Spousta krátkých, masakrálních, vypointovaných a hlavně skvěle vyškrábaných příběhů. Přesto mi to tak úplně nesedlo. Často mi pointa nepřišla nijak úžasná a příběh moc nepobavil. Občas jsem se divil, že se mu s takovou “blbostí” chtělo škrábat. Mám prostě radši delší příběhy. Musím ale také říct, že některé příběhy jsou skvělé a rád se k nim vrátím.
Oproti Exit neobsahuje: Honeymoon, Nuit Africaine, A good place to hide.
Naopak obsahuje navíc: The millionairs, Dawn of the dead, La fiancée du lapin, Recuerdos de Mexico, a The hook
Kniha geniální. Abych doplnil seznam doslova stovek"inspirátorů" pana Otta, tak vedle Švankmajera jmenuje Zdeňka Milera a seriál Lolek und Bolek a Pan Tau! :)
Už je to nějaký ten čas, kdy jsem četl Cinema Panopticum a Exit, a tak jsem si rád znovu osvěžil styl Thomase Otta. Ten chlap je génius. Miluju jeho vyrývací/škrábací (pokud se nepletu?) výtvarnou metodu, která se v černobílém kontrastním vyvedení tak skvěle hodí k jeho depresivním smrťáckým povídkám. A když se podívám na jeho seznam "inspirátorů", nalezneme samé kvalitní věci: Gorey, Gilliam, Burns (ten je tam cítit na sto honů někdy), Bunuel, Goscinny, Escher, Hopper, Švankmajer (!), Tom and Jerry, Coeni... a to je jen můj vybraný miniaturní vzorek... prostě se není čemu divit. Paráda.
Upřímně řečeno, čekal jsem kompletní EXIT a nějaké bonusy v čtenívzdorné vazbě, kterou EXIT bohužel nemá. Takže trochu zklámání nejdřív, protože Ottem se dá listovat neustále - pořád je se na co dívat - a s úplně novým EXITem, co jsem si podruhé koupil, se bohužel takové skopičiny jako ho pořádně otevřít a číst ho, dělat nedají. Tudíž některé šprýmové a veselé příběhy plné optimismu si neužiju takhle luxusně. Zato je tu něco navíc a doufám, že Mot nenápadně chystá další knihu R.I.P., třeba až do dnešních dní. K Ottovi se nemá už moc po předchozích knihách cenu vyjadřovat, je to prostě dokonalé zvládnuté řemeslo, potvrzující, že komiks nepotřebuje slov, Ott dokáže každou pohnutku mysli, každou náladu přesně vyjádřit a člověk přesně cítí na jakém stupni vnitřního rozkladu, morálního bahna, zoufalství, bolesti a beznaděje se postavy právě nacházejí. Kniha je to prostě přenádherná, přesně jak si umění uvnitř zaslouží. Jednoduše bomba a nad dalším, třeba i tenčím albem sebraných škrábanic, by určitě nebylo od věci popřemýšlet. Taková návštěva Otta např. na komiksfestu někdy by taky nebyla úplně od věci (jestli vychází ven za slunečního svitu...).
flipflop: ono je to tvořeno celé technikou scratchboardingu, tzn. jednoduše, že autor vyškrabává černou vrstvu z bílé. Předpokládám že:
1) každý list je originál, který se přetiskuje, nevím jak by to bylo z právního hlediska, ale Warhola tež nikdo nepřekládá, aby lidi věděli, že se dívají na konzervu rajčatové polívky.
2) myslím, že by to až tak bezpracné nebylo a už by to nikdy nebylo ono, bylo by to otřesné a vůbec, ta představa je heretická a zvrácená. K vylousknutí pointy navíc nejsou nápisy důležité:-)
Komiks je super. OTT nepotřebuje slova aby vyjádřil lidské pocity a úmysly. V knize není přeložen ani jeden název nebo nápis což je škoda, zase tolik práce by s tim nebylo. Ten kdo neumí anglicky a španělsky, bude někdy těžko hledat pointu. Vyšlo to u nás a zrovna levný to neni, tak proč to nemůže být alespoň CZ? Plnej počet proto dát nemohu.