ČR comics 1989 - 2019

Tento přehled grafů, čísel a divokých doměnek si neklade za cíl víc než dát zevrubnou představu o tom, jak dobře na tom vydávání comicsu u nás je. A možná trochu i pobavit ty tři lidi, co je baví grafy a čísla. Data jsou neodborně skladována i porcována, tak je laskavě stejně neodborně i konzumujte. Obecně platí, že čím novější data, tím v lepší kvalitě jsou a tím víc jim můžete věřit, jak se postupem doby naše vlastní nároky na kvalitu a důslednost značně přitvrzovaly.
Data jsou to veřejná, ale pokud z nich budete čerpat, buďte od té lásky a zmiňte ComicsDB.cz jako zdroj. Abyste je nemuseli lovit z tabulek na webu, tady máte ke stažení zdrojový excel. Pokud vás zajímá něco konkrétnějšího (přecejen tady kloužeme hodně po povrchu, protože jde především o trendy než detaily), nestyďte se napsat, třeba se to z našich dat dá složit.

1] Comicsů vychází čím dál víc

Vše je očištěno o různé teorie a monografie, které máme v databázi, protože přímo souvisí s comicsem, ale pro účely čísel níže je ignoruju. Bez variant znamená očištění o alternativní obálky a různé speciální edice (pokud jsme je zvládli odchytit a odlišit). S CZ je to ještě složitější. Na CDB primárně neřešíme, jestli je comics původně český nebo ne, vyšel pro náš trh, patří k nám do databáze. Pro účely tohoto grafu považuju na CZ comics ten, u kterého neevidujeme překladatele. Což je samozřejmě hodně nepřesný, někde může chybět překladatel jen proto, že ho neznáme, nebo naopak, stačí jedna přeložená povídka a Aargh už v tom není.

2] Květen, říjen a listopad jsou nejsilnější měsíce

Zajímalo mě, jak moc u nás fungují sezony a jestli se to mění v čase. Tak funguje a moc nemění. Nula znamená, že měsíc neznáme. Graf začíná u 2010 přesně z toho důvodu, předtím jsme měsíce u comicsů vedli naprosto výjimečně.

3] Nakladatelů, co zkouší comics, bylo zřejmě moc

Vůbec jsem se nezabýval vlastnictvím, takže třeba Albatros je tu některé roky zastoupen vlastně několikrát.

4] Crew absolutně dominuje trhu

Uznávám, že je to lehce nepřehledné, ale šlo hlavně o to ukázat, jak se Crew rozjela. Aby v tom grafu bylo vůbec něco vidět, vybral jsem jen ty nakladatele, kteří se dostali přes 100 comicsů za těch sledovaných 31 let. V Comics Centrum je obsažené i Calibre. Albatros je souhrn všech dcer, které jsem našel, proto také ten náhlý konec Egmontu ve 2016.

5] Vychází čím dál větší špalky

Vztah těch dvou grafů berte s rezervou, jsou takhle pohromadě jen kvůli tomu, abych neměl zbytečně dva obrázky. Opět zdůraznim, že čim starší data, tím nepřesnější bude počet stran, tohle číslo upravujeme neustále. Ale trend by měl sedět.

6] Sešity jsou v posledním tažení

Rok 2013 byl hodně zajímavý ve všech grafech a byl to i rok, kdy to vypadalo, že u nás můžou vycházet sešity. Nemůžou.

7] Máme na výběr ze stále více autorů

Výběr autorů jsem úmyslně zredukoval na ty hlavní role a přidal pro zajímavost i překladatele, kde je krásně vidět, jak tu roky všechny comicsy překládalo pár lidí.

8] Druhá a další vydání jsou stále spíš anomálie

Obecně otázka toho, co je nové vydání a co dotist, je poměrně složitá a upřímně, často se v tom neshodneme ani s nakladateli, navíc ta čísla jsou tak nízká, že jakákoliv chyba v našich číslech dost zamává výsledkem. Ale ty dva zuby jsou zajímavé.

9] Kompletní sbírka není zrovna levná záležitost

Tohle je už absolutní statistický potrat, ale tahám to na CDB každý rok a lidi to baví. Bere se doporučená cena za kterou comicsy sběratelé nakupují minimálně, na druhou stranu comicsy ze začátku 90tých let vyjdou na desítky tisíc kus.

10] Cena comicsů se vcelku ustálila

Jsem musel. Nejzásadnější čísla. Samozřejmě neříkají vůbec nic, snad jen, že comicsy vlastně nezdražují. Bohužel nemáme u dostatečného počtu comicsů ani přibližný náklad a bez něj se pro nějaký smysluplnější průměr neobejdeme.

Zack / 4.2.2020