v té době Wolfman napsal téměř zlomyslnou jednostránkovou parodii na McGregora, ,,Syndrom harmonického faktoru pod Wakandou“ - a ke všemu ji publikoval ve fanzinu marvelovského fanklubu FOOM. Ale také dal McGregorovi slib, kterého teď litoval.

    ,,Než jsem se stal šéfem, byli jsme s Donem přátelé,“ uvedl Wolfman. ,,Jednou mi podstatě poručili, ať ho vyhodím, ale já to neudělal, protože když jsem dělal redaktora černobílé linie, slíbil jsem mu, že vždycky bude mít práci. K mému nemalému smutku nikdy neudělal nic, čím by svoje tituly napravil. A to i když jsem prosil a škemral a dělal, co se dalo, protože jeho řady prostě umíraly.“

    McGregorova Jungle Action #20 se dostala na pulty v půli prosince; byl v ní monolog o tom, jak si má člověk stát za svými ideály, který se táhl přes semdnáct panelů. Pronesl ho Kevin Trublood, reportér, kterému řekli, Ku-Klux-Klanu; očividně tu zastupoval samotného McGregora s jeho úpornými krédy (,,Věřím na pohádky… na mýty, o kterých mě učili ve škole“) a s jeho bojem proti redakčnímu nátalku: ,,Ano, nechávám se unést!“ křičel Trublood. ,,Protože zpochybnili můj charakter, když jsem řekl, že napíšu ten článek – že to vše odhalím… došlo mi, že mám strach ho napsat. Přátelé, příbuzní, kolegové. Kvůli nim jsem měl strach to napsat. A i oni měli strach.“

    McGregor tehdy procházel bouřlivým rozvodem provázeným právní bitvou o děti a poplašnými zprávami o jeho zdraví – a odmítl se podvolit, co se týkalo příběhů, do nichž vložil tolik námahy. ,,Naléhali, že musím zapojit Avengers,“ řekl, ,,ale bylo důležité, aby černý hrdina nemusel volat bílé hrdiny, ať přijdou a zachrání situaci.“

    Wolfman toho měl dost. ,,Když scénáristovi jasně řeknou – a možná čtyřicetkrát a dva různí redaktoři přede mnou a k tomu další tři později - , že jeho věci se neprodávají a že musí udělat změny, ale on změny odmítne, tak něco není v pořádku, protože člověk jaksi nepracuje zcela a jen sám za sebe. Pokud mu někdo jiný platí, musí být prostě s to dělat kompromisy.“ A Wolfmanovi připadalo, že tahle nechuť přistoupit na zaměstnavatelova přání se v celé branži šíří jako epidemie.

    Týden nato se v druhém sešitu série Howard the Duck objevila postava jménem Arthur Winslow, což byl smutný ,,autor a sběratel starých filmových snímků“ se staromódními, idealizovanými a hrdinskými zásadami. Proměňoval se ve ,,vesmírný tuřín“ a u toho křičel: ,,Já jsem jiný, protože odvažuji věřit v sílu toho, co dokáže jedinec – Lone Ranger, Green Hornet, James Bond – hrdinové, kteří vytvářejí legendy!“

    *

    Je asi pozdě něco takového psát když komplet brzy skončí, ale někteří uživatelé stále zřejmě nepochopili, proč vycházejí staré díla. Tahle série nikdy neměla být o pravidelném přísunu levných komiksů. Její smysl už od začátku byl představovat zásadní komiksy, které formovaly marvelovský vesmír. Vím že autoři UKK se proti tomuto principu často zpronevěřili a vybrali i úplně zbytečné komiksy, ale to na celé věci nic nemění. Jeden uživatel tady psal, že místo posledních čísel X-menů před zrušením by bylo lepší, kdyby vyšel nový komiks se Spider-Manem. To teda nebylo, protože nové komiksy budou vycházet pořád, ale ty zásadní mohou vyjít jen jednou. To neznamená, že by se neměly staré kousky podrobovat kritice. Tato série byla velmi kontroverzní už v době svého vzniku, ale kdyby nebyla důležitá, asi těžko by se o ní psalo ještě po čtyřiceti letech. Proto je stěžování na fakt, že vycházejí staré věci místo nových naprosto zcestné. Myslím že každému čtenáři muselo být jasné do čeho jde a pokud se i přesto rozhodl jít do celé série místo konkrétních dílů, tak je to byla jeho vlastní volba. Bohužel se pořád najdou lidé kteří mají jasné očekávání a proto je kvalita recenzí UKK tak špatná v porovnání s jinými komiksy. Pořád ještě zbývá naděje, že časem se tady objeví recenzenti, kteří četli UKK z druhé ruky a budou spravedlivější. Nemám problém když někdo hodnotí jednou hvězdičku, důležité je ať recenzuje dílo jako takové a nepíše komentáře podle svých zklamaných představ.
Četl/a (70)
2scha, Abbott, Al0f0k, Alfred, Alikkk, bat62bum, Bubákolog, calvin10, Carnage, Chaolinek, Craxx, cyboy, dajik, Darth Raelchi, Deckard, Doncek4321, Don_Canagliume, Doppelganger, erik, Fox01, Glumal, Gustik5, hromotlk, hypermlok, invape, JackOneil, James, Jay-jay, jh666, Jimbeam90, Joshua_T, kallenved, karl173, kaylin, KdG, Koci, Librarian, ludek.n, Mariomichal, mearez, MEGA, Mercurio, mineralk, MonsterGyre, namdnas, NecRoman, Paldini, PatrikTheMighty, petrSF, punisher, raenius, Rinter, robertsedmik, roswelll, S4TW, Sir_Pete, Spike, Štěpán_Murdock, Symbi, t0mas, Tony TwoDee, trudoš, Tyfus, TZcomics, VanTom, Venomslav12stars, vrazdinek, Yefery, Zdendy, zlejzmrd
(192)
-spacilost-, 10milda, 2scha, 7eleven, Abbott, Abe, Agiru, Al0f0k, Aldo26, Alfi, Alfred, Alikkk, Anton Whatever, Azbest, bat62bum, batoo, blackJag, Blair, bmc75, bobo666_2005, Bubákolog, burzum, Caiiiczech, calvin10, Carnage, Chaolinek, ConanVJ, Craxx, CSE_AC/DC, cyboy, dajik, Dali, Deckard, deefha, Dinik, disclose, Doncek4321, Don_Canagliume, doophy, Doppelganger, DracoAn, dvoracekpetr1, erik, ertefol, fifas, filemon, Filip123, firesnake, Fry, Glumal, Gustik5, hahahoho, Hebled, herrman, hicks, hlavathor, holubdema, Honzin, Houbař, hromotlk, hugosnowden, hypermlok, Idy, ikshorm, Infarkt, invape, J.T.honza, Jack043, JackOneil, James, Jay-jay, Jestrab2, jh666, Jimbeam90, jjjirik, José, Joshua_T, kallenved, karl173, kaylin, KdG, kendor007, Keno, Knuckless, Koci, komiksák007, Komiksum, Kouzelnik7, krupan, Krvavý Patejl, kucik, Lenny, Librarian, Lobok257, Lukas366, maara, Mariomichal, markic, Marthy76, Matio, MB, mcezik, me, meffis, MEGA, Mercurio, merhyx, mgeralt, MickeyStuma, MIKER65, mikina, mimo_provoz, mineralk, Mleako, MonsterGyre, monty.cl, MP, namdnas, NecRoman, Nevimtrebastofi, Norri, novass, nx, OldaB, Olesh, PatrikTheMighty, pavel, pearlxjam, pechna, petrSF, Piros0013, pk123x, Poseidon1978, punisher, Radkos, raenius, raimi, RaptoR, Ricarderon, RicHard. , Rinter, robertsedmik, roswelll, Rowan, Rumburaq, S4TW, Saiffer, saja, Salien, Saran, Scaleo1, Schramm, semi41, seneke, Sidi Santini, Sir_Pete, Skot, sleepless, spagr, Spike, suricattaontheway, Symbi, t0mas, tacmud, the.kasztan, TheoDread, TheWrecker, Tialster, tom99, Tomasino79, tomned, trudoš, tulipstros, Tyfus, TZcomics, VanTom, Vítek, vranakx, vrazdinek, xai, xflori01, xintax, xxaannddeerr, yarda, Yefery, yogi, Zajo original, Zbysek2410, Zdendy, zdennanek, zikaa, zlejzmrd
Chce (7)
Azik2586, Badgu.y1902, deadpool, delsemela, gezic, Maty48, royan
Shání (2)
gezic, Mates17